RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 36 i 37,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na podstawie art. 15 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2019/93(4) Komisja musi przedłożyć Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie roczne dotyczące wprowadzenia środków, a na koniec trzeciego roku stosowania określonych uzgodnień dotyczących dostaw - sprawozdanie ogólne w sprawie sytuacji gospodarczej na wyspach Morza Egejskiego, obrazujące wpływ podjętych środków. Do sprawozdań mają być dołączone w razie potrzeby odpowiednie propozycje poprawek i zmian dotyczących środków, o których mowa w tym rozporządzeniu.
(2) Analiza wprowadzenia tych środków wskazuje na potrzebę odpowiednich dostosowań i zmian, z uwzględnieniem rezultatów i zebranych doświadczeń oraz ewolucji sytuacji ogólnej, w jakiej środki te były wprowadzone. W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (EWG) nr 2019/93.
(3) W szczególności okazało się, że określone uzgodnienia dotyczące dostaw są słabo dostosowane do sektora cukrowniczego i sektora przetworów mlecznych (jogurtów), zwłaszcza jeśli chodzi o przeniesienie korzyści na użytkownika końcowego, podczas gdy w sektorze owoców i warzyw uzgodnienia wygasły z końcem 1997 r. W związku z tym powinno się usunąć te produkty z uzgodnień dotyczących dostaw. Na tej podstawie należy dokonać przeglądu listy produktów wymienionych w określonych uzgodnieniach dotyczących dostaw, uwzględniając rzeczywiste potrzeby odnośnych wysp. Należy również ponownie określić grupy wysp na podstawie ich odległości od zwyczajowych portów załadunku w Grecji na lądzie stałym, biorąc pod uwagę dostawy na wyspy docelowe z wysp tranzytowych i z wysp, na których odbywa się załadunek.
(4) Korzyści ekonomiczne wynikające z określonych uzgodnień dotyczących dostaw nie mogą wywołać zmian w kierunkach handlu odnośnymi produktami. W związku z tym ponowne wysyłki lub ponowny wywóz tych produktów z odnośnych wysp powinny być zakazane. W przypadku przetwarzania taki zakaz nie powinien obowiązywać w stosunku do tradycyjnego wywozu przesyłek.
(5) Środki wsparcia produktów lokalnych przeznaczone na składowanie niektórych lokalnych serów w składach prywatnych, na programy przedsięwzięć w zakresie owoców, warzyw i kwiatów, oraz na leżakowanie win alkoholizowanych lokalnej produkcji okazały się słabo dostosowane do sytuacji panującej w tych sektorach na wyspach Morza Egejskiego, w szczególności z uwagi na krótkie okresy składowania serów i win alkoholizowanych i wynikający z tego nieznaczny wpływ pomocy oraz z uwagi na skomplikowane procedury i sposób organizacji proponowanej pomocy dla owoców, warzyw i kwiatów. Z tego względu pomoc ta nie powinna zostać odnowiona.
(6) Aby kontynuować wspieranie tradycyjnej hodowli bydła na tych wyspach, z jednej strony powinno się zagwarantować stabilność specjalnej premii za określoną liczbę sztuk bydła płci męskiej, jak również dodatku do specjalnej premii, a przyznawanie dodatku do premii za krowy mamki powinno być kontynuowane. Z drugiej strony zaś należałoby się odnieść do nowych ram regulacyjnych wspólnej organizacji rynku w tym sektorze od 1999 r.
(7) Jeżeli chodzi o kontynuację przyznawania pomocy dla uprawy winorośli służącej do produkcji win markowych produkowanych w określonych regionach na tradycyjnych obszarach produkcji, odniesienia do ustawodawstwa dotyczącego wspólnej organizacji rynku w tym sektorze od 1999 r. powinny zostać uaktualnione.
(8) Do celów kontynuacji przyznawania pomocy dla tradycyjnego pszczelarstwa i przyczyniania się do stałej poprawy jakości w tym sektorze należy wspierać działalność uznanych stowarzyszeń pszczelarzy, a dane dotyczące liczby uli uprawnionych do otrzymania takiej pomocy powinny zostać uaktualnione.
(9) Środki konieczne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(1).
(10) Artykuł 13 rozporządzenia (EWG) nr 2019/93 przewidujący odstępstwa mające zastosowanie do środków strukturalnych został uchylony rozporządzeniem Rady (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) zmieniającym i uchylającym niektóre rozporządzenia(2). Struktury niektórych gospodarstw oraz przedsiębiorstw przetwórczych i handlowych na wyspach Morza Egejskiego cechują poważne braki, stoją one w obliczu określonych trudności. W związku z tym powinno się uwzględnić dla niektórych rodzajów inwestycji pewne odstępstwa od przepisów ograniczających przyznawanie niektórych rodzajów pomocy strukturalnej, przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1257/1999,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lutego 2002 r.
|
W imieniu Rady |
|
M. ARIAS CAŇETE |
|
Przewodniczący |
______
(1) Wniosek z dnia 7 listopada 2001 r. (dotychczas nieopublikowany w Dzienniku Urzędowym).
(2) Opinia wydana dnia 5 lutego 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Opinia wydana dnia 16 stycznia 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 184 z 27.7.1993, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999 (Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80).
(5) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(6) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.