Decyzja 2001/503/WE w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez kraje beneficjentów dotyczące pomocy z Instrumentu Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej (ISPA)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 22 czerwca 2001 r.
w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez kraje beneficjentów dotyczące pomocy z Instrumentu Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej (ISPA)

(2001/503/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 lipca 2001 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1267/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej(1), w szczególności jego art. 13 ust. 2;

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1267/1999 wymaga by kraje beneficjenci korzystający z pomocy finansowej zgodnie z Instrumentem Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej zapewniły, że środek otrzymuje stosowną reklamę celem:

a) uświadomienia ogółowi społeczeństwa roli jaką odgrywa Wspólnota w odniesieniu do środków;

b) uświadomienia potencjalnym beneficjentom i organizacjom zawodowym możliwości, jakie dają te środki.

(2) Artykuł 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1267/1999 stanowi, że kraje beneficjenci zapewniają w szczególności ustawienie dobrze widocznych tablic zawierających logo Wspólnoty, informujących o tym, że działania są współfinansowane przez Wspólnotę; kraje beneficjenci zapewniają odpowiednie uczestnictwo przedstawicieli instytucji wspólnotowych w najważniejszych wydarzeniach publicznych związanych z pomocą przyznawaną przez Wspólnotę w ramach ISPA.

(3) Artykuł 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1267/1999 stwierdza, że kraje beneficjenci corocznie informują Komisję o inicjatywach podejmowanych w odniesieniu do działań informacyjnych i promocyjnych.

(4) Artykuł 13 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1267/1999 stanowi, że Komisja przyjmuje szczegółowe zasady w sprawie działań promocyjnych i informacyjnych.

(5) Skonsultowano się z Komitetem Zarządzającym ISPA określonym w art. 13 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1267/1999 odnośnie do szczegółowych zasad w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych. Działania przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią tego Komitetu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Szczegółowe zasady mające zastosowanie do informacji i promocji, dotyczące pomocy z Instrumentu Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej na mocy rozporządzeniem (WE) nr 1267/1999 są określone w Załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 czerwca 2001 r.

W imieniu Komisji
Michel BARNIER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 73.

ZAŁĄCZNIK 

WYMAGANIA DOTYCZĄCE INFORMACJI I PROMOCJI

Zasady w sprawie szczegółowych uzgodnień dotyczących informacji i promocji odnośnie do pomocy z Instrumentu Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej

1.

CELE I ZAKRES

Działania informacyjne i promocyjne dotyczące pomocy z ISPA mają na celu:

– zwiększenie świadomości społecznej i przejrzystości działań Wspólnoty Europejskiej,

– informowanie potencjalnych beneficjentów i organizacje zawodowe o możliwościach ISPA.

Informacja i promocja odnoszą się do wszystkich działań, na które ISPA udziela pomocy finansowej.

Celem działań informacyjnych i promocyjnych jest informowanie ogółu społeczeństwa, a także potencjalnych beneficjentów, w tym:

– władze regionalne, lokalne i inne władze publiczne,

– partnerów gospodarczych i społecznych,

– organizacje pozarządowe,

– wykonawców i promotorów projektów,

– inne zainteresowane strony

o możliwościach oferowanych przez ISPA.

2.

ZASADY OGÓLNE

Organ odpowiedzialny za wdrażanie projektu ISPA (zwany dalej "odpowiedzialnym organem") odpowiada za wszystkie działania promocyjne na miejscu. Promocja jest realizowana we współpracy ze służbami Komisji, które są informowane o działaniach podejmowanych w tym celu.

Odpowiedzialny organ podejmuje właściwe administracyjne kroki, aby zapewnić efektywne wdrożenie niniejszych uzgodnień oraz aby współpracować ze służbami Komisji.

Działania informacyjne i promocyjne są podejmowane w odpowiednim czasie, po podjęciu decyzji odnośnie do pomocy ISPA. Komisja zastrzega sobie prawo wprowadzenia procedury zmniejszenia, zawieszenia lub anulowania pomocy ISPA, jeżeli kraj beneficjent nie wypełnia swoich zobowiązań na mocy niniejszego Załącznika. W takich przypadkach stosuje się procedurę określoną w sekcji VIII załącznika III.I do Memorandum Finansowego ISPA zawartego z każdym krajem beneficjentem.

3.

