Decyzja 2000/553/WE wykonująca dyrektywę Rady 89/106/EWG w odniesieniu do odporności pokryć dachowych na ogień zewnętrzny

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 września 2000 r.
wykonująca dyrektywę Rady 89/106/EWG w odniesieniu do odporności pokryć dachowych na ogień zewnętrzny

(notyfikowana jako dokument nr C(2000) 2266)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2000/553/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 września 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 i 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 89/106/EWG Państwa Członkowskie są odpowiedzialne za zapewnienie, że obiekty i roboty budowlane na ich terytorium są projektowane i wykonywane w sposób niezagrażający bezpieczeństwu ludzi, zwierząt domowych i mienia, z uwzględnieniem przy tym innych zasadniczych wymogów dla dobra ogólnego.

(2) Ustanowienie przepisów odnoszących się do projektowania i wykonywania konstrukcji dachowych wchodzi w zakres obowiązków Państw Członkowskich.

(3) Komunikat Komisji w odniesieniu do dokumentów interpretacyjnych do dyrektywy Rady 89/106/EWG(3) wymienia w ppkt 2.2 dokumentu interpretacyjnego nr 2 powiązane między sobą sposoby spełnienia zasadniczego wymogu, jakim jest "bezpieczeństwo pożarowe"; przyczyniają się one w całości do określenia strategii bezpieczeństwa pożarowego, która może być rozwijana w Państwach Członkowskich na różne sposoby.

(4) Podpunkt 4.3.1.2.2 dokumentu interpretacyjnego nr 2 wymienia wymogi dotyczące wyrobów budowlanych przeznaczonych na dachy narażone na ogień zewnętrzny.

(5) Decyzje Komisji 98/436/WE(4), 98/599/WE(5), 98/600/WE(6), 1999/90/WE(7), 2000/245/WE(8) i 2000/553/WE w sprawie atestacji zgodności wyrobów budowlanych przeznaczonych na pokrycia dachowe narażone na ogień zewnętrzny przewidują, że niektóre wyroby / materiały ze względu na swe właściwości mogą być uznane za spełniające wymogi w zakresie odporności na ogień zewnętrzny, bez potrzeby przeprowadzania jakichkolwiek badań.

(6) Odporność na ogień zewnętrzny wielu wyrobów / materiałów przeznaczonych na pokrycia dachowe jest jednoznacznie ustalona i wystarczająco dobrze znana organom nadzorującym przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych w Państwach Członkowskich, dlatego nie jest w stosunku do nich wymagane jakiekolwiek badanie w odniesieniu do właściwości związanych z odpornością.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku do niniejszej decyzji są wymienione wyroby i/lub materiały przeznaczone na pokrycia dachowe, które mogą być uznane za spełniające wszystkie wymogi w odniesieniu do "odporności na ogień zewnętrzny " bez potrzeby przeprowadzania jakichkolwiek badań, pod warunkiem zgodności z mającymi do nich zastosowanie przepisami krajowymi w sprawie projektowania i wykonywania robót budowlanych.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 września 2000 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

(3) Dz.U. C 62 z 28.2.1994, str. 1.

(4) Dz.U. L 194 z 10.7.1998, str. 30.

(5) Dz.U. L 287 z 24.10.1998, str. 30.

(6) Dz.U. L 287 z 24.10.1998, str. 35.

(7) Dz.U. L 29 z 3.2.1999, str. 38.

(8) Dz.U. L 77 z 28.3.2000, str. 13.

ZAŁĄCZNIK 

Warunki ogólne

Wyrażenie "pokrycie dachowe" stosowane jest do opisu wyrobu, który stanowi wierzchnią warstwę konstrukcji dachowej.

Przepisy dotyczą odporności pokryć dachowych narażonych na ogień zewnętrzny (zwykle określonych jako właściwości związane z odpornością "odporność na ogień zewnętrzny").

Wymienione w poniższej tabeli wyroby / materiały są uznane za spełniające następujące kryteria odnoszące się do odporności na ogień zewnętrzny: przenikanie ognia przez dach, rozprzestrzenianie się ognia po powierzchni zewnętrznej dachu, rozprzestrzenianie się ognia wewnątrz konstrukcji dachowej oraz tworzenie się płonących kropelek lub cząsteczek, bez potrzeby przeprowadzania jakichkolwiek badań, z zastrzeżeniem że konstrukcje dachowe zostały zaprojektowane i wykonane zgodnie z odpowiednimi zasadami techniki.

