(2001/48/WE)(Dz.U.UE L z dnia 18 stycznia 2001 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 157 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów (4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozwój w kierunku społeczeństwa informacyjnego i naukowego wpływa na życie każdego obywatela Unii Europejskiej poprzez, między innymi, dostarczanie nowych środków zdobywania dostępu do wiedzy i nowych sposobów zdobywania wiedzy.
(2) Szczyt Lizboński położył nacisk na potrzebę niwelowania różnicy technologii cyfrowych w powstającym społeczeństwie informacyjnym i umacniania spójności społecznej.
(3) Zasoby cyfrowe odgrywają dominującą rolę w tym rozwoju. Cztery miliony Europejczyków jest obecnie zatrudnionych w sektorze tych zasobów. W ostatnich latach produkcja zasobów dała początek szybkiemu tworzeniu nowych miejsc pracy i proces ten trwa nadal. Większość z tych miejsc pracy została utworzona w małych powstających firmach. Zmienia to radykalnie warunki dostępu do wiedzy lub zdobywania jej, a zatem stanowi zasadniczy czynnik wzrostu gospodarczego, przedsiębiorczości i zatrudnienia oraz przyspiesza rozwój zawodowy, społeczny i kulturalny oraz kreatywność i zdolności generowania innowacji obywateli Europy obecnie i w przyszłości.
(4) Gospodarczy i społeczny potencjał rozwoju systemu zasobów cyfrowych rozszerza się na kulturę, edukację, kształcenie i sektory gospodarki związane ze spędzaniem wolnego czasu.
(5) Struktury i środowisko gospodarcze gałęzi przemysłu związanych z zasobami szybko się zmienia.
(6) Respektowanie własności intelektualnej i etykietowanie prac jest warunkiem podstawowym lepszej dystrybucji i wykorzystania zasobów cyfrowych w sieciach globalnych.
(7) Istnieją liczne bariery pełnego rozwoju rynków i gałęzi przemysłu związanych z zasobami europejskimi.
(8) Bońska deklaracja ministrów, ogłoszona na konferencji odbywającej się 6-8 lipca 1997 r. w sprawie roli sieci globalnych dla społeczeństwa informacyjnego, poświęca szczególną uwagę przekształceniom handlowym Internetu, tworząc w ten sposób podstawę dla stałej dyskusji o zasobach Internetu i wymiany handlowej prowadzonej drogą elektroniczną.
(9) 8 grudnia 1999 r. Komisja przyjęła inicjatywę e-Europa, która następnie została przyjęta z aprobatą przez Państwa Członkowskie na Radzie Europejskiej w Helsinkach 10 i 11 grudnia 1999 r.
(10) Rada podkreśliła w swoich wnioskach przyjętych 17 grudnia 1999 r. (5) w sprawie kultury i zatrudnienia w Europie, że postęp w technologii łączności i społeczeństwie informacyjnym znacznie zwiększył liczbę kanałów dystrybucji, co pobudziło zapotrzebowanie na nowe zasoby programu.
(11) 23 i 24 marca 2000 r. Rada Europejska w Lizbonie uznała w sposób szczególny rolę gałęzi przemysłów związanych z zasobami w tworzeniu dodatkowych wartości poprzez wykorzystywanie i łączenie europejskiej różnorodności kulturowej.
(12) Działania podjęte przez Wspólnotę, dotyczące treści informacji, powinny respektować wielojęzyczny i wielokulturowy charakter Unii i popierać inicjatywy, które ułatwiają dostęp do informacji cyfrowej w językach krajów obecnych i kandydujących.
(13) Dotychczasowe oceny programu INFO 2000 ustanowionego decyzją Rady 96/339/WE (6) oraz inicjatywa (MLIS) wielojęzycznego społeczeństwa informacyjnego ustanowiona decyzją Rady 96/664/WE (7) wzywają do energicznego kontynuowania działań w dziedzinie zasobów cyfrowych i lingwistycznych oraz różnorodności kulturowej.
