Dyrektywa 95/64/WE w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską

DYREKTYWA RADY 95/64/WE
z dnia 8 grudnia 1995 r.
w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 213,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

aby wypełnić powierzone jej zadania w kontekście wspólnej polityki transportu morskiego, Komisja musi mieć do swojej dyspozycji porównywalne, rzetelne, jednoczesne i regularne dane statystyczne dotyczące skali i rozwoju przewozu rzeczy i osób drogą morską do i ze Wspólnoty, między Państwami Członkowskimi oraz krajowego transportu morskiego;

posiadanie dobrej wiedzy o rynku transportu morskiego jest również ważne dla Państw Członkowskich i podmiotów gospodarczych;

obecnie nie ma żadnych szczegółowych statystyk obejmujących całą Wspólnotę, dotyczących transportu rzeczy i osób drogą morską;

decyzja Komisji 93/464/EWG z dnia 22 lipca 1993 r. w sprawie programu ramowego dotyczącego działań priorytetowych w zakresie informacji statystycznej w latach 1993-1997 (4) podkreślała potrzebę zbierania szczegółowych statystyk;

gromadzenie wspólnotowych danych statystycznych opartych na porównywalnych lub jednolitych podstawach sprawi, że możliwe stanie się ustanowienie zintegrowanego systemu dostarczającego rzetelnych, zgodnych i aktualnych informacji;

dane dotyczące transportu rzeczy i osób drogą morską muszą stać się porównywalne między Państwami Członkowskimi oraz między różnymi środkami transportu;

Komisja ma przedłożyć, zgodnie z przepisami, sprawozdanie omawiające funkcjonowanie niniejszej dyrektywy;

należy ustanowić przepisy na okres przejściowy w celu umożliwienia Państwom Członkowskim dostosowania ich systemów statystycznych do wymagań niniejszej dyrektywy oraz rozpoczęcia programu badań pilotażowych dotyczących określonych problemów stawianych przez niektóre zgromadzone dane;

Wspólnota powinna w związku z tym, w początkowym okresie, wesprzeć finansowo Państwa Członkowskie w odniesieniu do zaangażowanej pracy;

do celów stosowania niniejszej dyrektywy, włączając w to przygotowania do dostosowania jej do rozwoju ekonomicznego i technicznego, należy odnieść się do Komitetu ds. Programu Statystycznego ustanowionego na mocy decyzji Rady 89/382/EWG, Euratom (5);

zgodnie z zasadą pomocniczości, tworzenie wspólnych standardów statystycznych umożliwiających wytworzenie jednolitej informacji może być efektywnie rozpoczęte jedynie na poziomie wspólnotowym; dane będą zbierane w każdym Państwie Członkowskim przez upoważnione organy i instytucje, odpowiedzialne za opracowywanie oficjalnych statystyk,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Państwa Członkowskie gromadzą statystyki Wspólnoty dotyczące przewozu rzeczy i osób statkami pełnomorskimi zawijającymi do portów na ich terytoriach.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej dyrektywy:

1) "przewóz rzeczy i osób drogą morską" oznacza przepływ rzeczy i osób przy użyciu statków pełnomorskich, w podróżach, które podejmowane są drogą morską w całości lub częściowo.

Zakres niniejszej dyrektywy obejmuje również towary:

a) wysłane do instalacji morskich;

b) odzyskane z dna morskiego i wyładowane w portach.

Zbiorniki i zapasy dostarczane do statków są wyłączone z zakresu;

2) "statki pełnomorskie" oznacza statki inne niż te, które pływają wyłącznie po wodach śródlądowych lub ich częściach, lub przylegających do nich wodach chronionych lub obszarach, gdzie stosuje się przepisy portowe.

Niniejszej dyrektywy nie stosuje się do połowowych statków rybackich, statków-przetwórni, statków służących do wierceń i poszukiwań, holowników, statków-pchaczy, statków badawczych i pomiarowych, pogłębiarek, okrętów wojennych lub statków wykorzystywanych jedynie do celów niehandlowych;

3) port" oznacza miejsce posiadające urządzenia dla statków handlowych, do cumowania oraz ładowania lub rozładowywania ładunku albo do wysadzenia lub zabrania pasażerów na lub ze statków;

4) "przynależność państwowa przewoźnika morskiego" oznacza kraj, w którym skupia się rzeczywista działalność handlowa przewoźnika;

5) "przewoźnik morski" oznacza każdą osobę, która zawiera lub w imieniu której jest zawierana z załadowcą lub pasażerem umowa o przewóz morski rzeczy lub osób.

Artykuł  3

Właściwości gromadzenia danych

1.
Państwa Członkowskie gromadzą dane dotyczące następujących dziedzin:

a) informacje o pasażerach i ładunku;

b) informacje dotyczące statków.

Statki o tonażu brutto mniejszym niż 100 mogą być wyłączone z gromadzenia danych.

2.
Właściwości gromadzenia danych, a mianowicie zmienne statystyczne w każdej dziedzinie oraz nazewnictwa do ich klasyfikacji, jak również powtarzalność okresowa obserwacji, wymienione są w załącznikach do niniejszej dyrektywy.
3.
Gromadzenie danych opiera się tak dalece, jak jest to możliwe, na dostępnych źródłach, ograniczając obciążenie respondentów.
Artykuł  4

Porty

1.
Do celów niniejszej dyrektywy, zgodnie z procedurą określoną w art. 13, sporządzony zostaje wykaz portów oznaczonych kodem i sklasyfikowanych według krajów i morskich obszarów przybrzeżnych.
2.
Każde Państwo Członkowskie wybiera z niniejszego wykazu jakikolwiek port obsługujący więcej niż jeden milion ton towarów lub rejestrujący przepływ więcej niż 200.000 pasażerów rocznie.

