Rozporządzenie 264/2000 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 w zakresie krótkoterminowych statystyk finansów publicznych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 264/2000
z dnia 3 lutego 2000 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 w zakresie krótkoterminowych statystyk finansów publicznych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady nr 2223/96/WE z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków krajowych i regionalnych we Wspólnocie(1), zmienione rozporządzeniem nr 448/98/WE(2), w szczególności jego art. 3 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie art. 10 ust. 2 Traktatu Komisja monitoruje rozwój sytuacji budżetowej.

(2) Rozporządzenie Rady nr 1466/97/WE z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(3) uznało za właściwe uzupełnienie procedury wielostronnego nadzoru określonej w art. 99 ust. 3 oraz 4 Traktatu o system wczesnego ostrzegania, w ramach którego Rada powiadomi Państwo Członkowskie we wczesnym stadium o potrzebie podjęcia korygujących działań budżetowych w celu uniknięcia nadmiernego deficytu publicznego.

(3) Sprawozdanie Rady ds. Gospodarki i Finansów (Ecofin) dotyczące wymogów statystycznych w Unii Gospodarczej iWalutowej, zatwierdzone 18 stycznia 1999 r., zarysowało w szczególności potrzebę sporządzenia wspólnej i zharmonizowanej krótkoterminowej statystki finansów publicznych w Państwach Członkowskich, w szczególności tych, które należą do Unii Gospodarczej i Walutowej.

(4) Zasady dotyczące rachunków narodowych, w szczególności pojęcia zawarte w Europejskim Systemie Rachunków z 1995 r. ESA 95, uznaje się za instrumenty zapewniające porównywalność i przejrzystość między Państwami Członkowskimi.

(5) Stopniowe podejście do stworzenia pełnego zestawienia rachunków kwartalnych dla sektora administracji publicznej w ramach ESA 95 powinno nastąpić, począwszy od roku 2000, wraz z pierwszym zestawieniem elementów rachunków sektora państwowego dostępne będzie zgodnie z założeniami ESA 95.

(6) Priorytetową wagę mają elementy, które pozwalają przewidzieć w sposób wiarygodny kierunek rozwoju finansów publicznych oraz są regularnie dostępne w wyznaczonym terminie.

(7) Podatki, rzeczywiste składki na ubezpieczenia społeczne i świadczenia społeczne, stanowiące pierwszy zestaw elementów, zapewniają wczesne ostrzeżenie o możliwych ryzykach dla budżetów oraz użyteczne informacje o cyklicznym rozwoju gospodarki.

(8) Zasięgnięto opinii Komitetu ds. Statystyki Walutowej, Finansowej oraz Bilansu Płatniczego (CMFB) powołanego przez Radę na mocy decyzji 91/115/EWG(4), zmienionej decyzją 96/174/WE(5).

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego (SOC) powołanego decyzją 89/382/EWG, Euratom(6),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cel

Celem niniejszego rozporządzenia jest ustalenie wykazu i głównych cech kategorii transakcji ESA 95, które powinny być przekazywane kwartalnie od 2000 r. przez wszystkie Państwa Członkowskie, aby sporządzić i udostępnić zestawienia wspólnych i zharmonizowanych krótkoterminowych statystyk finansów publicznych.

Artykuł  2

Kategorie objęte obowiązkiem przekazywania danych kwartalnych

Państwa Członkowskie przekazują Komisji (Eurostat) dane kwartalne dotyczące następujących kategorii dochodów i wydatków administracji państwowej, skodyfikowanych w ESA 95:

po stronie dochodów:

– podatki od produkcji i przywozu (D.2)

– w ich ramach podatki od wartości dodanej (D.211)

– bieżące podatki dochodowe, majątkowe itd. (D.5)

– podatki od kapitału (D.91)

– rzeczywiste składki na ubezpieczenia społeczne (D.611),

po stronie wydatków:

– świadczenia społeczne inne niż rzeczowe transfery społeczne D.62).

Artykuł  3

Źródła oraz sposoby sporządzania danych kwartalnych

Przy sporządzaniu danych kwartalnych dotyczących kategorii, określonych w art. 2, należy przestrzegać następujących zasad:

1. dane kwartalne muszą być oparte na bezpośrednich informacjach uzyskanych ze źródeł podstawowych takich jak, na przykład, publiczne rachunki lub źródła administracyjne, reprezentujące, w przypadku każdej kategorii, przynajmniej 90 % całej kategorii;

2. w razie potrzeby bezpośrednie informacje, uzupełnia się, korektami w zakresie pokrywania oraz korektami pojęć, tak by dane kwartalne odpowiadały pojęciom ESA 95;

3. dane kwartalne i odpowiadające im dane roczne są zgodne.

