Decyzja 2256/2003/WE przyjmująca wieloletni program (2003-2005) monitorowania planu działań e-Europa 2005, rozpowszechniania dobrych praktyk oraz poprawy bezpieczeństwa sieci i informacji (MODINIS)

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 17 listopada 2003 r.
przyjmująca wieloletni program (2003-2005) monitorowania planu działań e-Europa 2005, rozpowszechniania dobrych praktyk oraz poprawy bezpieczeństwa sieci i informacji (MODINIS)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 157 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w artykule 251 Traktatu(4),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 23 i 24 marca 2000 r. Rada Europejska w Lizbonie ustanowiła cel uczynienia Unii Europejskiej najbardziej konkurencyjną, dynamiczną, opartą na wiedzy gospodarką na świecie i stwierdziła potrzebę użycia otwartej metody w celu koordynacji pomiaru postępu.

(2) 19 i 20 czerwca 2000 r. Rada Europejska w Feirze przyjęła plan działań e-Europa 2002 i szczególnie podkreśliła potrzebę przygotowania długoterminowych perspektyw rozwoju gospodarki opartej na wiedzy zachęcającej wszystkich obywateli do dostępu do nowych technologii; 30 listopada 2000 r. Rada Rynku Wewnętrznego ustaliła listę 23 wskaźników służących do pomiaru postępu osiągniętego w ramach planu działań e-Europa 2002.

(3) 28 maja 2002 r. Komisja opublikowała skierowany do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów komunikat pod tytułem: "e-Europa 2005: Społeczeństwo informacyjne dla wszystkich", a Rada Europejska w Sewilli 21 i 22 czerwca 2002 r. przyjęła ogólne cele planu działania.

(4) 22 stycznia 2001 r. Komisja opublikowała skierowany do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów komunikat pod tytułem: "Tworzenie bezpieczniejszego społeczeństwa informacyjnego poprzez poprawę bezpieczeństwa infrastruktury informacyjnej i zwalczanie przestępczości komputerowej".

(5) 23 i 24 marca 2001 r. we wnioskach końcowych Rady Europejskiej w Sztokholmie wzywa się Radę do rozwinięcia we współpracy z Komisją ogólnej strategii w sprawie bezpieczeństwa sieci elektronicznych łącznie z praktycznymi środkami wdrożeniowymi. Komunikat z dnia 6 czerwca 2001 r. "Bezpieczeństwo sieci i informacji: Propozycje na rzecz europejskiego podejścia" był pierwszą propozycją Komisji w odpowiedzi na ten postulat.

(6) Rezolucja Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie planu działania "e-Europa: Bezpieczeństwo informacji i sieci", rezolucja Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. w sprawie wspólnego podejścia i działań szczególnych w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji(5), rezolucja Rady z dnia 18 lutego 2003 r. w sprawie europejskiego podejścia wobec kultury bezpieczeństwa sieci i informacji(6) oraz rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 października 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji: propozycja na rzecz europejskiej polityki wezwały Państwa Członkowskie do podjęcia szczególnych działań na rzecz poszerzenia bezpieczeństwa sieci komunikacji elektronicznej i systemów informacyjnych. Ponadto Parlament Europejski i Rada przyjęły zamiar Komisji, by rozwijać, między innymi, strategię na rzecz stabilniejszego i bezpieczniejszego użytkowania infrastruktury Internetu oraz by przedłożyć propozycję utworzenia przyszłej struktury na poziomie europejskim zagadnień sieci i bezpieczeństwa informacji.

(7) Plan działania e-Europa 2005, potwierdzony w tym względzie rezolucją Rady z dnia 18 lutego 2003 r., proponuje między innymi utworzenie przyszłej struktury dla zagadnień dotyczących sieci i bezpieczeństwa informacji na poziomie europejskim.

