RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 99,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),
a także mając na uwadze, co następuje:
Komitet Ekonomiczno-Społeczny, konsultowany na wniosek Komisji, nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez Radę na postawie art. 198 Traktatu; dlatego należy stanowić bez opinii Komitetu;
dyrektywa 92/12/EWG (2) określa ogólne ustalenia dotyczące przechowywania, przepływu oraz kontrolowania towarów objętych podatkiem akcyzowym;
artykuł 26 niniejszej dyrektywy przewiduje dla Danii odstępstwo od pobierania podatku akcyzowego od napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych powyżej pewnych ilości w przypadku gdy są one wwożone na terytorium Danii przez osoby prywatne na ich własny użytek;
Akt Przystąpienia z 1994 r. przewiduje, również w odniesieniu do art. 26 dyrektywy 92/12/EWG, że Szwecja i Finlandia mają prawo pobierać podatek akcyzowy od poszerzonej listy napojów alkoholowych i tytoniowych przetworzonych na takich samych zasadach;
tego typu odstępstwa są przyznawane w związku z faktem, iż w Europie bez granic, gdzie stawki podatku akcyzowego są bardzo zróżnicowane, natychmiastowe zniesienie wszystkich limitów stosowanych w zakresie akcyzy spowodowałoby niedopuszczalną zmianę przepływu wymiany towarowej i przychodów, jak również zakłócenie konkurencji w zainteresowanych Państwach Członkowskich, które tradycyjnie pobierają wysoki podatek akcyzowy na wyżej wspomniane towary, zarówno dlatego, że towary te stanowią poważne źródło dochodów, jak i ze względów sanitarno-społecznych;
odstępstwa zostały przyznane do dnia 31 grudnia 1996 r. przy procedurze kontrolnej identycznej do procedury ustanowionej w art. 28 dyrektywy 77/388/EWG (3);
jednakże dnia 31 grudnia 1996 r. minimalne stawki podatku akcyzowego stosowane w całej Wspólnocie będą niższe od tych, które zostały przyznane w ramach odstępstw tak, że zniesienie ich w określonym dniu spowoduje większe problemy niż te, które zostały przewidziane;
dlatego należy przewidzieć dłuższy okres dostosowawczy dla Danii, Finlandii i Szwecji zmieniając datę ustanowioną w art. 26 dyrektywy 92/12/EWG;
jednakże przepisy art. 26 stanowią odstępstwo od jednej z podstawowych zasad rynku wewnętrznego, to jest prawa obywateli do przewozu nabytych na własny użytek towarów z jednego miejsca Wspólnoty w drugie bez nabywania nowych obowiązków podatkowych, należy w możliwie największym stopniu wyeliminować skutki przepisów niniejszego artykułu;
należy dlatego, z jednej strony, w przypadku Danii i Finlandii przewidzieć stopniowe znoszenie ograniczeń ilościowych, które mogą być stosowane aż do chwili ich ostatecznego zniesienia dnia 31 grudnia 2003 r. i, z drugiej strony, ograniczyć z 36 do 24 godzin okres dający prawo do zwolnienia od podatku, który ma odpowiadać minimalnemu koniecznemu okresowi pobytu rezydenta poza granicami swojego Państwa Członkowskiego dla nabycia prawa do korzystania przez tego rezydenta z jakiegokolwiek zwolnienia;
zainteresowane Państwa Członkowskie mogą ustanowić dokładne warunki procesu liberalizacji w zależności od wszystkich elementów, które w danym przypadku należny wziąć pod uwagę;
jednakże że proces ten musi zostać poddany kontroli najpóźniej do dnia 30 czerwca 2000 r.;
należy zezwolić Szwecji na kontynuowanie stosowania obecnie obowiązujących ograniczeń do dnia 30 czerwca 2000 r. po zastosowaniu mechanizmu rewizyjnego analogicznego do przewidzianego art. 28 dyrektywy 77/388/EWG;
artykuł 1 ust. 2 rozporządzenia Rady 3925/91/EWG z dnia 19 grudnia 1991 r. dotyczący zniesienia kontroli i formalności stosowanych wobec bagażu podręcznego ładowni, osób odbywających lot wewnątrzwspólnotowy oraz bagażu osób przekraczających morze wewnątrz Wspólnoty(4) zawiera zapis, iż stosowanie go nie narusza zasad kontroli związanych z zakazami lub ograniczeniami nałożonymi przez Państwa Członkowskie w zakresie, w jakim są one zgodne z trzema Traktatami założycielskimi Wspólnot Europejskich; i że w związku z powyższym, weryfikacje niezbędne w celu stosowania ograniczeń ilościowych wskazanych w art. 26 dyrektywy 92/12/EWG muszą być uznane za tego typu kontrole i, jako takie, za zgodne z legislacją wspólnotową,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 30 grudnia 1996 r.
|
W imieniu Rady |
|
S. BARRETT |
|
Przewodniczący |
______
(1) Opinia wydana dnia 13 grudnia 1996 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. L 76 z 23.3.1992, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/74/WE (Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 46).
(3) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 95/7/WE (Dz.U. L 102 z 9.5.1995, str. 18)
(4) Dz.U. L 374 z 31.12.1991, str. 4.