Wyroby / materiały na pokrycia dachowe określone w poniższej tabeli muszą odpowiadać odpowiednim specyfikacjom technicznym (zharmonizowanej normie europejskiej lub europejskiemu zatwierdzeniu technicznemu).

Wyroby / materiały na pokrycia dachowe określone w poniższej tabeli muszą być używane zgodnie z przepisami krajowymi dotyczącymi projektowania i wykonywania obiektów budowlanych, w szczególności odnoszącymi się do składu i odporności na ogień warstw przylegających oraz innych wyrobów używanych w konstrukcjach dachowych. Państwa Członkowskie mogą zażądać przeprowadzenia badań w celu potwierdzenia zgodności, jeżeli wyroby/materiały użyte są w konfiguracji uznanej za niezgodną z przepisami krajowymi(1).

Szczególne warunki określone w tabeli nie stanowią przeszkody dla wprowadzania do obrotu i dopuszczenia używania przez Państwa Członkowskie wymienionych w poniższej tabeli wyrobów / materiałów bez przeprowadzania uprzedniego badania, na mniej surowych warunkach.

Symbole

PCS: wartość kaloryczna brutto

TABELA

Wyroby na pokrycia dachowe (i/lub materiały), które mogą być uznane za spełniające wszystkie wymogi odnośnie do "odporności na ogień zewnętrzny" bez potrzeby przeprowadzenia badań, pod warunkiem zgodności z przepisami krajowymi w sprawie projektowania i wykonywania robót budowlanych

Wyrób / materiał na pokrycie dachowe Warunki szczególne
Dachówki łupkowe: łupki naturalne, łupki kamienne Zgodne z przepisami decyzji Komisji 96/603/WE
Dachówki: kamienne, betonowe, gliniane, ceramiczne lub płyty dachowe stalowe Zgodne z przepisami decyzji Komisji 96/603/WE

Pokrycie zewnętrzne musi być nieorganiczne lub mieć PCS ≤ 4,0 MJ/m2 lub masę ≤ 200 g/m2

Cement zbrojony włóknem:

- arkusze płaskie i profilowane

- łupki

Zgodne z przepisami decyzji Komisji 96/603/WE lub ma PCS ≤ 3,0 MJ/kg
Płyty metalowe profilowane: aluminiowe, ze stopu aluminium, miedziane, ze stopu miedzi, cynkowe, ze stopu cynku, stalowe nie-powlekane, stalowe nierdzewne, stalowe ocynkowane, stalowe powlekane zwijane, stalowe emaliowane szklane Grubość ≥ 0,4 mm

Każda powłoka zewnętrzna musi być nie-organiczna lub mieć PCS ≤ 4,0 MJ / m2lub masę≤ 200 g/m2

Płyty metalowe płaskie: aluminiowe, ze stopu aluminium, miedziane, ze stopu miedzi, cynkowe, ze stopu cynku, stalowe niepowlekane, stalowe nierdzewne, stalowe ocynkowane, stalowe powlekane zwijane, stalowe emaliowane szklane Grubość ≥ 0,4 mm

Każda powłoka zewnętrzna musi być nie-organiczna lub mieć PCS ≤ 4,0 MJ / m2lub masę≤ 200 g/m2

Wyroby przeznaczone do pełnego pokrycia w zastosowaniu normalnym (przez powłoki nieorganiczne określone po prawej stronie) Luźno położony żwir o grubości co najmniej 50 mm lub masie≥ 80 kg/m2 (minimalny rozmiar kruszywa 4 mm, maksymalny - 32 mm)

Piasek / cement rozłożone na grubość co najmniej 30 mm

Płyty kamienne lub mineralne grubości co najmniej 40 mm

______

(1) Wiadomo na przykład, że niektóre Państwa Członkowskie wymagają niepalnego podkładu o pewnej grubości w celu ochrony przed bezpośrednią stycznością płyt metalowych z konstrukcją wsporczą. Płyty metalowe (blachy) z poniższej tabeli, przeznaczone do stosowania w tych państwach z innymi rodzajami podkładu, będą wymagały przeprowadzenia badań w odniesieniu do sprawdzenia ich zgodności z przepisami krajowymi w zakresie projektowania i wykonywania robót budowlanych.

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024