Decyzja 96/411/WE w sprawie usprawnienia wspólnotowych statystyk rolniczych

DEYZJA RADY
z dnia 25 czerwca 1996 r.
w sprawie usprawnienia wspólnotowych statystyk rolniczych

(96/411/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 1 lipca 1996 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 43,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając decyzję Rady 93/464/EWG z dnia 22 lipca 1993 r. w sprawie programu ramowego dla działań priorytetowych w zakresie informacji statystycznej w latach 1993- 1997(3), w szczególności jej art. 4 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

program ramowy 1993-1997 przewidziany decyzją 93/464/EWG zakłada, między innymi, potrzebę lepszego wykorzystania środków służących prowadzeniu statystyki rolniczej poprzez zastosowanie wyników operacji "przeglądu prawa" przeprowadzonej zgodnie z poprzednim programem statystycznym przewidzianym uchwałą Rady z dnia 19 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia w życie planu działań priorytetowych w zakresie informacji statystycznej: program statystyczny Wspólnot Europejskich (1989 do 1992)(4);

ten przegląd prawa wskazał główne aspekty zmian do wprowadzenia w statystykach rolniczych Wspólnoty;

zmiany te zawierają niektóre z głównych dziedzin gdzie można dokonać oszczędności, a gdzie występują nowe bądź wzrastające potrzeby; wspomniane zmiany powinny być zgodne z przyjętymi zasadami ogólnymi;

dostosowania krajowe muszą być skoordynowane na poziomie Wspólnoty, w celu zagwarantowania, że:

a) dane pozostają wystarczająco rzetelne w przypadku każdego Państwa Członkowskiego oraz porównywalne pomiędzy Państwami Członkowskimi;

b) zmiany do przepisów Rady, które mogą okazać się potrzebne, mogą zostać wskazane, przygotowane i zaproponowane przez Komisję we właściwym terminie a ponadto, Komisja przyjmuje w odpowiednim czasie przepisy wykonawcze dla przepisów Rady;

c) metodologiczne prace studyjne przeprowadzane przez różne Państwa Członkowskie dotyczące sprawnych sposobów spełniania zapotrzebowań na nowe informacje są odpowiednie;

d) harmonogram działań krajowych uwzględnia zbiorowy interes Wspólnoty;

e) wspólnotowe środki finansowe Wspólnoty ułatwiające realizację tego programu są wykorzystywane w uzupełnieniu do innych środków krajowych i w sposób najbardziej efektywny;

najlepszymi środkami osiągnięcia tej koordynacji są granice formalnej struktury pozwalające grupowo rozważyć techniczne ograniczenia i preferencje oraz wybory czynione w uzgodnionych interesach kraju i Wspólnoty;

udział finansowy Wspólnoty wobec Państw Członkowskich jest niezbędny, stosownie do ich obiektywnych potrzeb, w celu ułatwienia wprowadzania wymaganych dostosowań;

w celu osiągnięcia pożądanych oszczędności mogą być konieczne dostosowania do implementacji technicznej niektórych badań statystycznych; dostosowania takie powinny być dozwolone z zastrzeżeniem odpowiednich klauzuli ochronnych;

konieczne jest przyjęcie przepisu o możliwości przedłużenia obowiązywania niniejszej decyzji w kontekście następnego programu ramowego dla działań priorytetowych w zakresie informacji statystycznej odnoszącej się do okresu po 1997 r.;

podział zadań między Komisją a Państwami Członkowskimi jest w pełni zgodny z zasadą subsydiarności,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Cel

W celu poprawy sposobu, w jaki wspólnotowe statystyki rolnicze spełniają zapotrzebowania informacyjne wynikające z reform polityki rolnej Wspólnoty, Państwa Członkowskie, w granicach dostępnych zasobów, podejmują właściwe środki by przystosować swe krajowe systemy statystyk rolniczych. Uwzględniają w tym dziedziny pracy określone w załącznikach I i II do niniejszej decyzji oraz cele, cechy charakterystyczne i kryteria określone w załączniku III.

Artykuł  2

Rola Komisji

Komisja, działająca w uzgodnieniu z Państwami Członkowskimi:

a) 1 określa priorytetowe dziedziny statystyczne, spośród wymienionych w załączniku II, które mogą być przedmiotem działań na poziomie Państwa Członkowskiego na rok następny;

b) sprawdza charakter i porównywalność danych;

c) wskazuje i podejmuje działania istotne dla celów niniejszej decyzji na poziomie Wspólnoty.

