RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Statystyki wskazują, że wielu rolników otrzymuje bardzo niewielkie kwoty pomocy w ramach różnych systemów wsparcia zwiększających dochód, które stanowią element wspólnej polityki rolnej. Systemy pomocy nie różnią się w zależności od wysokości kwot otrzymywanych przez rolników, a warunki ich uzyskania oraz przepisy administracyjne i przepisy z zakresu kontroli są dla wszystkich takie same.
(2) Ustanowienie uproszczonego systemu pomocy dla rolników otrzymujących niewielkie kwoty może przyczynić się do ograniczenia obciążeń administracyjnych, z którymi rolnicy się stykają, oraz ograniczenia tego rodzaju obciążeń w funkcjonowaniu administracji państwowej oraz Komisji. Za zasadne należy uznać sprawdzenie efektywności tego rodzaju systemu w okresie próbnym. Rolnicy uprawnieni do otrzymywania niewielkich kwot pomocy bądź ci spośród nich, którzy wyrażą zgodę na otrzymanie niewielkiej kwoty w ramach pomocy, powinni otrzymywać na uproszczonych warunkach, w ustalonym okresie minimalnym, jedną ogólną kwotę raz w roku. Z uwagi na swój tymczasowy charakter udział w systemie powinien być dobrowolny zarówno dla Państw Członkowskich, jak i tych rolników z Państw Członkowskich, którzy decydują się na stosowanie systemu.
(3) W celu uproszczenia procedur administracyjnych Państwom Członkowskim powinno przysługiwać prawo przyznawania rolnikom uczestniczącym w systemie pojedynczych, łącznych płatności obejmujących pomoc przyznaną w ramach takiego uproszczonego systemu oraz pomoc przyznaną w ramach innych systemów wsparcia.
(4) Bez uszczerbku dla obowiązujących wspólnych zasad dla systemów wsparcia bezpośredniego ustanowionych rozporządzeniem (WE) nr 1259/1999(3), biorąc pod uwagę, że system ma charakter próbny, zasadne jest przyznanie Komisji instrumentów w zakresie niezbędnym dla wprowadzenia systemu. Ponadto, w celu zachowania uproszczonego charakteru programu, w określonych, dobrze rozpoznanych i uzasadnionych przypadkach, może okazać się konieczne odstępstwo od przyjętych zasad, opisanych w odpowiednich rozporządzeniach dotyczących środków pomocowych, jak również od rozporządzenia Rady (EWG) nr 3508/92 z dnia 27 listopada 1992 r. ustanawiającego zintegrowany system zarządzania i kontroli niektórych wspólnotowych systemów pomocy(4).
(5) Rozporządzenie (WE) nr 1259/1999 ustanawia wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej. Dlatego właściwe jest jego uzupełnienie tak, aby obejmowało ono ten uproszczony system.
(6) Należy przyjąć środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1998 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(5),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Luksemburgu, dnia 19 czerwca 2001 r.
|
W imieniu Rady |
|
M. WINBERG |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 120E z 24.4.2001, str. 146.
(2) Opinia wydana dnia 14 czerwca 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 113.
(4) Dz.U. L 355 z 5.12.1992, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione przez rozporządzenie Komisji (WE) nr 495/2001 (Dz.U. L 72 z 14.3.2001, str. 6).
(5)Decyzja Rady 999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. Ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji.