Dyrektywa 1999/16/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 77/540/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł postojowych pojazdów silnikowych

DYREKTYWA KOMISJI 1999/16/WE
z dnia 16 marca 1999 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 77/540/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł postojowych pojazdów silnikowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 98/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/540/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł postojowych pojazdów silnikowych(3), ostatnio zmienioną Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jej art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 77/540/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu WE ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG; w związku z tym, przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG dotyczące układów, części i oddzielnych zespołów technicznych pojazdu mają zastosowanie do dyrektywy 77/540/EWG.

(2) W szczególności art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej szczegółowej dyrektywy załączony był dokument informacyjny oraz świadectwo homologacji sporządzone na podstawie załącznika VI do dyrektywy 70/156/EWG, w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego; świadectwo homologacji przewidziane w dyrektywie 77/540/EWG musi być odpowiednio zmienione.

(3) Procedury powinny zostać uproszczone w celu zachowania równoważności, przewidzianej w art. 9 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG, między niektórymi szczegółowymi dyrektywami i odpowiadającymi im Regulaminami Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ), gdy wspomniane Regulaminy zostaną zmienione; należy przede wszystkim zmienić w tym celu dyrektywę 77/540/EWG w odniesieniu do wymogów technicznych, zastępując je wymogami Regulaminu nr 77 EKG ONZ na zasadzie odniesień.

(4) Konieczne jest zapewnienie, że spełniane są wymogi dyrektywy Rady 76/756/EWG(4), ostatnio zmienionej dyrektywą Rady 97/28/WE(5) oraz wymogi dyrektywy Rady 76/761/EWG(6), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 1999/17/WE(7).

(5) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 77/540/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Każde Państwo Członkowskie udziela homologacji WE części dla każdego typu świateł postojowych, które spełniają wymogi w zakresie konstrukcji i badań ustanowione we właściwych załącznikach."

2. W art. 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Państwa Członkowskie, dla każdego typu świateł postojowych, którym udzielają homologacji na mocy art. 1, wydają producentowi znak homologacji WE części, zgodny ze wzorem przedstawionym w załączniku I dodatek 3."

3. Artykuł 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Właściwe władze Państw Członkowskich powiadamiają się wzajemnie, z wykorzystaniem procedury określonej w art. 4 ust. 6 dyrektywy 70/156/EWG, o każdym udzieleniu, odmowie lub cofnięciu homologacji na mocy niniejszej dyrektywy."

4. Artykuł 9 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9

Do celów niniejszej dyrektywy »pojazd« oznacza każdy pojazd silnikowy, przeznaczony do ruchu drogowego, z nadwoziem lub bez, posiadający co najmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/godz., oraz jego przyczepy, z wyjątkiem pojazdów poruszających się po szynach, ciągników rolniczych i leśnych oraz wszelkich maszyn samobieżnych."

5. Załączniki zastępuje się tekstem Załącznika do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 października 1999 r. lub, jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 opóźni się poza dzień 1 kwietnia 1999 r., sześć miesięcy po rzeczywistej dacie publikacji tych tekstów, Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn odnoszących się świateł postojowych:

– odmówić, ze względu na typ pojazdu lub typ świateł postojowych, udzielenia homologacji typu WE lub krajowej homologacji typu, lub

– zakazać rejestrowania, sprzedaży lub dopuszczania do ruchu pojazdów, lub sprzedaży, lub dopuszczenia do eksploatacji świateł postojowych,

pod warunkiem że światła postojowe spełniają wymogi dyrektywy 77/540/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą oraz że w zakresie, w jakim dotyczy to pojazdów, są zainstalowane zgodnie z wymogami ustanowionymi w dyrektywie 76/756/EWG.

2.
Od dnia 1 kwietnia 2000 r. Państwa Członkowskie:

– nie udzielają już homologacji typu WE, oraz

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu

dla każdego typu pojazdu z przyczyn odnoszących się do świateł postojowych oraz dla każdego typu świateł postojowych, jeśli nie są spełnione wymogi dyrektywy 77/540/EWG, ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

3.
Od dnia 1 kwietnia 2000 r. wymogi dyrektywy 76/759/EWG odnoszące się do świateł postojowych jako części składowych, ostatnio zmienione niniejszą dyrektywą, stosuje się do celów art. 7 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG.
4.
Bez względu na ust. 2 i 3, dla części zamiennych Państwa Członkowskie nadal udzielają homologacji WE dla świateł postojowych oraz zezwalają na ich sprzedaż i eksploatację zgodnie z poprzednimi wersjami dyrektywy 77/540/EWG, pod warunkiem że takie światła postojowe:

– są przeznaczone do zamontowania w pojazdach już użytkowanych, oraz

– są zgodne z wymogami tej dyrektywy, obowiązującymi w czasie, gdy pojazdy zostały po raz pierwszy zarejestrowane.

Artykuł  3

Punkty oraz załączniki Regulaminu nr 77 EKG ONZ określone w pkt 1 załącznika II zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich przed dniem 1 kwietnia 1999 r.

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 października 1999 r., jednakże jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 nie nastąpi przed dniem 1 kwietnia 1999 r., Państwa Członkowskie zastosują się do tego obowiązku sześć miesięcy po rzeczywistej publi kacji tych tekstów. Bezzwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Stosują one te przepisy od dnia 1 października 1999 r. lub jeśli publikacja tekstów określonych w art. 3 nie nastąpi przed dniem 1 kwietnia 1999 r., sześć miesięcy po ich rzeczywistej publikacji.

Kiedy Państwa Członkowskie przyjmują te przepisy, zawierają one odniesienie do niniejszej dyrektywy lub takie odniesienie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie określają, w jaki sposób dokonuje się takiego odniesienia.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 marca 1999 r.
W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25.

(3) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 83.

(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.

(5) Dz.U. L 171 z 30.6.1997, str. 1.

(6) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 96.

(7) Dz.U. L 97 z 12.4.1999, str. 45.

ZAŁĄCZNIK

"WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW

ZAŁĄCZNIK I: Przepisy administracyjne dotyczące homologacji

Dodatek 1: Dokument informacyjny

Dodatek 2: Świadectwo homologacji typu

Dodatek 3: Wzory znaków homologacji WE części

ZAŁĄCZNIK II: Wymogi techniczne

ZAŁĄCZNIK I

PRZEPISY ADMINISTRACYJNE DOTYCZĄCE HOMOLOGACJI

1. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

1.1. Wniosek o udzielenie homologacji WE części, zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG, dla typu światła postojowego wnosi producent.

1.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1.

1.3. Placówce technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzenie badań dla homologacji typu przedkłada się:

1.3.1. Dwie próbki wyposażone w zalecane światło lub światła; jeżeli światła postojowe mogą być zamontowane tylko po jednej stronie pojazdu, przedkładane dwie próbki mogą być identyczne i być przeznaczone do zamontowania wyłącznie po prawej lub wyłącznie po lewej stronie pojazdu.

2. OZNAKOWANIE

2.1. Urządzenia zgłoszone do homologacji WE części muszą posiadać:

2.1.1. nazwę handlową lub znak towarowy producenta;

2.1.2. w przypadku świateł z wymiennym źródłem światła: typ(-y) zalecanej żarówki.

2.1.3. w przypadku świateł z niewymiennym źródłem światła: moc nominalną i napięcie nominalne.

2.2. Oznakowania te są czytelne i nieusuwalne oraz umieszcza się je na powierzchni świetlnej lub jednej z powierzchni świetlnych urządzenia. Są one widoczne od zewnątrz, gdy urządzenie zamontowane jest w pojeździe.

2.3. Każde urządzenie posiada dostateczną ilość miejsca na znak homologacji części. Miejsce to jest wskazane na rysunkach określonych w dodatku 1.

3. UDZIELENIE HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

3.1. Jeśli odpowiednie wymogi są spełnione, udziela się homologacji WE zgodnie z art. 4 ust. 3 oraz, jeśli ma on zastosowanie, art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

3.2. Wzór świadectwa homologacji WE znajduje się w dodatku 2:

3.3. Numer homologacji na podstawie załącznika VII do dyrektywy 70/156/EWG, przyznaje się dla każdego typu światła postojowego. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela takiego samego numeru dla innego typu światła postojowego.

3.4. W przypadku gdy składany jest wniosek o udzielenie homologacji WE części dla typu urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, zawierającego światło postojowe i inne światła, może zostać przyznany jeden numer homologacji WE części pod warunkiem że światła postojowe są zgodne z wymogami niniejszej dyrektywy i że każde z innych świateł wchodzących w skład urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, dla którego został złożony wniosek o udzielenie homologacji WE części, jest zgodne z mającą do niego zastosowanie szczegółową dyrektywą.

4. ZNAK HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

4.1. Oprócz oznakowania określonego w ppkt 2.1, każde światło postojowe zgodne z typem homologowanym na mocy niniejszej dyrektywy opatruje się znakiem homologacji WE części.

4.2. Znak składa się z:

4.2.1. prostokąta otaczającego małą literę »e«, po której następuje wyróżniający numer lub litery Państwa Członkowskiego, które udzieliło homologacji:

1 dla Niemiec

2 dla Francji

3 dla Włoch

4 dla Niderlandów

5 dla Szwecji

6 dla Belgii

9 dla Hiszpanii

11 dla Zjednoczonego Królestwa

12 dla Austrii

13 dla Luksemburga

17 dla Finlandii

18 dla Danii

21 dla Portugalii

23 dla Grecji

IRL dla Irlandii;

4.2.2. w pobliżu prostokąta »bazowy numer identyfikacyjny«, zawartego w pkt 4 numeru homologacji typu określonego w załączniku VII do dyrektywy 70/156/EWG, poprzedzony dwiema cyframi wskazującymi kolejny numer przypisany ostatnim znaczącym zmianom technicznym dyrektywy 77/540/EWG w dniu udzielenia homologacji WE. W niniejszej dyrektywie kolejnym numerem jest 00;

4.2.3. w przypadku gdy światło wysyła światło barwy bursztynowej w kierunku do przodu i do tyłu, światło musi być oznaczone strzałką wskazującą jego położenie, strzałka pokazuje przód pojazdu.

