(2003/508/WE)(Dz.U.UE L z dnia 12 lipca 2003 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 304/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów(1), w szczególności jego art. 12 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 304/2003 Komisja, w imieniu Wspólnoty, zadecyduje o zezwoleniu na przywóz do Wspólnoty każdego z chemikaliów podlegających procedurze zgody po uprzednim poinformowaniu (PIC).
(2) Program Ochrony Środowiska Narodów Zjednoczonych (UNEP) i Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) wyznaczono do zapewnienia obsługi w zakresie sekretariatu dla funkcjonowania tymczasowej procedury PIC, przewidzianej przez Akt Końcowy Konferencji Pełnomocników w sprawie Konwencji rotterdamskiej w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu (PIC) w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami, w szczególności rezolucją w sprawie tymczasowych uzgodnień ustanowionych we wspomnianym Akcie; Konwencja została podpisana dnia 11 września 1998 r. i zatwierdzona przez Wspólnotę decyzją Rady 2003/106/WE(2).
(3) Komisja, działając jako wspólnie wyznaczony organ, zobowiązana jest do przekazywania, w imieniu Wspólnoty i jej Państw Członkowskich, decyzji w sprawie chemikaliów do Sekretariatu tymczasowej procedury PIC, zwanego dalej "Sekretariatem tymczasowym".
(4) Sekretariat tymczasowy zażądał, aby uczestnicy procedury PIC, składając sprawozdanie o swoich decyzjach w sprawie przywozu, używali specjalnego formularza odpowiedzi kraju przywozu.
(5) Do wykazu chemikaliów podlegających tymczasowej procedurze PIC dodano monokrotofos, w odniesieniu do którego Komisja otrzymała od tymczasowego Sekretariatu informację w formie wytycznych dla decyzji. Monokrotofos objęty jest obecnie tymczasową procedurą PIC w takim zakresie, że niektóre formy użytkowe bardzo niebezpiecznych pestycydów zawierających monokrotofos zostały wymienione w załączniku III do Konwencji rotterdamskiej. Do czasu oceny przez Wspólnotę monokrotofosu w ramach dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienionej rozporządzeniem (WE) nr 806/2003(4), tymczasowa odpowiedź w odniesieniu do tych form użytkowych pestycydowych została określona w decyzji Komisji 2000/657/WE z dnia 16 października 2000 r. przyjmującej wspólnotowe decyzje w sprawie przywozu niektórych chemikaliów na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2455/92 dotyczącego wywozu i przywozu niektórych niebezpiecznych chemikaliów(5), zmienionej decyzją 2001/852/WE(6). Na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 2076/2002 z dnia 20 listopada 2002 r. przedłużającego okres określony w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG i dotyczącego niewłączenia niektórych substancji czynnych do załącznika I do tej dyrektywy oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje(7), monokrotofos został wyłączony z załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, a zezwolenia dla zawierających go środków ochrony roślin mają zostać wycofane do dnia 25 lipca 2003 r. Dlatego też tymczasowa odpowiedź określona w decyzji 2000/657/WE powinna zostać zastąpiona ostateczną decyzją w sprawie przywozu.
(6) Chemikalia 2,4,5-T, chlorobenzylat i fosfamidon wchodzą w zakres dyrektywy 91/414/EWG, przewidującej okres przejściowy, w którym Państwa Członkowskie mogą, w do czasu wydania decyzji przez Wspólnotę, podejmować decyzje w sprawie substancji i produktów objętych zakresem tej dyrektywy. Rozporządzeniem (WE) nr 2076/2002 substancje te zostały wyłączone z załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, a zezwolenia dla środków ochrony roślin zawierających te substancje należało wycofać do dnia 25 lipca 2003 r. Dlatego też decyzje w sprawie przywozu form użytkowych pestycydów 2,4,5-T, chlorobenzylatu i fosfamidonu, wymienionych w decyzji 2000/657/WE, wydane jako odpowiedzi tymczasowe w oczekiwaniu na decyzję Wspólnoty, należy zastąpić decyzjami ostatecznymi.
(7) Chemikalia paration i paration metylowy również wchodzą w zakres dyrektywy 91/414/EWG. Decyzją Komisji 2001/520/WE z dnia 9 lipca 2001 r. dotyczącą niewłączenia parationu do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG i cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną(8) oraz decyzją Komisji 2003/166/WE z dnia 10 marca 2003 r. dotyczącą niewłączania parationu metylowego do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG i cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną(9) substancje te zostały wyłączone z załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, a zezwolenia na środki ochrony roślin je zawierające zostały wycofane. W następstwie tego decyzje w sprawie przywozu dotyczące form użytkowych pestycydów parationu i parationu metylowego, wymienionych w decyzji Komisji 2001/852/WE z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie przyjęcia decyzji w sprawie wspólnotowego przywozu na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 2455/92 dotyczącego wywozu i przywozu niektórych niebezpiecznych chemikaliów i zmieniającej decyzję 2000/657/WE odpowiednio, przekazane jako tymczasowe odpowiedzi do czasu decyzji Wspólnoty, powinny zostać zastąpione decyzjami ostatecznymi.
(8) Chemikalia tlenku etylenu objęte są dyrektywą Rady 79/117/EWG z dnia 21 grudnia 1978 r. zakazującą wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin zawierających niektóre substancje czynne(10), ostatnio zmienioną rozporządzeniem (WE) nr 807/2003(11). Znalazło to swoje odbicie w ostatecznej decyzji w sprawie przywozu zawartej w decyzji 2001/852/WE. Jednakże tlenek etylenu został ostatnio zgłoszony w ramach wspólnotowego programu oceny istniejących substancji na podstawie dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu produktów biobójczych(12), która przewiduje okres przejściowy, w którym Państwa Członkowskie mogą, do czasu wydania decyzji przez Wspólnotę, podejmować decyzje w sprawie substancji i produktów objętych jej zakresem. Dlatego też należy zastąpić decyzję w sprawie przywozu zawartą w decyzji 2001/852/WE.
(9) Chemikalia polibromowane bifenyle (PBB) poddano surowym ograniczeniom na poziomie wspólnotowym dyrektywą Rady 76/769/EWG z dnia 7 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych(13), ostatnio zmienioną dyrektywą 2003/11/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(14). Znalazło to swoje odbicie we wspólnotowej decyzji w sprawie przywozu opublikowanej w okólniku V PIC opisującym sytuację na dzień 30 czerwca 1995 r. Decyzja ta jednak nie uwzględniała całkowitego zakazu dotyczącego PBB, obowiązującego w Austrii, ustanowionego w 1993 r. Dlatego też konieczne jest zastąpienie tej decyzji w sprawie przywozu.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 29 dyrektywy Rady 67/548/EWG(15), ostatnio zmienionej rozporządzeniem (WE) nr 807/2003,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
______(1) Dz.U. L 63 z 6.3.2003, str. 1.
(2) Dz.U. L 63 z 6.3.2003, str. 27.
(3) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(4) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1.
(5) Dz.U. L 275 z 27.10.2000, str. 44.
(6) Dz.U. L 318 z 4.12.2001, str. 28.
(7) Dz.U. L 319 z 23.11.2002, str. 3.
(8) Dz.U. L 187 z 10.7.2001, str. 47.
(9) Dz.U. L 67 z 12.3.2003, str. 18.
(10) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 36.
(11) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 36.
(12) Dz.U. L 123 z 24.4.1998, str. 1.
(13) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.
(14) Dz.U. L 42 z 15.2.2003, str. 45.
(15) Dz.U. 196 z 16.8.1967, str. 1.