Decyzja 2001/671/WE wykonująca dyrektywę Rady 89/106/EWG w odniesieniu do klasyfikacji odporności dachów i pokryć dachowych na działanie ognia zewnętrznego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 21 sierpnia 2001 r.
wykonująca dyrektywę Rady 89/106/EWG w odniesieniu do klasyfikacji odporności dachów i pokryć dachowych na działanie ognia zewnętrznego

(decyzja notyfikowana jako dokument nr C(2001) 2474)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2001/671/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 września 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich, odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmieniona dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 20 ust. 2 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 3 ust. 2 dyrektywy 89/106/EWG stanowi, iż w celu uwzględnienia zróżnicowanych poziomów zabezpieczenia obiektów budowlanych, mogących występować na poziomie krajowym, regionalnym lub lokalnym, dla każdego zasadniczego wymogu można ustalać klasy w dokumentach interpretacyjnych. Dokumenty te zostały opublikowane jako "Komunikat Komisji w odniesieniu do dokumentów interpretacyjnych dyrektywy 89/106/EWG"(3).

(2) Podpunkt 2.2 dokumentu interpretacyjnego nr 2 wymienia kilka powiązanych ze sobą środków, mających na celu spełnienie zasadniczego wymogu "Bezpieczeństwo pożarowe", przyczyniających się wspólnie do określenia strategii bezpieczeństwa pożarowego, która może być realizowana w zróżnicowany sposób w Państwach Członkowskich.

(3) Podpunkt 4.2.1 dokumentu interpretacyjnego nr 2 uzasadnia potrzebę ustalenia zróżnicowanych poziomów zasadniczego wymogu, w zależności od rodzaju wykorzystania i usytuowania obiektu budowlanego, jego rozkładu oraz dostępu do sprzętu ratowniczego.

(4) Podpunkt 4.3.1.2.2 dokumentu interpretacyjnego nr 2 określa wymogi dotyczące wyrobów budowlanych przeznaczonych do budowy dachów narażonych na działanie ognia zewnętrznego.

(5) Zróżnicowane poziomy tych wymogów, istniejące w Państwach Członkowskich, można wyrazić w systemie klas, które nie zostały uwzględnione w dokumencie interpretacyjnym nr 2.

(6) Artykuł 6 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG stanowi, iż Państwa Członkowskie mogą ustalać poziomy wydajności utrzymywane na swoim terytorium, wyłącznie w ramach klasyfikacji przyjętych na poziomie wspólnotowym i tylko z zastosowaniem wszystkich, kilku lub jednej klasy.

(7) W przypadku braku jednolitej, w pełni zharmonizowanej metody testowania, klasyfikacja stosowana w niniejszej decyzji powinna zostać oparta na jednej normie, która łączyłaby w sobie trzy różne metody testowania, odpowiadające różnym scenariuszom zagrożenia pożarowego. Rozwiązanie takie uważa się za tymczasowe do czasu osiągnięcia pełnej harmonizacji przez rozwinięcie w pełni zharmonizowanej metody testowania. Po rozwinięciu takiej metody niniejsza decyzja mogłaby zostać zmieniona w celu uwzględnienia nowej metody testowania i związanych z nią klasyfikacji.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym ustanawia się wspólnotowy system klasyfikacji w odniesieniu do odporności dachów i pokryć dachowych na działanie ognia zewnętrznego, jak przewidziano w dyrektywie 89/106/EWG.

Powyższy system klasyfikacji przedstawiony jest w Załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 sierpnia 2001 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

(3) Dz.U. C 62 z 28.2.1994, str. 1.

ZAŁĄCZNIK  1

PREAMBUŁA

Stosuje się ENV 1187:2002 oraz jej wersje uaktualnione. Wersja uaktualniona obejmuje między innymi nowe rewizje/zmiany ENV lub wersji EN tej normy.

Klasyfikacja określona w poniższej tabeli oparta została na normie zawartej w ENV 1187:2002. Norma ta łączy w sobie cztery różne metody testowania, odpowiadające różnym scenariuszom zagrożenia pożarowego. Nie istnieje bezpośrednia współzależność między tymi metodami testowania, stąd nie ma również ogólnie przyjętej hierarchii ich klasyfikacji.

Przy opracowywaniu przepisów dotyczących odporności dachów i pokryć dachowych na działanie ognia zewnętrznego Państwa Członkowskie mogą wybrać kombinację(-e) testów/klas, odpowiednio do faktycznego zagrożenia pożarowego na ich terytorium oraz mogą ustanowić krajową hierarchię klasyfikacji różnych testów/klas.

Decyzja Komisji 2000/553/WE(1) ustanawia wykaz pokryć dachowych (i/lub materiałów), które można uznać za spełniające wszystkie wymogi w zakresie "odporności wyrobów na działanie ognia zewnętrznego", bez konieczności przeprowadzania testów, pod warunkiem zachowania zgodności z wszelkimi przepisami krajowymi dotyczącymi projektu i wykonania prac. Artykuły takie uznawane są w poniższej tabeli za artykuły/materiały klasy BDACH, bez konieczności przeprowadzania testów.