Przez okres nie dłuższy niż trzy lata od dnia wejścia w życie niniejszej dyrektywy, każde Państwo Członkowskie może wybrać tylko porty obsługujące więcej niż dwa miliony ton towarów lub rejestrujące przepływ więcej niż 400.000 pasażerów rocznie.

Dla każdego wybranego portu dostarcza się szczegółowe dane, zgodnie z załącznikiem VIII, dla dziedzin (rzeczy i osoby), w których port spełnia kryterium selekcyjne, oraz z danymi podsumowującymi, jeżeli ma to zastosowanie, w innych dziedzinach.

3.
W przypadku portów, które nie zostały wybrane z wykazu, dostarczane są dane podsumowujące zgodnie z załącznikiem VIII, zbiór danych A3.
Artykuł  5

Dokładność statystyk

Metody gromadzenia danych są takie, że Wspólnotowe statystyki transportu morskiego przedstawiają precyzję wymaganą dla zbiorów danych statystycznych opisaną w załączniku VIII. Standardy dokładności są formułowane zgodnie z procedurą określoną w art. 13.

Artykuł  6

Przetwarzanie wyników gromadzenia danych

Państwa Członkowskie przetwarzają informacje statystyczne zebrane na podstawie art. 3 w celu otrzymania porównywalnych statystyk, ze standardem dokładności przewidzianym w art. 5.

Artykuł  7

Przekazywanie wyników gromadzenia danych

1.
Państwa Członkowskie przekazują dane, określone w art. 3 do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich, włączając dane zgłaszane przez Państwo Członkowskie jako tajne zgodnie z ustawodawstwem krajowym lub praktyką dotyczącą poufności informacji statystycznych, zgodnie zrozporządzeniem Rady (Euratom, EWG) nr 1588/90 z dnia 11 czerwca 1990 r. w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności(6).
2.
Wyniki są przekazywane zgodnie ze strukturą zbiorów danych statystycznych określoną w załączniku VIII. Szczegóły techniczne przekazywania wyników będą określone zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13.
3.
Przekazanie wyników odbywa się w ciągu pięciu miesięcy od ukończenia okresu obserwacji dla danych o kwartalnej powtarzalności okresowej oraz w ciągu ośmiu miesięcy dla danych o rocznej powtarzalności okresowej.

Pierwszy przekaz obejmuje pierwszy kwartał 1997 r.

Artykuł  8

Sprawozdania

1.
Państwa Członkowskie dostarczają Komisji wszystkie istotne informacje dotyczące metod użytych przy opracowywaniu danych. Wysyłają one również szczegóły istotnych zmian metod użytych do gromadzenia danych.
2.
Po okresie gromadzenia danych wynoszącym ponad trzy lata, Komisja przedkłada Radzie sprawozdanie dotyczące doświadczenia nabytego w pracy wykonanej na mocy niniejszej dyrektywy.
Artykuł  9

Upowszechnianie danych statystycznych

Komisja upowszechnia właściwe dane statystyczne z powtarzalnością okresową porównywalną do tej, z jaką są przekazywane wyniki.

Ustalenia dotyczące publikacji lub upowszechniania danych statystycznych przez Komisję są podejmowane zgodnie z procedurą określoną w art. 13.

Artykuł  10

Okres przejściowy

1.
Podczas okresu przejściowego nie dłuższego niż trzy lata mogą być przyznawane, zgodnie z procedurą określoną w art. 13, odstępstwa, na mocy niniejszej dyrektywy, w zakresie, w jakim krajowe systemy statystyczne wymagają znacznego dostosowania.
2.
Podczas okresu przejściowego określonego w ust. 1 przyjęty zostanie, zgodnie z procedurą określoną w art. 13, program badań pilotażowych dotyczący następujących kwestii:

a) wykonalności i kosztów, ponoszonych przez Państwa Członkowskie oraz respondentów, gromadzenia następujących informacji:

– opis rzeczy, określony w załączniku III i załączniku VIII, zbiór danych B1,

– osoby przewożone na niewielkie odległości,

– informacja dotycząca linii dowozowych oraz łańcuchów przewozowych,

– dane dotyczące przynależności państwowej przewoźnika morskiego;

b) możliwości gromadzenia danych na podstawie porozumień zawartych w kontekście uproszczenia procedur handlowych, Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ISO), Europejskiego Komitetu Normalizacyjny (CEN) oraz międzynarodowych przepisów prawa celnego.

Komisja informuje Radę o wyniku badań pilotażowych i przedkłada jej propozycje dotyczące rozszerzenia systemu wprowadzonego niniejszą dyrektywą, w celu ustanowienia regularnego gromadzenia niniejszych informacji.

Artykuł  11

Wsparcie finansowe

1.
Przez okres pierwszych trzech lat, w których sprawozdania statystyczne przewidziane w niniejszej dyrektywie są sporządzane, Państwa Członkowskie otrzymują pomoc finansową od Wspólnoty na pokrycie kosztów związanych z wykonaniem zadania.
2.
Ilość środków przeznaczonych corocznie na pomoc finansową określone w ust. 1 jest wyznaczona jako część rocznych procedur budżetowych.
3.
Władze budżetowe określają środki dostępne na każdy rok.
Artykuł  12

Szczegółowe zasady wykonania

Szczegółowe zasady wprowadzenia w życie niniejszej dyrektywy, włączając środki jej dostosowania do rozwoju gospodarczego i technicznego, w szczególności:

– dostosowanie właściwości gromadzonych danych (art. 3) oraz treści załączników do niniejszej dyrektywy, w zakresie, w jakim takie dostosowanie nie pociąga za sobą znaczącego wzrostu kosztu dla Państwa Członkowskiego i/lub obciążenia dla respondentów,

– wykaz portów, uaktualniany regularnie przez Komisję, oznaczonych kodem i sklasyfikowanych według kraju i morskiego obszaru przybrzeżnego (art. 4),

– wymagania dotyczące dokładności (art. 5),

– opis struktury pliku danych oraz kodów do przekazywania wyników do Komisji (art. 7),

– ustalenia dotyczące publikacji lub upowszechniania danych (art. 9),

– odstępstwa od przepisów niniejszej dyrektywy przyznawane podczas okresu przejściowego oraz zaplanowane badania pilotażowe (art. 10),

– równoważna nomenklatura w tonażu brutto na grupę statków (załącznik VII),

są ustanawiane zgodnie z procedurą określoną w art. 13.

