Rozporządzenie 216/2001 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 404/93 w sprawie wspólnej organizacji rynku bananów

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 216/2001
z dnia 29 stycznia 2001 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 404/93 w sprawie wspólnej organizacji rynku bananów

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomicznego-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Miały miejsce liczne ścisłe kontakty z krajami dostarczającymi i innymi zainteresowanymi stronami w celu rozstrzygnięcia sporów powstałych w związku z systemem przywozu ustanowionym rozporządzeniem (EWG) nr 404/93(4) oraz uwzględnienia wniosków specjalnej grupy utworzonej w ramach systemu rozstrzygania sporów Światowej Organizacji Handlu (WTO).

(2) Z analizy wszystkich możliwości prezentowanych przez Komisję wynika, że ustanowienie w średnim okresie systemu przywozu opartego na stosowaniu cła o właściwej stawce oraz stosowaniu preferencji taryfowej w przywozie z krajów AKP przewiduje najlepsze gwarancje dla, po pierwsze, osiągnięcia celów wspólnej organizacji rynku w odniesieniu do produkcji wspólnotowej oraz popytu konsumenta, po drugie, zapewnienia zgodności z zasadami handlu międzynarodowego, i po trzecie, zapobiegania dalszym sporom.

(3) Jednakże, taki system należy wprowadzić po zakończeniu negocjacji z partnerami Wspólnoty zgodnie z procedurami WTO, w szczególności z art. XXVIII Układu Ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu (GATT). Wynik tych negocjacji należy przedstawić do zatwierdzenia Radzie, która musi także, zgodnie z przepisami Traktatu, ustanowić obowiązujący poziom Wspólnej Taryfy Celnej.

(4) Do chwili wejścia w życie tego systemu, Wspólnota powinna być zaopatrywana w ramach kilku kontyngentów taryfowych otwartych dla przywozu ze wszystkich miejsc pochodzenia i zarządzanych zgodnie z zaleceniami organu rozstrzygającego spory. Pierwszy kontyngent taryfowy 2.200.000 ton o stawce wynoszącej 75 EUR powinien być związany z WTO. Drugi, dodatkowy kontyngent taryfowy, w wysokości 353.000 ton, powinien być otwarty w celu zaspokojenia wzrostu spożycia wynikającego z rozszerzenia Wspólnoty w 1995 r., z tą samą stosowaną stawką. W celu zapewnienia zadowalającej dostawy do Wspólnoty, należy otworzyć trzeci, niezależny kontyngent taryfowy w wysokości 850.000 ton, także dla wszystkich miejsc pochodzenia. W ramach tego ostatniego kontyngentu należy ustanowić przepis umożliwiający, zgodnie z odpowiednią procedurą, obniżenie stosowanego cła w celu dopuszczenia do przywozu bananów pochodzących z państw trzecich, które nie korzystają z preferencji taryfowych, przyznanych w odniesieniu do bananów pochodzących z krajów AKP.

(5) W świetle zobowiązań umownych wobec krajów AKP oraz potrzeby zagwarantowania im właściwych warunków konkurencji, stosowanie w przywozie bananów pochodzących z tych krajów, preferencji taryfowej w wysokości 300 EUR/t pozwoliłoby podtrzymanie przepływów handlowych. Wiąże się to w szczególności z zastosowaniem w tym przywozie stawki zerowej w ramach trzech kontyngentów taryfowych.

(6) Komisja powinna zostać upoważniona do rozpoczęcia negocjacji z krajami dostarczającymi, w istotnym stopniu zainteresowanymi dostawami na wspólnotowy rynek, w celu podjęcia próby osiągnięcia wynegocjowanego rozdziału pierwszych dwóch kontyngentów taryfowych. Komisja powinna także zostać upoważniona do ustanowienia zasad dla zarządzania kontyngentami taryfowymi, ustanowionymi niniejszym rozporządzeniem.

(7) Należy ustanowić przepis w odniesieniu do zmodyfikowania dodatkowego kontyngentu taryfowego w wysokości 353.000 ton tak, aby uwzględnić wszelki wzrost popytu we Wspólnocie stwierdzony po opracowaniu bilansu dostaw. Należy także ustanowić przepis umożliwiający podjęcie właściwych działań specjalnych w odpowiedzi na wyjątkowe okoliczności, które mogą negatywnie wpływać na podaż wspólnotowego rynku.

(8) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (EWG) nr 404/93,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 404/93 w prowadza się następujące zmiany:

1) Art. 16-20 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 16

1. Przepisy niniejszego artykułu oraz art. 17-20 stosuje się do przywozu świeżych produktów objętych kodem CN ex 0803 00 19 do chwili wejścia w życie stawki Wspólnej Taryfy Celnej dla tych produktów, nie później niż w dniu 1 stycznia 2006 r., ustanowionej zgodnie z procedurą przewidzianą w art. XXVIII Układu Ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu GATT.

2. Do chwili wejścia w życie stawki, określonej w ust. 1, przywóz świeżych produktów, określonych w danym ustępie, odbywa się w ramach kontyngentów taryfowych otwartych mocą art. 18.

Artykuł 17

W miarę potrzeby przywóz bananów do Wspólnoty podlega obowiązkowi przedstawienia pozwolenia na przywóz, wydanego przez Państwa Członkowskie którejkolwiek z zainteresowanych stron bez względu na miejsce siedziby we Wspólnocie i bez uszczerbku dla szczególnych przepisów przyjętych do stosowania art. 18 i 19.

