Decyzja 2000/553/WE wykonująca dyrektywę Rady 89/106/EWG w odniesieniu do odporności pokryć dachowych na ogień zewnętrzny

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 września 2000 r.
wykonująca dyrektywę Rady 89/106/EWG w odniesieniu do odporności pokryć dachowych na ogień zewnętrzny

(notyfikowana jako dokument nr C(2000) 2266)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2000/553/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 września 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 i 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 89/106/EWG Państwa Członkowskie są odpowiedzialne za zapewnienie, że obiekty i roboty budowlane na ich terytorium są projektowane i wykonywane w sposób niezagrażający bezpieczeństwu ludzi, zwierząt domowych i mienia, z uwzględnieniem przy tym innych zasadniczych wymogów dla dobra ogólnego.

(2) Ustanowienie przepisów odnoszących się do projektowania i wykonywania konstrukcji dachowych wchodzi w zakres obowiązków Państw Członkowskich.

(3) Komunikat Komisji w odniesieniu do dokumentów interpretacyjnych do dyrektywy Rady 89/106/EWG(3) wymienia w ppkt 2.2 dokumentu interpretacyjnego nr 2 powiązane między sobą sposoby spełnienia zasadniczego wymogu, jakim jest "bezpieczeństwo pożarowe"; przyczyniają się one w całości do określenia strategii bezpieczeństwa pożarowego, która może być rozwijana w Państwach Członkowskich na różne sposoby.

(4) Podpunkt 4.3.1.2.2 dokumentu interpretacyjnego nr 2 wymienia wymogi dotyczące wyrobów budowlanych przeznaczonych na dachy narażone na ogień zewnętrzny.

(5) Decyzje Komisji 98/436/WE(4), 98/599/WE(5), 98/600/WE(6), 1999/90/WE(7), 2000/245/WE(8) i 2000/553/WE w sprawie atestacji zgodności wyrobów budowlanych przeznaczonych na pokrycia dachowe narażone na ogień zewnętrzny przewidują, że niektóre wyroby / materiały ze względu na swe właściwości mogą być uznane za spełniające wymogi w zakresie odporności na ogień zewnętrzny, bez potrzeby przeprowadzania jakichkolwiek badań.

(6) Odporność na ogień zewnętrzny wielu wyrobów / materiałów przeznaczonych na pokrycia dachowe jest jednoznacznie ustalona i wystarczająco dobrze znana organom nadzorującym przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych w Państwach Członkowskich, dlatego nie jest w stosunku do nich wymagane jakiekolwiek badanie w odniesieniu do właściwości związanych z odpornością.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku do niniejszej decyzji są wymienione wyroby i/lub materiały przeznaczone na pokrycia dachowe, które mogą być uznane za spełniające wszystkie wymogi w odniesieniu do "odporności na ogień zewnętrzny " bez potrzeby przeprowadzania jakichkolwiek badań, pod warunkiem zgodności z mającymi do nich zastosowanie przepisami krajowymi w sprawie projektowania i wykonywania robót budowlanych.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 września 2000 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

(3) Dz.U. C 62 z 28.2.1994, str. 1.

(4) Dz.U. L 194 z 10.7.1998, str. 30.

(5) Dz.U. L 287 z 24.10.1998, str. 30.

(6) Dz.U. L 287 z 24.10.1998, str. 35.

(7) Dz.U. L 29 z 3.2.1999, str. 38.

(8) Dz.U. L 77 z 28.3.2000, str. 13.

ZAŁĄCZNIK 

Warunki ogólne

Wyrażenie "pokrycie dachowe" stosowane jest do opisu wyrobu, który stanowi wierzchnią warstwę konstrukcji dachowej.

Przepisy dotyczą odporności pokryć dachowych narażonych na ogień zewnętrzny (zwykle określonych jako właściwości związane z odpornością "odporność na ogień zewnętrzny").

Wymienione w poniższej tabeli wyroby / materiały są uznane za spełniające następujące kryteria odnoszące się do odporności na ogień zewnętrzny: przenikanie ognia przez dach, rozprzestrzenianie się ognia po powierzchni zewnętrznej dachu, rozprzestrzenianie się ognia wewnątrz konstrukcji dachowej oraz tworzenie się płonących kropelek lub cząsteczek, bez potrzeby przeprowadzania jakichkolwiek badań, z zastrzeżeniem że konstrukcje dachowe zostały zaprojektowane i wykonane zgodnie z odpowiednimi zasadami techniki.

