Decyzja 2002/256/WE korygująca decyzję 2000/275/WE w sprawie równoważności niektórych kategorii praw jazdy

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 marca 2002 r.
korygująca decyzję 2000/275/WE w sprawie równoważności niektórych kategorii praw jazdy

(notyfikowana jako dokument nr C(2002) 1175)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2002/256/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 kwietnia 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/439/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie praw jazdy(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/56/WE(2), w szczególności jej art. 1 ust. 2 i art. 10 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

w Załączniku do decyzji Komisji 2000/275/WE(3) popełniono błędy. W związku z tym należy zmienić tę decyzję,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik do decyzji 2000/275/WE zostaje niniejszym skorygowany na stronach ujętych w nawiasach:

1) w opisie wzoru Belgia 1 (str. 3) wyrazy "Najczęściej jest to wzór na różowym" zastępuje się wyrazami "Różowy wzór";

2) w tabeli ekwiwalencyjnej dla wzoru Niemcy 2 (str. 8), w kolumnie "Odpowiadające kategorie" w trzeciej linii wyrazy "mniej niż 25 miejsc dla pasażerów" zastępuje się wyrazami "25 miejsc dla pasażerów lub mniej";

3) w tabeli ekwiwalencyjnej dla wzoru Grecja 1 (str. 14), w kolumnie "Odpowiadające kategorie" w trzeciej linii "B*" zastąpione zostaje przez "B dla użytku zawodowego";

4) w tabeli ekwiwalencyjnej dla wzoru Hiszpania 1 (str. 15), w kolumnie "Odpowiadające kategorie" w wierszach szóstym i siódmym "C1" i "C1E" zastępuje się odpowiednio przez "C1 (patrz: 1)" i "C1E (patrz: 1)"; w wierszu ósmym "C, CE (patrz: 1)" zastępuje się przez "C, CE (patrz: 2)";

5) sekcję "Informacje dodatkowe" wzoru Hiszpania 1 (str. 15) zastępuje się:

"Informacje dodatkowe:

1. jeśli na stronie 6 prawa jazdy nie występuje ograniczenie co do maksymalnej dopuszczalnej masy 7.500 kg, kategoria C1 obejmuje prawo kierowania pojazdami kategorii C. Jeśli ograniczenie nie jest wskazane i posiadacz jest uprawniony do kierowania pojazdami kategorii C1E lub C2E, kategorie te obejmują prawo kierowania pojazdami kategorii CE;

2. posiadacz prawa jazdy C2 jest dodatkowo uprawniony do kierowania pojazdami kategorii DE, jeśli posiada również prawo jazdy D";

6) dotyczy tylko wersji francuskiej;

7) w tabeli ekwiwalencyjnej dla wzoru Austria 3 (str. 29) w kolumnie "Odpowiadające kategorie" w wierszu piątym "(patrz: 1)" zastępuje się przez "(patrz: 2)";

8) w tabeli ekwiwalencyjnej dla wzoru Austria 4 (str. 30) w kolumnie "Odpowiadające kategorie" w wierszu drugim "A1, B" zastępuje się przez "B";

9) sekcja zatytułowana "Wzory wydawane w Norwegii" (str. 47-50) zastępuje się tekstem znajdującym się w Załączniku do niniejszej decyzji;

10) dodaje się cyfrę "1." po "Informacje dodatkowe" dla każdego z następujących wzorów:

Francja 1 (Dz.U. L 91 z 12.4.2000, str. 16), Francja 2 (str. 17), Francja 4 (str. 18), Francja 5 (str. 19), Portugalia 1 (str. 31), Szwecja 2 (str. 37), Zjednoczone Królestwo 3 (str. 39), Islandia 1 (str. 44), Islandia 2 (str. 44), Islandia 3 (str. 45), Islandia 4 (str. 45) i Liechtenstein 2 (str. 47).

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 marca 2002 r.

W imieniu Komisji
Loyola DE PALACIO
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 237 z 24.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 237 z 21.9.2000, str. 45.

(3) Dz.U. L 91 z 12.4.2000, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

WZORY WYDAWANE W NORWEGII

Uwaga ogólna dla wszystkich wzorów: wszystkie norweskie prawa jazdy mają tekst wstępnie wydrukowany w językach "bokmål" lub "nynorsk". Obie te formy języka mają równorzędny status. Słowa "førerkort" i "Norge" wskazują, że tekst jest w języku "bokmål"; "førarkort" i "Noreg" oznaczają formę "nynorsk".

Wzór Norwegia 1 (N1)

Wydawany w Norwegii od dnia 23.4.1967 r. do dnia 31.3.1979 r.

