Rozporządzenie 1352/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1209/2000 ustalające procedury przekazywania określone w art. 41 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EURATOM) NR 1352/2003
z dnia 23 lipca 2003 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1209/2000 ustalające procedury przekazywania określone w art. 41 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 41-44,

uwzględniając rozporządzenie Rady (Euratom) nr 2587/1999 z dnia 2 grudnia 1999 r. określające projekty inwestycyjne, przekazywane Komisji zgodnie z art. 41 Traktatu(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu poprawy przejrzystości i pewności prawnej niezbędne jest wzmocnienie istniejących reguł i sformalizowanie praktyk stosowanych przez Komisję w celu prowadzenia dyskusji oraz badania projektów inwestycyjnych, które odnoszą się do celów Traktatu Euratom.

(2) Powiadamianie Komisji o projektach inwestycyjnych związanych z nowymi instalacjami, a także wymianą lub przekształceniem, które spełniają kryteria ustanowione przez Radę w rozporządzeniu (Euratom) nr 2587/1999 powinno zostać dokonane za pomocą formularza, który może zostać wysłany w wersji papierowej lub elektronicznej. W interesie pewności prawnej niezbędne jest potwierdzenie osobom lub przedsiębiorstwom, które przedłożyły powiadomienie, faktu otrzymania ich przez Komisję.

(3) Okres, w którym Komisja jest zobowiązana zbadać, przedyskutować oraz przyjąć stanowisko zgodnie z art. 43 Traktatu Euratom, powinien zostać ustalony na okres dwóch miesięcy od otrzymania pełnego powiadomienia. Uwagi dokonane przez strony trzecie powinny zostać przekazane przez Komisję danym osobom lub przedsiębiorstwom w celu ewentualnej reakcji. W interesie pewności prawnej badanie oraz dyskusja powinny zostać zakończone sformułowaniem zalecenia, jak przewidziano na mocy art. 124 Traktatu Euratom.

(4) We wszystkich przypadkach gdy w wyniku wstępnego badania Komisja stwierdza, że istnieją wątpliwości w odniesieniu do celów Traktatu Euratom w świetle rozporządzenia (Euratom) nr 2587/1999, powinna zostać uruchomiona procedura szczegółowego badania i dyskusji w celu umożliwienia Komisji zgromadzenia wszystkich informacji, jakich potrzebuje w celu dostosowania do jej zadań na mocy Traktatu Euratom oraz umożliwienia danym osobom i przedsiębiorstwom przedstawienia ich uwag.

(5) Po rozważeniu uwag przedstawionych przez dane osoby i przedsiębiorstwa Komisja powinna zakończyć badanie poprzez przyjęcie zalecenia niezwłocznie po wyjaśnieniu wątpliwości.

(6) W interesie osiągnięcia skoordynowanego rozwoju inwestycji w dziedzinie jądrowej właściwe jest skuteczne monitorowanie środków ostatecznie podjętych przez dane osoby lub przedsiębiorstwa zgodnie z zaleceniem przyjętym przez Komisję.

(7) W celu zapewnienia prawidłowego i skutecznego stosowania przepisów Traktatu Euratom Komisja powinna mieć możliwość odwołania jej zalecenia, jeżeli zostało ono oparte na nieprawidłowej informacji.

(8) Właściwe jest powiadomienie opinii publicznej o projektach inwestycyjnych, o ile w tym samym czasie przestrzegana jest zasada ustanowiona w art. 44 Traktatu Euratom dotycząca konieczności uzyskania zgody danych Państw Członkowskich, osób i przedsiębiorstw. W interesie przejrzystości oraz pewności prawnej właściwe jest opublikowanie wszystkich projektów inwestycyjnych oraz przyjętych zaleceń. Komisja powinna również opublikować roczne sprawozdanie rejestrujące wykonywanie sformułowanych zaleceń, jak również szczególnych środków podjętych przez dane osoby i przedsiębiorstwa w odpowiedzi na stanowisko Komisji.

(9) Jeżeli inwestycje nie są niezbędne do celów Traktatu Euratom lub wykraczają poza jego cele, lub jeżeli ich publiczne finansowanie zakłóca lub zagraża zakłóceniem konkurencyjności na rynku wewnętrznym, niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stosowania Traktatu WE.

