(decyzja notyfikowana jako dokument nr C(2001) 2474)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2001/671/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 4 września 2001 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich, odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmieniona dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 20 ust. 2 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 3 ust. 2 dyrektywy 89/106/EWG stanowi, iż w celu uwzględnienia zróżnicowanych poziomów zabezpieczenia obiektów budowlanych, mogących występować na poziomie krajowym, regionalnym lub lokalnym, dla każdego zasadniczego wymogu można ustalać klasy w dokumentach interpretacyjnych. Dokumenty te zostały opublikowane jako "Komunikat Komisji w odniesieniu do dokumentów interpretacyjnych dyrektywy 89/106/EWG"(3).
(2) Podpunkt 2.2 dokumentu interpretacyjnego nr 2 wymienia kilka powiązanych ze sobą środków, mających na celu spełnienie zasadniczego wymogu "Bezpieczeństwo pożarowe", przyczyniających się wspólnie do określenia strategii bezpieczeństwa pożarowego, która może być realizowana w zróżnicowany sposób w Państwach Członkowskich.
(3) Podpunkt 4.2.1 dokumentu interpretacyjnego nr 2 uzasadnia potrzebę ustalenia zróżnicowanych poziomów zasadniczego wymogu, w zależności od rodzaju wykorzystania i usytuowania obiektu budowlanego, jego rozkładu oraz dostępu do sprzętu ratowniczego.
(4) Podpunkt 4.3.1.2.2 dokumentu interpretacyjnego nr 2 określa wymogi dotyczące wyrobów budowlanych przeznaczonych do budowy dachów narażonych na działanie ognia zewnętrznego.
(5) Zróżnicowane poziomy tych wymogów, istniejące w Państwach Członkowskich, można wyrazić w systemie klas, które nie zostały uwzględnione w dokumencie interpretacyjnym nr 2.
(6) Artykuł 6 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG stanowi, iż Państwa Członkowskie mogą ustalać poziomy wydajności utrzymywane na swoim terytorium, wyłącznie w ramach klasyfikacji przyjętych na poziomie wspólnotowym i tylko z zastosowaniem wszystkich, kilku lub jednej klasy.
(7) W przypadku braku jednolitej, w pełni zharmonizowanej metody testowania, klasyfikacja stosowana w niniejszej decyzji powinna zostać oparta na jednej normie, która łączyłaby w sobie trzy różne metody testowania, odpowiadające różnym scenariuszom zagrożenia pożarowego. Rozwiązanie takie uważa się za tymczasowe do czasu osiągnięcia pełnej harmonizacji przez rozwinięcie w pełni zharmonizowanej metody testowania. Po rozwinięciu takiej metody niniejsza decyzja mogłaby zostać zmieniona w celu uwzględnienia nowej metody testowania i związanych z nią klasyfikacji.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 sierpnia 2001 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Erkki LIIKANEN |
|
Członek Komisji |
_______
(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.
(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.
(3) Dz.U. C 62 z 28.2.1994, str. 1.