a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (WE) nr 994/98 upoważnia Komisję do uznania, zgodnie z art. 87 Traktatu, że pod pewnymi warunkami pomoc dla małych i średnich przedsiębiorstw jest zgodna ze wspólnym rynkiem i nie podlega zgłoszeniu wymaganemu zgodnie z art. 88 ust. 3 Traktatu.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 994/98 upoważnia Komisję do uznania, zgodnie z art. 87 Traktatu, że pomoc, która spełnia warunki zatwierdzonego przez Komisję dla każdego Państwa Członkowskiego planu przyznania pomocy regionalnej, jest zgodna ze wspólnym rynkiem i nie podlega zgłoszeniu wymaganemu zgodnie z art. 88 ust. 3 Traktatu.
(3) Komisja stosowała art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw w obrębie i poza wspieranymi regionami w licznych decyzjach jak również określiła swoją politykę w tym zakresie, ostatnio w ramach wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw(3) i w wytycznych w sprawie pomocy krajowej dotyczącej rozwoju regionalnego(4). W świetle dużego doświadczenia Komisji w stosowaniu tych artykułów do małych i średnich przedsiębiorstw oraz w świetle tekstów ogólnych nawiązujących do małych i średnich przedsiębiorstw oraz pomocy regionalnej udzielanej przez Komisję na podstawie przepisów zawartych w tych artykułach właściwym jest, z punktu widzenia zapewnienia skutecznego nadzoru i uproszczenia administracji, ale bez osłabienia monitoringu przez Komisję, aby Komisja użyła swych uprawnień powierzonych jej na mocy rozporządzenia (WE) nr 994/98.
(4) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla możliwości zgłoszenia przez Państwa Członkowskie pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw. Takie zgłoszenia będą oceniane przez Komisję, w szczególności w świetle kryteriów określonych w niniejszym rozporządzeniu. Wytyczne w sprawie pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw powinny zostać zniesione od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zostaną one zastąpione przez warunki niniejszego rozporządzenia.
(5) Małe i średnie przedsiębiorstwa grają decydującą rolę w tworzeniu miejsc pracy oraz, w znaczeniu bardziej ogólnym, są czynnikiem stabilności społecznej i rozwoju gospodarczego. Jednakże ich rozwój może być ograniczony przez niedoskonałości rynku. Często mają one trudności z uzyskaniem kapitału lub kredytu, przy niechęci do podejmowania ryzyka na niektórych rynkach finansowych oraz ograniczonych gwarancji, jakie są one w stanie zaoferować. Ich ograniczone zasoby mogą również ograniczyć ich dostęp do informacji, dotyczącej w szczególności nowych technologii i potencjalnych rynków. Uwzględniając te rozważania, celem pomocy wyłączonej na mocy niniejszego rozporządzenia powinno być umożliwienie rozwoju działań gospodarczych małych i średnich przedsiębiorstw, pod warunkiem że pomoc ta nie zmienia warunków wymiany handlowej w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem.
(6) Niniejsze rozporządzenie powinno zwalniać każdą pomoc spełniającą wszelkie stosowne warunki niniejszego rozporządzenia oraz jakikolwiek system pomocy, pod warunkiem że każda pomoc jaka mogłaby zostać przyznana w ramach tego systemu spełnia wszelkie stosowne warunki niniejszego rozporządzenia. W celu zapewnienia skutecznego nadzoru i uproszczenia administracji bez osłabienia monitoringu przez Komisję, systemy pomocy i indywidualne dotacje przyznawane poza jakimikolwiek systemami pomocy powinny zawierać wyraźne odniesienie do niniejszego rozporządzenia.
(7) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane bez uszczerbku dla szczególnych reguł w rozporządzeniach i dyrektywach dotyczących pomocy państwa w niektórych sektorach, takich, które istnieją obecnie w przemyśle stoczniowym, nie powinno się go jednak stosować w rolnictwie, rybołówstwie i akwakulturze.
(8) W celu wyeliminowania różnic, które mogą spowodować zakłócenie konkurencji, w celu ułatwienia koordynacji między różnymi inicjatywami Wspólnoty i inicjatywami krajowymi dotyczącymi małych i średnich przedsiębiorstw oraz ze względu na jasność administracyjną i pewność prawną definicja "małych i średnich przedsiębiorstw" stosowana w niniejszym rozporządzeniu jest zgodna z określoną w zaleceniu Komisji 96/280/WE z dnia 3 kwietnia 1996 r., dotyczącym definicji małych i średnich przedsiębiorstw(5). Definicja ta była również stosowana w wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw(6).
(9) Zgodnie z ustaloną praktyką Komisji oraz w celu lepszego zapewnienia, aby pomoc była proporcjonalna i ograniczona do niezbędnej kwoty, należy określić granice przedstawione w intensywności pomocy w stosunku do ogółu uznanych kosztów, a nie przeliczone na maksymalne kwoty pomocy.
