KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. dotyczące wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), zmieniające i uchylające niektóre rozporządzenia(1), w szczególności jego art. 34, 45 i 50,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1750/1999 z dnia 23 czerwca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 dotyczącego wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)(2), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1763/2001(3) było ostatnio wielokrotnie w istotny sposób zmieniane; ponadto doświadczenie uzyskane podczas dwóch pierwszych lat programowania pokazuje, że są potrzebne dalsze wyjaśnienia, w szczególności dotyczące procedur zmiany dokumentów programowych oraz ogólne indykatywne zestawienie finansowe. Mając na względzie przejrzystość i racjonalność, rozporządzenie (WE) nr 1750/1999 powinno zostać gruntownie przekształcone.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 1257/1999 wprowadziło jednolite ramy prawne wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków EFOGR, w szczególności w jego tytule II wymienia się kwalifikowane środki wsparcia, ich cele oraz kryteria kwalifikacyjne; wspomniane ramy prawne mają zastosowanie do wspierania rozwoju obszarów wiejskich w całej Wspólnocie.
(3) w celu uzupełnienia wspomnianych ram prawnych należy przyjąć szczegółowe zasady, uwzględniając doświadczenia uzyskane podczas wdrażania instrumentów na podstawie różnych rozporządzeń Rady, uchylonych przez art. 55 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999; zasady te powinny być zgodne z zasadą pomocniczości i proporcjonalności, a zatem powinny ograniczać się do tego, co jest niezbędne do osiągnięcia założonych celów.
(4) Pod względem kryteriów kwalifikacji rozporządzenie (WE) nr 1257/1999 ustanawia trzy podstawowe warunki odnośnie do wspierania inwestycji w gospodarstwach rolnych i w zakładach przetwórstwa, a także wspierania młodych rolników. Termin, w którym te warunki muszą zostać spełnione, należy określić, włączając w przypadku pomocy inwestycyjnej określenie warunków dotyczących demonstracji ekonomicznej rentowności gospodarstwa rolnego, na podstawie stosownej oceny perspektyw tego gospodarstwa. Dla gospodarstw na obszarach wiejskich dotkniętych poważnymi problemami strukturalnymi spełnienie tych warunków może okazać się bardzo trudne. W przypadku małych inwestycji Państwa Członkowskie powinny przyznać gospodarstwom okres karencji, w którym spełnią one te warunki.
(5) W odniesieniu do inwestycji w gospodarstwach rolnych i w zakładach przetwórczych wsparcie wspólnotowe jest uwarunkowane znalezieniem zwykłych rynkowych możliwości zbytu dla danych produktów. Należy ustanowić szczegółowe zasady oceny tych możliwości zbytu.
(6) Wspieranie kształcenia zawodowego nie powinno obejmować kształcenia rolniczego i leśniczego prowadzonego w zwykłym trybie.
(7) W odniesieniu do warunków dotyczących pomocy dla przejścia na wcześniejszą emeryturę należy rozwiązać określone problemy związane z przekazywaniem gospodarstwa przez kilku przekazujących oraz z przekazywaniem gospodarstwa przez dzierżawcę rolnego.
(8) Na obszarach mniej uprzywilejowanych dodatki wyrównawcze do gruntów użytkowanych wspólnie przez kilku rolników powinny być wypłacone każdemu rolnikowi użytkującemu te grunty proporcjonalnie do zakresu jego praw do użytkowania.
(9) Artykuł 16 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 przewiduje, że rolnicy mogą otrzymać pomoc mającą na celu zrównoważenie dodatkowych kosztów oraz utratę dochodu, jeśli posiadają oni gospodarstwa na obszarach o ograniczeniach środowiskowych na skutek stosowania ograniczeń na podstawie przepisów prawa wspólnotowego mających na celu ochronę środowiska naturalnego. Dyrektywa Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotycząca ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego(4) ma na celu ograniczenie istniejącego zanieczyszczenia wód przez azotany pochodzenia rolniczego i zapobieganie jego rozprzestrzenianiu się. Zgodnie z zasadą "zanieczyszczający płaci" zawartą w art. 174 ust. 2 Traktatu nie należy wyrównywać kosztów i utraty dochodu wynikających ze stosowania ograniczeń przewidzianych niniejszą dyrektywą, należy wykluczyć je z zakresu stosowania art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999.
