Dyrektywa 2001/13/WE zmieniająca dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym

DYREKTYWA 2001/13/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 26 lutego 2001 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),

działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(4) w świetle wspólnego tekstu przyjętego w dniu 22 listopada 2000 r. przez Komitet Pojednawczy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 91/440/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych(5) określa niektóre prawa dostępu przedsiębiorstw kolejowych i międzynarodowych grup przedsiębiorstw kolejowych do międzynarodowego transportu kolejowego.

(2) W celu zapewnienia świadczenia niezawodnych i właściwych usług konieczny jest wspólny system przyznawania licencji zapewniający spełnianie w każdym momencie przez wszystkie przedsiębiorstwa kolejowe niektórych wymagań w odniesieniu do nieposzlakowanej opinii, kondycji finansowej i kwalifikacji zawodowych w celu ochrony klientów i stron trzecich oraz oferowania usług o wysokim standardzie bezpieczeństwa.

(3) W celu zapewnienia stosowania praw dostępu do infrastruktury kolejowej w całej Wspólnocie na jednolitych i niedyskryminacyjnych podstawach dyrektywa Rady 95/18/WE(6) wprowadziła licencje dla przedsiębiorstw kolejowych świadczących usługi określone w art. 10 dyrektywy 91/440/EWG; ta licencja jest obowiązkowa przy wykonywaniu takich usług i ważna w całej Wspólnocie.

(4) Ponieważ niektóre Państwa Członkowskie rozszerzyły prawa dostępu wychodząc poza zakres dyrektywy 91/440/EWG, wydaje się konieczne zapewnienie sprawiedliwego, przejrzystego i niedyskryminacyjnego traktowania wszystkich przedsiębiorstw kolejowych, które mogą prowadzić działalność na tym rynku przez rozszerzenie zasad przyznawania licencji ustanowionych dyrektywą 95/18/WE na wszystkie przedsiębiorstwa działające w tym sektorze.

(5) W celu lepszego wywiązywania się z obowiązków dotyczących informowania Państwa Członkowskie i Komisja powinny zapewnić lepszą informację dla wszystkich Państw Członkowskich i Komisji. Zgodnie z powszechną praktyką i logiczną wykładnią dyrektywy 95/18/WE informacje, które mają być przekazywane Państwom Członkowskim i Komisji, powinny także obejmować przyznawane licencje.

(6) Pożądane jest zapewnienie, żeby przedsiębiorstwa kolejowe, które otrzymały licencje, zajmujące się międzynarodowym transportem towarów, przestrzegały właściwych przepisów celnych i podatkowych, w szczególności dotyczących tranzytu celnego.

(7) Zgodnie z zasadami pomocniczości i proporcjonalności, określonymi w art. 5 Traktatu, cele niniejszej dyrektywy, a mianowicie określenie szerokich zasad przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym oraz wzajemne uznawanie takich licencji w całej Wspólnocie, nie mogą być osiągnięte w sposób wystarczający przez Państwa Członkowskie ze względu na oczywisty międzynarodowy wymiar wydawania takich licencji i dlatego mogą być, z powodu swych ponadnarodowych skutków, lepiej osiągnięte przez Wspólnotę. Niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.

(8) Dyrektywa 95/18/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 95/18/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) Artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

1. Niniejsza dyrektywa dotyczy kryteriów mających zastosowanie do wydawania, odnawiania lub zmiany przez Państwo Członkowskie licencji przeznaczonych dla przedsiębiorstw kolejowych, które zostały lub zostaną założone we Wspólnocie.

2. Państwa Członkowskie mogą wyłączyć z zakresu niniejszej dyrektywy:

a) przedsiębiorstwa, które usługi związane z przewozem osób świadczą tylko na lokalnej i regionalnej, wydzielonej infrastrukturze kolejowej;

b) przedsiębiorstwa kolejowe, które świadczą usługi związane tylko z miejskimi lub podmiejskimi kolejowymi przewozami osób;

c) przedsiębiorstwa kolejowe, których działalność jest ograniczona do świadczenia usług w regionalnym transporcie kolejowym rzeczy, nieobjętego zakresem dyrektywy 91/440/EWG;

d) przedsiębiorstwa kolejowe, które wykonują tylko transport rzeczy na infrastrukturze kolejowej będącej własnością prywatną, która jest przeznaczona do wyłącznego użytku właściciela tej infrastruktury wykonującego własny transport rzeczy.