(10) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1209/2000(2) należy wprowadzić odpowiednie zmiany,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1209/2000 wprowadza się następujące zmiany:

1) tytuł otrzymuje brzmienie:

"Rozporządzenie Komisji (Euratom) nr 1209/2000 z dnia 8 czerwca 2000 r. określające procedury badania powiadomień określone w art. 41 Traktatu Euratom";

2) artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

1. O projektach inwestycyjnych dotyczących nowych instalacji, a także zastępowania lub przekształcania, które spełniają kryteria co do rodzaju i wielkości ustanowione rozporządzeniem (Euratom) nr 2587/1999, powiadamia się Komisję za pomocą formularza, którego wzór znajduje się w Załączniku do niniejszego rozporządzenia. Formularz może zostać przedłożony w formie papierowej lub elektronicznej.

2. Komisja niezwłocznie powiadamia dane osoby lub przedsiębiorstwa o otrzymaniu powiadomienia.".

3) dodaje się art. 3a-3f w brzmieniu:

"Artykuł 3a

1. Komisja bada powiadomienie niezwłocznie po jego otrzymaniu. Komisja wyraża swoje stanowisko w zaleceniu.

2. W przypadku gdy Komisja po dokonaniu badania stwierdza, iż projekt inwestycyjny, o którym została powiadomiona, nie wzbudza żadnych wątpliwości dotyczących celów oraz zgodności z Traktatem Euratom, Komisja odnotowuje powyższe stwierdzenie oraz wyraża swoje stanowisko w formie zalecenia, o którym powiadamia się dane osoby, przedsiębiorstwa i Państwa Członkowskie.

3. W przypadku gdy Komisja po dokonaniu badania stwierdza, iż projekt inwestycyjny, o którym została powiadomiona, wzbudza wątpliwości dotyczące celów oraz zgodności z Traktatem Euratom, uruchamia ona szczegółową procedurę badawczą w celu dalszej szczegółowej dyskusji wszystkich aspektów projektu inwestycyjnego, które odnoszą się do celów tego Traktatu.

4. Sformułowanie zalecenia zgodnie z ust. 2 oraz uruchomienie szczegółowej procedury badawczej, określonej w ust. 3, zostają dokonane w ciągu dwóch miesięcy. Okres ten rozpoczyna się w dniu następującym po otrzymaniu pełnego powiadomienia zgodnego z przepisami niniejszego rozporządzenia oraz rozporządzenia (Euratom) nr 2587/1999. Powiadomienie jest uważane za pełne, jeżeli w terminie dwóch miesięcy od jego otrzymania lub otrzymania wszelkich dodatkowych wymaganych informacji Komisja nie zażąda żadnych dalszych informacji.

5. W przypadku gdy Komisja nie wydała zalecenia zgodnie z ust. 2 ani nie podjęła działania w okresie ustanowionym w ust. 4, projekt inwestycyjny uważa się za zgodny z celami oraz przepisami Traktatu Euratom.

Artykuł 3b

1. W przypadku gdy Komisja uważa, iż informacja dostarczona przez daną osobę lub przedsiębiorstwo w odniesieniu do projektu inwestycyjnego, o którym została powiadomiona, jest niekompletna, żąda wszelkich niezbędnych informacji. W przypadku gdy dana osoba lub przedsiębiorstwo odpowiada na takie żądanie, Komisja powiadomi tę osobę lub przedsiębiorstwo o otrzymaniu odpowiedzi.

2. W przypadku gdy dana osoba lub przedsiębiorstwo nie dostarcza żądanych informacji w ciągu wymaganego okresu przewidzianego przez Komisję lub dostarcza niekompletne informacje, Komisja wysyła przypomnienie, określając właściwy dodatkowy okres, w którym dostarcza się informację.

Artykuł 3c

1. Jeżeli uruchamia się szczegółową procedurę badawczą, Komisja podsumowuje istotne kwestie faktyczne i prawne oraz zawiera wstępną ocenę projektu inwestycyjnego w odniesieniu do przepisów i celów Traktatu Euratom oraz rozporządzenia (Euratom) nr 2587/1999. Komisja wzywa dane osoby lub przedsiębiorstwa w celu przedstawienia uwag oraz przeprowadzenia dalszej dyskusji z Komisją w ramach wyznaczonego okresu, który zwykle nie przekracza dwóch miesięcy.