4.3. Znak homologacji WE części umieszczany jest na soczewce światła lub jednej z soczewek świateł w sposób nieusuwalny i czytelny nawet, gdy światło jest zamontowane w pojeździe.

4.4. Przykład znaku homologacji WE części znajduje się w dodatku 3.

4.5. Jeśli przyznaje się jeden numer homologacji WE części, zgodnie z ppkt 3.4 powyżej, dla typu urządzenia oświetleniowego lub sygnalizacji świetlnej, w skład którego wchodzi światło postojowe i inne światła, naniesiony może zostać jeden znak homologacji WE części, składający się z:

4.5.1. prostokąta otaczającego małą literę »e«, po której następuje wyróżniający numer lub litery Państwa Członkowskiego, które udzieliło homologacji WE części (patrz ppkt 4.2.1);

4.5.2. bazowego numeru identyfikacyjnego (patrz ppkt 4.2.2, pierwsza część zdania);

4.5.3. jeśli to konieczne, wymaganej strzałki, w zakresie, w jakim odnosi się ona do zespołu świateł jako całości.

4.6. Znak ten może zostać naniesiony w dowolnym miejscu świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych, pod warunkiem że:

4.6.1. jest on widoczny po instalacji świateł;

4.6.2. żadna z części przekazujących światło w światłach zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych nie może zostać usunięta bez równoczesnego usunięcia znaku homologacji.

4.7. Symbol identyfikacyjny każdego światła odpowiadający dyrektywie, na podstawie której udzielono homologacji WE części oraz kolejny numer (patrz ppkt 4.2.2, druga część zdania), a także tam, gdzie to konieczne, litera »D« i wymagana strzałka, zostaną zaznaczone:

4.7.1. albo na właściwej powierzchni wysyłającej światło;

4.7.2. albo w grupie, w taki sposób, aby każde światła zgrupowane, kombinowane lub wzajemnie sprzężone mogły zostać zidentyfikowane.

4.8. Wymiary części składowych tego znaku nie mogą być mniejsze niż minimalne wymiary określone dla pojedynczych znaków w różnych dyrektywach, na podstawie których została przyznana homologacja WE części.

5. ZMIANY TYPU I ZMIANY W HOMOLOGACJACH

5.1. W przypadku zmiany typu homologowanego na mocy niniejszej dyrektywy, stosuje się art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

6. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

6.1. Co do zasady, środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji podejmuje się zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

6.2. Każde światło postojowe spełnia warunki określone w niniejszej dyrektywie. Jednakże w przypadku światła postojowego losowo wybranego z produkcji seryjnej, wymogi dotyczące minimalnego natężenia wysyłanego światła (mierzonego przy użyciu standardowej żarówki określonej w pkt 8(*) ograniczają się w każdym odpowiednim kierunku do 80 % minimalnych wartości określonych w pakt. 7.1 i 7.2(*). Na takich samych zasadach, wymagane wartości maksymalne mogą zostać przekroczone o 20 %.

______

(*) Dokumentów określonych w pkt 1 załącznika I do niniejszej dyrektywy.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Dodatek 1

grafika

Dodatek 2

grafika

Dodatek 3

PRZYKŁAD ZNAKU HOMOLOGACJI WE CZĘŚCI

grafika

Urządzeniem opatrzonym powyższym znakiem homologacji WE części jest światło postojowe, któremu udzielono homologacji w Niemczech (e1) na mocy niniejszej dyrektywy (00) pod bazowym numerem identyfikacyjnym 1471.

ZAŁĄCZNIK II

WYMOGI TECHNICZNE

1. Wymogi techniczne wymienione są w pkt 2, 6-9 oraz w załącznikach 3-5 do Regulaminu nr 77 EKG ONZ, który składa się z konsolidacji następujących dokumentów:

- regulaminu w jego pierwotnej formie (00)(1)

- suplementów 1 i 2 do Regulaminu nr 77, włączając poprawki(2)

- suplementu 3 do Regulaminu nr 77,(3)

- suplementu 4 do Regulaminu nr 77,(4)

z wyjątkiem:

1.1. Odniesienia do »Regulaminu nr 48« należy rozumieć jako odniesienia do »dyrektywy 76/756/EWG«.

1.2. Odniesienia do »Regulaminu nr 37« należy rozumieć jako odniesienia do »załącznika VII do dyrektywy 76/761/EWG«.".

______

(1) E/ECE/324 } Rev. I/Add. 76.

E/ECE/TRANS/505

(2) E/ECE/324 } Rev. I/Add. 76/Amend. 1.

E/ECE/TRANS/505

(3) E/ECE/324 } Rev. I/Add. 76/Amend. 2.

E/ECE/TRANS/505

(4) TRANS/WP.29/530".

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.97.33

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 1999/16/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 77/540/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do świateł postojowych pojazdów silnikowych
Data aktu: 16/03/1999
Data ogłoszenia: 12/04/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 02/05/1999