SYMBOLE

Klasyfikacje zgodne z czterema metodami testowymi są następujące:

- ENV 1187:2002 test 1: XDACH(t1), gdzie t1 = tylko zarzewie ognia,

- ENV 1187:2002 test 2: XDACH(t2), gdzie t2 = zarzewie ognia + wiatr,

- ENV 1187:2002 test 3: XDACH(t3), gdzie t3 = zarzewie ognia + wiatr + promieniowanie,

- ENV 1187:2002 test 4: XROOF (t4), gdzie t4 = zarzewie ognia + wiatr + dodatkowe ciepło promieniowania.

TE: czas krytyczny rozprzestrzeniania się ognia zewnętrznego

TP: czas krytyczny przenikania ognia

Tabela

KLASY ODPORNOŚCI DACHÓW/POKRYĆ DACHOWYCH NA DZIAŁANIE OGNIA ZEWNĘTRZNEGO (*)

Metoda testowania Klasa Kryteria klasyfikacji
CR1187:2001 test 1 BDACH (tl) Konieczne jest spełnienie wszystkich następujących warunków:

- rozprzestrzenianie się ognia zewnętrznego i

wewnętrznego w górę < 0,700 m,

- rozprzestrzenianie się ognia zewnętrznego i

wewnętrznego w dół < 0,600 m,

- maksymalna spalona długość na zewnątrz i

wewnątrz < 0,800 m,

- brak spadania palącego się materiału (krople

lub gruz) ze strony narażonej na działanie

ognia,

- brak przenikania palących się/żarzących się

cząsteczek do konstrukcji dachu,

- brak jakiegokolwiek otworu

przelotowego > 2,5 × 10-5m2,

- suma wszystkich otworów

przelotowych < 4,5 × 10-3 m2,

- poprzeczne rozprzestrzenianie się ognia nie

sięga brzegów strefy pomiarowej,

- brak wewnętrznego żarzenia,

- maksymalny promień rozprzestrzeniania się

ognia na "poziomach", dachach na zewnątrz i

wewnątrz < 0,200 m.

FDACH (tl) Odporność nieokreślona
CR1187:2001 test 2 BDACH (t2) Prędkość wiatru w przypadku obu serii badań: 2 m/s i 4 m/s:

- średnia uszkodzona długość pokrycia dachu i

podkładu 0,550 m,

- maksymalna uszkodzona długość pokrycia dachu i

podkładu 0,800 m,

FDACH (t2) Odporność nieokreślona
CR1187:2001 test 3 BDACH (t3) TE ł 30 min i Tp ł 30 min
CDACH (t3) TE ł 10 min i Tp ł 15 min
DDACH (t3) Tp > 5 min
FDACH (t3) Odporność nieokreślona
ENV 1187:2002 test 4 BROOF (t4) Konieczne jest spełnienie wszystkich następujących warunków:
- brak przenikania do konstrukcji dachu

w ciągu 1 godziny

- w badaniu wstępnym, po wycofaniu

płomienia próbki palą się < 5 minut

- w badaniu wstępnym płomień

rozprzestrzenia się < 0,38 m na

palącej się powierzchni

CROOF (t4) Konieczne jest spełnienie wszystkich następujących warunków:
- brak przenikania do konstrukcji dachu

w ciągu 30 minut

- w badaniu wstępnym, po wycofaniu

płomienia próbki palą się < 5 minut

- w badaniu wstępnym płomień

rozprzestrzenia się < 0,38 m na

palącej się powierzchni

DROOF (t4) Konieczne jest spełnienie wszystkich następujących warunków:
- nastąpiło przenikanie do konstrukcji

dachu w ciągu 30 minut, ale brak

przenikania we wstępnym badaniu

z płomieniem

- w badaniu wstępnym, po wycofaniu

płomienia próbki palą się < 5 minut

- w badaniu wstępnym płomień

rozprzestrzenia się < 0,38 m na

palącej się powierzchni

EROOF (t4) Konieczne jest spełnienie wszystkich następujących warunków:
- nastąpiło przenikanie do konstrukcji

dachu w ciągu 30 minut, ale brak

przenikania we wstępnym badaniu z

płomieniem

- nastąpiło niekontrolowane

rozprzestrzenianie się płomienia

FROOF (t4) Odporność nieokreślona
* Należy zwrócić uwagę na kapanie z dolnej strony próbki, wszelkie

uszkodzenia mechaniczne oraz tworzenie się otworów. W celu zaznaczenia,

że jedno lub więcej zdarzeń tego typu miało miejsce w trakcie badania,

należy dodać sufiks "x" do oznaczenia. Ponadto, w zależności od

nachylenia wyrobu w trakcie badania, należy dodać litery EXT.F w celu

oznaczenia położenia "płaskiego lub horyzontalnego" bądź litery EXT.S

w celu zaznaczenia położenia "nachylonego ".

(*) Ilość klas jest nadal poddawana rewizji i zostanie zmieniona zaraz po

uzyskaniu niezbędnych informacji

_______

(1) Dz.U. L 235 z 19.9.2000, str. 19.

1 Załącznik zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2005/823/WE z dnia 22 listopada 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.307.53) zmieniającej nin. decyzję z dniemnotyfikacji.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.235.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2001/671/WE wykonująca dyrektywę Rady 89/106/EWG w odniesieniu do klasyfikacji odporności dachów i pokryć dachowych na działanie ognia zewnętrznego
Data aktu: 21/08/2001
Data ogłoszenia: 04/09/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 04/09/2001