Decyzja 2002/231/WE ustanawiająca zrewidowane kryteria ekologiczne odnoszące się do wspólnotowego programu przyznawania oznakowań ekologicznych dla obuwia i zmieniająca decyzję 1999/179/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 18 marca 2002 r.
ustanawiająca zrewidowane kryteria ekologiczne odnoszące się do wspólnotowego programu przyznawania oznakowań ekologicznych dla obuwia i zmieniająca decyzję 1999/179/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2002) 1015)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2002/231/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 20 marca 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. w sprawie zrewidowanego programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego(1), w szczególności jego art. 4 i art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 wspólnotowe oznakowanie ekologiczne może być przyznawane produktom posiadającym właściwości umożliwiające im przyczynienie się w znacznym stopniu do poprawy kluczowych aspektów środowiskowych.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 przewiduje, że szczególne kryteria oznakowania ekologicznego należy ustalić według grup produktów.

(3) Rozporządzenie to przewiduje również, że we właściwym czasie dokonany zostanie przegląd kryteriów dotyczących oznakowań ekologicznych, jak również ocena i weryfikacja wymogów związanych z tymi kryteriami. Nastąpi to przed upływem okresu obowiązywania kryteriów określonych dla każdej grupy produktów. Taki przegląd ma doprowadzić do propozycji ich przedłużenia, wycofania lub zmiany.

(4) Właściwe jest dokonanie przeglądu kryteriów ekologicznych ustalonych przez decyzję Komisji 1999/179/WE z dnia 17 lutego 1999 r. ustanawiającą kryteria ekologiczne przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego dla obuwia(2) w celu odzwierciedlenia rozwoju rynku. Jednocześnie należy zmienić okres obowiązywania tej decyzji przedłużony decyzją 2001/832/WE(3).

(5) Należy przyjąć nową decyzję Komisji ustalającą szczególne kryteria ekologiczne dla tej grupy produktów, które będą obowiązywać przez okres pięciu lat.

(6) Właściwe jest, aby w ograniczonym czasie, nie dłuższym niż 12 miesięcy, obowiązywały zarówno nowe kryteria, ustanowione niniejszą decyzją, jak i kryteria ustanowione decyzją 1999/179/WE, w celu zapewnienia firmom, którym przyznano lub które ubiegały się o przyznanie ich produktom oznakowania ekologicznego, przed datą stosowania niniejszej decyzji, wystarczającego czasu na dostosowanie tych produktów do nowych kryteriów.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są oparte na projekcie kryteriów opracowanym przez Komitet ds. Znakowania Ekologicznego Unii Europejskiej ustanowiony na mocy art. 13 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W celu przyznania wspólnotowego oznakowania ekologicznego na mocy rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 obuwie musi wchodzić w zakres grupy produktów "obuwie", określonej w art. 2, oraz musi spełniać kryteria ekologiczne wymienione w Załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Grupa produktów "obuwie" zawiera:

Wszystkie artykuły odzieżowe przeznaczone do ochrony lub okrycia stopy, z zamocowaną podeszwą zewnętrzną, która styka się z podłożem.

Artykuł  3

Do celów administracyjnych grupie produktów "obuwie" przypisuje się kod liczbowy "017".

Artykuł  4

Artykuł 3 decyzji 1999/179/WE otrzymuje brzmienie:

"Definicja grupy produktów oraz szczególne kryteria ekologiczne dla tej grupy produktów obowiązują do dnia 31 marca 2003 r."

Artykuł  5 1

Kryteria ekologiczne dla grupy produktów "obuwie" oraz wymogi oceny i weryfikacji dotyczące tych kryteriów są ważne do dnia 31 marca 2010 r.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 marca 2002 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 237 z 21.9.2000, str. 1.

(2) Dz.U. L 57 z 5.3.1999, str. 31.

(3) Dz.U. L 310 z 28.11.2001, str. 30.

ZAŁĄCZNIK

RAMY

Cele kryteriów

Niniejsze kryteria mają na celu w szczególności:

- ograniczenie poziomu pozostałości toksycznych,

- ograniczenie emisji lotnych związków organicznych, oraz - promowanie trwalszych produktów.

Kryteria te są ustalone na poziomach promujących oznakowanie obuwia mającego mniejszy wpływ na środowisko naturalne.

