Decyzja 466/2002/WE ustanawiająca program działań Wspólnoty popierający organizacje pozarządowe działające głównie w zakresie ochrony środowiska

DECYZJA 466/2002/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 1 marca 2002 r.
ustanawiająca program działań Wspólnoty popierający organizacje pozarządowe działające głównie w zakresie ochrony środowiska

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 175 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Traktat zapewnia rozwój i realizację polityki Wspólnoty w dziedzinie ochrony środowiska i ustala cele i zasady rządzące tą polityką.

(2) Program działania wprowadzony decyzją Rady 97/872/WE z dnia 16 grudnia 1997 r. w sprawie programu działania Wspólnoty popierającego organizacje pozarządowe działające głównie w zakresie ochrony środowiska(4) został zakończony w dniu 31 grudnia 2001 r. Program został oceniony przez Komisję oraz obecnych i poprzednich beneficjentów, wykazując silne poparcie dla jego wznowienia lub poprawienia.

(3) Szósty Program Działania na rzecz Ochrony Środowiska uznaje potrzebę uprawnienia obywateli, a proponowane środki obejmują prowadzenie rozległego i na szeroką skalę dialogu z uczestnikami kształtowania polityki w dziedzinie ochrony środowiska. W celu umożliwienia organizacjom pozarządowym (zwanymi dalej "NGO") wzięcia udziału w takim dialogu Szósty Program Działania na rzecz Ochrony Środowiska przewiduje potrzebę odpowiedniego wspierania NGO, włączając finansowanie przez Wspólnotę.

(4) NGO działające na rzecz ochrony środowiska dowiodły już, że mogą wnieść wkład do polityki Wspólnoty w dziedzinie środowiska, co zostało ustanowione w art. 174 Traktatu przez aktywny udział w konkretnych działaniach na rzecz ochrony środowiska i w działaniach ukierunkowanych na podniesienie ogólnej świadomości potrzeby ochrony środowiska i zorientowanych na trwały rozwój. NGO działające również w dziedzinie ochrony zwierząt, jeżeli ich działania służą osiągnięciu celów ochrony środowiska, mogą uczestniczyć w tym programie.

(5) NGO pełnią zasadniczą rolę w koordynowaniu i przekazywaniu do Komisji informacji i poglądów na temat nowych oraz powstających możliwości, takich jak ochrona przyrody i transgraniczne problemy związane ze środowiskiem, które nie mogą być lub nie są w pełni rozwiązywane w Państwie Członkowskim lub na poziomie mu podporządkowanym. NGO dobrze rozumieją interesy publiczne w dziedzinie środowiska naturalnego i dlatego mogą popierać te poglądy i przekazywać je do Komisji.

(6) NGO działające na rzecz ochrony środowiska naturalnego uczestniczą w grupach ekspertów, w komitetach przygotowawczych i wykonawczych instytucji Wspólnoty, wnosząc ważny wkład do polityki Wspólnoty, jej programów i inicjatyw oraz zapewniając niezbędną równowagę w odniesieniu do interesów innych stron związanych ze środowiskiem, wliczając przemysł/biznes, związki zawodowe i grupy konsumentów.

(7) NGO mające zdolności pobudzania wymiany poglądów, problemów i możliwych rozwiązań oraz do wprowadzania w życie właściwych działań związanych z problemami środowiska naturalnego o wymiarze wspólnotowym, angażując zainteresowane osoby na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, powinny być wspierane. W tym celu tylko NGO i sieci NGO aktywne w skali europejskiej powinny być docelowymi podmiotami.

(8) Geograficzne rozszerzenie programu jest niezbędne w celu objęcia nim organizacji pozarządowych z państw kandydujących w świetle ich znaczenia w zdobywaniu poparcia opinii publicznej dla prawnego dorobku wspólnotowego w dziedzinie środowiska naturalnego oraz pełniejszego jego wprowadzania w życie.

(9) W świetle doświadczenia zdobytego w pierwszych trzech latach wprowadzania w życie niniejszej decyzji, należy dokonać oceny działania programu w celu podjęcia decyzji w sprawie jego kontynuacji.

