Dyrektywa 2002/71/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w zakresie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów (formotionu, dimetoatu i oksydemetonu metylowego) w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni

DYREKTYWA KOMISJI 2002/71/WE
z dnia 19 sierpnia 2002 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w zakresie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów (formotionu, dimetoatu i oksydemetonu metylowego) w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/895/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. odnoszącą się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2002/66/WE(2), w szczególności jej art. 5,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach oraz na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 2002/66/WE, w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz na ich powierzchni(4), ostatnio zmienioną dyrektywą 2002/66/WE, w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(5), ostatnio zmienioną dyrektywą 2002/66/WE, w szczególności jej art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W przypadku zbóż i produktów pochodzenia roślinnego, w tym owoców i warzyw, poziomy pozostałości odzwierciedlają użycie minimalnych ilości pestycydów niezbędnych do osiągnięcia skutecznej ochrony roślin, stosowanych w taki sposób, aby ilości pozostałości były jak najmniejsze z praktycznego i toksykologicznego punktu widzenia, uwzględniając w szczególności ochronę środowiska naturalnego i przewidywane spożycie przez konsumentów. W przypadku środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego poziomy pozostałości odzwierciedlają spożycie przez zwierzęta zbóż i produktów pochodzenia roślinnego, wobec których stosowano pestycydy, oraz, gdy ma to znaczenie, bezpośrednie skutki stosowania leków weterynaryjnych. Wspólnotowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDPP) stanowią górne granice ilości takich pozostałości, które mogą znajdować się w środkach spożywczych przy przestrzeganiu dobrych praktyk rolniczych.

(2) NDPP dla pestycydów powinny być poddawane kontroli i mogą zostać zmienione z uwzględnieniem nowych informacji i danych. NDPP są ustalane na niższym poziomie oznaczenia analitycznego, w przypadku gdy dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, lub gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania, lub gdy stosowanie dozwolone przez Państwa Członkowskie nie zostało poparte niezbędnymi danymi, lub gdy stosowanie w państwach trzecich powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.

(3) W przypadku dimetoatu i oksydemetonu metylowego niektóre Państwa Członkowskie powiadomiły Komisję o chęci dokonania przeglądu krajowych NDPP zgodnie z art. 8 dyrektywy 90/642/EWG, z uwagi na niepokój o spożycie przez konsumentów. Propozycje dokonania przeglądu wspólnotowych NDPP zostały przedłożone Komisji. Komisja stanęła na stanowisku, że właściwa jest zmiana niektórych NDPP z uwagi na potencjalne ryzyko dla konsumentów. Istotne jest, że dodatkowe środki zarządzania ryzykiem powinny być podejmowane przez Państwa Członkowskie w celu odpowiedniej ochrony konsumentów. W przypadku dimetoatu i oksydemetonu metylowego Państwa Członkowskie dokonają przeglądu istniejących zezwoleń zgodnie z art. 4 dyrektywy 91/414/EWG(6), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 2002/64/WE(7), aby dozwolone stosowanie nie prowadziło do przekroczenia NDPP.

(4) Długotrwałe narażenie konsumentów na działanie pestycydów wymienionych w niniejszej dyrektywie za pośrednictwem produktów spożywczych zostało ponownie ocenione zgodnie z procedurami wspólnotowymi i praktykami, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(8). Obliczono, że NDPP ustalone w niniejszej dyrektywie nie prowadzą do przekroczenia dopuszczalnego spożycia dziennego. Dopuszczalne spożycie dzienne (ADI) dla oksydemetonu metylowego wynosi 0,0003 mg/kg wagi ciała (JMPR 1989), ARfD wynosi 0,005 mg/kg wagi ciała, ADI dla dimetoatu wynosi 0,002 mg/kg wagi ciała (JMPR 1996), ARfD wynosi 0,03 mg/kg wagi ciała.

(5) Gdzie jest to właściwe, ostre narażenie konsumentów na działanie pestycydów za pośrednictwem każdego z produktów spożywczych, które mogą zawierać pozostałości tych pestycydów, zostało ocenione zgodnie z procedurami wspólnotowymi i praktykami, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia. Stwierdzono, że obecność pozostałości pestycydów na poziomie lub poniżej najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości zaproponowanych w niniejszej dyrektywie nie spowoduje ostrych skutków toksycznych.

(6) W przypadku formotionu nie odnotowano na całym świecie żadnych przypadków jego stosowania. Przy braku dostatecznych danych na temat pozostałości i toksyczności właściwe jest ustalenie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla formotionu w odniesieniu do wszystkich produktów na niższym poziomie oznaczenia analitycznego.