(10) W celu ustalenia, czy pomoc jest zgodna ze wspólnym rynkiem na podstawie niniejszego rozporządzenia niezbędne jest uwzględnienie intensywności pomocy, a zatem kwoty pomocy wyrażonej jako ekwiwalent dotacji. Obliczenie ekwiwalentu dotacji pomocy płatnej w kilku ratach oraz obliczenie kwoty pomocy w formie pożyczki uprzywilejowanej wymaga zastosowania rynkowych stóp procentowych obowiązujących na rynku w okresie dotacji. W celu jednolitego, przejrzystego i prostego stosowania reguł pomocy państwa, kursy rynkowe powinny być, do celów niniejszego rozporządzenia, uznane za stopy referencyjne, pod warunkiem że w przypadku pożyczki uprzywilejowanej pożyczka ta powinna być standardowo zabezpieczona i nie powinna pociągać za sobą nadmiernego ryzyka. Za stopy referencyjne powinno się uznawać te, które Komisja ustala okresowo na podstawie obiektywnych kryteriów i które są publikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich oraz w Internecie.
(11) Uwzględniając różnice między małymi a średnimi przedsiębiorstwami, należy ustalić inne pułapy intensywności pomocy dla przedsiębiorstw małych, a inne dla średnich.
(12) Pułapy intensywności pomocy powinny zostać ustalone na poziomie, który w świetle doświadczenia Komisji wprowadza właściwą równowagę między zminimalizowaniem zakłóceń konkurencji w sektorze objętym pomocą a celem, jakim jest ułatwienie rozwoju działalności gospodarczej małych i średnich przedsiębiorstw.
(13) Właściwe jest ustanowienie dalszych warunków, które powinny zostać spełnione przez jakikolwiek program pomocy lub pomoc indywidualną wyłączoną na mocy niniejszego rozporządzenia. Uwzględniając art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu, taka pomoc nie powinna jedynie skutkować ciągłą lub okresową obniżką kosztów operacyjnych, które beneficjent musiałby zwykle ponosić i powinna być proporcjonalna do przeszkód, które trzeba pokonać, aby zabezpieczyć korzyści społeczno-gospodarcze uważane za będące w interesie Wspólnoty. Właściwe jest więc ograniczenie zakresu niniejszego rozporządzenia do pomocy przyznawanej na cele związane z niektórymi inwestycjami materialnymi i niematerialnymi, niektóre usługi świadczone beneficjentom i niektóre inne rodzaje działalności. W świetle niewykorzystanych mocy Wspólnoty w sektorze transportowym, z wyłączeniem taboru kolejowego, uznane koszty inwestycji przedsiębiorstw, których podstawową formą działalności gospodarczej jest sektor transportowy, nie powinny obejmować środków transportu i urządzeń transportowych.
(14) Niniejsze rozporządzenie zwalnia pomoc dla małych i średnich przedsiębiorstw, bez względu na ich lokalizację. Inwestycje i tworzenie miejsc pracy może się przyczynić do rozwoju gospodarczego słabiej rozwiniętych regionów Wspólnoty. Małe i średnie przedsiębiorstwa w tych regionach cierpią zarówno ze względu na strukturalną słabość swej lokalizacji, jak również z powodu trudności wynikających z ich wielkości. Dlatego właściwe jest, aby małe i średnie przedsiębiorstwa we wpieranych regionach, korzystały z wyższych pułapów pomocy.
(15) Aby nie faworyzować czynnika kapitałowego inwestycji wobec czynnika siły roboczej, należy ustanowić przepisy dotyczące możliwości mierzenia rozmiaru pomocy na inwestycje albo na podstawie kosztów inwestycji albo na podstawie kosztów nowych miejsc pracy związanych z przeprowadzeniem projektu inwestycyjnego.
(16) W świetle Porozumienia Światowej Organizacji Handlu (WTO) w sprawie subsydiów i środków wyrównawczych(7) niniejsze rozporządzenie nie zwalnia pomocy wywozowej lub pomocy faworyzującej produkty krajowe wobec produktów przywożonych. Pomoc na pokrycie kosztów uczestnictwa w targach handlowych, bądź szkoleniach lub też kosztów usług konsultingowych potrzebnych do wprowadzenia nowego produktu lub produktu już istniejącego na nowy rynek nie stanowi zwykle pomocy wywozowej.
(17) Uwzględniając potrzebę wprowadzenia właściwej równowagi między zminimalizowaniem zakłóceń konkurencji w sektorze objętym pomocą a celami niniejszego rozporządzenia, rozporządzenie to nie będzie wyłączać dotacji pomocy indywidualnej przekraczających ustaloną kwotę maksymalną, bez względu na to, czy są one przyznane w ramach programu pomocy wyłączonego przez niniejsze rozporządzenie czy też nie.