Opis: ciemnozielona okładka, wzór złożony w formacie A7, sześć stron. Słowo "Førerkort" lub "Førarkort" wydrukowane jest na pierwszej stronie okładki.

Tabela ekwiwalencyjna

Kategorie wzoru N1 Odpowiadające kategorie
Class 1 A1, BE
Class 2 A1, BE
Class 3 A
(Class 4) -

Informacje dodatkowe:

wzór ten jest ważny do setnych urodzin posiadacza, pod warunkiem że prawo jazdy miało co najmniej dziesięcioletni okres ważności i było ważne w dniu 2 kwietnia 1982 r. Prawo krajowe wymaga od posiadacza jadącego z tym wzorem za granicę, aby posiadał on dodatkowo ze sobą tłumaczenie uwierzytelnione lub pozwolenie międzynarodowe, zgodnie z Konwencją wiedeńską o ruchu drogowym.

Wzór Norwegia 2 (N2)

Wydawany w Norwegii od dnia 1.4.1979 do dnia 1.3.1989 r.

Opis: jasnoróżowy wzór papierowy, obłożony przezroczystym plastikiem, dwie strony. Prawa jazdy wydane po lipcu 1985 r. zawierają datę wydania posiadaczowi pierwszego jego prawa jazdy dowolnego rodzaju ("Første førerkort").

Tabela ekwiwalencyjna

Kategorie wzoru N2 Odpowiadające kategorie
A A
A + "Klasse A gjelder bare lett motorsykkel" A1 (patrz: 1)
B B
BE BE (patrz: 2)
C C
CE CE
D C1, D (patrz: 3)
DE C1E, DE (patrz: 3)
(A + "Klasse A gjelder bare beltemotorsykkel") -
(T) -

Informacje dodatkowe:

1. pieczęć znajduje się na tylnej stronie prawa jazdy;

2. posiadacze prawa jazdy kategorii BE wydanego przed dniem 1 kwietnia 1979 r. i wymienionego następnie na wzór N2 są dodatkowo uprawnieni do kierowania pojazdami kategorii A1;

3. aby zachować uprawnienia C1 lub C1E, posiadacz musi wymienić swoje prawo jazdy na wzór N4 podczas odnawiania swoich uprawnień D lub DE.

Wzór Norwegia 3 (N3)

Wydawany w Norwegii od dnia 1.3.1989 r. do dnia 31.12.1997 r.

Opis: jasnoróżowy wzór papierowy, obłożony przezroczystym plastikiem, dwie strony.

Tabela ekwiwalencyjna

Kategorie wzoru N3 Odpowiadające kategorie
A A
A + "Klasse A gjelder bare lett motorsykkel" A1 (patrz: 1)
A1 A1
B B
BE BE (patrz: 2)
B1 B1
C C
CE CE
C1 C1 (patrz: 3)
C1E C1E (patrz: 3)
D D
DE C1E, DE (patrz: 4)
D1 D1 (partz: 5)
D1E D1E (patrz: 5)
D2 C1, D1 (patrz: 4)
D2E C1E, D1E (patrz: 4)
(A + "Gjelder beltemotorsykkel") -
(S) -
(T) -

Informacje dodatkowe:

1. pieczęć znajduje się na tylnej stronie prawa jazdy;

2. prawa jazdy kategorii BE wydane po raz pierwszy przed dniem 1 kwietnia 1979 r. i następnie wymienione na wzór N3 uprawniają posiadacza dodatkowo do kierowania pojazdami kategorii A1;

3. kategorie C1 i C1E zostały wprowadzone dnia 1 stycznia 1997 r.;

4. uprawnienie do kierowania C1 i C1E może zostać zachowane jedynie, jeśli posiadacz wymieni swoje prawo na wzór N4 podczas odnawiania swych uprawnień DE, D2 lub D2E;

5. kategorie D1 i D1E zostały wprowadzone dnia 1 stycznia 1997 r. i zastąpiły kategorie D2 i D2E.

Wzór Norwegia 4 (N4)

Wydawany w Norwegii od dnia 1.1.1998 r.

Opis: Wzór w postaci karty plastikowej, zgodnie z załącznikiem Ia do dyrektywy 91/439/EWG.

Tabela ekwiwalencyjna

Kategorie wzoru N4 Odpowiadające kategorie
A1 A1
A A
B1 B1
B B
BE BE
C1 C1
C1E C1E
C C
CE CE
D1 D1
D1E D1E
D D
DE DE
(S, T) -

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.87.57

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/256/WE korygująca decyzję 2000/275/WE w sprawie równoważności niektórych kategorii praw jazdy
Data aktu: 25/03/2002
Data ogłoszenia: 04/04/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 04/04/2002