Wymagania dotyczące oceny i weryfikacji

W ramach każdego kryterium wskazane są szczególne wymagania dotyczące oceny i weryfikacji.

Tam gdzie jest to stosowne, można stosować inne metody badań niż te wskazane dla każdego kryterium, jeśli ich równoważność jest przyjęta przez właściwy organ oceniający ich stosowanie.

Jednostką funkcjonalną jest jedna para butów. Wymagania oparte są na rozmiarze buta 40 według numeracji francuskiej. Dla butów dziecięcych wymagania dotyczą rozmiaru 32 według numeracji francuskiej (lub największego rozmiaru w przypadku maksymalnych rozmiarów mniejszych niż rozmiar 32 według numeracji francuskiej).

Tam gdzie jest to stosowne, właściwe organy mogą wymagać dokumentacji dodatkowej i przeprowadzać niezależne weryfikacje.

Zaleca się, aby właściwe organy brały pod uwagę realizację uznanych planów zarządzania środowiskiem naturalnym, takie jak EMAS lub ISO 14001, podczas oceniania wniosków i monitorowania zgodności z tymi kryteriami (uwaga: realizacja takich planów zarządzania nie jest wymagana).

KRYTERIA

1. Pozostałości w produkcie końcowym

a) Średnie stężenie pozostałości chromu (IV) w produkcie końcowym nie przekracza 10 ppm, a pozostałości arsenu, kadmu i ołowiu nie są wykrywalne w produkcie końcowym (badanie stosujące metody ustalone poniżej).

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca i/lub jego dostawca(-y) dostarczają sprawozdanie z testów przy użyciu następujących metod badania:

Cr(VI): CEN TC 309 WI 065 - 4.2 lub DS/EN 420, lub DIN 53314: 1996-04

(uwaga : podczas analizy niektórych barwionych skór mogą wystąpić trudności przy dokonywaniu pomiarów wynikające z zakłóceń);

Cd, Pb, As: CEN TC 309 WI 065 - 4.3 Przygotowanie próbki: (1) Oddzielić składniki wierzchnie od składników dolnych. (2) Rozetrzeć całkowicie składniki wierzchnie i składniki dolne, trzymając oba oddzielnie. (3) Dokonać analizy próbki każdego z tych dwóch preparatów. (4) W obu próbkach substancje są niewykrywalne.

b) Ilość wolnego i częściowo uwolnionego formaldehydu w włókienniczych składnikach obuwia nie może przekraczać 75 ppm, a w składnikach skórzanych nie może przekraczać 150 ppm.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca i/lub jego dostawca(-y) dostarczają sprawozdanie z badań, dokonywanych przy użyciu następujących metod badań: wyroby włókiennicze: CEN TC 309 WI 065 - 4.4; skóra: CEN TC 309 WI 065 - 4.4.

2. Emisje z produkcji materiału

a) Ścieki z miejsc garbowania skór i z przemysłu włókienniczego należy oczyszczać w oczyszczalni ścieków, zakładowej lub komunalnej, tak aby doprowadzić do zmniejszenia chemicznego zapotrzebowania tlenu (CHZT) rzędu o co najmniej 85 %.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza sprawozdanie z badań i dane uzupełniające, przy czym badania dokonywane są przy użyciu następujących metod: CHZT: ISO 6060 jakość wody, ustalanie chemicznego zapotrzebowania tlenu.

b) Ścieki z garbarni po oczyszczaniu zawierają mniej niż 5 mg chromu (III)/l.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza sprawozdanie z badań i dane uzupełniające, przy czym badania dokonywane są przy użyciu następujących metod badań: ISO 9174 lub EN 1233 lub EN ISO 11885 dla Cr.

3. Stosowanie szkodliwych substancji (do momentu zakupu)

a) Nie stosuje się pentachlorofenolu (PCP) i tetrachlorofenolu (TCP) ani ich soli lub estrów.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca i/lub jego dostawca(-y) dostarczają oświadczenie, że materiały nie zawierają takich chlorofenoli. W przypadku przeprowadzania weryfikacji takiego oświadczenia, stosuje się następujące metody badań: CEN TC 309 WI 065 - 4.5: wyroby włókiennicze: wartość graniczna 0,05 ppm; skóra: wartość graniczna 5 ppm.

b) Nie stosuje się żadnych barwników azowych, które mogą odszczepiać którekolwiek z następujących amin aromatycznych:

4-aminodifenyl (92-67-1)

benzydyna (92-87-5)

4-chloro-o-toluidyna (95-69-2)

2-naftyloamina (91-59-8)

o-amino-azotoluen (97-56-3)

2-amino-4-nitrotoluen (99-55-8)

p-chloroanilina (106-47-8)

2,4- diaminoanizol (615-05-4)

4,4'-diaminodifenylometan (101-77-9)

3,3' -dichlorobenzydyna (91-94-1)

3,3' -dimetoksybenzydyna (119-90-4)

3,3' -dimetylobenzydyna (119-93-7)

3,3'-dimetylo-4,4'-diaminodifenylometan (838-88-0)

p-krezydyna (120-71-8)

4,4'-metyleno-bis-(2-chloranilina) (101-14-4)

4,4'-epoksydianilina (101-80-4)

4,4'-tiodianilina (139-65-1)

o-toluidyna (95-53-4)

2,4-diaminotoluen (95-80-7)

2,4,5-trimetyloanilina (137-17-7)

4-aminoazobenzen (60-09-3)

o-anizydyna (90-04-0)

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca i/lub jego dostawca(-y) dostarczają oświadczenie stwierdzające, że nie stosowano takich barwników azowych. W razie przeprowadzania weryfikacji takiego oświadczenia stosuje się następujące metody badania: CEN TC 309 WI 065 - 4.5:

Wyroby włókiennicze: wartość graniczna 30 ppm (uwaga: dla 4-aminoazobenzenu możliwe są wyniki pozornie dodatnie a zatem zaleca się ich potwierdzanie);

Skóra: wartość graniczna 30 ppm (uwaga: dla 4-aminoazobenzenu, 4-aminodifenylu i 2-naftyloaminy możliwe są wyniki pozornie dodatnie a, zatem zaleca się potwierdzanie).

c) Następujące N-nitrozoaminy nie są wykrywalne w gumie:

N-nitrozodimetyloamina (NDMA)

N-nitrozodietyloamina (NDEA)

N-nitrozodipropyloamina (NDPA)

N-nitrozodibutyloamina (NDBA)

N-nitrozopiperydyna (NPIP)

N-nitrozopirolidyna (NPYR)

N-nitrozomorfolina (NMOR)

N-nitrozo n-metylo n-fenylamina (NMPhA)

N-nitrozo n-etylo n-fenylamina (NEPhA)

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza sprawozdanie z badań, stosując następującą metodę badań: EN 12868 (1999-12).

d) Nie stosuje się chlorowcoalkanów C10-C13 w składnikach skórzanych, gumowych lub włókienniczych.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca i/lub jego dostawca(-y) dostarczają oświadczenie stwierdzające, że nie stosowano chlorowcoalkanów.

4. Stosowanie lotnych związków organicznych przy ostatecznym składaniu butów

Całkowite zużycie lotnych związków organicznych podczas końcowych etapów produkcji obuwia dla następujących kategorii nie przekracza średnio:

Ogólnie pojęte obuwie sportowe, szkolne, robocze, męskie obuwie miejskie, obuwie na niskie temperatury: 25 gramów lotnych związków organicznych/para,

Obuwie codzienne, damskie obuwie miejskie: 25 gramów lotnych związków organicznych/para,

Obuwie wizytowe, obuwie niemowlęce, obuwie domowe: 20 gramów lotnych związków organicznych/para.

Lotne związki organiczne to wszelkie związki organiczne, dla których wartość prężności pary przy 293,15 K wynosi 0,01 kPa lub więcej lub charakteryzujące się odpowiednią lotnością w ściśle określonych warunkach stosowania.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza obliczenie całkowitego zużycia lotnych związków organicznych w trakcie końcowych etapów produkcji obuwia wraz z danymi dodatkowymi, wynikami badań i dokumentacją, stosownie do przypadku, przy czym obliczenie sporządzone jest przy zastosowaniu CEN TC 309 WI 065 - 4.7.

Wymagane jest rejestrowanie zakupionej skóry, klejów, materiałów wykończeniowych i produkcji obuwia za okres co najmniej ostatnich sześciu miesięcy.

5. Stosowanie PCV

Obuwie nie może zawierać PCV. Jednakże PCV poddany recyklingowi może być stosowany w podeszwach zewnętrznych, jeśli w przygotowywaniu przetworzonego PCV nie zastosowano DEHP (ftalan di(2-etyloheksylu)), BBP (ftalan butylo-benzylu) DBP (ftalan dibutylu).