Artykuł  3 2

Ramy czasowe wykonania i procedura

Proces dostosowywania wspólnotowej statystyki rolniczej przewidziany w art. 1 kontynuowany jest w okresie od 2003 do 2007 r. Jest on koordynowany przez Komisję za pomocą planów działań technicznych, jak przewidziano w art. 4. Po tym okresie Parlament Europejski i Rada mogą zadecydować o rozszerzeniu tego procesu zgodnie z propozycjami Komisji przewidzianymi w art. 11.

Artykuł  4

Techniczne plany działań dla statystyk rolniczych

1.
Corocznie Komisja ustala techniczny plan działania dla statystyk rolniczych zgodnie z procedurą ustaloną w art. 10. Zgodnie z art. 1 plany te obejmują działania, które mają być przeprowadzone przez Państwa Członkowskie. Dostępne środki mają zostać wykorzystane w taki sposób, aby uzyskać największy możliwy postęp w efektywności pod względem kosztów wspólnotowych statystyk rolniczych w celu spełniania wymogów prawa wspólnotowego, nieformalnych umów i zapotrzebowań na nową informację.

2.  3 (skreślony).

Artykuł  5 4

Sprawozdania Państwa Członkowskiego

Państwa Członkowskie przedkładają Komisji:

a) najpóźniej do dnia 31 maja każdego roku zgłoszenie określające ich zamiar, jeśli taki jest, uczestniczenia w działaniach priorytetowych na rok następny, któremu towarzyszy podsumowanie planów wykonania i prognoza kosztów;

b) po przyjęciu przez Komisję planu działań technicznych plan roboczy każdego działania, które ich dotyczy;

c) po zakończeniu każdego działania zwięzłe sprawozdanie w sprawie wykonania działania, w którym uczestniczyły.

Dokumenty, jakie należy przedłożyć na podstawie lit. a), b) i c), powinny obejmować planowane zmiany metodologii wykonania, prace, jakie mają zostać przeprowadzone, zidentyfikowane trudności oraz propozycje ich przezwyciężenia, krajowe i wspólnotowe zasoby, jakie należy zmobilizować oraz projekty usprawnień na poziomie wspólnotowym. Należy zidentyfikować jako takie działania, dla których wymagane jest finansowe wsparcie wspólnotowe.

Zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 10, Komisja opracowuje uproszczone standardowe formularze w celu ułatwienia przedstawiania powyższych informacji.

Artykuł  6

Postanowienia finansowe

1.
Wspólnota wnosi wkład do wydatków realizowanych przez Państwa Członkowskie w przystosowaniach krajowych systemów statystyk rolniczych bądź do takich wydatków na prace przygotowawcze, związane z nowymi czy wzrastającymi potrzebami, które są częścią technicznego planu działań.
2.
Wielkość wkładu dla Państw Członkowskich ustanawiana jest corocznie przez Komisję w powiązaniu z technicznym planem działań oraz zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 10.
3. 5
Wkład wypłacany jest na rzecz Państw Członkowskich w dwóch ratach, z których pierwsza, równoważna 30 % udziału wspólnotowego w kosztach działania, wypłacana jest z góry, po powiadomieniu i zaakceptowaniu przez Komisję roboczego planu przedmiotowych działań. Różnica wypłacana jest po przedstawieniu sprawozdania z wykonania działania przez Państwa Członkowskie i jego zatwierdzeniu przez Komisję. Komisja przeprowadza kontrole na miejscu, jakie uznaje za konieczne, we współpracy z właściwymi władzami Państw Członkowskich.
4. 6
Finansowe ramy wdrożenia tego programu na okres 2003-2007 ustala się niniejszym na 11,65 milionów EUR 8,65 milionów EUR przypada na okres od 2003 roku do 2006 roku.

Na okres począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., zaproponowaną kwotę uważa się za potwierdzoną, jeżeli podczas danego okresu jest ona zgodna z obowiązującą perspektywą finansową na okres począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r.

Roczne przydziały są zatwierdzane przez władze budżetowe w granicach perspektywy finansowej.

Artykuł  7

Elastyczność

Gdzie konieczne, aby osiągnąć cele niniejszej decyzji oraz w okresie realizowania technicznego planu działań, Komisja, postępując zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 10, może zatwierdzić wniosek Państwa Członkowskiego o dopuszczeniu do przyjęcia jednej lub więcej z następujących cech badań statystycznych wymienionych w załączniku IV: objętych regionów, pod-podziałów terytorialnych, definicji, metodologii badania, dat badania, wykazu cech charakterystycznych i rozmiaru klas.