(7) Partnerzy handlowi Wspólnoty byli konsultowani za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu w zakresie poziomów w odniesieniu do formotionu, dimetoatu i oksydemetonu metylowego zaproponowanych w niniejszej dyrektywie i ich uwagi dotyczące tych poziomów zostały uwzględnione.

(8) Uwzględnione zostały opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności jego rady i zalecenia dotyczące metodologii, jaka ma być stosowana dla ochrony konsumentów produktów rolnych, wobec których stosowane są pestycydy.

(9) Załączniki do dyrektyw 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG zostają dlatego zmienione.

(10) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 76/895/EWG skreśla się pozycje odnoszące się do "dimetoatu", "ometoatu", "formotionu", "oksydemetonu metylowego", "demetonu-S-metylowego", i "demetonu- S-metylosulfonowego".

Artykuł  2

W części A załącznika II do dyrektywy 86/362/EWG, dodaje się następujące rzędy:

Pozostałości pestycydów

Najwyższy dopuszczalny poziom w mg/kg

"Oksydemeton metylowy (suma

0,1 Jęczmień i owies zwyczajny

oksydemetonu metylowego i demetonu-S-metylosulfonowego wyrażona jako oksydemeton metylowy)

0,02(*) Inne zboża

Dimetoat (suma dimetoatu i ometoatu

0,3 Pszenica, żyto i pszenżyto,

wyrażona jako dimetoat)

0,02(*) Inne zboża

Formotion

0,02(*) Zboża

(*) Wskazuje niższy poziom oznaczenia analitycznego."

Artykuł  3

W części B załącznika II do dyrektywy 86/363/EWG dodaje się następujące rzędy:

Najwyższy dopuszczalny poziom (mg/kg)

Pozostałości pestycydów

W mięsie, włącznie z tłuszczem, w przetworach mięsnych, podrobach i tłuszczach zwierzęcych, wymienionych w niniejszym załączniku I w ramach kodów CN: 0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00 i 1602

W odniesieniu do mleka i przetworów mlecznych wymienionych w załączniku 1 w ramach kodów CN: 0401, 0402, 0405 00 i 0406

W świeżych jajach w skorupach, jajach ptasich i żółtkach jaj, wymienionych w załączniku 1 w ramach kodów CN 0407 00 i 0408

"Oksydemeton metylowy (suma oksydemetonu metylowego i demetonu-S-metylosulfonowego wyrażona jako oksydemeton metylowy)

0,02(*)

0,02(*)

0,02(*)

(*) Wskazuje niższy poziom oznaczenia analitycznego."

Artykuł  4

Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości wymienione w Załączniku do niniejszej dyrektywy zostają dodane i zastępują te wymienione w załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG w odniesieniu do pestycydów, o których mowa.

Artykuł  5

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 31 grudnia 2002 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 stycznia 2003 r.

Przepisy te zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub takie odniesienie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie siódmego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  7

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 sierpnia 2002 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 26.

(2) Dz.U. L 192 z 20.7.2002, str. 47.

(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.

(4) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.

(5) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(6) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(7) Dz.U. L 189 z 18.7.2002, str. 27.

(8) Wytyczne dotyczące przewidywanego spożycia dziennego pozostałości pestycydów (poprawione), przygotowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).