(10) Decyzje o przyznaniu rocznych środków są podejmowane przez władze budżetowe w drodze procedury budżetowej.

(11) Niniejsza decyzja ustanawia na cały czas trwania programu ramy finansowe tworzące podstawowe odniesienie, w rozumieniu pkt 33 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą a Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i usprawnienia procedury budżetowej(5) dla władz budżetowych w okresie rocznej procedury budżetowej,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Niniejszym ustanawia się wspólnotowy program działania wspierający organizacje pozarządowe (NGOs) działające głównie w zakresie ochrony środowiska.
2.
Głównym celem niniejszego programu jest wspomaganie NGO - organizacji pozarządowych działających głównie w zakresie ochrony środowiska i zwiększenie znaczenia ochrony środowiska na poziomie europejskim. Takie działania powinny pociągać za sobą przyczynianie się lub możliwość przyczyniania się do rozwoju i wprowadzania w życie polityki Wspólnoty w dziedzinie ochrony środowiska oraz ustawodawstwa w różnych regionach Europy.
3.
Program wspiera ciągle również uczestnictwo NGO na wszystkich etapach procesu tworzenia przez Wspólnotę polityki w dziedzinie ochrony środowiska, przez zapewnienie właściwej reprezentacji w konsultacjach z zainteresowanymi osobami i przesłuchaniach publicznych. Program przyczynia się również do wzmacniania małych regionalnych lub lokalnych stowarzyszeń pracujących nad zastosowaniem dorobku wspólnotowego w odniesieniu do środowiska naturalnego i trwałego rozwoju ich regionów.
Artykuł  2

Aby NGO mogła ubiegać się o dotację, powinna posiadać następujące cechy i spełniać warunki wyszczególnione w Załączniku:

a) musi być niezależną i nienastawioną na osiąganie zysku osobą prawną, której podstawowa działalność związana jest z ochroną środowiska i zwiększaniem znaczenia celów ochrony środowiska, mającej na celu dobro publiczne oraz uwzględnienie zasad trwałego rozwoju;

b) musi działać na poziomie europejskim jako pojedyncza lub składająca się z kilku stowarzyszeń działających w sposób skoordynowany, ze strukturą (na bazie członkostwa) i działaniami obejmującymi co najmniej trzy państwa europejskie. Jednakże NGO działające na terenie dwóch państw europejskich może się także kwalifikować, pod warunkiem że podstawowym celem działania jest wspieranie rozwoju i wprowadzanie w życie polityki Wspólnoty w dziedzinie ochrony środowiska, jak określono w art. 1 ust. 2 i 3;

c) jej działania muszą być zgodne w szczególności z zasadami leżącymi u podstaw Szóstego Programu Działania na rzecz Ochrony Środowiska i pokrywać się z priorytetowymi obszarami określonymi w art. 5;

d) musi być utworzona zgodnie z prawem na czas dłuższy niż dwa lata i posiadać roczne sprawozdania finansowe za dwa poprzednie lata zatwierdzone przez biegłego rewidenta księgowego. W przypadku istnienia nadzwyczajnych okoliczności Komisja może udzielić zgody na odstępstwo od tych dwóch wymagań, pod warunkiem że tym samym nie zaszkodzi ochronie interesów finansowych Wspólnoty.

Artykuł  3

Program jest otwarty dla europejskich NGO, utworzonych w:

a) Państwach Członkowskich;

b) krajach stowarzyszonych(6), zgodnie z warunkami ustalonymi w odpowiednich umowach europejskich, w dodatkowych protokołach do nich i w decyzjach odpowiednich rad stowarzyszeń;

c) na Cyprze, Malcie lub w Turcji zgodnie z warunkami i procedurami do uzgodnienia z tymi państwami; lub

d) krajach bałkańskich tworzących część procesu stabilizacji i stowarzyszania dla państw Europy Południowo-Wschodniej(7), zgodnie z warunkami i procedurami do uzgodnienia z tymi państwami.

