PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJuwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 157 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w artykule 251 Traktatu(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) 23 i 24 marca 2000 r. Rada Europejska w Lizbonie ustanowiła cel uczynienia Unii Europejskiej najbardziej konkurencyjną, dynamiczną, opartą na wiedzy gospodarką na świecie i stwierdziła potrzebę użycia otwartej metody w celu koordynacji pomiaru postępu.
(2) 19 i 20 czerwca 2000 r. Rada Europejska w Feirze przyjęła plan działań e-Europa 2002 i szczególnie podkreśliła potrzebę przygotowania długoterminowych perspektyw rozwoju gospodarki opartej na wiedzy zachęcającej wszystkich obywateli do dostępu do nowych technologii; 30 listopada 2000 r. Rada Rynku Wewnętrznego ustaliła listę 23 wskaźników służących do pomiaru postępu osiągniętego w ramach planu działań e-Europa 2002.
(3) 28 maja 2002 r. Komisja opublikowała skierowany do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów komunikat pod tytułem: "e-Europa 2005: Społeczeństwo informacyjne dla wszystkich", a Rada Europejska w Sewilli 21 i 22 czerwca 2002 r. przyjęła ogólne cele planu działania.
(4) 22 stycznia 2001 r. Komisja opublikowała skierowany do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów komunikat pod tytułem: "Tworzenie bezpieczniejszego społeczeństwa informacyjnego poprzez poprawę bezpieczeństwa infrastruktury informacyjnej i zwalczanie przestępczości komputerowej".
(5) 23 i 24 marca 2001 r. we wnioskach końcowych Rady Europejskiej w Sztokholmie wzywa się Radę do rozwinięcia we współpracy z Komisją ogólnej strategii w sprawie bezpieczeństwa sieci elektronicznych łącznie z praktycznymi środkami wdrożeniowymi. Komunikat z dnia 6 czerwca 2001 r. "Bezpieczeństwo sieci i informacji: Propozycje na rzecz europejskiego podejścia" był pierwszą propozycją Komisji w odpowiedzi na ten postulat.
(6) Rezolucja Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie planu działania "e-Europa: Bezpieczeństwo informacji i sieci", rezolucja Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. w sprawie wspólnego podejścia i działań szczególnych w dziedzinie bezpieczeństwa sieci i informacji(5), rezolucja Rady z dnia 18 lutego 2003 r. w sprawie europejskiego podejścia wobec kultury bezpieczeństwa sieci i informacji(6) oraz rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 października 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji: propozycja na rzecz europejskiej polityki wezwały Państwa Członkowskie do podjęcia szczególnych działań na rzecz poszerzenia bezpieczeństwa sieci komunikacji elektronicznej i systemów informacyjnych. Ponadto Parlament Europejski i Rada przyjęły zamiar Komisji, by rozwijać, między innymi, strategię na rzecz stabilniejszego i bezpieczniejszego użytkowania infrastruktury Internetu oraz by przedłożyć propozycję utworzenia przyszłej struktury na poziomie europejskim zagadnień sieci i bezpieczeństwa informacji.
(7) Plan działania e-Europa 2005, potwierdzony w tym względzie rezolucją Rady z dnia 18 lutego 2003 r., proponuje między innymi utworzenie przyszłej struktury dla zagadnień dotyczących sieci i bezpieczeństwa informacji na poziomie europejskim.
(8) Przejście do społeczeństwa informacyjnego może, poprzez wprowadzenie nowego rodzaju stosunków gospodarczych, politycznych i społecznych, pomóc Unii Europejskiej podjąć stojące przed nią wyzwania obecnego stulecia i przyczynić się do zapewnienia wzrostu, podniesienia konkurencyjności i stworzenia nowych miejsc pracy. Społeczeństwo informacyjne zmienia stopniowo rodzaj działalności społecznej i gospodarczej i wykraczając poza granice sektorów wpływa na niezależne od siebie dotychczas dziedziny aktywności. Środki konieczne do jego wprowadzenia powinny uwzględniać gospodarczą i społeczną spójność Wspólnoty oraz ryzyko związane z cyfrowym wykluczeniem, jak również wydajne funkcjonowanie rynku wewnętrznego. Działania Unii Europejskiej i Państw Członkowskich w zakresie społeczeństwa informacyjnego mają na celu dalsze promowanie udziału najmniej uprzywilejowanych grup w społeczeństwie informacyjnym.
