PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 175 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Traktat zapewnia rozwój i realizację polityki Wspólnoty w dziedzinie ochrony środowiska i ustala cele i zasady rządzące tą polityką.
(2) Program działania wprowadzony decyzją Rady 97/872/WE z dnia 16 grudnia 1997 r. w sprawie programu działania Wspólnoty popierającego organizacje pozarządowe działające głównie w zakresie ochrony środowiska(4) został zakończony w dniu 31 grudnia 2001 r. Program został oceniony przez Komisję oraz obecnych i poprzednich beneficjentów, wykazując silne poparcie dla jego wznowienia lub poprawienia.
(3) Szósty Program Działania na rzecz Ochrony Środowiska uznaje potrzebę uprawnienia obywateli, a proponowane środki obejmują prowadzenie rozległego i na szeroką skalę dialogu z uczestnikami kształtowania polityki w dziedzinie ochrony środowiska. W celu umożliwienia organizacjom pozarządowym (zwanymi dalej "NGO") wzięcia udziału w takim dialogu Szósty Program Działania na rzecz Ochrony Środowiska przewiduje potrzebę odpowiedniego wspierania NGO, włączając finansowanie przez Wspólnotę.
(4) NGO działające na rzecz ochrony środowiska dowiodły już, że mogą wnieść wkład do polityki Wspólnoty w dziedzinie środowiska, co zostało ustanowione w art. 174 Traktatu przez aktywny udział w konkretnych działaniach na rzecz ochrony środowiska i w działaniach ukierunkowanych na podniesienie ogólnej świadomości potrzeby ochrony środowiska i zorientowanych na trwały rozwój. NGO działające również w dziedzinie ochrony zwierząt, jeżeli ich działania służą osiągnięciu celów ochrony środowiska, mogą uczestniczyć w tym programie.
(5) NGO pełnią zasadniczą rolę w koordynowaniu i przekazywaniu do Komisji informacji i poglądów na temat nowych oraz powstających możliwości, takich jak ochrona przyrody i transgraniczne problemy związane ze środowiskiem, które nie mogą być lub nie są w pełni rozwiązywane w Państwie Członkowskim lub na poziomie mu podporządkowanym. NGO dobrze rozumieją interesy publiczne w dziedzinie środowiska naturalnego i dlatego mogą popierać te poglądy i przekazywać je do Komisji.
(6) NGO działające na rzecz ochrony środowiska naturalnego uczestniczą w grupach ekspertów, w komitetach przygotowawczych i wykonawczych instytucji Wspólnoty, wnosząc ważny wkład do polityki Wspólnoty, jej programów i inicjatyw oraz zapewniając niezbędną równowagę w odniesieniu do interesów innych stron związanych ze środowiskiem, wliczając przemysł/biznes, związki zawodowe i grupy konsumentów.
(7) NGO mające zdolności pobudzania wymiany poglądów, problemów i możliwych rozwiązań oraz do wprowadzania w życie właściwych działań związanych z problemami środowiska naturalnego o wymiarze wspólnotowym, angażując zainteresowane osoby na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, powinny być wspierane. W tym celu tylko NGO i sieci NGO aktywne w skali europejskiej powinny być docelowymi podmiotami.
(8) Geograficzne rozszerzenie programu jest niezbędne w celu objęcia nim organizacji pozarządowych z państw kandydujących w świetle ich znaczenia w zdobywaniu poparcia opinii publicznej dla prawnego dorobku wspólnotowego w dziedzinie środowiska naturalnego oraz pełniejszego jego wprowadzania w życie.
(9) W świetle doświadczenia zdobytego w pierwszych trzech latach wprowadzania w życie niniejszej decyzji, należy dokonać oceny działania programu w celu podjęcia decyzji w sprawie jego kontynuacji.
(10) Decyzje o przyznaniu rocznych środków są podejmowane przez władze budżetowe w drodze procedury budżetowej.
(11) Niniejsza decyzja ustanawia na cały czas trwania programu ramy finansowe tworzące podstawowe odniesienie, w rozumieniu pkt 33 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą a Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i usprawnienia procedury budżetowej(5) dla władz budżetowych w okresie rocznej procedury budżetowej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 1 marca 2002 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
P. COX |
R. DE MIGUEL |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 270 E z 25.9.2001, str. 125.
(2) Opinia wydana dnia 18 października 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 6 grudnia 2001 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 stycznia 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 354 z 30.12.1997, str. 25.
(5) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.
(6) Bułgaria, Republika Czeska, Estonia, Węgry, Łotwa, Litwa, Polska, Rumunia, Republika Słowacka i Słowenia.
(7) Była Republika Jugosłowiańska Macedonii, Albania, Federalna Republika Jugosławii, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja.
(8) Dz.U. L 356 z 31.12.1977, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 762/2001 (Dz.U. L 111 z 20.4.2001, str. 1).
(9) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.
(10) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, str. 1.