(Tekst mający znaczenie dla EOG)(Dz.U.UE L z dnia 30 czerwca 1997 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG odnoszącą się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 96/79/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 13 ust. 2,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/756/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach(3), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 91/663/EWG(4), w szczególności jej art. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa 76/756/EWG jest jedną ze szczegółowych dyrektyw dotyczących procedury homologacji typu WE ustanowionej dyrektywą 70/156/EWG; w związku z tym, przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG dotyczącą układów, części oraz oddzielnych zespołów technicznych odnoszą się do niniejszej dyrektywy;
w szczególności art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej szczegółowej dyrektywy załączony był dokument informacyjny oraz świadectwo zatwierdzenia typu sporządzone na podstawie załącznika VI do tej dyrektywy, w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego; świadectwo zatwierdzenia przewidziane w dyrektywie 76/756/EWG musi być odpowiednio zmienione;
procedury powinny zostać uproszczone w celu zachowania równoważności, przewidzianej w art. 9 ust. 2 dyrektywy 70/156/EWG, między niektórymi szczegółowymi dyrektywami i odpowiadającymi im Regulaminami Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, gdy wspomniane Regulaminy zostaną zmienione; należy przede wszystkim zmienić w tym celu dyrektywę 76/756/EWG w odniesieniu do wymogów technicznych zastępując je wymogami regulaminu nr 48 na zasadzie odniesień;
w celu poprawienia bezpieczeństwa ruchu drogowego zdecydowano między innymi, aby była wymagana obowiązkowa instalacja trzeciego światła stop w pojazdach kategorii M1, oraz aby zezwolono na nieobowiązkową instalację świateł dziennych w pojazdach silnikowych;
istnieje potrzeba sprawdzenia kolejnych przepisów fakultatywnych odnoszących się do wymogów eksploatacyjnych poszczególnych urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej, a także ich instalacji na pojazdach silnikowych i ich przyczepach; istotne jest zakończenie prac technicznych w celu szybkiego wprowadzenia dalszych zmian do dyrektywy 76/756/EWG;
należy odnieść się do dyrektywy Rady 76/757/EWG(5), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 97/29/EWG(6);
środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowywania do Postępu Technicznego, ustanowionego dyrektywą 70/156 EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 czerwca 1997 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Martin BANGEMANN |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(2) Dz.U. L 18 z 21.1.1997, str. 7.
(3) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.
(4) Dz.U. L 366 z 31.12.1991, str. 17.
(5) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 32.
(6) Dz.U. L 171 z 30.6.1997, str. 11.