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza oświadczenie zgodności z tym kryterium.

6. Zużycie energii

Wnioskodawca jest proszony o nieobowiązkowe dostarczenie szczegółowych informacji dotyczących ilości energii zużytej na wyprodukowanie jednej pary obuwia.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca jest proszony o dostarczenie istotnych informacji.

7. Składniki elektryczne

Obuwie nie zawiera żadnych składników elektrycznych ani elektronicznych.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca i/lub jego dostawca(-y) dostarczają odpowiednie oświadczenie zgodności z tym kryterium.

8. Opakowanie produktu końcowego

Jeśli do końcowego pakowania obuwia używane są pudełka tekturowe, muszą być one wykonane z materiałów poddanych recyklingowi w minimum 80 %.

Jeżeli do końcowego pakowania obuwia używane są torby plastikowe, muszą być one przetworzone z materiałów poddanych recyklingowi.

Ocena i weryfikacja: wraz z wnioskiem o przyznanie oznakowania ekologicznego należy dostarczyć próbkę opakowania produktu oraz odpowiednie oświadczenie zgodności z tym kryterium.

9. Informacja na opakowaniu

a) Instrukcja dla użytkownika

Produkt jest zaopatrzony w następującą informację (lub tekst będący jej odpowiednikiem):

"Buty posiadają wykończenie zwiększające ich nieprzemakalność. Nie wymagają dodatkowego zabezpieczenia przed wilgocią."(To kryterium stosuje się jedynie do butów, które zostały poddane działaniu środka zwiększającego ich nieprzemakalność).

"Staraj się naprawiać swoje buty, zamiast je wyrzucać. Wyrządzisz mniej szkody środowisku naturalnemu.""

Przy wyrzucaniu obuwia korzystaj z odpowiednich lokalnych udogodnień w zakresie recyklingu, jeśli takie istnieją."

b) Informacja o oznakowaniach ekologicznych

Na opakowaniu widnieje następujący tekst (lub jego odpowiednik):

"Więcej informacji uzyskasz na stronie internetowej dotyczącej oznakowania ekologicznego Unii Europejskiej: http://europa.eu.int/ecolabel"

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza próbkę opakowania produktu i informacje w jakie produkt jest zaopatrzony, wraz z oświadczeniem zgodności z każdą częścią tego kryterium.

10. Informacja widniejąca na oznakowaniach ekologicznych

Pole 2 oznakowania ekologicznego zawiera następujący tekst:

- niskie zanieczyszczenie wody i powietrza,

- nie zastosowano substancji szkodliwych.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza próbkę opakowania produktu pokazującą oznakowanie ekologiczne wraz z oświadczeniem zgodności z tym kryterium.

11. Parametry przyczyniające się do trwałości użytkowej

Obuwie robocze i ochronne jest opatrzone znakiem WE (zgodnie z dyrektywą Rady 89/686/EWG(1) z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia ochrony osobistej).

Wszystkie inne rodzaje obuwia spełniają wymogi wskazane w poniższej tabeli.

Ocena i weryfikacja: wnioskodawca dostarcza sprawozdanie z badań odpowiadające parametrom wskazanym w poniższej tabeli, prowadzonych przy użyciu metod badań CEN TC 309 WI 065 - 4.9.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Dodatkowo, specjalistyczne obuwie na niskie temperatury spełnia następujące wymagania dotyczące nieprzemakalności:

Cholewka: czas penetracji ≥ 240 min, absorpcja < 25 %.

Podeszwa zewnętrzna: czas penetracji ≥ 60 min i po 2 godzinach absorpcja wody < 20 % (wysoki stopień nieprzemakalności - dotyczy jedynie niektórych materiałów podeszwy).

______

(1) Dz.U. L 399 z 30.12.1989, str. 18.

1 Art. 5:

- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2005/783/WE z dnia 14 października 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.295.51) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/63/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.08.16.26) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.77.50

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/231/WE ustanawiająca zrewidowane kryteria ekologiczne odnoszące się do wspólnotowego programu przyznawania oznakowań ekologicznych dla obuwia i zmieniająca decyzję 1999/179/WE
Data aktu: 18/03/2002
Data ogłoszenia: 20/03/2002
Data wejścia w życie: 01/04/2002, 01/05/2004