Dyrektywa 2001/13/WE zmieniająca dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym

DYREKTYWA 2001/13/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 26 lutego 2001 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),

działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(4) w świetle wspólnego tekstu przyjętego w dniu 22 listopada 2000 r. przez Komitet Pojednawczy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 91/440/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych(5) określa niektóre prawa dostępu przedsiębiorstw kolejowych i międzynarodowych grup przedsiębiorstw kolejowych do międzynarodowego transportu kolejowego.

(2) W celu zapewnienia świadczenia niezawodnych i właściwych usług konieczny jest wspólny system przyznawania licencji zapewniający spełnianie w każdym momencie przez wszystkie przedsiębiorstwa kolejowe niektórych wymagań w odniesieniu do nieposzlakowanej opinii, kondycji finansowej i kwalifikacji zawodowych w celu ochrony klientów i stron trzecich oraz oferowania usług o wysokim standardzie bezpieczeństwa.

(3) W celu zapewnienia stosowania praw dostępu do infrastruktury kolejowej w całej Wspólnocie na jednolitych i niedyskryminacyjnych podstawach dyrektywa Rady 95/18/WE(6) wprowadziła licencje dla przedsiębiorstw kolejowych świadczących usługi określone w art. 10 dyrektywy 91/440/EWG; ta licencja jest obowiązkowa przy wykonywaniu takich usług i ważna w całej Wspólnocie.

(4) Ponieważ niektóre Państwa Członkowskie rozszerzyły prawa dostępu wychodząc poza zakres dyrektywy 91/440/EWG, wydaje się konieczne zapewnienie sprawiedliwego, przejrzystego i niedyskryminacyjnego traktowania wszystkich przedsiębiorstw kolejowych, które mogą prowadzić działalność na tym rynku przez rozszerzenie zasad przyznawania licencji ustanowionych dyrektywą 95/18/WE na wszystkie przedsiębiorstwa działające w tym sektorze.

(5) W celu lepszego wywiązywania się z obowiązków dotyczących informowania Państwa Członkowskie i Komisja powinny zapewnić lepszą informację dla wszystkich Państw Członkowskich i Komisji. Zgodnie z powszechną praktyką i logiczną wykładnią dyrektywy 95/18/WE informacje, które mają być przekazywane Państwom Członkowskim i Komisji, powinny także obejmować przyznawane licencje.

(6) Pożądane jest zapewnienie, żeby przedsiębiorstwa kolejowe, które otrzymały licencje, zajmujące się międzynarodowym transportem towarów, przestrzegały właściwych przepisów celnych i podatkowych, w szczególności dotyczących tranzytu celnego.

(7) Zgodnie z zasadami pomocniczości i proporcjonalności, określonymi w art. 5 Traktatu, cele niniejszej dyrektywy, a mianowicie określenie szerokich zasad przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym oraz wzajemne uznawanie takich licencji w całej Wspólnocie, nie mogą być osiągnięte w sposób wystarczający przez Państwa Członkowskie ze względu na oczywisty międzynarodowy wymiar wydawania takich licencji i dlatego mogą być, z powodu swych ponadnarodowych skutków, lepiej osiągnięte przez Wspólnotę. Niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.

(8) Dyrektywa 95/18/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 95/18/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) Artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

1. Niniejsza dyrektywa dotyczy kryteriów mających zastosowanie do wydawania, odnawiania lub zmiany przez Państwo Członkowskie licencji przeznaczonych dla przedsiębiorstw kolejowych, które zostały lub zostaną założone we Wspólnocie.

2. Państwa Członkowskie mogą wyłączyć z zakresu niniejszej dyrektywy:

a) przedsiębiorstwa, które usługi związane z przewozem osób świadczą tylko na lokalnej i regionalnej, wydzielonej infrastrukturze kolejowej;

b) przedsiębiorstwa kolejowe, które świadczą usługi związane tylko z miejskimi lub podmiejskimi kolejowymi przewozami osób;

c) przedsiębiorstwa kolejowe, których działalność jest ograniczona do świadczenia usług w regionalnym transporcie kolejowym rzeczy, nieobjętego zakresem dyrektywy 91/440/EWG;

d) przedsiębiorstwa kolejowe, które wykonują tylko transport rzeczy na infrastrukturze kolejowej będącej własnością prywatną, która jest przeznaczona do wyłącznego użytku właściciela tej infrastruktury wykonującego własny transport rzeczy.

3. Przedsiębiorstwa, których działalność gospodarcza ogranicza się do wykonywania usług wahadłowych przewozów pojazdów drogowych przez tunel pod kanałem La Manche są wyłączone z zakresu niniejszej dyrektywy."