(8) Przejście do społeczeństwa informacyjnego może, poprzez wprowadzenie nowego rodzaju stosunków gospodarczych, politycznych i społecznych, pomóc Unii Europejskiej podjąć stojące przed nią wyzwania obecnego stulecia i przyczynić się do zapewnienia wzrostu, podniesienia konkurencyjności i stworzenia nowych miejsc pracy. Społeczeństwo informacyjne zmienia stopniowo rodzaj działalności społecznej i gospodarczej i wykraczając poza granice sektorów wpływa na niezależne od siebie dotychczas dziedziny aktywności. Środki konieczne do jego wprowadzenia powinny uwzględniać gospodarczą i społeczną spójność Wspólnoty oraz ryzyko związane z cyfrowym wykluczeniem, jak również wydajne funkcjonowanie rynku wewnętrznego. Działania Unii Europejskiej i Państw Członkowskich w zakresie społeczeństwa informacyjnego mają na celu dalsze promowanie udziału najmniej uprzywilejowanych grup w społeczeństwie informacyjnym.

(9) Konieczne jest stworzenie mechanizmu służącego monitorowaniu i wymianie doświadczeń, co pozwoli Państwom Członkowskim na porównanie i analizę osiągnięć i sprawdzenie dokonanego postępu w odniesieniu do planu działania e-Europa 2005.

(10) Porównanie z najlepszymi pozwala Państwom Członkowskim ocenić, czy podjęte w ramach planu działania e-Europa 2005 inicjatywy poszczególnych państw prowadzą do rezultatów porównywalnych z tymi w innych Państwach Członkowskich i w skali międzynarodowej oraz czy w pełni wykorzystują potencjał technologiczny.

(11) Działania Państw Członkowskich podejmowane w ramach planu działania e-Europa 2005 mogą być wspierane w dalszej mierze za sprawą rozprzestrzeniania dobrych praktyk. Europejska wartość dodana w zakresie porównywania z najlepszymi i dobrych praktyk składa się z porównywalnej oceny wyników alternatywnych decyzji mierzonych wspólną metodologią monitorowania i analizy.

(12) Istnieje potrzeba analizy gospodarczych i społecznych konsekwencji społeczeństwa informacyjnego w celu ułatwienia dyskusji o kierunkach działań. Pozwoli to Państwom Członkowskim na lepsze wykorzystanie gospodarczego i przemysłowego potencjału rozwoju technologicznego, w szczególności w zakresie społeczeństwa informacyjnego.

(13) Bezpieczeństwo sieci i informacji stało się zasadniczym warunkiem dalszego rozwoju w kierunku bezpiecznego otoczenia biznesowego. Złożony charakter sieci i bezpieczeństwa informacji wymaga by lokalne, narodowe i, gdzie to właściwe, europejskie władze, ustanawiając środki w tej dziedzinie, uwzględniły szereg aspektów politycznych, gospodarczych, organizacyjnych i technicznych oraz zdecentralizowany i globalny charakter sieci komunikacyjnych. Planowane stworzenie przyszłej struktury na poziomie europejskim dla zagadnień bezpieczeństwa sieci i informacji poprawiłoby możliwość reagowania Państw Członkowskich i Wspólnoty na poważniejsze problemy dotyczące bezpieczeństwa sieci i informacji. Przygotowania należy rozpocząć w 2003 r.

(14) Jako że wymieniona wyżej działalność ma wspierać synergię i współpracę pomiędzy Państwami Członkowskimi, państwami EOG, krajami ubiegającymi się o członkostwo oraz kandydującymi i stowarzyszonymi Europy Środkowej i Wschodniej, Komisja mogłaby w przyszłości w większej mierze zachęcać te kraje do udziału w działalności programów.

(15) Decyzja niniejsza ustanawia, na cały okres trwania programu, finansowe ramy tworzące pierwotny punkt odniesienia w rozumieniu pkt 33 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą a Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej dla władzy budżetowej w trakcie corocznej procedury budżetowej.