Artykuł  13 1
1.
Komisję wspomaga Komitet ds. Programu Statystycznego powołany decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom, zwany dalej "Komitetem".
2.
W przypadku odniesienia się do niniejszego artykułu - art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE(7) stosuje się z uwagi na przepisy zawarte w jej art. 8.

Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  14

Wykonanie

1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 stycznia 1997 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Wspomniane środki zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  15

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  16

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 grudnia 1995 r.
W imieniu Rady
J. BORRELL FONTELLES
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 214 z 4.8.1994, str. 12.

(2) Dz.U. C 151 z 19.6.1995, str. 493.

(3) Dz.U. C 397 z 31.12.1994, str. 6.

(4) Dz.U. L 219 z 28.8.1993, str. 1.

(5) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(6) Dz.U. L 151 z 15.6.1990, str. 1.

(7)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 2

ZMIENNE I DEFINICJE

1. Zmienne statystyczne

a) Informacje dotyczące ładunków i pasażerów

– Waga towarów brutto w tonach,

– rodzaj ładunku, zgodnie z nomenklaturą podaną w załączniku II,

– opis towarów przy użyciu nomenklatury podanej w załączniku III,

– port sprawozdawczy,

– kierunek ruchu, przychodzący lub wychodzący,

– dla ładunków przychodzących: port załadunku (to jest port, w którym ładunek został załadowany na statek, na którym przybył do portu sprawozdawczego), przy użyciu indywidualnego nazewnictwa portów z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) podanego w wykazie portów oraz morskich obszarów przybrzeżnych dla krajów spoza EOG podanego w załączniku IV,

– dla ładunków wychodzących: port wyładunku (to jest port, w którym ładunek ma być wyładowany ze statku, na którym opuścił port sprawozdawczy), przy użyciu indywidualnego nazewnictwa portów z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) podanego w wykazie portów oraz morskich obszarów przybrzeżnych dla krajów spoza EOG podanego w załączniku IV,

– liczba pasażerów rozpoczynających lub kończących podróż oraz liczba pasażerów wycieczkowców na wycieczce.

Dla towarów przewożonych w kontenerach lub jednostkach typu ro-ro dostarcza się następujących dodatkowych danych szczegółowych:

– liczba kontenerów ogółem (z i bez ładunku),

– liczba kontenerów bez ładunku,

– liczba jednostek typu ro-ro ogółem z i bez ładunku,

– liczba jednostek typu ro-ro bez ładunku.

b) Informacje na temat statków

– liczba statków,

– nośność statków lub pojemność brutto,

– kraj lub terytorium rejestracji statków, przy użyciu nomenklatury podanej w załączniku V,

– typy statków, przy użyciu nomenklatury podanej w załączniku VI,

– wielkość statków, przy użyciu nomenklatury podanej w załączniku VII.

2. Definicje

a) "Kontener ładunkowy" oznacza przedmiot wyposażenia transportowego:

1) o trwałym charakterze i odpowiednio dostatecznie wytrzymały, aby stosować go wielokrotnie;

2) specjalnie zaprojektowany w celu ułatwienia transportu towarów, jednym lub większą liczbą środków transportu, bez przeładunku;

3) wyposażony w urządzenia pozwalające na jego szybkie przenoszenie, a w szczególności jego przenoszenie z jednego środka transportu na inny;

4) tak zaprojektowany, aby łatwo go było załadować i rozładować;

5) mający długość 20 stóp lub więcej.

b) "Jednostka typu ro-ro" oznacza sprzęt na kołach do przewozu ładunku takiego, jak samochód ciężarowy, przyczepa lub naczepa, który może wjechać lub może być zaholowany na statek. Przyczepy portowe lub statkowe są włączone w niniejszą definicję. Klasyfikacja idzie w ślad za zaleceniem EKG ONZ nr 21 "Kody dla typów ładunku, opakowań oraz materiałów do pakowania".

c) "Ładunek skonteneryzowany" oznacza kontenery z ładunkiem lub bez, które są podnoszone na statki lub ze statków, które przewożą je drogą morską.

d) "Ładunek typu ro-ro" oznacza towary w kontenerach lub bez nich, na jednostkach typu ro-ro oraz jednostki typu ro-ro, które są wtaczane i wytaczane ze statków, które przewożą je drogą morską.

e) "Waga towarów brutto" oznacza tonaż przewożonych ładunków, włączając ich opakowanie, ale wyłączając wagę kontenera lub jednostki typu ro-ro.

f) "Nośność (DWT)" oznacza różnicę w tonach między wypornością statku przy letniej linii ładunkowej w wodzie o ciężarze właściwym 1,025 i całkowitym ciężarem statku, to jest wypornością w tonach statku bez ładunku, paliwa, oleju smarowego, wody balastowej, świeżej wody i wody pitnej w zbiornikach, używalnych zapasów, jak również pasażerów, załogi i ich własności.

