Rozporządzenie 3069/95 ustanawiające wspólnotowy system obserwacji na statkach rybackich Wspólnoty Europejskiej na obszarze objętym regulacją Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO)

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 3069/95
z dnia 21 grudnia 1995 r.
ustanawiające wspólnotowy system obserwacji na statkach rybackich Wspólnoty Europejskiej na obszarze objętym regulacją Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 43,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

Konwencja o przyszłej współpracy wielostronnej w dziedzinie rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku została zatwierdzona przez Radę na mocy rozporządzenia (EWG) nr 3179/78(3) i weszła w życie z dniem 1 stycznia 1979 r.;

Organizacja Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO), utworzona na mocy Konwencji NAFO, przyjęła Wspólny System Inspekcji i Nadzoru, który został zatwierdzony na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 1956/88(4);

NAFO przyjęła pilotażowy system obserwacji na okres 1993-1995, który został wykonany we Wspólnocie na mocy rozporządzenia (EWG) nr 3928/92(5);

w celu poprawy kontroli i stosowania przepisów na obszarze objętym regulacją NAFO oraz uzupełnienia obowiązującego Systemu Wspólnych Międzynarodowych Inspekcji i Nadzoru Wspólnota uzgodniła w ramach NAFO oraz Umowy w sprawie rybołówstwa z Kanadą rozmieszczenie obserwatorów Wspólnoty na pokładach wspólnotowych statków rybackich, podczas połowów prowadzonych na wyżej wymienionym obszarze objętym regulacją NAFO;

dnia 15 września 1995 r. Komisja ds. Rybołówstwa NAFO przyjęła wniosek dotyczący wprowadzenia globalnego systemu obserwacji;

stosownie do art. XI Konwencji NAFO w przypadku braku zastrzeżeń wniosek ten stanie się środkiem wiążącym Umawiające się Strony od dnia 15 listopada 1995 r.;

system może zostać zaakceptowany przez Wspólnotę;

właściwe jest uregulowanie systemu obserwacji jednym rozporządzeniem i w związku z tym uchylenie rozporządzenia (EWG) nr 3928/92;

uchwala się przepisy dotyczące przyjmowania szczegółowych zasad stosowania powyższego systemu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1 1

Nie naruszając przepisów art. 2 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 1956/88, Państwa Członkowskie, wyznaczają obserwatorów na wszystkie własne statki rybackie prowadzące lub zamierzające prowadzić działalność połowową na obszarze objętym regulacją NAFO. Należycie wyznaczeni obserwatorzy pozostają na pokładzie statków rybackich, do których są przypisani, do czasu zastąpienia ich innymi obserwatorami.

Z wyjątkiem przypadków działania siły wyższej statki rybackie bez obserwatora na pokładzie nie zostaną dopuszczone do rozpoczęcia lub kontynuowania połowów na obszarze objętym regulacją NAFO.

Artykuł  1a 2

Państwa Członkowskie przekażą Komisji listę obserwatorów wyznaczonych przez siebie na mocy art. 1 najpóźniej do dnia 20 stycznia każdego roku, a następnie niezwłocznie po wyznaczeniu każdego nowego obserwatora

Artykuł  2 3

Kapitanowie wspólnotowych statków rybackich działających na obszarze objętym regulacją NAFO zaokrętują należycie wyznaczonych obserwatorów oraz będą z nimi współpracować w celu umożliwienia im wykonywania ich obowiązków na pokładzie powyższych statków.

Artykuł  3

Szczegółowe zasady regulujące wyznaczanie obserwatorów, ich obowiązki oraz obowiązki kapitanów statków ustanowione są w załączniku I.

Artykuł  4 4

"Wszelkie koszty związane z działaniami obserwatorów, podejmowanymi na mocy niniejszego rozporządzenia, ponoszą Państwa Członkowskie. Państwa Członkowskie mogą obciążyć tymi kosztami, w części lub całości, operatorów tych statków".