(16) Środki konieczne do wykonania tej decyzji należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(7).

(17) Postępy niniejszego programu należy stale monitorować,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się wieloletni program (2003-2005) monitorowania planu działań e-Europa 2005, rozpowszechniania dobrych praktyk oraz poprawy bezpieczeństwa sieci i informacji (nazywany dalej "programem").

Celami programu są:

a) monitorowanie rezultatów osiągniętych przez Państwa Członkowskie i w Państwach Członkowskich i porównywanie ich ze światową czołówką poprzez używanie, w miarę możliwości, oficjalnych statystyk;

b) wspieranie wysiłków Państw Członkowskich w zakresie e-Europy, na poziomie narodowym, regionalnym i lokalnym, poprzez analizę dobrych praktyk eEuropy i uzupełniającym współdziałaniu rozwoju mechanizmów na rzecz wymiany doświadczeń;

c) analiza skutków gospodarczych i społecznych społeczeństwa informacyjnego w kontekście ułatwienia dyskusji o kierunkach działań, w szczególności w kontekście przemysłowej konkurencji i spójności oraz integracji społecznej: zapewnienie grupie kierującej e-Europą potrzebnych informacji celem umożliwienia oceny właściwego strategicznego kierunku planu działania e-Europa 2005;

d) przygotowanie ustanowienia przyszłej struktury na poziomie europejskim dla zagadnień dotyczących bezpieczeństwa sieci i informacji zgodnie z rezolucją Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. i planem działania e-Europa 2005 w celu poprawy bezpieczeństwa sieci i informacji.

Używane w ramach programu środki wykraczają poza granice sektorów i uzupełniają działania Wspólnoty w innych dziedzinach. Żadne z tych działań nie powiela prac realizowanych w tych dziedzinach w ramach programów wspólnotowych. Działania podejmowane w ramach odnośnego programu w zakresie porównania z najlepszymi, dobrych praktyk i koordynacji polityki zmierzają w kierunku osiągnięcia celów planu działania e-Europa 2005, tak aby promować bezpieczeństwo sieci i informacji, technologii szerokopasmowego dostępu oraz promowania e-Rządu, e-Biznesu, e-Zdrowia i e-Kształcenia.

Program ten dostarcza także wspólne ramy dla uzupełniającego współdziałania na poziomie europejskim poszczególnych poziomów narodowych, regionalnych i lokalnych

Artykuł  1a 1
1.
W ramach programu na rok 2006 kontynuuje się monitorowanie wdrażania i wykorzystania technologii teleinformatycznych (ICT) we wszystkich dziedzinach gospodarki oraz rozpowszechnianie dobrych praktyk. Program ten służy realizacji następujących celów:

a) monitorowanie rezultatów osiąganych przez Państwa Członkowskie oraz porównywanie ich ze światową czołówką, w miarę możliwości przy wykorzystaniu oficjalnych statystyk;

b) wspieranie wysiłków Państw Członkowskich w zakresie stymulowania stosowania ICT na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym, poprzez analizę dobrych praktyk oraz uzupełniające współdziałanie w zakresie rozwijania mechanizmów wymiany doświadczeń;

c) analiza gospodarczych i społecznych następstw społeczeństwa informacyjnego w celu ułatwienia dyskusji o kierunkach działań, w szczególności w zakresie konkurencyjności, wzrostu i zatrudnienia oraz integracji społecznej.