(10) W odniesieniu do wsparcia agrośrodowiskowego minimalne warunki, które rolnicy muszą spełnić w związku z różnymi przedsięwzięciami agrośrodowiskowymi, powinny zapewniać zrównoważone stosowanie wsparcia agrośrodowiskowego z uwzględnieniem jego celów i przyczyniać się w ten sposób do trwałego rozwoju obszarów wiejskich.
(11) Należy określić kryteria selekcji inwestycji mających na celu poprawę przetwarzania i obrotu produktów rolnych. Doświadczenie uzyskane wskazuje, że kryteria wyboru inwestycji powinny opierać się na szerszych zasadach niż zasady sektorowe.
(12) Najbardziej odległe regiony Wspólnoty należy zwolnić, pod określonymi warunkami, ze stosowania przepisu zawartego w art. 28 ust. 1 tiret drugie rozporządzenia (WE) nr 1257/1999, który wyklucza wspieranie inwestycji w przetwórstwie i obrocie produktami pochodzącymi z państw trzecich.
(13) Lasy wykluczone ze wsparcia na mocy art. 29 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 powinny zostać zdefiniowane bardziej szczegółowo.
(14) Należy ustanowić szczegółowe warunki wsparcia przyznawanego na zalesienie gruntów rolniczych i płatności przyznawanych na działania podejmowane w celu utrzymania i poprawy ekologicznej stabilności lasów.
(15) Na mocy art. 33 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 przyznaje się wsparcie na inne środki związane z gospodarką rolną i jej przestawieniem oraz na działania dotyczące obszarów wiejskich pod warunkiem, że nie wchodzą one w zakres żadnych innych środków rozwoju obszarów wiejskich. Ze względu na dużą różnorodność środków, które mogłyby podlegać pod niniejszy artykuł, w pierwszym rzędzie należy pozostawić Państwom Członkowskim ustanawianie warunków wsparcia, jako części ich programowania.
(16) Należy ustanowić wspólne zasady dla kilku środków, zapewniające w szczególności wspólne normy dobrej gospodarki rolnej są stosowane w przypadkach, w których środki odnoszą się do tego kryterium oraz gwarantujące taką elastyczność konieczną dla zobowiązań długoterminowych, jaka jest potrzebna w celu uwzględnienia zdarzeń mogących wpłynąć na związane z nimi zobowiązania, w sposób niezagrażający efektywnemu wdrażaniu różnych środków wsparcia.
(17) Należy wyraźnie rozgraniczyć finansowanie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich od finansowania wsparcia w ramach wspólnych organizacji rynków. Wszelkie wyjątki od zasady, według której środki wchodzące w zakres systemów wsparcia w ramach wspólnych organizacji rynków nie powinny kwalifikować się do wsparcia rozwoju obszarów wiejskich, powinny być przedmiotem propozycji Państw Członkowskich w ramach ich programów rozwoju obszarów wiejskich zgodnie z ich szczególnymi potrzebami i w oparciu o przejrzystą procedurę.
(18) Płatności dokonywane w związku ze wsparciem rozwoju obszarów wiejskich powinny być dokonywane w pełni na rzecz beneficjentów.
(19) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1685/2000(5) ustanawia szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) 1260/1999 z 21 czerwca 1999 r. ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(6), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1447/2001(7) w sprawie kwalifikowania wydatków w ramach działań częściowo finansowanych przez fundusze strukturalne, a więc i przez Sekcję Orientacji EFOGR. W trosce o spójność rozporządzenie nr 1685/2000 powinno również być stosowane do działań częściowo finansowanych przez Sekcję Orientacji EFOGR, z wyjątkiem przepisów przewidujących inaczej, zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 1258/1999 z 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(8) lub w niniejszym rozporządzeniu.
(20) Decyzja Komisji 1999/695/WE z dnia 8 września 1999 r. ustalająca zasady wskaźnikowego przyznawania pomocy Państwom Członkowskim w ramach Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej na rzecz środków rozwoju obszarów wiejskich, na okres 2000-2006(9), zmieniona decyzją 2000/426/WE(10), określa rodzaje wydatków w ramach alokacji dla Państw Członkowskich. Ponadto, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2603/1999 z dnia 9 grudnia 1999 r. ustanawiającym zasady przekazywania wsparcia na rzecz rozwoju obszarów wiejskich przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 1257/1999(11), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2055/2001(12), płatności wynikające z niektórych zobowiązań, przyjętych przed dniem 1 stycznia 2000 r., mogą zostać włączone, pod określonymi warunkami, w programowanie rozwoju obszarów wiejskich na okres 2000-2006. Zatem niezbędne jest wyszczególnienie, co zostało włączone w ogólną kwotę dla każdego planu rozwoju obszarów wiejskich w ramach jednolitego dokumentu programowego zatwierdzonego przez Komisję.
(21) Artykuł 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 1259/1999 z dnia 17 maja 1999 r. ustanawiający wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej(13), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1244/2001(14), stanowi, iż sumy nagromadzone jako kary za naruszenie wymogów ochrony środowiska lub za jego przekształcenie pozostają w dyspozycji Państw Członkowskich jako dodatkowe wsparcie Wspólnoty dla niektórych środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich. Należy dokładnie określić, czego dokładnie będzie dotyczyć zatwierdzenie Komisji w przypadku takich środków.
(22) Należy przyjąć szczegółowe zasady przedkładania planów rozwoju obszarów wiejskich oraz ich rewizji.
(23) W celu ułatwienia sporządzania planów rozwoju obszarów wiejskich oraz ich rozpatrywania i zatwierdzania przez Komisję należy ustanowić wspólne reguły dotyczące struktury i zawartości tych planów na podstawie wymogów opisanych w szczególności w art. 43 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999.
(24) Należy ustalić wymogi wprowadzania zmian do dokumentów programowych rozwoju obszarów wiejskich w celu umożliwienia ich efektywnego i szybkiego rozpatrywania przez Komisję.
(25) Tylko te zmiany, które dotyczą istotnych zmian dokumentów programowania rozwoju obszarów wiejskich, powinny podlegać procedurze właściwej dla komitetu zarządzającego. W stosunku do innych zmian decyzje powinny podejmować Państwa Członkowskie i informować o nich Komisję.
(26) W celu objęcia wszystkich środków niezbędnych do wdrażania programu inicjatyw wspólnotowych w zakresie rozwoju obszarów wiejskich należy rozciągnąć zakres środków kwalifikujących się do pomocy z Sekcji Orientacji EFOGR poza to, co jest przewidziane w ramach rozporządzenia (WE) nr 1257/1999.
(27) Należy ustanowić szczegółowe zasady w zakresie planowania finansowego i udziału w finansowaniu środków, finansowanych przez Sekcję Gwarancji EFOGR na mocy art. 35 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 1257/1999.
(28) W związku z tym Państwa Członkowskie powinny regularnie przekazywać Komisji sprawozdania w sprawie stanu finansowania środków rozwoju obszarów wiejskich.
(29) Konieczne jest podjęcie kolejnych czynności zapewniających efektywne wykorzystanie funduszy przeznaczonych na wsparcie rozwoju obszarów wiejskich, w szczególności poprzez przyznanie przez Komisję początkowej zaliczki dla agencji płatniczych i jak również poprzez dostosowanie dotacji do potrzeb w świetle poprzednich wyników. W celu ułatwienia wdrażania środków inwestycyjnych należy przewidzieć przyznawanie zaliczek, pod określonymi warunkami, niektórym kategoriom beneficjentów.
(30) W uzupełnieniu szczegółowych zasad ustanowionych przez niniejsze rozporządzenie należy stosować ogólne zasady dotyczące dyscypliny budżetowej, w szczególności zasady dotyczące niepełnych lub nieprawidłowych deklaracji ze strony Państw Członkowskich.
(31) Szczegółowe rozwiązania w zakresie finansowego zarządzania środkami rozwoju obszarów wiejskich będą podlegać rozporządzeniom wdrażającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999.