3. Przedsiębiorstwa, których działalność gospodarcza ogranicza się do wykonywania usług wahadłowych przewozów pojazdów drogowych przez tunel pod kanałem La Manche są wyłączone z zakresu niniejszej dyrektywy."

2) W art. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) »przedsiębiorstwo kolejowe« oznacza każde przedsiębiorstwo prywatne lub publiczne, którego główna działalność polega na świadczeniu kolejowych usług transportowych w zakresie rzeczy i/lub osób, przy założeniu że przedsiębiorstwo zapewnia trakcję; obejmuje to także przedsiębiorstwa, które tylko zapewniają trakcję";

3) Artykuł 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Każde Państwo Członkowskie wyznacza organ odpowiedzialny za wydawanie licencji oraz wykonywanie obowiązków nałożonych niniejszą dyrektywą. Licencje wydawane są przez organ, który sam nie świadczy kolejowych usług transportowych i jest niezależny od organów lub przedsiębiorstw, które tym się zajmują."

4) W art. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Licencja jest ważna na całym terytorium Wspólnoty."

5) W art. 6 tiret czwarte otrzymuje brzmienie:

"- nie zostały skazane za poważne lub wielokrotne przypadki niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań wynikających z prawa socjalnego lub pracy, w tym zobowiązań wynikających z ustawodawstwa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zobowiązań wynikających z prawa celnego w przypadku przedsiębiorstwa poszukującego możliwości wykonywania transgranicznego transportu rzeczy podlegającego postępowaniu celnemu";

6) W art. 11 ust. 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Jeśli organ odpowiedzialny za licencje wydaje, zawiesza, uchyla lub zmienia licencje, zainteresowane Państwo Członkowskie niezwłocznie powiadamia o tym Komisję. Komisja powiadamia niezwłocznie pozostałe Państwa Członkowskie".

7) Artykuły 12 i 13 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 12

1. Oprócz wymagań niniejszej dyrektywy przedsiębiorstwo kolejowe stosuje się do krajowych przepisów ustawowych i wykonawczych, które są zgodne z prawem wspólnotowym i są stosowane w sposób niedyskryminacyjny, zwłaszcza do:

a) szczególnych wymagań technicznych i eksploatacyjnych w zakresie usług kolejowych;

b) wymagań bezpieczeństwa w stosunku do personelu, taboru kolejowego oraz wewnętrznej organizacji przedsiębiorstwa;

c) przepisów dotyczących zdrowia, bezpieczeństwa, warunków socjalnych oraz praw pracowników i konsumentów;

d) wymagań stosowanych wobec wszystkich przedsiębiorstw we właściwym sektorze kolejowym mających na celu oferowanie korzyści lub ochrony konsumentom.

2. Przedsiębiorstwo kolejowe może w każdym momencie skierować do Komisji pytanie w sprawie zgodności wymagań prawa krajowego z prawem wspólnotowym, a także pytanie, czy takie wymagania są stosowane w sposób niedyskryminacyjny. Jeżeli Komisja uzna, że przepisy niniejszej dyrektywy nie zostały wypełnione, wydaje opinię w sprawie prawidłowej wykładni tej dyrektywy bez uszczerbku dla przepisów art. 226 Traktatu.

Artykuł 13

Przedsiębiorstwa kolejowe przestrzegają porozumień mających zastosowanie do międzynarodowego transportu kolejowego w Państwach Członkowskich, w których prowadzą działalność. Zastosują się one również do właściwych przepisów celnych i podatkowych."

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie, najpóźniej do dnia 15 marca 2003 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lutego 2001 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
N. FONTAINE A. LINDH
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 321z 20.10.1998, str. 8 oraz Dz.U. C 116 E z 26.4.2000, str. 38.

(2) Dz.U. C 209 z 22.7.1999, str. 22.

(3) Dz.U. C 57 z 29.2.2000, str. 40.

(4)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 1999 r. (Dz.U. C 175 z 21.6.1999, str. 119), potwierdzona dnia 16 września 1999 r. (Dz.U. C 54 z 25.2.2000, str. 56), Wspólne Stanowisko Rady z dnia 28 marca 2000 r. (Dz.U. C 178 z 27.6.2000, str. 23) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 lutego 2001 r. i decyzja Rady z dnia 20 grudnia 2000 r.

(5) Dz.U. L 237 z 24.8.1991, str. 25. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2001/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 75 z 15.3.2001, str. 1).

(6) Dz.U. L 143 z 27.6.1995, str. 70.

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024