WYTYCZNE DLA DZIAŁAŃ INFORMACYJNYCH I REKLAMOWYCH

Nie naruszając szczegółowych reguł ustanowionych w pkt 4, następujące zasady stosuje się zgodnie ze wszystkim działaniami informacyjnymi i promocyjnymi.

3.1. Media

Odpowiedzialny organ informuje media w najbardziej właściwy sposób o działaniach współfinansowanych przez ISPA. Udział Wspólnoty Europejskiej jest odpowiednio uwzględniony w tej informacji.

W tym celu formalne rozpoczęcie projektów i ważne etapy ich wdrażania są przedmiotem środków informacyjnych, szczególnie w odniesieniu do mediów regionalnych (prasa, radio, telewizja). Musi zostać zapewniona właściwa współpraca z delegacajmi Komisji w zainteresowanych krajach beneficjentach.

3.2. Wydarzenia informacyjne

Organizatorzy wydarzeń informacyjnych, takich jak konferencje, seminaria, targi i wystawy związane z wdrażaniem projektów częściowo finansowanych przez ISPA wyrażnie zaznaczają udział Wspólnoty Europejskiej. Należy wykorzystać okazję do umieszczenia flagi Wspólnoty Europejskiej w salach posiedzeń i emblematów Wspólnoty Europejskiej na dokumentach. Delegacje Komisji w krajach beneficjentach pomagają, o ile to konieczne, w przygotowaniu i realizacji takich wydarzeń.

3.3. Materiał informacyjny

Publikacje (takie jak broszury i ulotki) na temat projektów lub podobne środki powinny zawierać na stronie tytułowej wyraźny emblemat Wspólnoty Europejskiej w miejscu, gdzie używa się emblematu państwowego, regionalnego lub miejscowego.

Jeśli publikacja zawiera wstęp, powinien on być podpisany zarówno przez osobę odpowiedzialną w kraju beneficjencie jak i przez odpowiedzialnego członka Komisji lub delegowanego przedstawiciela, co zapewnia uwidocznienie udziału Wspólnoty Europejskiej. Takie publikacje nawiązują do organu odpowiedzialnego za informowanie zainteresowanych stron.

Wyżej wymienione zasady stosuje się do materiałów audiowizualnych i internetowych.

4.

ZOBOWIĄZANIA KRAJÓW BENEFICJENTÓW

Informacja i reklama są przedmiotem spójnego zespołu środków określonego przez organ odpowiedzialny przy współpracy z Komisją na czas trwania projektu. Kraje beneficjenci zapewniają, że przedstawiciele Komisji, w tym jej delegacje, są należycie włączone w najważniejsze działania publiczne związane z ISPA.

Kiedy projekty są wdrażane odpowiedzialny organ podejmuje następujące środki aby zaznaczyć udział ISPA w danym projekcie.

a) Informacje związane z projektem

Działania informacyjne i promocyjne na miejscu są podejmowane, aby uświadomić ogółowi społeczeństwa pomoc Wspólnoty Europejskiej poprzez ISPA. Odpowiedzialny organ powinien opublikować treść projektu w najwłaściwszej formie i zagwarantować, że takie dokumenty są rozpowszechniane w lokalnych, regionalnych mediach oraz są udostępniane zainteresowanym stronom. Środki na miejscu powinny zawierać:

– billboardy umieszczane na miejscu,

– stałe tablice upamiętniające w infrastrukturach dostępnych ogółowi społeczeństwa

oba środki powinny być zainstalowane zgodnie ze szczególnymi uzgodnieniami w sprawie informacji na miejscu określonej poniżej.

b) Ogólne informacje związanez ISPA

W dodatku do lit. a), krajowy koordynator ISPA regularnie przedstawia ogólne informacje w sprawie pomocy ISPA w swoim kraju, podkreślające wdrażanie projektów i osiągnięte wyniki. Te ogólne informacje powinny być przedstawiane co najmniej raz do roku i udostępniane Komisji do wykorzystania w corocznych sprawozdaniach. Informacje będą mieć formę popularnych broszur, profesjonalnego materiału audiowizualnego (np. videoclip) i wiadomości konferencyjnych na stosownym poziomie. Informacje te grupują projekty ze względu na charakter i/lub skupiają się na istotnych projektach. Powinny być one dostarczone krajowym, regionalnym stacjom telewizyjnym i rozgłośniom radiowym oraz Komisji, a także na żądanie zainteresowanym stronom określonym w pkt 1.