Wyroby / materiały na pokrycia dachowe określone w poniższej tabeli muszą odpowiadać odpowiednim specyfikacjom technicznym (zharmonizowanej normie europejskiej lub europejskiemu zatwierdzeniu technicznemu).

Wyroby / materiały na pokrycia dachowe określone w poniższej tabeli muszą być używane zgodnie z przepisami krajowymi dotyczącymi projektowania i wykonywania obiektów budowlanych, w szczególności odnoszącymi się do składu i odporności na ogień warstw przylegających oraz innych wyrobów używanych w konstrukcjach dachowych. Państwa Członkowskie mogą zażądać przeprowadzenia badań w celu potwierdzenia zgodności, jeżeli wyroby/materiały użyte są w konfiguracji uznanej za niezgodną z przepisami krajowymi(1).

Szczególne warunki określone w tabeli nie stanowią przeszkody dla wprowadzania do obrotu i dopuszczenia używania przez Państwa Członkowskie wymienionych w poniższej tabeli wyrobów / materiałów bez przeprowadzania uprzedniego badania, na mniej surowych warunkach.

Symbole

PCS: wartość kaloryczna brutto

TABELA

Wyroby na pokrycia dachowe (i/lub materiały), które mogą być uznane za spełniające wszystkie wymogi odnośnie do "odporności na ogień zewnętrzny" bez potrzeby przeprowadzenia badań, pod warunkiem zgodności z przepisami krajowymi w sprawie projektowania i wykonywania robót budowlanych

Wyrób / materiał na pokrycie dachowe Warunki szczególne
Dachówki łupkowe: łupki naturalne, łupki kamienne Zgodne z przepisami decyzji Komisji 96/603/WE
Dachówki: kamienne, betonowe, gliniane, ceramiczne lub płyty dachowe stalowe Zgodne z przepisami decyzji Komisji 96/603/WE

Pokrycie zewnętrzne musi być nieorganiczne lub mieć PCS ≤ 4,0 MJ/m2 lub masę ≤ 200 g/m2

Cement zbrojony włóknem:

- arkusze płaskie i profilowane

- łupki

Zgodne z przepisami decyzji Komisji 96/603/WE lub ma PCS ≤ 3,0 MJ/kg
Płyty metalowe profilowane: aluminiowe, ze stopu aluminium, miedziane, ze stopu miedzi, cynkowe, ze stopu cynku, stalowe nie-powlekane, stalowe nierdzewne, stalowe ocynkowane, stalowe powlekane zwijane, stalowe emaliowane szklane Grubość ≥ 0,4 mm

Każda powłoka zewnętrzna musi być nie-organiczna lub mieć PCS ≤ 4,0 MJ / m2lub masę≤ 200 g/m2

Płyty metalowe płaskie: aluminiowe, ze stopu aluminium, miedziane, ze stopu miedzi, cynkowe, ze stopu cynku, stalowe niepowlekane, stalowe nierdzewne, stalowe ocynkowane, stalowe powlekane zwijane, stalowe emaliowane szklane Grubość ≥ 0,4 mm

Każda powłoka zewnętrzna musi być nie-organiczna lub mieć PCS ≤ 4,0 MJ / m2lub masę≤ 200 g/m2

Wyroby przeznaczone do pełnego pokrycia w zastosowaniu normalnym (przez powłoki nieorganiczne określone po prawej stronie) Luźno położony żwir o grubości co najmniej 50 mm lub masie≥ 80 kg/m2 (minimalny rozmiar kruszywa 4 mm, maksymalny - 32 mm)

Piasek / cement rozłożone na grubość co najmniej 30 mm

Płyty kamienne lub mineralne grubości co najmniej 40 mm

______

(1) Wiadomo na przykład, że niektóre Państwa Członkowskie wymagają niepalnego podkładu o pewnej grubości w celu ochrony przed bezpośrednią stycznością płyt metalowych z konstrukcją wsporczą. Płyty metalowe (blachy) z poniższej tabeli, przeznaczone do stosowania w tych państwach z innymi rodzajami podkładu, będą wymagały przeprowadzenia badań w odniesieniu do sprawdzenia ich zgodności z przepisami krajowymi w zakresie projektowania i wykonywania robót budowlanych.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.235.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/553/WE wykonująca dyrektywę Rady 89/106/EWG w odniesieniu do odporności pokryć dachowych na ogień zewnętrzny
Data aktu: 06/09/2000
Data ogłoszenia: 19/09/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/09/2000