Artykuł  4
1.
Komisja publikuje w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich wezwanie do składania do 30 września każdego roku wniosków dotyczących dotacji na następny rok kalendarzowy. Dodatkowo Komisja stosuje inne dostępne odpowiednie środki służące do zapoznania z programem potencjalnych beneficjentów, wliczając media elektroniczne.
2.
Wezwanie do złożenia wniosków zawiera pakiet informacji i określa warunki niezbędne do spełnienia, kryteria wyboru i przyznawania (wliczając dane szczegółowe proponowanego systemu ważenia) oraz procedurę zgłoszenia, oceny i zatwierdzania.
3.
Po przeprowadzeniu oceny wniosków Komisja bezzwłocznie podejmuje decyzję, które organizacje mają otrzymać finansowanie w następnym roku, do 31 grudnia każdego roku, o ile nie opóźni się przyjęcie budżetu Wspólnoty. Decyzja ta stanowi podstawę umowy między Komisją a beneficjentem, ustalając maksymalną kwotę dotacji, sposoby płatności, środki kontroli i monitorowania oraz cele, jakie powinny zostać osiągnięte przy pomocy dotacji. Płatności są wykonywane niezwłocznie.
Artykuł  5
1.
Uwzględniając znaczenie trwałego rozwoju oraz zdrowia i jakości życia obywateli europejskich, program ten kieruje swoje wsparcie w szczególności na obszary priorytetowe Szóstego Programu Działania na rzecz Ochrony Środowiska, podzielone na cztery grupy:

a) ograniczanie zmian klimatycznych;

b) przyroda i różnorodność biologiczna - ochrona unikalnych zasobów;

c) zdrowie i środowisko naturalne;

d) zapewnienie zrównoważonej gospodarki zasobami naturalnymi i odpadami.

Szósty Program Działania na rzecz Ochrony Środowiska podlega przeglądowi w czwartym roku funkcjonowania i zostaje zrewidowany i uaktualniony, jeśli będzie to konieczne, w celu uwzględnienia nowych wydarzeń i informacji.

Poza wyżej wymienionymi obszarami edukację dotyczącą środowiska naturalnego i wprowadzanie w życie i stosowanie prawodawstwa wspólnotowego w dziedzinie środowiska należy również zaliczyć do dziedzin priorytetowych.

2.
Proces wyboru i przyznawania dotacji przeprowadza się w czterech etapach, jak zostało to przedstawione w części A Załącznika.
Artykuł  6
1.
Wielkość dotacji nie powinna przekraczać 70 % przeciętnych rocznych zweryfikowanych i kwalifikujących się w czasie poprzednich dwóch lat wydatków poniesionych przez zgłaszającego wniosek, w przypadku NGO mających swoją siedzibę w państwach Wspólnoty, lub 80 % w przypadku NGO mających swoją siedzibę w państwach kandydujących i w krajach bałkańskich, ani 80 % kwalifikujących się wydatków w roku bieżącym.

Kwota powinna być ustalona corocznie, zgodnie z przyjętym systemem ważenia, który uwzględnia wyniki oceny określonej w art. 5 ust. 2 i opisanej w części A Załącznika i zasady przedstawione w części C Załącznika.

2.
Beneficjent w ramach tego programu ma swobodę w używaniu dotacji na pokrycie zakwalifikowanych wydatków w czasie trwania roku, na który dotacja została przyznana, jeśli wydaje mu się to odpowiednie. Wszystkie wydatki ponoszone przez beneficjenta w czasie trwania roku, na który dotacja została przyznana, będą uważane za kwalifikujące się, z wyjątkiem tych, które zostały wymienione w części D pkt 2 Załącznika. Beneficjenci mogą również wypłacić środki pieniężne na rzecz partnerów lub organizacji członkowskich, zgodnie z zasadami szczegółowymi określonymi przez zatwierdzony program roboczy.
3.
Kwota dotacji zostaje ostatecznie określona tylko wtedy, gdy zrewidowane sprawozdanie finansowe zostanie zaakceptowane przez Komisję, zapewniając tym samym, że fundusze Wspólnoty są wykorzystane zgodnie z odpowiednimi przepisami rozporządzenia finansowego z dnia 21 grudnia 1977 r., które mają zastosowanie odnośnie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(8).