g) "Pojemność brutto" oznacza pomiar całkowitej wielkości statku określony zgodnie z przepisami Międzynarodowej konwencji o mierzeniu pojemności statków z 1969 r.

h) "Pasażer statku wycieczkowego"oznacza pasażera podróżującego drogą morską na wycieczkowcu. Pasażerowie na wycieczkach jednodniowych są wyłączeni.

i) "Wycieczkowiec" oznacza statek pasażerski zapewniający pasażerom pełny zakres usług turystycznych. Wszyscy pasażerowie mają zapewnione kabiny. Na pokładzie znajdują się urządzenia służące rozrywce. Wyłącza się statki prowadzące zwykłe usługi promowe, nawet jeśli niektórzy pasażerowie uważają te usługi za wycieczkę. Ponadto statki do przewozu ładunku zdolne do przewozu niewielkiej liczby pasażerów, którzy mają zapewnione kabiny, są również wyłączone. Wyłącza się również statki przeznaczone jedynie do odbywania jednodniowych wycieczek.

j) "Wycieczka pasażera wycieczkowcem" oznacza krótką wizytę pasażera rejsu wycieczkowego w miejscu atrakcji turystycznej związanej z portem, podczas której pasażer posiada kabinę na pokładzie statku.

ZAŁĄCZNIK  II 3

TYP KLASYFIKACJI ŁADUNKU

Kategoria(1) Kod 1-cyfrowy Kod 2-cyfrowy Wyszczególnienie Waga Liczba
Masowe ciekłe 1 1X Towary masowe ciekłe (niezjednostkowane) X
11 Gaz skroplony X
12 Ropa naftowa X
13 Produkty z ropy naftowej X
19 Inne towary masowe ciekłe X
Masowe suche 2 2X Towary masowe suche (niezjednostkowane) X
21 Rudy X
22 Węgiel X
23 Produkty rolne (np. zboże,

soja, tapioka)

X
29 Inne towary masowe suche X
Kontenery 3 3X Duże kontenery X(2) X
31 Jednostki ładunkowe - 20' X(2) X
32 Jednostki ładunkowe - 40' X(2) X
33 Jednostki ładunkowe > 20'

i < 40'

X(2) X
34 Jednostki ładunkowe > 40' X(2) X
Ładunki toczne 5 5X Jednostki toczne samobieżne X X
(samobieżne) 51 Drogowe pojazdy ciężarowe

i towarzyszące

im przyczepy

X(2) X
52 Samochody osobowe,

motocykle oraz

towarzyszące

przyczepy/przyczepy

kempingowe

X(3)
53 Autobusy i autokary X(3)
54 Pojazdy będące przedmiotem

handlu (łącznie z

pojazdami silnikowymi

będącymi przedmiotem

wwozu/wywozu)

X X(3)
56 Żywe zwierzęta kopytne X X(3)
59 Inne jednostki toczne

samobieżne

X X
Ładunki toczne

(niesamobieżne)

6 6X Jednostki toczne niesamobieżne X X
61 Przyczepy i naczepy

towarowe niesprzęgnięte

z samochodem/ciągnikiem

X(2) X
62 Przyczepy kempingowe i

inne pojazdy drogowe,

rolnicze i przemysłowe

niesprzęgnięte z

samochodem/ciągnikiem

X X(3)
63 Wagony kolejowe, przyczepy

pokładowe oraz barki

pokładowe używane do

transportu towarów

X(2) X
69 Inne jednostki toczne

niesamobieżne

X X
Inne ładunki drobnicowe 9 9X Inne ładunki, gdzie indziej niewymienione X
(w tym małe 91 Produkty leśne X
kontenery) 92 Wyroby żelazne i stalowe X
99 Inne ładunki drobnicowe X
(1) Kategorie te są zgodne z zaleceniem EKG ONZ nr 21.
(2) Ilość zapisana stanowi wagę brutto towarów, wraz z opakowaniem, ale bez

tary kontenerów i jednostek typu ro-ro.

(3) Jedynie liczba jednostek ogółem.

ZAŁĄCZNIK  III 4

NST 2007

Sekcja Opis
01 Produkty rolnictwa, łowiectwa i leśnictwa; ryby i pozostałe produkty rybołówstwa i rybactwa
02 Węgiel kamienny i brunatny; ropa naftowa i gaz ziemny
03 Rudy metali i inne produkty górnictwa i kopalnictwa; torf; uran i tor
04 Produkty spożywcze, napoje i tytoń
05 Wyroby włókiennicze i odzieżowe; skóra i produkty skórzane
06 Drewno i wyroby z drewna oraz z korka (z wyłączeniem mebli); artykuły ze słomy i z materiałów do wyplatania; masa włóknista, papier i wyroby z papieru; druki i zapisane nośniki informacji
07 Koks i produkty rafinacji ropy naftowej
08 Chemikalia, produkty chemiczne, włókna sztuczne; produkty z gumy i tworzyw sztucznych; paliwo jądrowe
09 Inne niemetaliczne wyroby mineralne
10 Metale podstawowe; wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i wyposażenia
11 Maszyny i sprzęt gdzie indziej niesklasyfikowane; urządzenia biurowe i komputery; maszyny i urządzenia gdzie indziej niesklasyfikowane; sprzęt i urządzenia radiowe, telewizyjne i komunikacyjne; narzędzia medyczne, precyzyjne i optyczne; zegarki i zegary
12 Sprzęt transportowy
13 Meble; inne wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane
14 Surowce wtórne; odpady miejskie i inne odpady
15 Listy, paczki
16 Wyposażenie i materiały wykorzystywane w transporcie towarów
17 Towary przewożone w ramach przeprowadzek mieszkaniowych i biurowych; bagaż transportowany oddzielenie od pasażera; pojazdy silnikowe przewożone do naprawy; inne towary nierynkowe gdzie indziej niesklasyfikowane
18 Towary pogrupowane: zbiór różnych rodzajów towarów transportowanych razem
19 Towary, których nie można zdefiniować: towary, których z jakichkolwiek powodów nie można zdefiniować, a przez to przypisać do grup 01-16
20 Inne towary gdzie indziej niesklasyfikowane