5.

PRACA KOMITETÓW MONITORUJĄCYCH

– Przedstawiciele Komisji w komitetach monitorujących, we współpracy z krajowym koordynatorem ISPA, zapewniają zgodność z przyjętymi przepisami dotyczącymi reklamy, w szczególności dotyczącymi billboardów i tablic upamiętniających (patrz ustalenia szczególne poniżej),

– informacje w sprawie działań promocyjnych i stosowna dokumentacja, taka jak fotografie, są przedkładane przewodniczącemu komitetów monitorujących przez odpowiedzialny organ. Kopie takich materiałów są przekazywane Komisji,

– przewodniczący komitetów przesyła do Komisji wszystkie informacje wymagane do uwzględnienia w jej sprawozdaniu rocznym,

– komitety monitorujące zapewniają stosowne informacje dotyczące ich pracy. W tym celu każdy Komitet monitorujący informuje media, tak często jak uznaje to za konieczne, o postępie projektu(-ów), za które jest odpowiedzialny. Przewodniczący jest odpowiedzialny za kontakty z mediami oraz jest wspomagany przez przedstawiciela Komisji,

– dokonuje się odpowiednich uzgodnień, we współpracy z Komisją i jej delegacjami w krajach beneficjentach, kiedy mają miejsce ważne wydarzenia, takie jak spotkania na wysokim szczeblu lub inauguracje.

6.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Komisja może wprowadzić szczególne dodatkowe środki uznane za odpowiednie w wyniku dyskusji z krajowym koordynatorem ISPA i odpowiedzialnym organem.

W każdym przypadku odpowiedzialny organ może wprowadzić dodatkowe środki. Zasięga on opinii Komisji i informuje ją o podejmowanych inicjatywach, tak aby Komisja mogła stosownie uczestniczyć w ich realizacji.

Celem ułatwienia wdrażania niniejszych przepisów, Komisja może dostarczyć stosowną pomoc i wydać wytyczne.

Szczególne uzgodnienia dotyczące billboardów i tablic upamiętniających

Celem zapewnienia widoczności projektów ISPA kraje beneficjenci zapewniają, że przeprowadzone zostaną następujące działania informacyjne i promocyjne

1.

BILLBOARDY

Billboardy są umieszczane w miejscach projektów wspomaganych przez ISPA. Takie billboardy zawierają obszar zarezerwowany do wskazania udziału Wspólnoty Europejskiej.

Billboardy muszą mieć wielkość odpowiadającą skali operacji.

Część billboardu zarezerwowana dla Wspólnoty Europejskiej musi spełniać następujące kryteria:

– zajmuje co najmniej 50 % całej powierzchni billlboardu,

– jest opatrzona standardowym emblematem Wspólnoty Europejskej i zawiera tekst jak w załączonym przykładzie

W przypadku gdy odpowiedzialny organ nie umieści billboardu informującego o własnym wkładzie w finansowanie projektu, informacja o pomocy Wspólnoty Europejskiej musi znaleźć się na specjalnym billboardzie. W takich przypadkach powyższe przepisy dotyczące roli Wspólnoty Europejskiej stosuje się odpowiednio.

Billboardy usuwane są nie później niż sześć miesięcy po zakończeniu pracy i są zastępowane tablicami upamiętniającymi zgodnie z przepisami w pkt 2.

2.

TABLICE UPAMIĘTNIAJĄCE

Stałe tablice upamiętniające są umieszczane w miejscach dostępnych dla ogółu społeczeństwa. Poza emblematem Wspólnoty Europejskiej takie tablice muszą zawierać informacje dotyczące wkładu Wspólnoty Europejskiej w projekt.

Następujący tekst jest używany jako wytyczna wymaganej treści informacji:

"Niniejszy projekt jest współfinansowany w...% przez Wspólnotę Europejską. W momencie zakończenia w... (wymienić rok), całkowity koszt projektu wyniósł... (waluta krajowa), i całkowity udział Wspólnoty Europejskiej wyniósł... (waluta krajowa)."

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.182.58

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2001/503/WE w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez kraje beneficjentów dotyczące pomocy z Instrumentu Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej (ISPA)
Data aktu: 22/06/2001
Data ogłoszenia: 05/07/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 08/07/2001