2.
Podejmowane w ramach programu działania mają charakter ponadsektorowy i uzupełniają działania Wspólnoty w innych dziedzinach. Żadne z tych działań nie powiela prac realizowanych w tych dziedzinach w ramach innych programów wspólnotowych. Podejmowane w ramach przedmiotowego programu działania w zakresie analizy porównawczej, dobrych praktyk i koordynacji polityki przyczyniają się do osiągnięcia celów określonych w komunikacie Komisji na wiosenny szczyt Rady Europejskiej z dnia 2 lutego 2005 r., zatytułowanym "Wspólne działania na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia - nowy początek strategii lizbońskiej", którego celem jest stymulowanie wdrażania technologii ICT w ramach kontynuacji planu eEurope, w szczególności w zakresie promowania dostępu szerokopasmowego, oraz e-Rządu, e- Biznesu, e-Zdrowia i e-Kształcenia, a także do osiągnięcia celów określonych w komunikacie Komisji z dnia 1 czerwca 2005 r. zatytułowanym "i2010 - Europejskie społeczeństwo informacyjne na rzecz wzrostu i zatrudnienia", wspierającym otwartą i konkurencyjną gospodarkę cyfrową.
3.
Program ten zapewnia także wspólne ramy dla uzupełniającego współdziałania na poziomie europejskim poszczególnych poziomów krajowych, regionalnych i lokalnych.
Artykuł  2

W celu osiągnięcia celów określonych w art. 1 podejmowane są następujące rodzaje działań:

a) działanie 1

Monitorowanie i porównanie osiągnięć

– zbieranie i analiza danych ustalonych na podstawie wskaźników porównywania z najlepszymi określonych w rezolucji Rady z dnia 18 lutego 2003 r. w sprawie wdrażania planu działania e-Europa 2005(8), łącznie z uwzględnieniem wskaźników regionalnych, gdzie to właściwe. Szczególną uwagę należy przy tym zwrócić na dane odnoszące się do głównych celów planu działania e-Europa 2005;

b) działanie 2

Rozprzestrzenianie dobrych praktyk

– studia w celu określenia dobrych praktyk na poziomie narodowym, regionalnym i lokalnym przyczyniające się do udanego wdrażania planu działania e-Europa 2005;

– wspieranie docelowych konferencji, seminariów lub warsztatów wspierających cele planu działania e-Europa 2005 dla promowania współpracy, wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie wspólnych ram na rzecz uzupełniającego współdziałania zgodnie z art. 1 lit. b);

c) działanie 3

Analiza i strategiczna dyskusja

– wsparcie prac ekspertów do spraw społeczeństwa i gospodarki w celu dostarczeniu Komisji oraz, na wniosek, grupie kierującej e-Europą informacji w odniesieniu do przyszłościowej analizy polityki w tej dziedzinie,

– wsparcie grupy kierującej e-Europą w opracowaniu strategicznego zarysu wdrażania planu działania e-Europa 2005 i w tworzeniu forum umożliwiającego wymianę doświadczeń, pozwolenie na wcześniejszy udział krajów kandydujących oraz, gdzie stosowne, zachęcanie innych zainteresowanych stron do zajęcia stanowiska;

d) działanie 4

Poprawa bezpieczeństwa sieci i informacji

– przygotowanie ustanowienia przyszłej struktury na poziomie europejskim dla zagadnień dotyczących sieci i bezpieczeństwa informacji zgodnie z rezolucjami Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. i 18 lutego 2003 r w sprawie europejskiego podejścia wobec kultury bezpieczeństwa sieci i informacji i planem działania e-Europa 2005 poprzez, między innymi, finansowanie badań, studiów, warsztatów w dziedzinach takich jak mechanizmy bezpieczeństwa i ich interoperacyjność, wiarygodność i ochrona sieci, zaawansowane szyfrogramy, prywatność i bezpieczeństwo w komunikacji bezprzewodowej.