Artykuł  5

Właściwe organy Państw Członkowskich otrzymujące sprawozdanie końcowe obserwatora po zakończeniu okresu obserwacji oceniają treść i konkluzje zawarte w omawianym sprawozdaniu. W przypadku gdy sprawozdanie wskazuje, że obserwowany statek prowadził połowy niezgodnie ze środkami ochronnymi, wyżej wymienione organy podejmą wszelkie stosowne działania w celu przeprowadzenia dochodzenia w sprawie w celu zapobieżenia takim praktykom.

Artykuł  6

Niniejsze rozporządzenie (EWG) nr 3928/92 traci moc.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 1995 r.

W imieniu Rady
L. ATIENZA SERNA
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 211 z 15.08.1995, str. 13.

(2) Opinia wydana dnia 15.12.1995 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 378 z 30.12.1978, str. 1.

(4) Dz.U. L 175 z 6.07.1988, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3067/95 (Dz.U. L 329 z 30.12.1995, str. 1).

(5) Dz.U. L 397 z 31.12.1992, str. 78.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I 5

SZCZEGÓŁOWE ZASADY OKREŚLONE W ART. 3

1. Wyznaczenie obserwatorów

i) w celu wykonania zobowiązania wyznaczenia obserwatorów Państwa Członkowskie wyznaczą odpowiednio wykwalifikowane i doświadczone kadry. Wybrane kadry powinny posiadać następujące umiejętności umożliwiające im wykonywanie ich obowiązków:

– dostateczne doświadczenie do identyfikacji gatunków i narzędzi połowowych,

– umiejętności nawigacji,

– zadowalającą znajomość środków ochrony i stosowania prawa w NAFO,

– zdolność do przeprowadzania podstawowych zadań naukowych, np. pobierania próbek na wniosek oraz dokładnego prowadzenia obserwacji i rejestrów,

– zadowalającą znajomość języka państwa bandery obserwowanego statku rybackiego.

ii) Państwa Członkowskie podejmą wszelkie niezbędne działania w celu zapewnienia, aby obserwatorzy zostali zaokrętowani na pokładach statków rybackich w należycie wyznaczonym terminie i miejscu oraz aby udzielono im pomocy przy odjeździe po zakończeniu okresu obserwacji.

2. Obowiązki obserwatorów

Podstawowym zadaniem obserwatorów jest monitorowanie przestrzegania przez statki rybackie istotnych środków ochrony i stosowania prawa. Wyznaczeni obserwatorzy w szczególności:

a) prowadzą rejestr połowów obserwowanego statku; połowy są rejestrowane z wykorzystaniem wzorcowego formularza podanego poniżej w Dodatku;

b) sprawdzają pozycję statku podczas połowów;

c) obserwują i oceniają połowy dokonywane na zasadzie indywidualnych parametrów (miejsce, głębokość, czas przebywania sieci w wodzie);

d) identyfikują skład połowu;

e) kontrolują odrzuty, przyłowy i połowy ryb niewymiarowych;

w szczególności obserwatorzy zbierają dane dotyczące odrzutów i zatrzymanych ryb niewymiarowych z zastosowaniem poniższego systemu pobierania próbek, jeśli pozwalają na to okoliczności:

i) dla każdego zaciągu należy oszacować ogólny połów według gatunków i ich wagi oraz zarejestrować wagę odrzutów według gatunków;

ii) z każdego dziesiątego zaciągu należy pobrać szczegółowe próbki według gatunków, podając poza wagą mierzonej próbki, wymiary długości reprezentatywne dla części połowu, która ma być wyładowana i dla części odrzuconej;

iii) w każdym przypadku, gdy teren połowowy ulega zmianie w zakresie odległości większej niż 5 mil morskich, cykl przedstawiony w ppkt i) i ii) rozpoczyna się od początku.