ZAŁĄCZNIK  IV 5

MORSKIE OBSZARY PRZYBRZEŻNE

Stosowaną nomenklaturą jest Geonomenklatura (krajowa nomenklatura statystyki w dziedzinie handlu zagranicznego Wspólnoty i statystyki handlu między Państwami Członkowskimi, określona pierwotnie w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 1736/(1)) obowiązująca w roku, do którego odnoszą się dane.

Kod składa się z czterech znaków: ISO standardowego kodu alfa 2-znakowego dla każdego kraju z wyżej wymienionej nomenklatury, do którego dodaje się dwa zera (np. kod GR00 dla Grecji), z wyjątkiem państw, które są podzielone na dwa lub więcej morskich obszarów przybrzeżnych, gdyż w tym wypadku czwarty znak jest różny od zera (są to cyfry z przedziału 1 - 7), jak poniżej:

Kod Morskie obszary przybrzeżne

FR01 Francja: Atlantyk i Morze Północne

FR02 Francja: Morze Śródziemne

FR03 Francuskie departamenty zamorskie: Gujana Francuska

FR04 Francuskie departamenty zamorskie: Martynika i Gwadelupa

FR05 Francuskie departamenty zamorskie: Réunion

DE01 Niemcy: Morze Północne

DE02 Niemcy: Morze Bałtyckie

DE03 Niemcy: wody śródlądowe

GB01 Zjednoczone Królestwo

GB02 Wyspa Man

GB03 Wyspy Normandzkie

ES01 Hiszpania: Atlantyk (obszar północny)

ES02 Hiszpania: Morze Śródziemne i Atlantyk (południe), w tym także Baleary i Wyspy Kanaryjskie

SE01 Szwecja: Morze Bałtyckie

SE02 Szwecja: Morze Północne

TR01 Turcja: Morze Czarne

TR02 Turcja: Morze Śródziemne

RU01 Rosja: Morze Czarne

RU02 Rosja: Morze Bałtyckie

RU03 Rosja: Azja

MA01 Maroko: Morze Śródziemne

MA02 Maroko: Afryka Zachodnia

EG01 Egipt: Morze Śródziemne

EG02 Egipt: Morze Czerwone

IL01 Izrael: Morze Śródziemne

IL02 Izrael: Morze Czerwone

SA01 Arabia Saudyjska: Morze Czerwone

SA02 Arabia Saudyjska: Zatoka

US01 Stany Zjednoczone Ameryki: Atlantyk (północ)

US02 Stany Zjednoczone Ameryki: Atlantyk (południe)

US03 Stany Zjednoczone Ameryki: Pacyfik (Zatoka)

US04 Stany Zjednoczone Ameryki: Pacyfik (południe)

US05 Stany Zjednoczone Ameryki: Pacyfik (północ)

US06 Stany Zjednoczone Ameryki: Wielkie Jeziora

US07 Puerto Rico

CA01 Kanada: Atlantyk

CA02 Kanada: Wielkie Jeziora oraz górny bieg rzeki Świętego Wawrzyńca

CA03 Kanada: Wybrzeże Zachodnie

CO01 Kolumbia: Wybrzeże Północne

CO02 Kolumbia: Wybrzeże Zachodnie

Dodatkowe kody

ZZ01 Instalacje morskie

ZZ02 Połączone lub gdzie indziej niewymienione

______

(1) Dz.U. L 183 z 14.7.1975, str. 3.

ZAŁĄCZNIK  V 6

PRZYNALEŻNOŚĆ STATKU WEDŁUG PAŃSTWA/KRAJU REJESTRACJI

Stosowaną nomenklaturą jest Geonomenklatura (krajowa nomenklatura statystyk w dziedzinie handlu zagranicznego Wspólnoty i statystyki handlu między Państwami Członkowskimi, określona pierwotnie w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 1736/75(1)) obowiązująca w roku, do którego odnoszą się dane.

Kod składa się z czterech znaków: ISO standardowego kodu alfa 2-znakowego dla każdego kraju z wyżej wymienionej nomenklatury, do którego dodaje się dwa zera (np. kod GR00 dla Grecji), z wyjątkiem państw, w których istnieje więcej niż jeden rejestr, gdyż w tym wypadku czwarty znak jest różny od zera, jak poniżej:

FR01 Francja

FR02 Francuskie Terytorium Antarktyczne (w tym także Wyspy Kerguelena)

IT01 Włochy - pierwszy rejestr

IT02 Włochy - rejestr międzynarodowy

GB01 Zjednoczone Królestwo

GB02 Wyspa Man

GB03 Wyspy Normandzkie

GB04 Gibraltar

DK01 Dania

DK02 Dania (DIS)

PT01 Portugalia

PT02 Portugalia (MAR)

ES01 Hiszpania

ES02 Hiszpania (Rebeca)

NO01 Norwegia

NO02 Norwegia (NIS)

US01 Stany Zjednoczone Ameryki

US02 Puerto Rico

______

(1) Dz.U. L 183 z 14.7.1975, str. 3.