(14) Należy przyjąć środki popierające udział małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
(15) Różne tempo rozwoju przepisów oraz korzystanie z usług informacyjnych, jak również nowych technik łączności oraz omawianych zasobów w obecnych Państwach Członkowskich i w krajach kandydujących zasługują na szczególne potraktowanie, uwzględniając wewnętrzną spójność Wspólnoty oraz ryzyka związane z rozwarstwieniem społeczeństwa informacyjnego. Istnienie zasobów w różnych językach promuje równość dostępu obywateli do społeczeństwa informacyjnego i zmniejsza dyskryminację.
(16) Komisja opublikowała w styczniu 1999 r. Zieloną Księgę w sprawie informacji sektora publicznego w społeczeństwie informacyjnym, rozpoczynając europejską debatę w tej kwestii.
(17) Dostęp do informacji pochodzących z sektora publicznego musi spełniać szczególne zobowiązania władz i potrzebę ochrony poufności danych osobowych, jak to jest przewidziane w dyrektywie 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (8).
(18) Wykorzystanie informacji sektora publicznego powinno respektować przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie w sprawie praw własności materiału przetworzonego w postać cyfrową.
(19) Usunięcie barier w dostępie do informacji sektora publicznego powinno być popierane, między innymi, poprzez zachęcanie do wymiany najlepszych praktyk.
(20) Z uwagi na fakt, że cele proponowanych działań ze względu na transnarodowy charakter rozpatrywanych zagadnień nie mogą być w sposób zadowalający osiągnięte przez Państwa Członkowskie, zaś mogą, ze względu na europejski zakres i rezultaty działań, być osiągnięte lepiej na poziome wspólnotowym, Wspólnota może przyjąć środki, zgodnie z zasadą pomocniczości, jak to określono w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsza decyzja nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tych celów.
(21) Każde działanie dotyczące polityki zasobów powinno być uzupełniające w stosunku do innych bieżących inicjatyw Wspólnoty i być prowadzone w synergii z działaniami prowadzonymi w ramach piątego programu ramowego dla badań naukowych i prac rozwojowych, programu ramowego dla kultury, programów medialnych, z działaniami edukacyjnymi Wspólnoty, działaniami MŚP, z funduszami strukturalnymi, z planem działania e-Europa oraz z planem działania ryzyka kapitałowego.
(22) Komplementarność i współdziałanie z omawianymi inicjatywami i programami Wspólnoty powinny być zapewnione przez Komisję poprzez odpowiednie mechanizmy koordynujące.
(23) Postęp tego programu powinien być stale i systematycznie monitorowany w związku z dostosowaniem go, gdzie właściwe, do przekształceń na rynku zasobów cyfrowych. We właściwym czasie powinna się odbyć niezależna ocena postępu programu, tak żeby dostarczyć potrzebnych informacji źródłowych niezbędnych do ustalenia zadań dla następnych działań dotyczących polityki zasobów. To sprawozdanie oceny tymczasowej powinno być przedłożone w takim terminie, aby umożliwić wykonanie działań korygujących w drugim etapie programu. Na zakończenie tego programu powinna być sporządzona ostateczna ocena osiągniętych rezultatów oraz sprawozdanie do Parlamentu Europejskiego jako wkład do przyszłej polityki zasobów oraz wkład tego programu w osiąganie celów wymienionych w niniejszej decyzji.
(24) Właściwym może być włączenie się we współpracę z organizacjami międzynarodowymi i państwami trzecimi do celów wykonania tego programu.
(25) Finansowa kwota referencyjna, w rozumieniu ust. 34 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją (9), jest włączona do niniejszej decyzji dla całego czasu trwania programu, nie naruszając tym samym kompetencji władzy budżetowej, zdefiniowanych w Traktacie.
(26) Środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (10),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 2000 r.
|
W imieniu Rady |
|
C. PIERRET |
|
Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. C 337E z 28.11.2000, str. 31.
(2) Opinia wydana 14.12.2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Opinia wydana 29.11.2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Opinia wydana 14.12.2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(5) Dz.U. C 8 z 12.1.2000, str. 10.
(6) Dz.U. L 129 z 30.5.1996, str. 24.
(7) Dz.U. L 306 z 28.11.1996, str. 40.
(8) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, str. 31.
(9) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1.
(10) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.