Rozporządzenie 407/2002 ustanawiające niektóre zasady wykonania rozporządzenia (WE) nr 2725/2000 dotyczącego ustanowienia systemu "Eurodac" do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania Konwencji dublińskiej

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 407/2002
z dnia 28 lutego 2002 r.
ustanawiające niektóre zasady wykonania rozporządzenia (WE) nr 2725/2000 dotyczącego ustanowienia systemu "Eurodac" do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania Konwencji dublińskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2725/2000 z dnia 11 grudnia 2000 r. dotyczące ustanowienia systemu "Eurodac" do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania Konwencji dublińskiej (zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie systemu Eurodac") (1), w szczególności jego art. 22 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 22 ust. 1 rozporządzenia w sprawie systemu Eurodac stanowi, że Rada przyjmuje przepisy wykonawcze niezbędne do ustanowienia procedury określonej w art. 4 ust. 7, procedury blokowania danych wymienionej w art. 12 ust. 1 oraz opracowania statystyk wymienionych w art. 12 ust. 2 rozporządzenia w sprawie systemu Eurodac.

(2) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Danii załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i dlatego nie jest nim związana ani nie jest objęta jego stosowaniem,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia:

a) "jednostka centralna" oznacza jednostkę określoną w art. 1 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie systemu Eurodac;

b) "baza danych" oznacza skomputeryzowaną centralną bazę danych określoną w art. 1 ust. 2 lit. b) rozporządzenia w sprawie systemu Eurodac;

c) "porównanie" oznacza procedurę sprawdzenia, czy dane dotyczące odcisków palców w bazie danych zgadzają się z danymi przekazanymi przez Państwo Członkowskie.

Artykuł  2

Przekazanie

1.
Odciski palców podlegają cyfrowemu przetworzeniu i przekazaniu w formacie danych określonym w załączniku I. W takim stopniu, w jakim jest to niezbędne do skutecznego działania jednostki centralnej, jednostka ta określa techniczne wymagania przekazu formatu danych przez Państwa Członkowskie do jednostki i w przeciwną stronę. Jednostka centralna zapewnia, że dane dotyczące odcisków palców przekazane przez Państwa Członkowskie mogą być porównywane przez skomputeryzowany system rozpoznawania odcisków palców.
2.
Państwa Członkowskie powinny przekazać dane wymienione w art. 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie systemu Eurodac drogą elektroniczną. W takim stopniu, w jakim jest to niezbędne do skutecznego działania jednostki centralnej, jednostka ta określa techniczne wymagania zapewniające właściwe przekazanie danych drogą elektroniczną z Państw Członkowskich do jednostki i w przeciwną stronę. Przekazanie danych na papierze lub przy użyciu formularza określonego w załączniku II lub jakiegokolwiek innego nośnika danych (dyskietki, CD-ROM lub inne nośniki, które mogą zostać rozwinięte i powszechnie wykorzystywane w przyszłości) powinno zostać ograniczone jedynie do przypadków długotrwałych problemów technicznych.
3.
Numer referencyjny wymieniony w art. 5 ust. 1 lit. d) rozporządzenia w sprawie systemu Eurodac umożliwia jednoznaczne przyporządkowanie danych do jednej określonej osoby oraz do Państwa Członkowskiego, które przekazuje dane. Ponadto umożliwia stwierdzenie, czy dane te odnoszą się do osoby ubiegającej się o azyl czy też do osoby wymienionej w art. 8 lub art. 11 rozporządzenia w sprawie systemu Eurodac. Numer referencyjny zaczyna się od liter(-y), dzięki którym(-ej), zgodnie z przepisami zawartymi w załączniku I, identyfikowane jest Państwo Członkowskie przekazujące dane. Po literach(literze) identyfikujących(-ej) znajduje się cyfra określająca kategorię osoby. Cyfra "1" odnosi się do osób ubiegających się o azyl, "2" do osób określonych w art. 8 rozporządzenia w sprawie systemu Eurodac, a "3" do osób określonych w art. 11 rozporządzenia w sprawie systemu Eurodac. Jednostka centralna ustanawia procedury techniczne niezbędne do tego, aby Państwa Członkowskie zapewniły jednostce centralnej otrzymywanie jednoznacznych danych.
4.
Jednostka centralna, najszybciej jak to możliwe, potwierdza otrzymanie przekazywanych danych. W tym celu jednostka centralna ustanawia techniczne wymagania niezbędne do zapewnienia, że Państwa Członkowskie na żądanie otrzymają potwierdzenie.
Artykuł  3