Takie pozwolenia na przywóz są ważne w całej Wspólnocie. Z wyjątkiem odstępstw przyjętych zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 27, wydanie pozwolenia jest uzależnione od złożenia zabezpieczenia wobec wywiązania się w okresie ważności pozwolenia ze zobowiązania dokonania przywozu na warunkach określonych w niniejszym rozporządzeniu. Z wyjątkiem przypadków siły wyższej, zabezpieczenie jest przejmowane w całości lub w części, jeśli stosowne działania nie są lub są tylko częściowo przeprowadzane w dozwolonym terminie.

Artykuł 18

1. Każdego roku, począwszy od dnia 1 stycznia, otwiera się następujące kontyngenty taryfowe:

a) kontyngent taryfowy w wysokości 2.200.000 ton wagi netto, zwany »kontyngentem A«;

b) kontyngent dodatkowy w wysokości 353.000 ton wagi netto, zwany »kontyngentem B«;

c) kontyngent niezależny w wysokości 850.000 ton wagi netto, zwany »kontyngentem C«.

Kontyngenty te otwiera się dla przywozu produktów pochodzących z wszystkich państw trzecich.

Komisja może, na podstawie umowy z Umawiającymi się Stronami WTO, z uwagi na istotny interes dotyczący zapewnienia dostaw bananów, przydzielać kontyngenty taryfowe A i B krajom dostarczającym.

2. Przywóz w ramach kontyngentów taryfowych »A« i »B« podlega stawce celnej w wysokości 75 EUR/t.

3. Przywóz w ramach kontyngentu taryfowego »C« podlega stawce celnej w wysokości 300 EUR/t.

Komisja ma prawo obniżyć w ciągu roku stawkę celną określoną w akapicie pierwszym, o ile jest to konieczne dla zapewnienia możliwości skutecznego przywozu bananów pochodzących z państw trzecich, które nie korzystają z preferencji taryfowych ustanowionych w ust. 4 niniejszego artykułu.

Szczegółowe uzgodnienia do stosowania niniejszego ustępu przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 27.

4. Preferencja taryfowa w wysokości 300 EUR/t stosuje się do przywozu pochodzącego z krajów AKP zarówno w ramach, jak i poza kontyngentami taryfowymi.

5. Stawki celne ustalone w niniejszym artykule są przeliczane na walutę krajową według kursu obowiązującego dla danych produktów, określonego do celów Wspólnej Taryfy Celnej.

6. Dodatkowy kontyngent taryfowy przewidziany w ust. 1 lit b) może wzrosnąć, jeżeli bilans produkcji, spożycia, przywozu i wywozu wykazuje wzrost popytu we Wspólnocie.

Bilans jest przyjęty a kontyngent taryfowy ulega zwiększenia zgodnie z procedurą określoną w art. 27.

7. W przypadku, gdy podaż na wspólnotowym rynku podlega wyjątkowym okolicznościom mającym wpływ na produkcję lub przywóz, Komisja podejmuje niezbędne środki zgodnie z procedurą określoną w art. 27.

W takich przypadkach dodatkowy kontyngent taryfowy »B« może być dostosowany na podstawie bilansu, określonego w ust. 6. Szczególne środki mogą przewidywać odstępstwa od przepisów przyjętych zgodnie z art. 19 ust. 1. Nie mogą one dyskryminować państw trzecich.

8. Banany powrotnie wywożone ze Wspólnoty nie są zaliczane do odpowiednich kontyngentów taryfowych.

Artykuł 19

1. Kontyngenty taryfowe mogą być zarządzane zgodnie z metodą opartą na uwzględnianiu tradycyjnych przepływów handlowych (»tradycyjne/nowe«) i/lub innych metod.

2. Przyjęta metoda w odpowiedni sposób uwzględnia potrzebę utrzymania równowagi podaży na wspólnotowym rynku.

Artykuł 20

Komisja przyjmuje przepisy wykonawcze do niniejszego tytułu zgodnie z procedurą określoną w art. 27. Ich zakres obejmuje:

a) zasady w sprawie zarządzania kontyngentami taryfowymi, określonymi w art. 18;

b) jeżeli jest to wymagane, gwarancje dotyczące tożsamości i pochodzenia produktów;

c) środki niezbędne do zapewnienia przestrzegania obowiązków wynikających z umów zawartych przez Wspólnotę w ramach art. 300 Traktatu."

2) W art. 29 tiret siódme otrzymuje brzmienie:

"- ilości bananów ze Wspólnoty i AKP oraz bananów z państw trzecich, innych niż AKP, wprowadzone do obrotu na ich terytorium."

3) Załącznik skreśla się.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia następującego po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 kwietnia 2001 r. Jednakże, Komisja może, zgodnie z procedurą określoną w art. 27, przesunąć ten termin najpóźniej do dnia 1 lipca 2001 r., jeżeli okaże się to konieczne dla wykonania zmian w zarządzaniu kontyngentami taryfowymi.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 stycznia 2001 r.

W imieniu Rady
M. WINBERG
Przewodniczący

______

(1) Dz.U C 177 E z 27.6.2000, str. 28.

(2) Opinia wydana dnia 13.12.2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. C 140 z 18.5.2000, str. 6.

(4) Dz.U L 47 z 25.2.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999 (Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.31.2

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 216/2001 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 404/93 w sprawie wspólnej organizacji rynku bananów
Data aktu: 29/01/2001
Data ogłoszenia: 02/02/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/04/2001, 05/02/2001