2. Danym osobom lub przedsiębiorstwom zaleca się wstrzymanie wprowadzania projektów inwestycyjnych w życie przed wydaniem zalecenia przez Komisję w sprawie tego projektu lub uznania jego zgodności z celami i przepisami Traktatu Euratom, jak przewidziano w art. 3a ust. 5.

Artykuł 3d

1. W przypadku gdy Komisja stwierdza w następstwie dyskusji i/lub modyfikacji dokonanych przez daną osobę lub przedsiębiorstwo, iż projekt inwestycyjny jest zgodny z celami i przepisami Traktatu Euratom, odnotowuje ona swoje stanowisko w formie zalecenia, o którym powiadamia dane osoby, przedsiębiorstwa oraz Państwa Członkowskie.

2. W przypadku gdy Komisja stwierdza w następstwie dyskusji i/lub modyfikacji dokonanych przez daną osobę lub przedsiębiorstwo, iż projekt inwestycyjny, o którym została powiadomiona, nie jest zgodny z celami i przepisami Traktatu Euratom, wyraża ona swoje stanowisko w formie zalecenia, o którym powiadamia dane osoby, przedsiębiorstwa oraz Państwa Członkowskie.

3. Stanowiska przyjmowane zgodnie z ust. 1 i 2 podejmowane są niezwłocznie po usunięciu wątpliwości określonych w art. 3a ust. 3. Komisja zależnie od możliwości doprowadza do przyjęcia zalecenia w ciągu okresu sześciu miesięcy od uruchomienia szczegółowej procedury badawczej.

4. Po upływie okresu określonego w ust. 3 oraz jeżeli dana osoba lub przedsiębiorstwo tego zażąda, Komisja w terminie dwóch miesięcy wydaje swoje zalecenie na podstawie informacji jej dostępnych.

Artykuł 3e

Po wydaniu swojego zalecenia dotyczącego danego projektu inwestycyjnego Komisja monitoruje i, gdzie właściwe, dyskutuje z danymi osobami oraz przedsiębiorstwami szczególne środki podjęte lub mające zostać podjęte zgodnie z zaleceniem Komisji.

Artykuł 3f

Komisja może odwołać zalecenie na podstawie art. 3a i 3d, w przypadku gdy informacja, która stanowiła decydujący czynnik dla danego zalecenia, była nieprawidłowa, po udzieleniu danym osobom lub przedsiębiorstwom możliwości przedstawienia swoich uwag.

Przed odwołaniem swojego zalecenia i sformułowaniem nowego zalecenia Komisja uruchamia szczegółową procedurę badawczą na podstawie art. 3a ust. 3.";

4) dodaje się art. 4a i 4b w brzmieniu:

"Artykuł 4a

Komisja przekazuje osobom lub przedsiębiorstwom, które powiadomiły o projekcie inwestycyjnym, ewentualne uwagi lub stanowiska stron trzecich związane z projektem, które będą miały wpływ na zalecenie Komisji.

Artykuł 4b

1. Komisja, za zgodą danych Państw Członkowskich, osób i przedsiębiorstw, publikuje wszelkie projekty inwestycyjne, o których została powiadomiona, oraz zalecenia wydane na mocy niniejszego rozporządzenia.

2. Komisja publikuje roczne sprawozdanie rejestrujące wykonywanie sformułowanych zaleceń, jak również szczególnych środków podjętych przez dane osoby i przedsiębiorstwa w odpowiedzi na stanowisko Komisji.

Niniejsze sprawozdanie przestrzega, w miarę potrzeby, zasady dotyczące tajemnicy zawodowej, jeżeli ostatecznie nie udzielono zgody określonej w art. 44 Traktatu Euratom."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 lipca 2003 r.

W imieniu Komisji
Loyola DE PALACIO
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 315 z 9.12.1999, str. 1.

(2) Dz.U. L 138 z 9.6.2000, str. 12.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.192.15

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1352/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1209/2000 ustalające procedury przekazywania określone w art. 41 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej
Data aktu: 23/07/2003
Data ogłoszenia: 31/07/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/08/2003