Ostateczna płatność zostaje odpowiednio zmniejszona, jeśli całkowita wysokość dotacji wspólnotowych związanych z tym i każdym innym programem przekracza 80 % zrewidowanych kwalifikujących się wydatków poniesionych przez beneficjenta w ciągu roku.

4.
Ponadto jeśli zrewidowane sprawozdanie finansowe dotyczące roku, na który dotacja została przyznana, wykazuje, że łączne przychody beneficjenta, z wyjątkiem przychodów regularnie przeznaczanych na niekwalifikujące się wydatki, przekraczają kwalifikujące się wydatki, ostateczna płatność zostanie zmniejszona lub, jeśli jest to konieczne, nadwyżka zostanie odpowiednio odzyskana. Zgodnie z art. 256 Traktatu zlecenie odzyskania podlega wykonaniu.
5.
W celu zapewnienia efektywności dotacji dla NGO, działających w dziedzinie środowiska naturalnego Komisja podejmuje niezbędne kroki zmierzające do sprawdzenia, czy wybrana organizacja nadal spełnia wymagania niezbędne do przyznania dotacji w ciągu całego roku, na który dotacja została przyznana. W szczególności zostanie uruchomiony stały system monitorowania działań beneficjentów w ciągu roku, na który dotacja została przyznana, jak również analiza ex post jego funkcjonowania.
6.
Komisja dostarczy wnioskodawcom, których wnioski nie zostały zaakceptowane, informacje na temat powodów, dla których NGO nie spełniają wymagań, podając wystarczające wyjaśnienie umożliwiające im ustalenie zmian niezbędnych przed sporządzeniem nowego wniosku.
Artykuł  7
1.
Niniejszy program rozpoczyna się dnia 1 stycznia 2002 r. i kończy dnia 31 grudnia 2006 r.
2. 1
Ramy finansowe dotyczące wdrożenia niniejszego programu na lata 2002-2006 ustala się niniejszym na 34,3 miliony EUR.
3.
Wartość rocznych środków przyznanych zostanie zatwierdzona przez władze budżetowe w ramach limitów perspektywy finansowej.
Artykuł  8
1.
W celu ochrony interesów finansowych Wspólnoty przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami Komisja może przeprowadzać kontrole na miejscu oraz inspekcje, opierając się na niniejszym programie zgodnie z rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) numer 2185/96(9). Jeśli jest to wskazane, Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) przeprowadza dochodzenia, co jest regulowane rozporządzeniem (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady(10).
2.
Beneficjent otrzymujący dotację udostępnia Komisji wszystkie dokumenty uzupełniające, wliczając zrewidowane sprawozdanie finansowe dotyczące wydatków poniesionych w czasie roku, na który została przyznana dotacja, przez okres pięciu lat następujących po dokonaniu ostatniej płatności. Beneficjent otrzymujący dotację dopilnuje, aby, gdzie stosowne, dokumenty uzupełniające, będące w posiadaniu partnerów lub członków były dostępne dla Komisji.
Artykuł  9
1.
Niepowodzenie w osiągnięciu spodziewanych wyników, wykazane w obowiązkowych sprawozdaniach, może spowodować niezakwalifikowanie do finansowania w ramach niniejszego programu w następnym roku. Powtarzające się niepowodzenie w ciągu dwóch kolejnych lat może spowodować niezakwalifikowanie finansowania na pozostałe lata trwania programu.
2.
Jeśli NGO staje się podmiotem zlecenia pobrania wydanego przez Komisję, będącego wynikiem nieprawidłowości spowodowanych świadomie, nieprawidłowości spowodowanych zaniedbaniem lub nadużyciem finansowym, będzie ona automatycznie wykluczona z finansowania na pozostałe lata trwania programu.
3.
Jeśli Komisja wykryje nieprawidłowości, niegospodarność lub nadużycie finansowe związane z dotacją przy pomocy audytu albo kontroli na miejscu, beneficjent podlega zastosowaniu jednego lub kilku następujących środków administracyjnych oraz kar proporcjonalnie do powagi przypadku (i z prawem do odwołania się od tej decyzji):

a) cofnięcie dotacji;

b) zapłacenie kary pieniężnej w wysokości do 50 % wartości zlecenia pobrania;

c) wykluczenie z innych możliwości finansowania przez Wspólnotę na pozostałe lata trwania programu;

d) wykluczenie z istotnych mechanizmów dialogu Komisji na pozostałe lata trwania programu.