Artykuł  2a 2

Dla osiągnięcia celów określonych w art. 1a podejmowane są następujące rodzaje działań:

a) Działanie 1

Monitorowanie i porównanie osiągnięć:

– gromadzenie i analiza danych na podstawie wskaźników analizy porównawczej określonych w rezolucji Rady z dnia 18 lutego 2003 r. w sprawie wdrażania planu działań eEurope 2005, w tym, w razie potrzeby, wskaźników regionalnych, oraz na podstawie wskaźników określonych w rozporządzeniu (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. dotyczącym statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego(9);

b) Działanie 2

Rozpowszechnianie dobrych praktyk:

– badania mające na celu określenie dobrych praktyk na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, przyczyniające się do udanego wdrażania ICT we wszystkich obszarach gospodarki,

– wspieranie specjalistycznych konferencji, seminariów i warsztatów oraz działań w zakresie rozpowszechniania i przekazywania informacji w ramach realizacji celów określonych w komunikacie Komisji na wiosenny szczyt Rady Europejskiej z dnia 2 lutego 2005 r., zatytułowanym "Wspólne działania na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia - nowy początek strategii lizbońskiej", którego celem jest stymulowanie wdrażania technologii ICT w ramach kontynuacji planu eEurope, oraz w komunikacie Komisji z dnia 1 czerwca 2005 r. zatytułowanym "i2010 - Europejskie społeczeństwo informacyjne na rzecz wzrostu i zatrudnienia", wspierającym otwartą i konkurencyjną gospodarkę cyfrową, w celu promowania współpracy oraz wymiany doświadczeń i dobrych praktyk, określonych w art. 1a ust. 1 lit b);

c) Działanie 3

Analiza i dyskusja strategiczna:

– wspieranie prac ekspertów w dziedzinie społeczeństwa i gospodarki w celu dostarczenia Komisji informacji w odniesieniu do przyszłościowej analizy polityki.

Artykuł  3

Dla osiągnięcia celów określonych w art. 1 i działań ustalonych w art. 2 Komisja używa właściwych i odpowiednich środków, w szczególności:

– przyznawanie kontraktów na wykonywanie zadań związanych z badaniami, studiami poszukiwawczymi, dokładnymi studiami w określonych dziedzinach, środkami o ograniczonym wymiarze służącymi prezentacji łącznie z warsztatami i konferencjami,

– zbieranie, publikowanie i rozprzestrzenianie informacji oraz rozwijanie usług opartych na Internecie,

– przyznawanie wsparcia dla spotkań ekspertów, konferencji i seminariów.

Artykuł  4 3

Program obejmuje okres od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia 31 grudnia 2006 r.

Ramy finansowe dla wdrożenia niniejszego programu ustala się niniejszym na 30.160.000 EUR.

W załączniku podano indykatywny podział wydatków.

Roczne środki są zatwierdzane przez władzę budżetową w granicach perspektywy finansowej.

Artykuł  5

Komisja ponosi odpowiedzialność za wdrażanie programu i jego koordynację z innymi programami wspólnotowymi. Na podstawie niniejszej decyzji Komisja co roku opracowuje program pracy.

Komisja działa w zgodzie z procedurą ustaloną w art. 6 ust. 2:

a) przy przyjęciu programu pracy, łącznie z ogólnym podziałem budżetu;

b) przy przyjęciu środków do oceny programu;

c) przy określeniu kryteriów wezwania do składania dokumentów zgodnie z celami określonymi w art. 1 oraz przy ocenie zgłoszonych w odpowiedzi na to wezwanie projektów, w przypadku gdy szacowana wysokość funduszy Wspólnoty wynosi przynajmniej 250.000 EUR.

Artykuł  6

1. Komisję wspomaga komitet (zwany dalej "Komitetem").

2. W przypadku odniesienia do tego ustępu stosuje się art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE, uwzględniając jej art. 8.

Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE wynosi 3 miesiące.