Artykuł  8

Dostosowanie do zmieniających się okoliczności

Komisja może zmienić załącznik I (obszary statystyczne, w których zidentyfikowano potencjalne oszczędności) i załącznik II (obszary statystyczne, w których występują nowe lub wzrastające potrzeby) zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 10. Komisja poinformuje Parlament Europejski i Radę o tych zmianach.

Artykuł  9

Rola Stałego Komitetu ds. Statystyki Rolniczej

Stały Komitet ds. Statystyki Rolniczej ustanowiony decyzją 72/279/EWG(5) zbiera się co najmniej raz w roku w celu omówienia:

a) raportów sporządzonych przez Państwa Członkowskie w sprawie realizacji programu w poprzednim roku;

b) działań proponowanych przez Państwa Członkowskie na następny rok oraz prognozy na dwa kolejne lata;

c) technicznego planu działań na następny rok;

d) finansowego wkładu wspólnoty określonego w art. 6;

e) ewentualnych zmian do załączników I i II.

Artykuł  10 7
1.
Komisja jest wspierana przez Stały Komitet ds. Statystyki Rolniczej, zwany dalej "Komitetem".
2.
W przypadku odniesienia się do niniejszego artykułu art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE stosuje się z uwagi na przepisy zawarte w art. 8 wymienionej decyzji.

Okres przewidziany w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet przyjmie własny regulamin.
Artykuł  11 8

Sprawozdanie

Przed dniem 1 listopada 2007 r. Komisja przedstawia sprawozdanie na temat postępu o realizacji niniejszej decyzji Parlamentowi Europejskiemu i Radzie z towarzyszącymi im w razie potrzeby wnioskami jej przedłużenia.

Artykuł  11a 9

Baza danych płatności dokonywanych przez EFOGR (Sekcja Gwarancji)

Komisja kontynuuje obecne analizy możliwości wykonania w celu ustalenia technicznej możliwości ustanowienia bazy danych odnoszącej się do wypłat dokonywanych przez EFOGR (Sekcja Gwarancji), tak aby obejmowała, w szczególności na poziomie każdego beneficjanta, dane dotyczące poziomu otrzymywanej pomocy, obszarów i liczby zwierząt, których pomoc dotyczy oraz najbardziej odpowiedni system komputerowy dla przetwarzania takich danych.

Najpóźniej w dniu 31 grudnia 2001 r. Komisja składa sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w sprawie wyników tych analiz możliwości wykonania oraz w sprawie zasobów (technicznych, finansowych i ludzkich), których należałoby wymagać w celu wprowadzenia bazy danych i statystycznego przetwarzania danych.

Artykuł  12

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 25 czerwca 1996 r.

W imieniu Rady
M. PINTO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 336 z 14.12.1995, str. 6.

(2) Opinia wydana dnia 24 maja 1996 r. (Dz.U. C 166 z 10.6.1996).

(3) Dz.U. L 219 z 28.8.1993, str. 1.

(4) Dz.U. C 161 z 28.6.1989, str. 1.

(5) Dz.U. L 179 z 7.8.1972, str. 2.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

OBSZARY STATYSTYCZNE, W KTÓRYCH ZIDENTYFIKOWANO POTENCJALNE OSZCZĘDNOŚCI(1)

1. Badania struktur gospodarstw rolnych: uproszczenie i restrukturyzacja listy cech charakterystycznych, zwłaszcza dla badań pośrednich.

2. Badanie dotyczące gruntów przeznaczonych pod uprawę winorośli: uproszczenie programu tabel statystycznych.

3. Badanie dotyczące drzew owocowych: redukcja obowiązków odnoszących się do badań pośrednich.

4. Wskaźnik dochodu z działalności rolniczej: zniesienie pierwszych niezagregowanych ogólnych oszacowań w październiku oraz zniesienie każdego szczegółu o drugorzędnym znaczeniu.

5. Ogólny przychód gospodarstw domowych: większa elastyczność w częstotliwości oraz założeniach celu.

6. Badania zwierząt: wniosek w sprawie koncepcji elastycznego rolnictwa, np. przyjmowanie częstotliwości badań odpowiednio do liczności żywego inwentarza w każdym kraju.

7. Statystyki mleczarskie: eliminacja statystyk tygodniowych, eliminacja statystyk dotyczących kazeiny, redukcja pewnych statystyk rocznych oraz uproszczenie statystyk dotyczących struktur mleczarskich.

______

(1) W przeglądzie statystyk rolnych wykonanych zgodnie z programem statystycznym Wspólnot Europejskich na lata 1989-1992. Niektóre ze zidentyfikowanych oszczędności zostały wprowadzone od początku tego zadania.