Artykuł  10

Wykaz beneficjentów finansowanych w ramach tego programu, łącznie z przyznanymi kwotami, jest publikowana każdego roku w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  11

Komisja przedstawia Państwom Członkowskim i Parlamentowi Europejskiemu sprawozdanie do 30 kwietnia każdego roku, dotyczące procesu przyznawania dotacji na rok bieżący oraz wyników przyznanych dotacji w poprzednim roku. Sprawozdanie zawiera wyjaśnienie, jak Komisja dokonała wyboru beneficjentów na bieżący rok. Komisja zwołuje spotkanie uczestników w sprawie przedyskutowania tego sprawozdania do dnia 30 czerwca każdego roku.

Najpóźniej do dnia 31 grudnia 2004 r. Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące osiągnięcia celów niniejszego programu w czasie pierwszych trzech lat i w stosownym przypadku przedstawia propozycje dokonania ulepszeń w związku z kontynuowaniem lub zawieszeniem programu. Powyższe sprawozdanie oparte jest na sprawozdaniach dotyczących działania beneficjentów i ocenie, w szczególności ich efektywności przyczyniania się do osiągania celów określonych w art. 1 i w Załączniku.

Zgodnie z Traktatem Parlament Europejski i Rada decydują w sprawie kontynuowania programu po dniu 1 stycznia 2007 r. Przed przesłaniem propozycji w tym celu Komisja przeprowadzi zewnętrzną ocenę wyników osiągniętych w ramach programu.

Artykuł  12

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 marca 2002 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX R. DE MIGUEL
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 270 E z 25.9.2001, str. 125.

(2) Opinia wydana dnia 18 października 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 6 grudnia 2001 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 stycznia 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. L 354 z 30.12.1997, str. 25.

(5) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.

(6) Bułgaria, Republika Czeska, Estonia, Węgry, Łotwa, Litwa, Polska, Rumunia, Republika Słowacka i Słowenia.

(7) Była Republika Jugosłowiańska Macedonii, Albania, Federalna Republika Jugosławii, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja.

(8) Dz.U. L 356 z 31.12.1977, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 762/2001 (Dz.U. L 111 z 20.4.2001, str. 1).

(9) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.

(10) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

A. CZTERY ETAPY PROCESU WYBORU I PRZYZNAWANIA

1. Odrzucenie wniosków, które nie spełniają wymagań technicznych/administracyjnych odnośnie do przedstawienia wniosku o finansowanie w ramach niniejszego programu. W szczególności wnioski niekompletne lub niewystarczająco szczegółowe lub wnioski, które nie zostały wypełnione zgodnie z instrukcjami umieszczonymi na formularzu wniosku lub które zostały dostarczone po opublikowanym nieprzekraczalnym terminie, nie zostaną zakwalifikowane w ramach niniejszego programu.

2. Odrzucenie wniosków, które nie spełniają kryteriów kwalifikacyjnych przedstawionych w art. 2 i 3.

3. Porównawcza ocena pozostałych kwalifikujących się wniosków analizująca pod kątem następujących kryteriów, które zostały wymienione dalej w pkt B:

a) zakres, w jakim wniosek i, bardziej szczegółowo, proponowany program roboczy spełniają cele programu, jak przedstawione zostało w art. 1, oraz priorytety programu przedstawione w art. 5;

b) zarządzanie i jakość produktu;

c) zasięg, efektywność i wydajność.

Porównawcze wartości wynikowe zostaną przypisane każdemu zakwalifikowanemu wnioskodawcy.