2) W art. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) »przedsiębiorstwo kolejowe« oznacza każde przedsiębiorstwo prywatne lub publiczne, którego główna działalność polega na świadczeniu kolejowych usług transportowych w zakresie rzeczy i/lub osób, przy założeniu że przedsiębiorstwo zapewnia trakcję; obejmuje to także przedsiębiorstwa, które tylko zapewniają trakcję";

3) Artykuł 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Każde Państwo Członkowskie wyznacza organ odpowiedzialny za wydawanie licencji oraz wykonywanie obowiązków nałożonych niniejszą dyrektywą. Licencje wydawane są przez organ, który sam nie świadczy kolejowych usług transportowych i jest niezależny od organów lub przedsiębiorstw, które tym się zajmują."

4) W art. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Licencja jest ważna na całym terytorium Wspólnoty."

5) W art. 6 tiret czwarte otrzymuje brzmienie:

"- nie zostały skazane za poważne lub wielokrotne przypadki niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań wynikających z prawa socjalnego lub pracy, w tym zobowiązań wynikających z ustawodawstwa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zobowiązań wynikających z prawa celnego w przypadku przedsiębiorstwa poszukującego możliwości wykonywania transgranicznego transportu rzeczy podlegającego postępowaniu celnemu";

6) W art. 11 ust. 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Jeśli organ odpowiedzialny za licencje wydaje, zawiesza, uchyla lub zmienia licencje, zainteresowane Państwo Członkowskie niezwłocznie powiadamia o tym Komisję. Komisja powiadamia niezwłocznie pozostałe Państwa Członkowskie".

7) Artykuły 12 i 13 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 12

1. Oprócz wymagań niniejszej dyrektywy przedsiębiorstwo kolejowe stosuje się do krajowych przepisów ustawowych i wykonawczych, które są zgodne z prawem wspólnotowym i są stosowane w sposób niedyskryminacyjny, zwłaszcza do:

a) szczególnych wymagań technicznych i eksploatacyjnych w zakresie usług kolejowych;

b) wymagań bezpieczeństwa w stosunku do personelu, taboru kolejowego oraz wewnętrznej organizacji przedsiębiorstwa;

c) przepisów dotyczących zdrowia, bezpieczeństwa, warunków socjalnych oraz praw pracowników i konsumentów;

d) wymagań stosowanych wobec wszystkich przedsiębiorstw we właściwym sektorze kolejowym mających na celu oferowanie korzyści lub ochrony konsumentom.

2. Przedsiębiorstwo kolejowe może w każdym momencie skierować do Komisji pytanie w sprawie zgodności wymagań prawa krajowego z prawem wspólnotowym, a także pytanie, czy takie wymagania są stosowane w sposób niedyskryminacyjny. Jeżeli Komisja uzna, że przepisy niniejszej dyrektywy nie zostały wypełnione, wydaje opinię w sprawie prawidłowej wykładni tej dyrektywy bez uszczerbku dla przepisów art. 226 Traktatu.

Artykuł 13

Przedsiębiorstwa kolejowe przestrzegają porozumień mających zastosowanie do międzynarodowego transportu kolejowego w Państwach Członkowskich, w których prowadzą działalność. Zastosują się one również do właściwych przepisów celnych i podatkowych."

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie, najpóźniej do dnia 15 marca 2003 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lutego 2001 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
N. FONTAINE A. LINDH
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 321z 20.10.1998, str. 8 oraz Dz.U. C 116 E z 26.4.2000, str. 38.

(2) Dz.U. C 209 z 22.7.1999, str. 22.

(3) Dz.U. C 57 z 29.2.2000, str. 40.

(4)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 10 marca 1999 r. (Dz.U. C 175 z 21.6.1999, str. 119), potwierdzona dnia 16 września 1999 r. (Dz.U. C 54 z 25.2.2000, str. 56), Wspólne Stanowisko Rady z dnia 28 marca 2000 r. (Dz.U. C 178 z 27.6.2000, str. 23) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 lipca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym). Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 1 lutego 2001 r. i decyzja Rady z dnia 20 grudnia 2000 r.

(5) Dz.U. L 237 z 24.8.1991, str. 25. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2001/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 75 z 15.3.2001, str. 1).

(6) Dz.U. L 143 z 27.6.1995, str. 70.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.75.26

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2001/13/WE zmieniająca dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym
Data aktu: 26/02/2001
Data ogłoszenia: 15/03/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 15/03/2001