f) rejestrują narzędzia, rozmiar oczek sieci i mocowania stosowane przez kapitana;

g) weryfikują wpisy do dziennika okrętowego i dziennika produkcji. Weryfikacji dziennika produkcji dokonuje się z wykorzystaniem czynnika konwersji stosowanego przez kapitana;

h) weryfikują raporty zgłoszeniowe;

i) zgłaszają w ciągu 24 godzin dowody jawnego naruszenia. Raporty sporządza się dla jednostki inspekcyjnej NAFO na obszarze objętym regulacją NAFO, która powiadamia o jawnym naruszeniu Sekretarza Wykonawczego NAFO. Obserwatorzy używają ustalonego kodu przy komunikowaniu się z jednostką inspekcyjną;

j) sporządzają dzienne sprawozdania z połowów statku zgodnie z formularzem podanym w Dodatku;

k) kontrolują funkcjonowanie urządzeń do automatycznego zdalnego rejestrowania pozycji, o ile takie znajdują się na pokładzie oraz są wykorzystywane przez obserwowany statek;

l) prowadzą prace naukowe i pobierają próbki na wniosek Komisji ds. Rybołówstwa NAFO lub odpowiednich organów państwa bandery obserwowanego statku;

m) w ciągu 20 dni po zakończeniu okresu obserwacji przedstawiają Komisji i właściwym organom Państw Członkowskich, które ich/go wyznaczyły sprawozdanie. Sprawozdanie podsumowuje główne ustalenia poczynione przez obserwatora. Komisja przekazuje sprawozdanie Sekretarzowi Wykonawczemu NAFO;

n) wyznaczeni obserwatorzy podejmą wszelkie odpowiednie kroki w celu zapewnienia aby ich obecność na pokładzie statków rybackich nie stanowiła przeszły ani nie zakłócała sprawnego funkcjonowania statku, włączając połowy;

o) obserwator chroni mienie i sprzęt znajdujące się na pokładzie statku rybackiego oraz przestrzega poufności wszelkich dokumentów należących do omawianych statków;

p) wszystkie obowiązki obserwacyjne ograniczają się do obszaru objętego regulacją NAFO.

3. Kapitanowie statków rybackich

i) kapitan statku rybackiego wyznaczonego do zaokrętowania obserwatora podejmie wszelkie rozsądne kroki w celu ułatwienia jego przybycia i odjazdu. Podczas przebywania na pokładzie, wyznaczonemu obserwatorowi zapewnia się odpowiednie zakwaterowanie i adekwatne warunki pracy. Kapitan statku rybackiego w celu ułatwienia wykonywania obserwatorowi jego obowiązków, umożliwia mu dostęp do dokumentów statku (dziennik połowowy, plan zdolności produkcyjnych, dziennik produkcji lub plan załadunku) oraz do różnych części statku a w razie potrzeby do zatrzymanego odłowu i połowu przeznaczonego do odrzucenia;

ii) kapitan zostanie w odpowiednim czasie poinformowany o dacie i miejscu okrętowania obserwatorów oraz o przewidywanym okresie trwania obserwacji;

iii) kapitan obserwowanego statku może, na swój wniosek, uzyskać egzemplarz sprawozdania obserwatora.

Dodatek

grafika

ZAŁĄCZNIK  II 6

(skreślony)

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 855/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.161.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
2 Art. 1a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 855/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.161.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
3 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 855/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.161.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
4 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 855/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.161.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.
5 Załącznik I:

-zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1049/97 z dnia 9 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.154.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 czerwca 1997 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 5i 6rozporządzenia nr 855/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.161.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.

6 Załącznik II skreślony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 855/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.161.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1995.329.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 3069/95 ustanawiające wspólnotowy system obserwacji na statkach rybackich Wspólnoty Europejskiej na obszarze objętym regulacją Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO)
Data aktu: 21/12/1995
Data ogłoszenia: 30/12/1995
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/01/1996