ZAŁĄCZNIK  VI 7

KLASYFIKACJA TYPÓW STATKÓW (ICST-COM)

Typ Kategorie statków
10 Masowe ciekłe Zbiornikowiec ropowiec
Chemikaliowiec
Gazowiec na gaz płynny
Barka zbiornikowa
Inny zbiornikowiec
20 Masowe suche Ropomasowiec
Masowiec
31 Kontenery Pełnokontenerowiec
32 Specjalistyczne Barkowiec
Chemikaliowiec
Statek do przewozu materiałów radioatywnych
Statek do przewozu żywego inwentarza
Pojazdowiec
Inne statki specjalistyczne
33 Ładunk drobnicowe, Chłodniowiec
niespecjalistyczne Statek pasażerski typu ro-ro
Kontenerowiec typu ro-ro
Statek do przewozu innych ładunków tocznych
Statek kombinowany drobnicowo-pasażerski
Statek kombinowany drobnicowo-kontenerowy
Statek jednopokładowy
Statek wielopokładowy
34 Barka do przewozu Barka pokładowa
ładunków suchych Szalanda
Barka do przewozu w systemie lash-seabee
Barka otwarta do przewozu ładunków suchych
Barka kryta do przewozu ładunków suchych
Inne barki do przewozu ładunków suchych gdzie indziej niewymienione
35 Pasażerowie Statki pasażerskie (wyłączając wycieczkowce)
36 Pasażerowie rejsów wycieczkowych Wyłącznie wycieczkowce
41 Rybołóstwo (*) Statki łowcze(*)
Statki przetwórnie(*)
42 Działalność przybrzeżna Wiertnicze i badawcze(*)
Przybrzeżne statki pomocnicze(*)
43 Holowanie Holowniki(*)
Pchacze(*)
49 Różne Pogłębiarki(*)
Statki badawce/hydrograficzne(*)
Inne statki gdzie indziej niewymienione(*)
XX Nieokreślone Nieokreślone typy statków
(*) Nieobjęte niniejszą dyrektywą.

ZAŁĄCZNIK  VII 8

KLASY WIELKOŚCI STATKÓW

według nośności całkowitej (DWT) lub tonażu brutto (GT)

Klasyfikacja dotyczy wyłącznie statków o tonażu brutto większym lub równym 100.

Klasa Dolna granica Górna granica
DWT GT DWT GT
01 - 100 do.499 do.499
02 500 500 999 999
03 1.000 1.000 1.999 1.999
04 2.000 2.000 2.999 2.999
05 3.000 3.000 3.999 3.999
06 4.000 4.000 4.999 4.999
07 5.000 5.000 5.999 5.999
08 6.000 6.000 6.999 6.999
09 7.000 7.000 7.999 7.999
10 8.000 8.000 8.999 8.999
11 9.000 9.000 9.999 9.999
12 10.000 10.000 19.999 19.999
13 20.000 20.000 29.999 29.999
14 30.000 30.000 39.999 39.999
15 40.000 40.000 49.999 49.999
16 50.000 50.000 79.999 79.999
17 80.000 80.000 99.999 99.999
18 100.000 100.000 149.999 149.999
19 150.000 150.000 199.999 199.999
20 200.000 200.000 249.999 249.999
21 250.000 250.000 299.999 299.999
22 ≥ .300.000 ≥ .300.000 - -
Notabene: Gdyby, zgodnie z dyrektywą, dołączyć statki o tonażu brutto mniejszym niż 100, statki te otrzymałyby kod klasy "99".

ZAŁĄCZNIK  VIII 9

STRUKTURA STATYSTYCZNYCH ZESTAWÓW DANYCH

Zestawy danych wymienione w niniejszym załączniku określają częstotliwość okresów sprawozdawczych w statystyce transportu morskiego wymaganych przez Wspólnotę. Każdy zestaw danych zdefiniowany jest poprzez powiązane wzajemnie klasyfikacje ograniczone wymiarami dla każdego zestawu na różnych poziomach nomenklatury, co zapewni we wszystkich innych wymiarach statystykę o wymaganej dobrej jakości.

O warunkach pozyskiwania danych dla zestawu danych B1 zadecyduje Rada na wniosek Komisji w ciągu trzyletniego okresu przejściowego, uwzględniając wyniki badania pilotażowego, określone w art. 10 niniejszej dyrektywy.

ZBIORCZE I SZCZEGÓŁOWE STATYSTYKI

– Zestawy danych, które mają być dostarczane dla wybranych portów w zakresie towarów i pasażerów, to A1, A2, B1, C1, D1, E1, F1 i/lub F2.

– Zestawy danych, które mają być dostarczane dla wybranych portów w zakresie towarów, z wyłączeniem pasażerów, to A1, A2, A3, B1, C1, E1, F1 i/lub F2.

– Zestawy danych, które mają być dostarczane dla wybranych portów w zakresie pasażerów, ale nie dla towarów, to A3, D1, F1 i/lub F2.

– Zestawy danych, które mają być dostarczane dla wybranych portów oraz portów, które nie zostały wybrane (ani dla towarów, ani dla pasażerów), to A3.

Zestaw danych A1: Transport morski w głównych portach europejskich, według portów, rodzajów ładunku i relacji przewozowej kwartalnie

Okresy sprawozdawcze: kwartalnie

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowy alfanumeryczny A1
Rok sprawozdawczy Czteroznakowy alfanumeryczny (np. 1997)
Kwartał sprawozdawczy Jednoznakowy alfanumeryczny (1, 2, 3, 4)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowy alfanumeryczny Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowy alfanumeryczny Przywóz, wywóz (1, 2)
Port załadunku/wyładunku Pięcioznakowy alfanumeryczny Porty EOG z wykazu portów
Relacja Czteroznakowy alfanumeryczny Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Rodzaj ładunku Jednoznakowy alfanumeryczny Rodzaj ładunku, załącznik II
Dane: Waga towarów brutto w tonach.