ZAŁĄCZNIK  II 10

OBSZARY, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ NOWE LUB WZRASTAJĄCE POTRZEBY

Tematy

1. Badanie struktury gospodarstwa rolnego: dostosowanie wykazu cech charakterystycznych w celu uwzględnienia nowych potrzeb.

2. Wczesne szacunki siewów i planów sadzenia roślin na początku zimy dla głównych upraw.

3. Ulepszenie i szybkie dostarczanie danych statystycznych dotyczących produkcji w niektórych sektorach (owoce i warzywa, wino, jaja i drób, kwiaty).

4. Ulepszenie statystyki dotyczącej konsumpcji i poziomów zapasów oraz zmian w zakresie głównych produktów w związku z regularnym sporządzaniem bilansu dostaw na poziomie europejskim.

5. Pasza dla zwierząt gospodarskich: zwalczanie niektórych opóźnień w bilansowaniu pasz.

6. Opracowanie bardziej zharmonizowanej wspólnotowej statystyki dotyczącej leśnictwa.

7. Statystyka cen rolnych: nowy wybór całościowej serii cen rolnych uwzględniający postęp techniczny i zmiany gospodarcze.

8. Dane statystyczne w sprawie rozwoju obszarów wiejskich i wpływu rolnictwa na środowisko.

Metodologia

9. Ulepszone nowe metody pozwalające Państwom Członkowskim na skuteczniejsze spełnianie potrzeb w zakresie obecnych i nowych informacji, np. badania wstępne, dane administracyjne, panele, teledetekcja.

ZAŁĄCZNIK  III

CELE, CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I KRYTERIA SYSTEMU WSPÓLNOTOWYCH STATYSTYK ROLNICZYCH

Stały postęp

1. Wspólnotowe statystyki rolnicze będą podlegać równomiernemu ulepszaniu w zakresie efektywność pod względem kosztów oraz zdolności sprostania potrzebom statystycznym Wspólnoty oraz państw trzecich.

Pozytywna weryfikacja porównawcza

2. Wspólnotowe statystyki rolnicze stosują stałą weryfikację jakościową w celu upewnienia się, że dane są adekwatne do potrzeb, dla których są przedstawiane. W szczególności można zażądać by Państwa Członkowskie powiadomiły Komisję i inne Państwa Członkowskie o zastosowanych metodach statystycznych oraz ich przydatności.

Obowiązek udzielania odpowiedzi

3. Wspólnotowe statystyki rolnicze nałożą możliwie najmniejsze obciążenia w zakresie udzielania odpowiedzi w celu spełnienia potrzeb informacyjnych.

Integracja statystyk rolniczych ze statystykami dotyczącymi innej działalności

4. Usprawnienie wspólnotowych statystyk rolniczych ułatwi:

a) zbliżenie się do statystyk z innych dziedzin;

b) wsparcie ogólnych systemów statystycznych;

c) skorzystanie z instrumentów statystyk rolniczych w celu zebrania informacji statystycznych potrzebnych w innych dziedzinach.

Komplementarność pomiędzy poziomami wspólnotowym i krajowym

5. Krajowe systemy statystyk rolniczych mogą zebrać i przedłożyć na ręce Komisji dane formalnie niedostarczane na poziomie Wspólnoty. Podobnie, niektóre zastosowania wypracowane bezpośrednio na poziomie Wspólnoty (na przykład Eurofarm, SPEL) mogą być wykorzystane w celu dostarczenia Państwom Członkowskim informacji niedostępnej na poziomie krajowym.

Koncentracja na najważniejszych aspektach

6. Znaczenie informacji, którą dostarcza każde Państwo Członkowskie może różnić się odpowiednio do ważności objętego zjawiska omawianego na poziomie regionalnym, krajowym i wspólnotowym.

Najbardziej efektywna podejście krajowe

7. Państwa Członkowskie mogą zbierać podstawowe dane za pomocą najbardziej efektywnej metody statystycznej, uwzględniając definicję, ograniczenia terminowe i wymagany poziom dokładności (z zastrzeżeniem weryfikacji określonej w pkt 2).

Optymalizacja

8. Szczegółowe wymagania wspólnotowe wymienione w różnorodnych dokumentach prawnych Wspólnoty oraz nieformalnych uzgodnieniach nie stanowią zoptymalizowanej struktury. Każde Państwo Członkowskie musi zagwarantować, że jego krajowy system statystyk rolniczych jest przystosowany i odpowiada w sposób optymalny wymaganiom. Wymagania wspólnotowe nie mogą niepotrzebnie utrudniać optymalizacji krajowej.

