KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 41-44,
uwzględniając rozporządzenie Rady (Euratom) nr 2587/1999 z dnia 2 grudnia 1999 r. określające projekty inwestycyjne, przekazywane Komisji zgodnie z art. 41 Traktatu(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu poprawy przejrzystości i pewności prawnej niezbędne jest wzmocnienie istniejących reguł i sformalizowanie praktyk stosowanych przez Komisję w celu prowadzenia dyskusji oraz badania projektów inwestycyjnych, które odnoszą się do celów Traktatu Euratom.
(2) Powiadamianie Komisji o projektach inwestycyjnych związanych z nowymi instalacjami, a także wymianą lub przekształceniem, które spełniają kryteria ustanowione przez Radę w rozporządzeniu (Euratom) nr 2587/1999 powinno zostać dokonane za pomocą formularza, który może zostać wysłany w wersji papierowej lub elektronicznej. W interesie pewności prawnej niezbędne jest potwierdzenie osobom lub przedsiębiorstwom, które przedłożyły powiadomienie, faktu otrzymania ich przez Komisję.
(3) Okres, w którym Komisja jest zobowiązana zbadać, przedyskutować oraz przyjąć stanowisko zgodnie z art. 43 Traktatu Euratom, powinien zostać ustalony na okres dwóch miesięcy od otrzymania pełnego powiadomienia. Uwagi dokonane przez strony trzecie powinny zostać przekazane przez Komisję danym osobom lub przedsiębiorstwom w celu ewentualnej reakcji. W interesie pewności prawnej badanie oraz dyskusja powinny zostać zakończone sformułowaniem zalecenia, jak przewidziano na mocy art. 124 Traktatu Euratom.
(4) We wszystkich przypadkach gdy w wyniku wstępnego badania Komisja stwierdza, że istnieją wątpliwości w odniesieniu do celów Traktatu Euratom w świetle rozporządzenia (Euratom) nr 2587/1999, powinna zostać uruchomiona procedura szczegółowego badania i dyskusji w celu umożliwienia Komisji zgromadzenia wszystkich informacji, jakich potrzebuje w celu dostosowania do jej zadań na mocy Traktatu Euratom oraz umożliwienia danym osobom i przedsiębiorstwom przedstawienia ich uwag.
(5) Po rozważeniu uwag przedstawionych przez dane osoby i przedsiębiorstwa Komisja powinna zakończyć badanie poprzez przyjęcie zalecenia niezwłocznie po wyjaśnieniu wątpliwości.
(6) W interesie osiągnięcia skoordynowanego rozwoju inwestycji w dziedzinie jądrowej właściwe jest skuteczne monitorowanie środków ostatecznie podjętych przez dane osoby lub przedsiębiorstwa zgodnie z zaleceniem przyjętym przez Komisję.
(7) W celu zapewnienia prawidłowego i skutecznego stosowania przepisów Traktatu Euratom Komisja powinna mieć możliwość odwołania jej zalecenia, jeżeli zostało ono oparte na nieprawidłowej informacji.
(8) Właściwe jest powiadomienie opinii publicznej o projektach inwestycyjnych, o ile w tym samym czasie przestrzegana jest zasada ustanowiona w art. 44 Traktatu Euratom dotycząca konieczności uzyskania zgody danych Państw Członkowskich, osób i przedsiębiorstw. W interesie przejrzystości oraz pewności prawnej właściwe jest opublikowanie wszystkich projektów inwestycyjnych oraz przyjętych zaleceń. Komisja powinna również opublikować roczne sprawozdanie rejestrujące wykonywanie sformułowanych zaleceń, jak również szczególnych środków podjętych przez dane osoby i przedsiębiorstwa w odpowiedzi na stanowisko Komisji.
(9) Jeżeli inwestycje nie są niezbędne do celów Traktatu Euratom lub wykraczają poza jego cele, lub jeżeli ich publiczne finansowanie zakłóca lub zagraża zakłóceniem konkurencyjności na rynku wewnętrznym, niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stosowania Traktatu WE.
(10) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1209/2000(2) należy wprowadzić odpowiednie zmiany,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 23 lipca 2003 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Loyola DE PALACIO |
|
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 315 z 9.12.1999, str. 1.
(2) Dz.U. L 138 z 9.6.2000, str. 12.