Zestaw danych A2: Transport morski ładunków niezjednostkowanych w głownych portach europejskich, według portów, rodzajów ładunku i relacji przewozowej kwartalnie

Okresy sprawozdawcze: kwartalnie

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowy alfanumeryczny A2
Rok sprawozdawczy Czteroznakowy alfanumeryczny (np. 1997)
Kwartał sprawozdawczy Jednoznakowy alfanumeryczny (1, 2, 3, 4)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowy alfanumeryczny Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowy alfanumeryczny Przywóz, wywóz (1, 2)
Port załadunku/wyładunku Pięcioznakowy alfanumeryczny Porty EOG z wykazu portów
Relacja Czteroznakowy alfanumeryczny Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Rodzaj ładunku Dwuznakowy alfanumeryczny Rodzaj ładunku (wyłącznie ładunki niezjednostkowane) załącznik II (podkategorie 1X, 11, 12, 13, 19, 2X, 21, 22, 23, 29, 9X, 91, 92 i 99)
Dane: Waga towarów brutto w tonach.

Zestaw danych A3: Dane wymagane dla wybranych portów oraz portów, dla których nie są wymagane statystyki szczegółowe (patrz: art. 4 ust. 3) rocznie

Okresy sprawozdawcze: Rocznie

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowy alfanumeryczny A3
Rok sprawozdawczy Czteroznakowy alfanumeryczny (np. 1997)
Kwartał sprawozdawczy Jednoznakowy alfanumeryczny (0)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowy alfanumeryczny Wszystkie porty z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowy alfanumeryczny Przywóz, wywóz (1, 2)
Dane: Waga towarów brutto w tonach.
Liczba pasażerów (z wyłączeniem pasażerów statków wycieczkowych).
Liczba pasażerów statków wycieczkowych rozpoczynających i kończących

rejs.

Liczba pasażerów wycieczkowców z pasażerami na wycieczce: kierunek:

tylko przyjazd (1) - (opcjonalny).

Zestaw danych B1: Transport morski w głównych portach europejskich według portów, rodzaju ładunków, towarów i relacji przewozowej rocznie

Okresy sprawozdawcze: Rocznie

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowy alfanumeryczny B1
Rok sprawozdawczy Czteroznakowy alfanumeryczny (np. 1997)
Kwartał sprawozdawczy Jednoznakowy alfanumeryczny (0)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowy alfanumeryczny Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowy alfanumeryczny Przywóz, wywóz (1, 2)
Port załadunku/wyładunku Pięcioznakowy alfanumeryczny Porty EOG z wykazu portów
Relacja Czteroznakowy alfanumeryczny Morskie obszary przybrzeżne załącznik IV
Rodzaj ładunku Jednoznakowy alfanumeryczny Rodzaj ładunku, załącznik II
Towary Dwuznakowy alfanumeryczny Nomenklatura towarów, załącznik III
Dane: Waga towarów brutto w tonach.

Zestaw danych C1: Transport morski ładunków zjednostkowanych w głownych portach europejskich, według portów, rodzaju ładunków, relacji i statusu załadowania kwartalnie

Okresy sprawozdawcze: kwartalnie

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowy alfanumeryczny C1
Rok sprawozdawczy Czteroznakowy alfanumeryczny (np. 1997)
Kwartał sprawozdawczy Jednoznakowy alfanumeryczny (1, 2, 3, 4)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowy alfanumeryczny Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowy alfanumeryczny Przywóz, wywóz (1, 2)
Port załadunku/wyładunku Pięcioznakowy alfanumeryczny Porty EOG z wykazu portów
Relacja Czteroznakowy alfanumeryczny Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Rodzaj ładunku Dwuznakowy alfanumeryczny Rodzaj ładunku (wyłącznie kontenery i jednostki ro-ro), załącznik II (podkategorie 3X, 31, 32, 33, 34, 5X, 51, 52, 53, 54, 56, 59, 6X, 61, 62, 63 i 69)
Dane: Waga towarów brutto w tonach (rodzaj ładunku: podkategorie 3X, 31, 32,

33, 34, 5X, 51, 54, 56, 59, 6X, 61, 62, 63 i 69).

Liczba jednostek (rodzaj ładunku: podkategorie 3X, 31, 32, 33, 34, 5X,

51, 52, 53, 54, 56, 59, 6X, 61, 62, 63 i 69).

Liczba jednostek bez ładunku (rodzaj ładunku: podkategorie 3X, 31, 32,

33, 34, 5X, 51, 59, 6X, 61, 63 i 69).

Zestaw danych D1: Transport pasażerów w głównych portach europejskich według relacji oraz przynależności państwowej statku według rejestracji kwartalnie

Okresy sprawozdawcze: kwartalnie

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowy alfanumeryczny D1
Rok sprawozdawczy Czteroznakowy alfanumeryczny (np. 1997)
Kwartał sprawozdawczy Jednoznakowy alfanumeryczny (1, 2, 3, 4)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowy alfanumeryczny Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowy alfanumeryczny Przywóz, wywóz (1, 2)
Port załadunku/wyładunku Pięcioznakowy alfanumeryczny Porty EOG z wykazu portów
Relacja Czteroznakowy alfanumeryczny Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Przynależność państwowa statku według rejestracji Czteroznakowy alfanumeryczny Przynależność państwowa statku według rejestracji, załącznik V
Dane: Liczba pasażerów z wyłączeniem pasażerów wycieczkowców rozpoczynających

i kończących rejs oraz pasażerów rejsów wycieczkowych na wycieczce.