3.
Komitet przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  7
1.
W celu zapewnienia efektywnego wykorzystania udzielanej przez Wspólnotę pomocy Komisja upewnia się, że podejmowane w zgodzie z niniejszą decyzją działania podlegają uprzedniemu sprawdzeniu, monitorowaniu i późniejszej ocenie.
2.
W trakcie wdrażania działań oraz po ich zakończeniu Komisja ocenia sposób ich przeprowadzenia i oddziaływanie ich wdrożenia, aby móc ocenić, czy zakładane cele zostały osiągnięte.
3.
Komisja regularnie informuje Komitet i grupę kierującą e-Europą o postępie we wdrażaniu programu jako całości.
4.
Na koniec programu Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu, Radzie i Europejskiemu Komitetowi Ekonomicznemu-Społecznemu raport oceniający wyniki osiągnięte przy wdrażaniu działań określonych w art. 2.
Artykuł  8
1.
W program mogą uczestniczyć w ramach wzajemnych umów ze Wspólnotą Europejską kraje Europejskiego Obszaru Gospodarczego, kraje ubiegające się o członkostwo i kandydujące oraz kraje stowarzyszone z Europy Środkowej i Wschodniej.
2.
W trakcie wdrażania decyzji wspierana jest współpraca z państwami trzecimi, organizacjami lub instytucjami międzynarodowymi.
Artykuł  9

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  10

Decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 listopada 2003 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX G. ALEMANNO
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 291 E z 26.11.2002, str. 243.

(2) Dz.U. C 61 z 14.3.2003, str. 184.

(3) Dz.U. C 128 z 29.5.2003, str. 19.

(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lutego 2003 (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 26 maja 2003 r. (Dz.U. C 159 E z 8.7.2003, str. 11) oraz stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 25 września 2003 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Rady z dnia 27 października 2003 r.

(5) Dz.U. C 43 z 16.2.2002, str. 2.

(6) Dz.U. C 48 z 28.2.2003, str. 1.

(7) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

(8) Dz.U. C 48 z 28.2.2003, str. 2.

(9) Dz.U. L 143 z 30.4.2004, str. 49.

ZAŁĄCZNIK 4

Wieloletni program monitorowania działań w ramach inicjatywy eEurope, rozpowszechniania dobrych praktyk oraz poprawy bezpieczeństwa sieci i informacji (MODINIS)

Orientacyjny podział wydatków w latach 2003-2005
Odsetek całości budżetu dla danej kategorii i roku
2003 2004 2005 Razem

2003-2005

Działanie 1 - monitorowanie i porównanie osiągnięć 12 % 14 % 14 % 40 %
Działanie 2 - rozpowszechnianie dobrych praktyk 8 % 10 % 12 % 30 %
Działanie 3 - analizy i dyskusje strategiczne 2 % 3 % 3 % 8 %
Działanie 4 - poprawa bezpieczeństwa sieci i informacji 17 % 5 % 0 % 22 %
Odsetek całości 39 % 32 % 29 % 100 %

Orientacyjny podział wydatków w roku 2006

Odsetek całości budżetu dla danej kategorii i roku
2006
Działanie 1 - monitorowanie i porównanie osiągnięć 55 %
Działanie 2 - rozpowszechnianie dobrych praktyk 30 %
Działanie 3 - analizy i dyskusje strategiczne 15 %
Działanie 4 - poprawa bezpieczeństwa sieci i informacji 0 %
Odsetek całości 100 %
1 Art. 1a dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2113/2005/WE z dnia 14 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.344.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 grudnia 2005 r.
2 Art. 2a dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2113/2005/WE z dnia 14 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.344.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 grudnia 2005 r.
3 Art. 4:

- zmieniony przez art. 10 decyzji nr 787/2004/WE z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.138.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2113/2005/WE z dnia 14 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.344.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 grudnia 2005 r.

4 Załącznik zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2113/2005/WE z dnia 14 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.344.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 grudnia 2005 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.336.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2256/2003/WE przyjmująca wieloletni program (2003-2005) monitorowania planu działań e-Europa 2005, rozpowszechniania dobrych praktyk oraz poprawy bezpieczeństwa sieci i informacji (MODINIS)
Data aktu: 17/11/2003
Data ogłoszenia: 23/12/2003
Data wejścia w życie: 24/12/2003, 01/05/2004, 01/01/2003