ZAŁĄCZNIK

Pozostałości pestycydów i najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości (mg/kg)
Grupy i przykłady poszczególnych produktów, do których mają zastosowanie NDPP Formotion Oksydemeton metylowy (suma oksydemetonu metylowego i demetonu-S-metylosulfonowego wyrażona jako oksydemeton metylowy) Dimetoat (suma dimetoatu i ometoatu wyrażona jako dimetoat)
1. Owoce, świeże, suszone lub niegotowane, zakonserwowane przez mrożenie, bez dodatku cukru; orzechy 0,02(*)
i) OWOCE CYTRUSOWE 0,02(*) 0,02(*)
Grejpfruty
Cytryny
Limy
Mandarynki (włączając klementynki i inne mieszańce)
Pomarańcze
Pomele
Pozostałe
ii) ORZECHY (łuskane lub niełuskane) 0,05(*) 0,05(*)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowce
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzeszki pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Pozostałe
iii) OWOCE ZIARNKOWE 0,02(*) 0,02(*)
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Pozostałe
iv) OWOCE PESTKOWE 0,02(*)
Morele
Wiśnie 1
Brzoskwinie (włączając nektaryny i podobne mieszańce)
Śliwki
Pozostałe 0,02(*)
v) OWOCE JAGODOWE I DROBNE OWOCE 0,02(*) 0,02(*)
a) Winogrona deserowe i do produkcji wina
Winogrona deserowe
Winogrona do produkcji wina
b) Truskawki (poza dziko rosnącymi)
c) Maliny i jeżyny (poza dziko rosnącymi)
Jeżyny
Jeżyny popielice
Owoce mieszańców malin z jeżynami
Maliny
Pozostałe
d) Pozostałe drobne owoce i owoce jagodowe (poza dziko rosnącymi)
Borówka czarna
Żurawina
Porzeczki (czerwone, czarne i białe)
Agrest
Pozostałe
e) Dzikie owoce jagodowe i owoce dzikie
vi) RÓŻNE 0,02(*)
Awokado
Banany
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwaty
Liczi
Mango
Oliwki 2
Owoce męczennicy
Ananasy
Granaty
Pozostałe 0,02(*)
2. Warzywa, świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone 0,02(*)
i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE 0,02(*) 0,02(*)
Burak
Marchew
Seler
Chrzan
Karczoch jerozolimski
Pasternak
Korzeń pietruszki
Rzodkiewka
Salsefia
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn
Pozostałe
ii) WARZYWA CEBULOWE 0,02(*)
Czosnek
Cebula
Cebula szalotka
Cebula dymka 2
Pozostałe 0,02(*)
iii) WARZYWA OWOCOWE 0,02(*) 0,02(*)
a) Psiankowate
Pomidory
Papryka
Bakłażany
Pozostałe
b) Dyniowate - z jadalną skórką
Ogórki
Korniszony
Cukinie
Pozostałe
c) Dyniowe - z niejadalną skórką
Melony
Dynie
Arbuzy
Pozostałe
d) Kukurydza słodka
iv) WARZYWA KAPUSTNE
a) Kwiatostanowe 0,02(*)
Brokuły (włączając Calabrese)
Kalafiory 0,2
Pozostałe 0,02(*)
b) Głowiaste
Kapusta brukselska 0,05 0,3
Kapusta głowiasta 0,05 1
Pozostałe 0,02(*) 0,02(*)
c) Liściaste 0,02(*) 0,02(*)
Kapusta pekińska
Jarmuż
Pozostałe
d) Kalarepa 0,05 0,02(*)
v) WARZYWA LIŚCIASTE I ŚWIEŻE ZIOŁA
a) Sałata i podobne 0,05
Rzeżucha
Roszponka jadalna
Sałata 0,5
Skarolia (endywia szerokolistna)
Pozostałe 0,02(*)
b) Szpinak i podobne 0,02(*) 0,02(*)
Szpinak
Boćwina (burak pastewny)
Pozostałe
c) Rukiew wodna 0,02(*) 0,02(*)
d) Cykoria 0,02(*) 0,02(*)
e) Zioła 0,02(*) 0,02(*)
Trybula
Szczypiorek
Pietruszka
Seler liściasty
Pozostałe
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże) 0,02(*)
Fasola (ze strąkami)
Fasola (bez strąków)
Groch (ze strąkami) 1
Groch (bez strąków)
Pozostałe 0,02(*)
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże) 0,02(*) 0,02(*)
Szparagi
Karczoch hiszpański
Seler zwyczajny
Koper włoski
Karczochy kuliste
Por
Rabarbar
Pozostałe
viii) GRZYBY 0,02(*) 0,02(*)
Grzyby hodowlane
Grzyby dziko rosnące
3. Rośliny strączkowe 0,02(*) 0,02(*) 0,02(*)
Fasolka
Soczewica
Groch
Pozostałe
4. Nasiona roślin oleistych 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)
Siemię lniane
Orzeszki ziemne
Ziarna maku
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Nasiona rzepaku
Ziarna soi
Ziarna gorczycy
Nasiona bawełny
Pozostałe
5. Ziemniaki 0,02(*) 0,02(*) 0,02(*)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki konsumpcyjne
6. Herbata (suszone liście i łodygi, sfermentowane lub w inny sposób przetwarzane, Camellia sinensis) 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)
7. Chmiel (suszony), włącznie z granulatem chmielu i nieskoncentrowanym proszkiem 0,05(*) 0,05(*) 0,05(*)
(*) Wskazuje niższy poziom oznaczenia analitycznego.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.225.21

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2002/71/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 76/895/EWG, 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG w zakresie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów (formotionu, dimetoatu i oksydemetonu metylowego) w zbożach, środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni
Data aktu: 19/08/2002
Data ogłoszenia: 22/08/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/08/2002