KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/28/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG (zwanej dalej "dyrektywą") w dniu 18 maja 1994 r. Belgia otrzymała od Thermo Trilogy Corporation ("wnioskodawca") wniosek o włączenie substancji czynnej Paecilomyces fumosoroseus (szczep Apopka 97, PFR 97 albo CG 170, ATCC20874) do załącznika I do dyrektywy.
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 3 dyrektywy Komisja potwierdziła w swojej decyzji 97/164/WE(3), iż dokumentacja przedłożona w odniesieniu do Paecilomyces fumosoroseus (szczep Apopka 97, PFR 97 albo CG 170, ATCC20874) mogłaby zostać uznana za spełniającą zasadniczo wymogi dotyczące danych i informacji określone w załączniku II oraz, w odniesieniu do środka ochrony roślin zawierającego daną substancję czynną, w załączniku III do dyrektywy.
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 1 dyrektywy substancja czynna powinna być włączona do załącznika I na okres nieprzekraczający 10 lat, o ile można oczekiwać, iż zarówno stosowanie, jak i pozostałości środków ochrony roślin zawierających daną substancję czynną, nie będą miały żadnych szkodliwych skutków dla zdrowia ludzi bądź zwierząt lub dla wód gruntowych ani żadnego niedopuszczalnego wpływu na środowisko.
(4) W przypadku Paecilomyces fumosoroseus (szczep Apopka 97, PFR 97 albo CG 170, ATCC20874) dokonano oceny jego skutków dla zdrowia ludzi i dla środowiska, zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 i 4 dyrektywy, w odniesieniu do zastosowań proponowanych przez wnioskodawcę. W dniu 9 grudnia 1997 r. Belgia, działając jako wyznaczone Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, przedłożyła Komisji projekt sprawozdania z oceny substancji.
(5) Projekt sprawozdania z oceny został poddany przeglądowi przez Państwa Członkowskie oraz Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin. Przegląd ten został ukończony w formie opracowanego przez Komisję sprawozdania kontrolnego dotyczącego Paecilomyces fumosoroseus (szczep Apopka 97, PFR 97 albo CG 170, ATCC20874). O ile sprawozdanie kontrolne musi zostać zaktualizowane w celu uwzględnienia rozwoju naukowo-technicznego, warunki włączenia DPX KE 459 Paecilomyces fumosoroseus (szczep Apopka 97, PFR 97 albo CG 170, ATCC20874) do załącznika I do dyrektywy będą musiały również zostać zmienione zgodnie z dyrektywą.
(6) W dniu 16 grudnia 1999 r. dokumentacja oraz informacje z przeglądu Paecilomyces fumosoroseus (szczep Apopka 97, PFR 97 albo CG 170, ATCC20874) zostały również przedłożone Komitetowi Naukowemu ds. Roślin w celu wydania opinii. Komitet przedstawił swoją opinię w dniu 30 listopada 2000 r.(4).
(7) Na podstawie wyników różnych przeprowadzonych badań okazało się, że można oczekiwać, że środki ochrony roślin zawierające daną substancję czynną spełniają, na ogół, wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) oraz ust. 3 dyrektywy, w szczególności w zakresie zastosowań, które zostały zbadane oraz omówione szczegółowo w sprawozdaniu kontrolnym opracowanym przez Komisję. Dlatego właściwe jest włączenie danej substancji czynnej do załącznika I w celu zapewnienia możliwości udzielania zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające daną substancję czynną we wszystkich Państwach Członkowskich zgodnie z przepisami wspomnianej dyrektywy.
(8) Po włączeni, niezbędny jest rozsądny okres umożliwiający Państwom Członkowskim wprowadzenie w życie przepisów dyrektywy w sprawie środków ochrony roślin zawierających Paecilomyces fumosoroseus (szczep Apopka 97, PFR 97 albo CG 170, ATCC20874), w szczególności na dokonanie przeglądu istniejących zezwoleń tymczasowych lub na przyznanie najpóźniej przed upływem tego okresu nowych zezwoleń zgodnie z przepisami dyrektywy. Dłuższy okres może być również wymagany w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających Paecilomyces fumosoroseus (szczep Apopka 97, PFR 97 albo CG 170, ATCC20874) oraz inne substancje czynne włączone do załącznika I.
(9) Ze względu na to, że muszą być jeszcze przyjęte jednolite zasady w odniesieniu do drobnoustrojów, właściwe jest, aby Państwa Członkowskie stosowały przepisy ogólne art. 4 dyrektywy przy udzielaniu zezwoleń. Właściwe jest również zapewnienie Państwom Członkowskim rozsądnego okresu czasu na ponowną ocenę udzielonych zezwoleń z punktu widzenia jednolitych zasad po ich przyjęciu.
(10) Właściwe jest zapewnienie dostępu do ukończonego sprawozdania kontrolnego (z wyjątkiem informacji poufnych w rozumieniu art. 14 dyrektywy) lub udostępnianie go przez Państwa Członkowskie do konsultacji z wszystkimi zainteresowanymi stronami.
(11) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin, wydaną w dniu 27 kwietnia 2001 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 25 lipca 2001 r.
|
W imieniu Komisji |
|
David BYRNE |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 113 z 24.4.2001, str. 5.
(3) Dz.U. L 64 z 5.3.1997, str. 17.
(4) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca oceny Paecilomyces fumosoroseus w kontekście dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin. SCP/ PAECIL/002 z ostateczną datą dnia 11 grudnia 2000 r.