(32) Procedury i wymogi dotyczące monitorowania i oceny powinny być ustanowione w oparciu o zasady stosowane do innych środków wsparcia wspólnotowego, w szczególności tych przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1260/1999.
(33) Przepisy administracyjne powinny pozwolić na lepsze zarządzanie, monitorowanie i kontrolę wsparcia na rzecz rozwoju obszarów wiejskich; dla uproszczenia, tam gdzie jest to możliwe, powinno być stosowane rozporządzenie Rady (EWG) nr 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r. ustanawiające zintegrowany system zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy(15), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 495/2001(16), oraz szczegółowe zasady jego stosowania ustanowione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2419/2001(17), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2550/2001(18).
(34) Należy przewidzieć system kar, zarówno na szczeblu Wspólnoty, jak i Państw Członkowskich.
(35) Komitet ds. Struktury Agrarnej i Rozwoju Wsi nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lutego 2002 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Franz FISCHLER |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.
(2) Dz.U. L 214 z 13.8.1999, str. 31.
(3) Dz.U. L 239 z 7.9.2001, str. 10.
(4) Dz.U. L 375 z 31.12.1991, str. 1.
(5) Dz.U. L 193 z 29.7.2000, str. 39.
(6) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 1.
(7) Dz.U. L 198 z 21.7.2001, str. 1.
(8) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.
(9) Dz.U. L 259 z 6.10.1999, str. 27.
(10) Dz.U. L 165 z 6.7.2000, str. 33.
(11) Dz.U. L 316 z 10.12.1999, str. 26.
(12) Dz.U. L 277 z 20.10.2001, str. 12.
(13) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 113.
(14) Dz.U. L 173 z 27.6.2001, str. 1.
(15) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1.
(16) Dz.U. L 72 z 14.3.2001, str. 6.
(17) Dz.U. L 327 z 12.12.2001, str. 11.
(18) Dz.U. L 341 z 22.12.2001, str. 105.
(19) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 1.
(20) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 21.
(21) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 85.
(22) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 91.
(23) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 96.
(24) Dz.U. L 213 z 13.8.1999, str. 1.
(25) Dz.U. L 213 z 13.8.1999, str. 5.
(26) Dz.U. L 102 z 25.4.1996, str. 19.
(27) Dz.U. L 154 z 21.6.1994, str. 8.
(28) Dz.U. L 115 z 6.5.1994, str. 6.
ZAŁĄCZNIKI
1 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 567/2003 z dnia 28 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.82.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 marca 2002 r.
2 Art. 33 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 963/2003 z dnia 4 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.138.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2003 r.
3 Z dniem 1 maja 2004 r. od stosowania art. 39 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 3 rozporządzenia nr 141/2004 z dnia 28 stycznia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.24.25).
4 Art. 39a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 963/2003 z dnia 4 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.138.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2003 r.
5 Art. 44 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia nr 963/2003 z dnia 4 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.138.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2003 r.
6 Art. 44 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia nr 963/2003 z dnia 4 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.138.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2003 r.
7 Art. 44 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia nr 963/2003 z dnia 4 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.138.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2003 r.
8 Art. 44 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia nr 963/2003 z dnia 4 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.138.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2003 r.
9 Art. 45a dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 963/2003 z dnia 4 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.138.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2003 r.
10 Art. 51 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 963/2003 z dnia 4 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.138.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2003 r.
11 Art. 52 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 567/2003 z dnia 28 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.82.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 marca 2002 r.
12 Art. 53 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 963/2003 z dnia 4 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.138.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2003 r.
13 Art. 61 zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 963/2003 z dnia 4 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.138.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2003 r.
14 Art. 62 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 963/2003 z dnia 4 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.138.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2003 r.
15 Art. 62a dodany przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 963/2003 z dnia 4 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.138.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2003 r.
16 Art. 65 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 963/2003 z dnia 4 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.138.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2003 r.
17 Art. 66 zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 963/2003 z dnia 4 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.138.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2003 r.
18 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 963/2003 z dnia 4 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.138.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 czerwca 2003 r.