4. Ustalenie zbioru wniosków, które będą podlegać procedurze przyznawania przez zakwalifikowanie tylko tych wnioskodawców, którym przypisane zostały wartości wynikowe powyżej progów określonych przez Komisję.

B. PARAMETRY, NA PODSTAWIE KTÓRYCH WNIOSKODAWCA ZOSTANIE OCENIONY

Wnioskodawcy, którzy przeszli przez dwa pierwsze etapy wyboru, wyjaśnione w pkt A, podlegają ocenie według następujących kryteriów:

1. Zakres, w jakim wniosek spełnia cele programu

Charakterystyka wnioskodawcy, łącznie z proponowanym przez niego programem roboczym, które będą oceniane, zawierają:

a) ważność działań (w odniesieniu do Szóstego Programu Działań na rzecz Ochrony Środowiska, nowego ładu europejskiego, trwałego rozwoju, procesu rozszerzenia, stabilizacji i stowarzyszania dotyczącego państw Europy Południowo-Wschodniej, rozwoju partnerstwa eurośródziemnomorskiego, integracji, osiągania równości płci);

b) rolę i potencjalny wpływ zaangażowania w kształtowanie i realizację wspólnotowej polityki w dziedzinie ochrony środowiska;

c) zdolności przedstawicielskie w zakresie wyrażania interesów publicznych dotyczących różnych regionów Europy i wprowadzania tych koncepcji i propozycji w trakcie rozwiązywania problemów związanych ze środowiskiem naturalnym;

d) rolę w działaniach na rzecz podnoszenia świadomości proekologicznej i poszerzania wiedzy, zarówno w stosunku do ogólnej, jak i wspólnotowej polityki w dziedzinie ochrony środowiska;

e) zdolność do rozwoju sieci powiązań między organizacjami w Państwach Członkowskich i państwach kandydujących, popierania współpracy z organizacjami w sektorze publicznym i prywatnym oraz przyciągania częściowego finansowania ze źródeł zewnętrznych.

Przy każdym z wyżej wymienionych parametrów brany będzie pod uwagę potencjał wnioskodawcy w odniesieniu do spełniania roli stowarzyszonych NGO omówionych w przykładach przedstawionych w części D.

2. Zarządzanie i jakość produktu

Parametry, które podlegają ocenie, zawierają:

a) strukturę organizacyjną, kompetencje w zakresie obsady etatów i zarządzania zasobami ludzkimi;

b) wewnętrzny proces podejmowania decyzji, relacje z członkami, obejmujące uzgodnienia związane z zapewnieniem ich zaangażowania w rozwój polityki i oświadczenia w zakresie prowadzonej polityki;

c) podejście strategiczne, orientację na cele oraz praktykę w zakresie planowania;

d) administrowanie, kontrolę budżetu i zarządzanie finansami;

e) praktykę sprawozdawczą (wewnętrzną i zewnętrzną);

f) samoocenę i kontrolę jakości, wykorzystanie osiągniętych doświadczeń (uczenie się);

g) kompetencje techniczne/naukowe.

3. Zasięg, efektywność, wydajność

Parametry, które podlegają ocenie, zawierają:

a) ogólne postrzeganie organizacji i jej działalności;

b) stosunki zewnętrzne i efektywność (z innymi podmiotami działającymi na polu środowiska naturalnego, takimi jak władze lokalne i regionalne, przedsiębiorstwa i przemysł, grupy konsumentów, związki zawodowe, inne NGO oraz ogół społeczeństwa).