(9) Konieczne jest stworzenie mechanizmu służącego monitorowaniu i wymianie doświadczeń, co pozwoli Państwom Członkowskim na porównanie i analizę osiągnięć i sprawdzenie dokonanego postępu w odniesieniu do planu działania e-Europa 2005.
(10) Porównanie z najlepszymi pozwala Państwom Członkowskim ocenić, czy podjęte w ramach planu działania e-Europa 2005 inicjatywy poszczególnych państw prowadzą do rezultatów porównywalnych z tymi w innych Państwach Członkowskich i w skali międzynarodowej oraz czy w pełni wykorzystują potencjał technologiczny.
(11) Działania Państw Członkowskich podejmowane w ramach planu działania e-Europa 2005 mogą być wspierane w dalszej mierze za sprawą rozprzestrzeniania dobrych praktyk. Europejska wartość dodana w zakresie porównywania z najlepszymi i dobrych praktyk składa się z porównywalnej oceny wyników alternatywnych decyzji mierzonych wspólną metodologią monitorowania i analizy.
(12) Istnieje potrzeba analizy gospodarczych i społecznych konsekwencji społeczeństwa informacyjnego w celu ułatwienia dyskusji o kierunkach działań. Pozwoli to Państwom Członkowskim na lepsze wykorzystanie gospodarczego i przemysłowego potencjału rozwoju technologicznego, w szczególności w zakresie społeczeństwa informacyjnego.
(13) Bezpieczeństwo sieci i informacji stało się zasadniczym warunkiem dalszego rozwoju w kierunku bezpiecznego otoczenia biznesowego. Złożony charakter sieci i bezpieczeństwa informacji wymaga by lokalne, narodowe i, gdzie to właściwe, europejskie władze, ustanawiając środki w tej dziedzinie, uwzględniły szereg aspektów politycznych, gospodarczych, organizacyjnych i technicznych oraz zdecentralizowany i globalny charakter sieci komunikacyjnych. Planowane stworzenie przyszłej struktury na poziomie europejskim dla zagadnień bezpieczeństwa sieci i informacji poprawiłoby możliwość reagowania Państw Członkowskich i Wspólnoty na poważniejsze problemy dotyczące bezpieczeństwa sieci i informacji. Przygotowania należy rozpocząć w 2003 r.
(14) Jako że wymieniona wyżej działalność ma wspierać synergię i współpracę pomiędzy Państwami Członkowskimi, państwami EOG, krajami ubiegającymi się o członkostwo oraz kandydującymi i stowarzyszonymi Europy Środkowej i Wschodniej, Komisja mogłaby w przyszłości w większej mierze zachęcać te kraje do udziału w działalności programów.
(15) Decyzja niniejsza ustanawia, na cały okres trwania programu, finansowe ramy tworzące pierwotny punkt odniesienia w rozumieniu pkt 33 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą a Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i poprawy procedury budżetowej dla władzy budżetowej w trakcie corocznej procedury budżetowej.
(16) Środki konieczne do wykonania tej decyzji należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(7).
(17) Postępy niniejszego programu należy stale monitorować,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 listopada 2003 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
P. COX |
G. ALEMANNO |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 291 E z 26.11.2002, str. 243.
(2) Dz.U. C 61 z 14.3.2003, str. 184.
(3) Dz.U. C 128 z 29.5.2003, str. 19.
(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lutego 2003 (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 26 maja 2003 r. (Dz.U. C 159 E z 8.7.2003, str. 11) oraz stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 25 września 2003 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Rady z dnia 27 października 2003 r.
(5) Dz.U. C 43 z 16.2.2002, str. 2.
(6) Dz.U. C 48 z 28.2.2003, str. 1.
(7) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(8) Dz.U. C 48 z 28.2.2003, str. 2.
(9) Dz.U. L 143 z 30.4.2004, str. 49.