Dokonywanie porównań i przekazywanie wyników

1.
Państwa Członkowskie zapewniają właściwą jakość przekazywanych danych dotyczących odcisków palców umożliwiającą porównywanie przy pomocy skomputeryzowanego systemu rozpoznawania odcisków palców. W takim stopniu, w jakim jest to niezbędne do zapewnienia bardzo wysokiego poziomu dokładności wyników porównania przez jednostkę centralną, jednostka ta określa właściwą jakość przekazywanych danych dotyczących odcisków palców. Jednostka centralna, najszybciej jak to możliwe, sprawdza jakość przekazanych danych dotyczących odcisków palców. Jeżeli dane dotyczące odcisków palców nie nadają się do porównania przy użyciu skomputeryzowanego systemu rozpoznawania odcisków palców, jednostka centralna, najszybciej jak to możliwe, występuje z wnioskiem do Państwa Członkowskiego o przekazanie danych dotyczących odcisków palców właściwej jakości.
2.
Jednostka centralna przeprowadza porównania zgodnie z kolejnością napływania wniosków. Każdy wniosek musi zostać rozpatrzony w ciągu 24 godzin. W przypadku danych przekazywanych drogą elektroniczną Państwo Członkowskie może ze względów związanych z prawem krajowym wystąpić z wnioskiem o przeprowadzenie szczególnie pilnego porównania w ciągu godziny. Jeżeli nie można dotrzymać terminów określonych powyżej z uwagi na warunki niezależne od jednostki centralnej, to jednostka centralna rozpatruje wniosek w pierwszej kolejności, jak tylko ustaną te warunki. W takich przypadkach, w stopniu, w jakim jest to niezbędne do skutecznego działania jednostki centralnej, jednostka ta ustanawia kryteria zapewniające pierwszeństwo rozpatrzenia wniosków.
3.
W stopniu, w jakim jest to niezbędne do skutecznego działania Jednostki centralnej, ustanawia ona procedury operacyjne dotyczące przetwarzania otrzymanych danych oraz przekazywania wyników porównania.
Artykuł  4

Komunikacja między Państwami Członkowskimi a jednostką centralną

Dane przekazywane od Państw Członkowskich do jednostki centralnej i w przeciwną stronę wykorzystują system wymiany niezastrzeżonych danych między administracjami IDA, określony w decyzji nr 1719/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 1999 r. w sprawie szeregu wytycznych, w tym identyfikacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, dotyczących transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA) (2). W stopniu, w jakim jest to niezbędne do skutecznego działania jednostki centralnej, jednostka centralna ustanawia procedury techniczne niezbędne do korzystania z systemu wymiany niezastrzeżonych danych między administracjami IDA.

Artykuł  5

Inne zadania jednostki centralnej

1.
Jednostka centralna rozdziela dane dotyczące osób ubiegających się o azyl oraz dane osób określonych w art. 8 rozporządzenia w sprawie systemu Eurodac, które są przechowywane w bazie danych, przy pomocy właściwych środków technicznych.
2.
Na podstawie komunikatu Państwa Członkowskiego jednostka centralna nadaje właściwe wyróżniające oznaczenie danym odnoszącym się do osób, które zostały rozpoznane i uznane za uchodźców, oraz oddziela te dane przy pomocy właściwych środków technicznych od innych danych umieszczonych w bazie danych. Jeżeli podjęto decyzję zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie systemu Eurodac, pierwsze zdanie nie ma już zastosowania. Jednostka centralna usuwa istniejące oznaczenia wyróżniające i unieważnia podział danych.
3.
W ciągu czterech lat i sześciu miesięcy po uruchomieniu systemu Eurodac, jednostka centralna opracowuje statystyki w celu wskazania:

a) liczby osób, które zostawszy rozpoznane i uznane za uchodźców w jednym z Państw Członkowskich, wniosły kolejny wniosek o udzielenie azylu w innym Państwie Członkowskim;

b) liczby osób, które zostały rozpoznane i uznane za uchodźców w więcej niż jednym Państwie Członkowskim;

c) Państw Członkowskich, w których uchodźcy wnieśli kolejny wniosek o udzielenie azylu, z uwzględnieniem:

– liczby osób, w podziale na Państwa Członkowskie, ubiegających się o azyl, które, posiadając status uchodźcy w tym państwie, złożyły wniosek o udzielenie azylu w innym Państwie Członkowskim, a także liczby takich osób w każdym z tych Państw Członkowskich,

– liczby osób, w podziale na Państwa Członkowskie, ubiegających się o azyl, które posiadają już status uchodźcy w innym Państwie Członkowskim, a także liczby takich osób w każdym z tych Państw Członkowskich.

4.
Jednostka centralna zapewnia, że na podstawie art. 4 ust. 4 rozporządzenia w sprawie systemu Eurodac, porównania przeprowadzane na wniosek jednego z Państw Członkowskich mogą obejmować również dane przekazane wcześniej przez to Państwo Członkowskie.
Artykuł  6

Wejście w życie

1.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
2.
Rada dokona przeglądu stosowania niniejszego rozporządzenia w ciągu czterech lat począwszy od uruchomienia systemu Eurodac.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich zgodnie z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 lutego 2002 r.

W imieniu Rady
A. ACEBES PANIAGUA
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 316 z 15.12.2000, str. 1.

(2) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Format wymiany danych dotyczących odcisków palców

Następujący format jest przewidziany do wymiany danych dotyczących odcisków palców:

ANSI/NIST - CSL 1 1993

i wszelkie przyszłe zmiany tej normy.

Normy w odniesieniu do liter identyfikujących Państwo Członkowskie

Następująca norma ISO będzie miała zastosowanie:

ISO 3166 - kod dwuliterowy.

ZAŁĄCZNIK  II

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.62.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 407/2002 ustanawiające niektóre zasady wykonania rozporządzenia (WE) nr 2725/2000 dotyczącego ustanowienia systemu "Eurodac" do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania Konwencji dublińskiej
Data aktu: 28/02/2002
Data ogłoszenia: 05/03/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 05/03/2002