Zestaw danych E1: Transport morski w głównych portach europejskich według portów, rodzaju ładunków, rzeczy, relacji i przynależności państwowej statku według rejestracjir ocznie

Okresy sprawozdawcze: Rocznie

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
wielkość Zestaw danych Dwuznakowy alfanumeryczny E1
Rok sprawozdawczy Czteroznakowy alfanumeryczny (np. 1997)
Kwartał sprawozdawczy Jednoznakowy alfanumeryczny (0)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowy alfanumeryczny Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowy alfanumeryczny Przywóz, wywóz (1, 2)
Port załadunku/wyładunku Pięcioznakowy alfanumeryczny Porty EOG z wykazu portów
Relacja Czteroznakowy alfanumeryczny Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Rodzaj ładunku Jednoznakowy alfanumeryczny Rodzaj ładunku, załącznik II
Przynależność państwowa statku według rejestracji Czteroznakowy alfanumeryczny Przynależność państwowa statków według rejestracji, załącznik V
Dane: Waga towarów brutto w tonach.

Zestaw danych F1: Ruch statków w głównych portach europejskich, według portów, rodzaju i wielkości statku, na który załadowano lub z którego wyładowano ładunek, zaokrętowano lub wyokrętowano pasażerów (łacznie z pasażerami rejsów wycieczkowych na wycieczce) kwartalnie

Okresy sprawozdawcze: kwartalnie

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowy alfanumeryczny F1
Rok sprawozdawczy Czteroznakowy alfanumeryczny (np. 1997)
Kwartał sprawozdawczy Jednoznakowy alfanumeryczny (1, 2, 3, 4)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowy alfanumeryczny Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowy alfanumeryczny Przywóz, wywóz (1, 2)
Rodzaj statku Dwuznakowy alfanumeryczny Rodzaj statku, załącznik VI
Wielkość statku (DWT) Dwuznakowy alfanumeryczny Klasa nośności, załącznik VII
Dane: Liczba statków.
Nośność statków w tonach.

Zestaw danych F2: Ruch statków w głównych portach europejskich, według portów, rodzaju i wielkości statku, na który załadowano lub z którego wyładowano ładunek, zaokrętowano lub wyokrętowano pasażerów (łacznie z pasażerami rejsów wycieczkowych na wycieczce) kwartalnie

Okresy sprawozdawcze: kwartalnie

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowy alfanumeryczny F2
Rok sprawozdawczy Czteroznakowy alfanumeryczny (np. 1997)
Kwartał sprawozdawczy Jednoznakowy alfanumeryczny (1, 2, 3, 4)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowy alfanumeryczny Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowy alfanumeryczny Przywóz, wywóz (1, 2)
Rodzaj statku Dwuznakowy alfanumeryczny Rodzaj statku, załącznik VI
Wielkość statku (GT) Dwuznakowy alfanumeryczny Klasa pojemności brutto, załącznik VII
Dane: Liczba statków.

Pojemność statków brutto.

1 Art. 13 zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.284.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 20 listopada 2003 r.
2 Załącznik I zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2005/366/WE z dnia 4 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.123.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2004 r.
3 Załącznik II:

-zmieniony przez art. 3 decyzji Komisji nr 98/385/WE z dnia 13 maja 1998 r. w sprawie zasad wykonania dyrektywy Rady 95/64/WE w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską (Dz.U.UE.L.98.174.1) z dniem 14 maja 1998 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2000/363/WE z dnia 28 kwietnia 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.132.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2005/366/WE z dnia 4 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.123.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2004 r.

4 Załącznik III:

-zmieniony przez art. 3 decyzji Komisji nr 98/385/WE z dnia 13 maja 1998 r. w sprawie zasad wykonania dyrektywy Rady 95/64/WE w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską (Dz.U.UE.L.98.174.1) z dniem 14 maja 1998 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 1304/2007 z dnia 7 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.290.14) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2008 r.

5 Załącznik IV:

-zmieniony przez art. 3 decyzji Komisji nr 98/385/WE z dnia 13 maja 1998 r. w sprawie zasad wykonania dyrektywy Rady 95/64/WE w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską (Dz.U.UE.L.98.174.1) z dniem 14 maja 1998 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2000/363/WE z dnia 28 kwietnia 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.132.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2005/366/WE z dnia 4 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.123.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2004 r.

6 Załącznik V:

-zmieniony przez art. 3 decyzji Komisji nr 98/385/WE z dnia 13 maja 1998 r. w sprawie zasad wykonania dyrektywy Rady 95/64/WE w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską (Dz.U.UE.L.98.174.1) z dniem 14 maja 1998 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2000/363/WE z dnia 28 kwietnia 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.132.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2005/366/WE z dnia 4 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.123.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2004 r.

7 Załącznik VI zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2005/366/WE z dnia 4 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.123.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2004 r.
8 Załącznik VII zmieniony przez art. 3 decyzji Komisji nr 98/385/WE z dnia 13 maja 1998 r. w sprawie zasad wykonania dyrektywy Rady 95/64/WE w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską (Dz.U.UE.L.98.174.1) z dniem 14 maja 1998 r.
9 Załącznik VIII:

-zmieniony przez art. 3 decyzji Komisji nr 98/385/WE z dnia 13 maja 1998 r. w sprawie zasad wykonania dyrektywy Rady 95/64/WE w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską (Dz.U.UE.L.98.174.1) z dniem 14 maja 1998 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2000/363/WE z dnia 28 kwietnia 2000 r. (Dz.U.UE.L.00.132.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2005/366/WE z dnia 4 marca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.123.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2004 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1995.320.25

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 95/64/WE w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską
Data aktu: 08/12/1995
Data ogłoszenia: 30/12/1995
Data wejścia w życie: 19/01/1996, 01/05/2004