Artykuł  4

Harmonogram przekazywania danych kwartalnych

1.
Dane kwartalne są przekazywane Komisji (Eurostat) w terminie nieprzekraczającym trzech miesięcy od końca kwartału, którego dotyczą.
2.
Jakiekolwiek rewizje danych odnoszących się do poprzedniego kwartału są przekazywane w tym samym czasie.
3.
Pierwsze przekazane dane odnosi się do pierwszego kwartału 2000 r. Dane te są dostarczane nie później niż dnia 30 czerwca 2000 r.
Artykuł  5

Przekazywanie szeregów chronologicznych

1.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji (Eurostat) dane kwartalne dla kategorii, określonych w art. 2, począwszy od pierwszego kwartału 1991 r.
2.
Dane retrospektywne sporządza się na podstawie źródeł oraz metod określonych w art. 3 ust. 2 i 3.
3.
Dane retrospektywne za pierwszy kwartał roku 1998 do czwartego kwartału roku 1999 przekazuje się Komisji (Eurostat) nie później niż dnia 31 grudnia 2000 r.
4.
Dane retrospektywne za pierwszy kwartał roku 1991 do czwartego kwartału roku 1997 przekazuje się Komisji (Eurostat) nie później niż dnia 30 grudnia 2002 r.
Artykuł  6

Przepisy przejściowe

1.
Przepisy przejściowe dotyczą Państw Członkowskich, które nie są w stanie przekazać od roku 2000 danych kwartalnych zgodnie z harmonogramem opisanym w art. 4 ust. 1 oraz według metod i źródeł określonych w art. 3.
2.
Wymienione Państwa Członkowskie przekazują Komisji (Eurostat) ich "najlepsze kwartalne dane szacunkowe" zgodnie z harmonogramem opisanym w art. 4.
3.
Jednocześnie wskażą, jakie środki należy zastosować dla zapewnienia zgodności ze źródłami oraz metodami określonymi w art. 3.
4.
Okres obowiązywania przepisów przejściowych nie może przekroczyć terminów wyszczególnionych w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  7

Wykonanie rozporządzenia

1.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji (Eurostat) opis wykorzystanych przy sporządzaniu danych kwartalnych źródeł i metod (opis wstępny) nie później niż przed początkiem marca 2000 r.
2.
Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję (Eurostat) o każdej rewizji wstępnego opisu źródeł i metod wykorzystanych do sporządzenia danych kwartalnych, przekazując dane zrewidowane.
3.
Opis wstępny oraz jego ewentualne korekty podlegają Porozumieniu między każdym zainteresowanym Państwem Członkowskim a Komisją (Eurostatem).
4.
Na podstawie opisu/ów przedstawionego/ych przez Państwa Członkowskie Komisja (Eurostat) bada w szczególności stosowanie kryterium 90 % wymaganego w art. 3 ust. 1 dla pierwszych kwartalnych danych szacunkowych dotyczących każdej z kategorii, określonych w art. 2.

Jeśli okaże się, że Państwo Członkowskie nie jest w stanie spełnić kryterium 90 % w warunkach krajowych, Komisja (Eurostat) może zezwolić na szczególne odstępstwo dla zainteresowanego Państwa Członkowskiego.

5.
Komisja (Eurostat) poinformuje SPC oraz CMFB o wykorzystanych przez każde Państwo Członkowskie źródłach i metodach.
Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 lutego 2000 r.

W imieniu Komisji
Pedro SOLBES MIRA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 58 z 27.2.1998, str. 1.

(3) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

(4) Dz.U. L 59 z 6.3.1991, str. 19.

(5) Dz.U. L 51 z 1.3.1996, str. 48.

(6) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

ZAŁĄCZNIK

Harmonogram określający termin stosowania przepisów przejściowych

Artykuł 6 ust. 4
Państwo Członkowskie Podatki od produkcji i przywozu (D.2)

Bieżące podatki dochodowe i majątkowe itd. (D.5) podatki od kapitału (D.91)

Do dnia:

Rzeczywiste składki na ubezpieczenia społeczne (D.611)

Do dnia:

Świadczenia społeczne inne niż rzeczowe transfery społeczne (D.62)

Do dnia:

Belgia 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r.
Dania 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r.
Niemcy 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r.
Grecja 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2003 r. 1 stycznia 2003 r.
Hiszpania 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2003 r. 1 stycznia 2003 r.
Francja 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r.
Irlandia 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r.
Włochy 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r.
Luksemburg 1 stycznia 2002 r. (D.2)

1 stycznia 2003 r. (D.5)

1 stycznia 2003 r. (D.91)

1 stycznia 2003 r. 1 stycznia 2003 r.
Niderlandy 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2003 r. 1 stycznia 2003 r.
Austria 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r.
Portugalia 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r.
Finlandia 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r.
Szwecja 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r.
Zjednoczone Królestwo 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r. 1 stycznia 2002 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.29.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 264/2000 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 w zakresie krótkoterminowych statystyk finansów publicznych
Data aktu: 03/02/2000
Data ogłoszenia: 04/02/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 24/02/2000