C. USTALANIE WYSOKOŚCI DOTACJI

Wysokość dotacji jest obliczana na podstawie przewidywanych przez wnioskodawcę łącznych kwalifikujących się wydatków w ciągu roku, na jaki ma być przyznana dotacja, z wyraźnym uwzględnieniem ponoszonych przez niego zrewidowanych wydatków w ciągu dwóch poprzednich lat, zgodnie z następującymi zasadami:

1. Gdy wszystkie pozostałe parametry są takie same, kwota dotacji przyznanej NGO z większym zakresem istotnych działań (mierzonym w stosunku do średniej wartości zrewidowanych rocznych wydatków poniesionych w ciągu dwóch poprzedzających lat i przewidywanych łącznych kwalifikujących się wydatków w ciągu roku, na jaki ma być przyznana dotacja) przeciętnie będzie wyższa niż kwota dotacji przyznanej NGO z mniejszym zakresem istotnych działań. Jednakże podział zostanie dokonany na zasadzie nieliniowej i tym sposobem beneficjenci z mniejszym zakresem istotnych działań otrzymają relatywnie wyższy stopień wsparcia.

2. Gdy wszystkie pozostałe parametry są takie same, dla NGO otrzymujących wyższą porównawczo ocenę wynikową zostaną przyznane wyższe kwoty niż dla wnioskodawców z niższą oceną wynikową.

3. Gdy NGO wystąpiła z wnioskiem o przyznanie określonej kwoty, w żadnym przypadku przyznana dotacja nie przekroczy tej kwoty.

D. WYDATKI KWALIFIKUJĄCE SIĘ

1. Wszystkie wydatki poniesione przez beneficjenta w ciągu roku, na jaki została przyznana dotacja, są uważane za kwalifikujące się oprócz tych, które zostały wymienione w pkt 2. Wydatki kwalifikujące się mogą obejmować niektóre z następujących, przykładowych działalności:

a) koordynowanie i przekazywanie do Komisji informacji i poglądów na podstawie interesów i opinii ogółu społeczeństwa na temat nowych oraz powstających perspektyw, które nie mogą być lub nie są w pełni rozstrzygane przez Państwo Członkowskie lub na odpowiednim poziomie;

b) prace przygotowawcze i badania niezbędne dla uczestniczenia w pracach grup ekspertów, w komitetach przygotowawczych i wykonawczych instytucji Wspólnoty, wnoszących ważny wkład do wspólnotowych polityk, programów i inicjatyw oraz zapewniających niezbędną równowagę w odniesieniu do interesów innych stron związanych ze środowiskiem, wliczając przemysł/biznes, związki zawodowe i grupy konsumentów;

c) stymulowanie wymiany poglądów, problemów i możliwych rozwiązań odnoszących się do problemów środowiska naturalnego w wymiarze Wspólnoty, z włączeniem zainteresowanych osób na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Może to również obejmować transfer wiedzy i zapewnienie synergii poprzez działalność w ramach sieci;

d) podnoszenie świadomości i poszerzania wiedzy, zarówno w stosunku do ogólnych aspektów środowiska, jak i wspólnotowej polityki w dziedzinie ochrony środowiska;

e) tworzenie możliwości działania na poziomie europejskim, w szczególności w celu zwiększenia zaangażowania małych NGO, nowych sieci NGO i NGO w państwach kandydujących oraz krajach bałkańskich.

2. Wypłaty dokonane przez beneficjenta i kontrakty przyznane stronom trzecim, które zawierają elementy poniższego rodzaju, zostaną uznane za niekwalifikujące się:

a) rozrywki, gościnność, niepotrzebne lub niewłaściwie uwzględnione wydatki;

b) wydatki wyraźnie poza uzgodnionym programem roboczym beneficjenta w ciągu roku, na który została przyznana dotacja;

c) spłaty zadłużeń, zaległe odsetki, niedobory z przeniesienia;

d) wydatki związane z zaangażowaniem kapitału, inwestycje lub rezerwy odłożone dla wzmocnienia aktywów beneficjenta;

e) udziały w naturze;

f) prywatne wydatki;

g) działalność kryminalna i nielegalna.

1 Art. 7 ust. 2 zmieniony przez art. 9 decyzji nr 786/2004/WE z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.138.7) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 kwietnia 2004 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.75.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 466/2002/WE ustanawiająca program działań Wspólnoty popierający organizacje pozarządowe działające głównie w zakresie ochrony środowiska
Data aktu: 01/03/2002
Data ogłoszenia: 16/03/2002
Data wejścia w życie: 17/03/2002, 01/05/2004, 01/01/2002