ZAŁĄCZNIK  IV

GŁÓWNE ROZPORZĄDZENIA I DYREKTYWY RADY ODNOŚNIE STATYSTYK ROLNICZYCH

Dyrektywa Rady 72/280/EWG z dnia 31 lipca 1972 r. dotycząca badań statystycznych, które mają być przeprowadzane przez Państwa Członkowskie odnośnie do mleka i przetworów mlecznych

(Dz.U. L 179 z 7.8.1972, str. 2).

Dyrektywa Rady 76/625/EWG z dnia 20 lipca 1976 r. dotycząca badań statystycznych prowadzonych przez Państwa Członkowskie w celu określenia potencjału produkcyjnego plantacji niektórych gatunków drzew owocowych

(Dz.U. L 218 z 11.8.1976, str. 10).

Dyrektywa Rady 93/23/EWG z dnia 1 czerwca 1993 r. dotycząca przyszłych badań statystycznych hodowli trzody chlewnej

(Dz.U. L 149 z 21.6.1993, str. 1).

Dyrektywa Rady 93/24/EWG z dnia 1 czerwca 1993 r. dotycząca przyszłych badań statystycznych hodowli bydła

(Dz.U. L 149 z 21.6.1993, str. 5).

Dyrektywa Rady 93/25/EWG z dnia 1 czerwca 1993 r. w sprawie przyszłych badań statystycznych odnośnie do pogłowia owiec i kóz

(Dz.U. L 149 z 21.6.1993, str. 10).

Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2782/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie produkcji i obrotu rynkowego jaj wylęgowych oraz piskląt drobiu hodowlanego

(Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 100).

Rozporządzenie Rady (EWG) nr 357/79 z dnia 5 lutego 1979 r. w sprawie badań statystycznych obszarów przeznaczonych pod uprawę winorośli

(Dz.U. L 54 z 5.3.1979, str. 124).

Rozporządzenie Rady (EWG) nr 571/88 z dnia 29 lutego 1988 r. w sprawie organizacji badań statystycznych wspólnotowych dotyczących struktury gospodarstw rolnych w okresie od 1988 r. do 1997 r.

(Dz.U. L 56 z 2.3.1988, str. 1).

Rozporządzenie Rady (EWG) nr 837/90 z dnia 26 marca 1990 r. dotyczące informacji statystycznych, dostarczanych przez Państwa Członkowskie na temat produkcji zbóż

(Dz.U. L 88 z 3.4.1990, str. 1).

Rozporządzenie Rady (EWG) nr 959/93 z dnia 5 kwietnia 1993 r. dotyczące informacji statystycznych dostarczanych przez Państwa Członkowskie o płodach rolnych innych niż zboża

(Dz.U. L 98 z 24.4.1993, str. 1).

1 Art. 2 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 1 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2298/2000/WE z dnia 28 września 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.263.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 października 2000 r.
2 Art. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2298/2000/WE z dnia 28 września 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.263.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 października 2000 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1919/2002/WE z dnia 21 października 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.293.5) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 listopada 2002 r.

3 Art. 4 ust. 2 skreślony przez art. 1 pkt 3 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2298/2000/WE z dnia 28 września 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.263.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 października 2000 r.
4 Art. 5:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 98/3/WE z dnia 18 grudnia 1997 r. (Dz.U.UE.L.98.1.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2298/2000/WE z dnia 28 września 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.263.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 października 2000 r.

5 Art. 6 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a) decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2298/2000/WE z dnia 28 września 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.263.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 października 2000 r.
6 Art. 6 ust. 4:

- dodany przez art. 1 pkt 5 lit. b) decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2298/2000/WE z dnia 28 września 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.263.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 października 2000 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1919/2002/WE z dnia 21 października 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.293.5) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 listopada 2002 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 787/2004/WE z dnia 21 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.138.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 maja 2004 r.

7 Art. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 6 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2298/2000/WE z dnia 28 września 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.263.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 października 2000 r.
8 Art. 11:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 98/3/WE z dnia 18 grudnia 1997 r. (Dz.U.UE.L.98.1.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2298/2000/WE z dnia 28 września 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.263.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 października 2000 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 i 4 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1919/2002/WE z dnia 21 października 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.293.5) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 listopada 2002 r.

9 Art. 11a dodany przez art. 1 pkt 8 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2298/2000/WE z dnia 28 września 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.263.1) zmieniającej nin. decyzję z dniem 21 października 2000 r.
10 Załącznik II zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 98/514/WE z dnia 29 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.230.28) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 lipca 1998 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024