Rozporządzenie 153/2003 zmieniające środki antydumpingowe nałożone rozporządzeniem Rady (WE) nr 1603/2000 na przywóz etanoloamin pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 153/2003
z dnia 27 stycznia 2003 r.
zmieniające środki antydumpingowe nałożone rozporządzeniem Rady (WE) nr 1603/2000 na przywóz etanoloamin pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej(1) (podstawowe rozporządzenie), w szczególności jego art. 11 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji, przedstawiony po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

A. PROCEDURA

1. Obowiązujące środki

(1) W lipcu 2000 r., Rada, rozporządzeniem (WE) nr 1603/2000(2), nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz etanoloamin pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki (USA). Cło przyjęło postać cła specyficznego.

2. Rozpoczęcie przeglądu

(2) W dniu 13 czerwca 2002 r., Komisja, w zawiadomieniu (zawiadomienie o rozpoczęciu przeglądu) opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich(3), podała informację o rozpoczęciu częściowego przeglądu tymczasowego środków antydumpingowych stosowanych w odniesieniu do przywozu do Wspólnoty etanoloamin pochodzących z USA.

(3) Przegląd został rozpoczęty z inicjatywy Komisji i jego celem było zbadanie, czy obowiązujące środki są odpowiednie. Obecnie stosowane środki, tj. cło w postaci cła specyficznego, nie odnoszą się do sytuacji, w których przywożone towary zostały uszkodzone przed wprowadzeniem ich do swobodnego obrotu.

3. Dochodzenie

(4) Komisja oficjalnie zawiadomiła producentów eksportujących, importerów i użytkowników uznanych za zainteresowanych oraz ich stowarzyszenia, a także przedstawicieli zainteresowanego kraju wywozu i producentów ze Wspólnoty o wszczęciu postępowania. Zainteresowane strony otrzymały możliwość przedstawienia swoich opinii na piśmie i wnioskowania o wysłuchanie w czasie określonym w zawiadomieniu o rozpoczęciu przeglądu.

(5) Wielu producentów eksportujących w zainteresowanym kraju i producenci Wspólnoty oraz importerzy/przedsiębiorstwa handlowe Wspólnoty przedstawili swoje opinie w formie pisemnej. Wszystkim Stronom, które wystąpiły z takim wnioskiem we wspomnianym czasie i wykazały, że istnieją szczególne powody, dla których powinny zostać wysłuchane, przyznano taką możliwość.

(6) Komisja uzyskała i sprawdziła wszystkie informacje uważane za niezbędne do celów stwierdzenia, czy obowiązujące środki są odpowiednie.

B. WYNIKI DOCHODZENIA

(7) Artykuł 145 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r.(4) ustanawiającego przepisy wykonawcze w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny przewiduje, że do celów określenia wartości celnej, dokonuje się proporcjonalnego przeliczenia ceny faktycznie zapłaconej bądź należnej w sytuacjach, w których towary zostały uszkodzone przed wprowadzeniem do swobodnego obrotu.

(8) W celu uniknięcia pobierania cła antydumpingowe w nadmiernej wysokości, cło specyficzne powinno, w przypadku uszkodzonych towarów, zostać obniżone o procent, który odpowiada części ceny faktycznie zapłaconej bądź należnej.

(9) Producenci Wspólnoty twierdzili, że określenie "uszkodzony" jest niejasne i może być różnie interpretowane, co może doprowadzić do uchylania się od ceł lub nawet do tego, że cła antydumpingowe staną się nieskuteczne. W celu niedopuszczenia do takich sytuacji, zgłoszono wniosek, by w każdym przypadku, gdy organy celne uznają towar za uszkodzony, należało dostarczyć drugą opinię od niezależnego eksperta, stwierdzającą, czy towary są uszkodzone czy nie.

(10) Należy podkreślić, że wycena towarów uszkodzonych lub nieuszkodzonych, jest dokonywana przez organy celne zgodnie z ustalonymi zasadami, określonymi we Wspólnotowym Kodeksie Celnym, które nie dopuszczają możliwości szerokiej interpretacji która mogłaby doprowadzić do tego, że cła antydumpingowe staną się nieskuteczne. W związku z tymi ustalonymi zasadami, nie ma potrzeby ustanawiania szczególnych przepisów dla towarów podlegających środkom antydumpingowym. Wniosek o wprowadzenie obowiązku przedstawiania opinii drugiego eksperta zostaje więc odrzucony.

(11) Powiązany importer stwierdził, że nie należy nakładać cła antydumpingowego jeżeli towar jest uszkodzony ponieważ nie może on być uznany za towar podobny.

(12) W tym względzie należy stwierdzić, że towar nie przestaje automatycznie być towarem podobnym z chwilą, gdy zostaje uszkodzony. Może on nadal posiadać te same właściwości fizyczne i chemiczne i być wykorzystywany w tym samym celu, w ten sposób przyczyniając się do wyrządzenia szkody przemysłowi Wspólnoty. Wobec powyższego, to zastrzeżenie zostaje odrzucone.

(13) Dlatego uznaje się, że wobec braku uzasadnionych argumentów zainteresowanych stron, w przypadku gdy towary zostały uszkodzone przez wprowadzeniem do swobodnego obrotu i z tego powodu cena faktycznie zapłacona bądź należna do celów określenia wartości celnej jest proporcjonalnie przeliczana, cło specyficzne pomniejsza się o procent odpowiadający części ceny faktycznie zapłaconej bądź należnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1603/2000 dodaje się następujący ustęp:

"4. W przypadku, gdy towary zostały uszkodzone przed wprowadzeniem ich do swobodnego obrotu, i z tego powodu, do celów ustalenia wartości celnej, cena faktycznie zapłacona bądź należna jest proporcjonalnie przeliczana, zgodnie z art. 145 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/914, cło antydumpingowe obliczone na podstawie powyżej ustalonych wartości, zostanie zmniejszone o procent odpowiadający części ceny faktycznie zapłaconej bądź należnej."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 stycznia 2003 r.

W imieniu Rady
G. PAPANDREOU
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1972/2002 (Dz.U. L 305 z 7.11.2002, str. 1).

(2) Dz.U. L 185 z 25.7.2000, str. 1.

(3) Dz.U. C 140 z 13.6.2002, str. 17.

(4) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 444/2002 (Dz.U. L 68 z 12.3.2002, str. 11).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.25.23

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 153/2003 zmieniające środki antydumpingowe nałożone rozporządzeniem Rady (WE) nr 1603/2000 na przywóz etanoloamin pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki
Data aktu: 27/01/2003
Data ogłoszenia: 30/01/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 31/01/2003