(18) W celu zapewnienia, aby pomoc była niezbędna i działała jako bodziec do rozwoju niektórych działalności, niniejsze rozporządzenie nie powinno zwalniać pomocy dla działalności, które beneficjent mógłby już podjąć jedynie z uwagi na warunki rynkowe.
(19) Niniejsze rozporządzenie nie powinno zwalniać pomocy skumulowanej z inną pomocą państwa, w tym pomocy udzielanej przez władze krajowe, regionalne i lokalne lub przyznanej przy wsparciu Wspólnoty, w stosunku do tych samych uznanych kosztów, gdy ta skumulowana kwota przekracza próg ustalony w niniejszym rozporządzeniu.
(20) W celu zapewnienia przejrzystości i skutecznego monitoringu zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 994/98 właściwe jest ustanowienie standardowego formularza, w jakim Państwa Członkowskie powinny dostarczać Komisji zbiorcze informacje, w celu ich opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, kiedy tylko, stosownie do niniejszego rozporządzenia, program pomocy zostanie wyłączony lub też przyznana zostanie pomoc indywidualna poza takim programem. Z tych samych powodów właściwe jest ustanowienie zasad dotyczących prowadzenia przez Państwa Członkowskie zapisów dotyczących pomocy wyłączonej na mocy niniejszego rozporządzenia. Jeśli chodzi o roczne sprawozdania, które Państwa Członkowskie mają składać Komisji, uważa się za właściwe, aby Komisja ustanowiła szczególne wymagania w tym, mając na względzie powszechną dostępność niezbędnych środków technicznych, dotyczące informacji w formie skomputeryzowanej.
(21) Uwzględniając doświadczenie Komisji w tej dziedzinie, w szczególności częstotliwość, z jaką ogólnie niezbędne jest korygowanie polityki pomocy państwa, właściwe jest ograniczenie okresu stosowania niniejszego rozporządzenia. Gdy niniejsze rozporządzenie wygaśnie a nie zostanie przedłużone, programy pomocy już wyłączone na mocy niniejszego rozporządzenia będą nadal wyłączone przez okres sześciu miesięcy,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 12 stycznia 2001 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Mario MONTI |
|
Członek Komisji |
______(1) Dz.U. L 142 z 14.5.1998, str. 1.
(2) Dz.U. C 89 z 28.3.2000, str. 15.
(3) Dz.U. C 213 z 23.7.1996, str. 4.
(4) Dz.U. C 74 z 10.3.1998, str. 9.
(5) Dz.U. L 107 z 30.4.1996, str. 4.
(6) Patrz przypis 3.
(7) Dz.U. L 336 z 23.12.1994, str. 156.
(8) Dz.U. L 17 z 21.1.2000, str. 22.
(9) Dz.U. L 205 z 2.8.2002, str. 1.
(10) Dz.U. L 182 z 3.7.1987, str. 36.
(11) Dz.U. L 184 z 27.7.1993, str. 1.
(12) Dz.U. L 232 z 29.8.2002, str. 1.
(13) Dz.U. L 288 z 9.10.1999, str. 2.
(14) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, str. 1
1 Art. 1 ust. 2 lit. a):- zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.63.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2004 r.
- zmieniona przez art. 21 pkt 1 rozporządzenia nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.358.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
2 Art. 1 ust. 2 lit. d) dodana przez art. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.63.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2004 r.
3 Art. 2 lit. e) zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.63.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2004 r.
4 Art. 2 lit. h) dodana przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.63.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2004 r.
5 Art. 2 lit. i) dodana przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.63.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2004 r.
6 Art. 2 lit. j) dodana przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.63.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2004 r.
7 Art. 2 lit. k) dodana przez art. 21 pkt 2 rozporządzenia nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.358.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
8 Art. 2 lit. l) dodana przez art. 21 pkt 2 rozporządzenia nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.358.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
9 Art. 2 lit. m) dodana przez art. 21 pkt 2 rozporządzenia nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.358.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
10 Art. 2 lit. n) dodana przez art. 21 pkt 2 rozporządzenia nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.358.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
11 Art. 4 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.63.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2004 r.
12 Art. 4 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.63.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2004 r.
13 Art. 4 ust. 7 dodany przez art. 21 pkt 3 rozporządzenia nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.358.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r.
14 Art. 5a dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.63.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2004 r.
15 Art. 5b dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.63.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2004 r.
16 Art. 5c dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.63.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2004 r.
17 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.63.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2004 r.
18 Art. 6a dodany przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.63.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2004 r.
19 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.63.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2004 r.
20 Art. 9 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.63.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2004 r.
21 Art. 9a dodany przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.63.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2004 r.
22 Art. 10 ust. 1 zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 1976/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.368.85) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 grudnia 2006 r.
23 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.63.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2005r.
24 Załącznik II zmieniony przez art. 21 pkt 4 rozporządzenia nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.358.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2007 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.