Decyzja 95/553/WE dotycząca ochrony obywateli Unii Europejskiej przez przedstawicielstwa dyplomatyczne i konsularne

DECYZJA PRZEDSTAWICIELI RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH SPOTYKAJĄCYCH SIĘ W RAMACH RADY
z dnia 19 grudnia 1995 r.
dotycząca ochrony obywateli Unii Europejskiej przez przedstawicielstwa dyplomatyczne i konsularne

(95/553/WE)

PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ, SPOTYKAJĄCY SIĘ W RAMACH RADY,

zdecydowani kontynuować budowanie Unii coraz bliższej swoim obywatelom,

biorąc pod uwagę pojęcie obywatelstwa Unii, wprowadzonego Traktatem o Unii Europejskiej, różniące się od pojęcia obywatelstwa narodowego i w żaden sposób niebędące jego substytutem,

pragnąc wywiązać się ze zobowiązania ustanowionego w art. 8c Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską,

mając na uwadze, że takie wspólne uzgodnienia ochronne umocnią tożsamość Unii w jej postrzeganiu w państwach trzecich;

zdając sobie sprawę, że wprowadzenie wspólnych uzgodnień co do ochrony obywateli Unii w państwach trzecich wzmocni również ideę solidarności europejskiej w postrzeganiu jej przez tych obywateli,

UZGODNILI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Każdy obywatel Unii Europejskiej jest uprawniony do ochrony konsularnej ze strony przedstawicielstwa dyplomatycznego lub konsularnego któregokolwiek z Państw Członkowskich, jeśli w miejscu jego pobytu jego własne Państwo Członkowskie lub inne stale je reprezentujące państwo nie ma:

– dostępnego stałego przedstawicielstwa, lub

– dostępnego Konsula Honorowego, właściwego dla takich spraw.

Artykuł  2
1.
Przedstawicielstwo dyplomatyczne i konsularne reaguje na prośbę o ochronę złożoną przez zainteresowaną osobę, pod warunkiem że zostanie ustalone, poprzez okazanie paszportu lub dowodu tożsamości, że jest ona obywatelem Państwa Członkowskiego Unii.
2.
W przypadku utraty lub kradzieży tych dokumentów można przyjąć jakikolwiek inny dowód przynależności państwowej, jeśli zajdzie potrzeba - po przeprowadzeniu weryfikacji w centralnych organach Państwa Członkowskiego, na którego obywatelstwo powołuje się dana osoba, lub w najbliższym przedstawicielstwie dyplomatycznym lub konsularnym tego Państwa.
Artykuł  3

Przedstawicielstwa dyplomatyczne i konsularne udzielające ochrony traktują osobę szukającą pomocy tak, jakby była ona obywatelem reprezentowanego przez nią Państwa Członkowskiego.

Artykuł  4

Nie naruszając postanowień art. 1, przedstawicielstwa dyplomatyczne i konsularne mogą przyjąć praktyczne uzgodnienia dla efektywnego postępowania z wnioskami o ochronę.

Artykuł  5
1.
Ochrona wymieniona w art. 1 obejmuje:

a) pomoc w przypadku zgonu;

b) pomoc w przypadku poważnego wypadku i ciężkiej choroby;

c) pomoc w razie aresztowania lub zatrzymania;

d) pomoc ofiarom aktów przemocy;

e) udzielenie pomocy i repatriacja do kraju pozbawionych środków obywateli Unii.

2.
Dodatkowo przedstawicielstwa dyplomatyczne lub agenci konsularni Państwa Członkowskiego na terenie państwa niebędącego członkiem Unii mogą w zakresie swoich uprawnień przyjść z pomocą obywatelom Unii również w innych okolicznościach.
Artykuł  6
1.
Nie naruszając postanowień art. 3 i z wyjątkiem nagłych przypadków, żadnemu obywatelowi Unii nie jest udzielana pomoc finansowa ani nie są pokrywane koszty bez zgody właściwych władz Państwa Członkowskiego, którego jest on obywatelem, udzielonej albo przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, albo przez najbliższą misję dyplomatyczną.
2.
O ile Państwo Członkowskie, którego obywatelem jest osoba zwracająca się o pomoc, wyraźnie nie uchyli tego wymogu, osoba taka musi zobowiązać się do zwrócenia w całości udzielonej jej pożyczki lub pomocy finansowej i wydatków poniesionych na jej rzecz oraz, gdy ma to zastosowanie, wszelkich należnych opłat konsularnych wymaganych przez właściwe organy.
3.
Zobowiązanie do zwrotu kosztów ma formę dokumentu nakładającego na osobę znajdującą się w kłopotach obowiązek spłaty rządowi Państwa Członkowskiego, którego jest ona obywatelem, wszystkich poniesionych na jej rzecz wydatków i wypłaconej jej gotówki oraz wszelkich obciążających ją opłat.
4.
Rząd Państwa Członkowskiego, którego obywatelem jest osoba zwracająca się o pomoc, zobowiązany jest pokryć na żądanie wszelkie koszty rządowi Państwa Członkowskiego udzielającego pomocy.
5.
Ujednolicony wzór zobowiązań do spłaty podany jest w załącznikach I i II.
Artykuł  7

Pięć lat po wejściu w życie niniejsza decyzja zostanie poddana przeglądowi w świetle nabytych doświadczeń oraz celów przyświecających art. 8c Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.

Artykuł  8

Niniejsza decyzja wchodzi w życie, gdy wszystkie Państwa Członkowskie notyfikują Sekretariatowi Generalnemu Rady, że zakończone zostały obowiązujące w ich systemach prawnych procedury wymagane dla zastosowania tej decyzji.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 grudnia 1995 r.
W imieniu Rady
L. ATIENZA SERNA
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK  I

JEDNOLITY WZÓR ZOBOWIĄZANIA DO SPŁATY (POŻYCZKA PIENIĘŻNA)

I, (Pan/Pani) (imię i nazwisko drukowanymi literami)
..........................................................................
posiadacz paszportu nr .............. wystawionego w .....................
niniejszym potwierdza otrzymanie od Ambasady/Konsulatu ...................
................. w ......................................................
kwoty ....................................................................
jako pożyczki na cele ....................................................
........................... (wliczając wszelkie należne opłaty konsularne)
oraz obiecuje i zobowiązuje się spłacić na żądanie Ministerstwu Spraw

Zagranicznych / Rządowi ..................................................

..........................................................................

zgodnie z obowiązującym w tym kraju prawem równowartość tejże sumy

w (waluta) ...............................................................

po kursie wymiany obowiązującym w dniu udzielenia pożyczki.
Mój adres* (drukowanymi literami) (kraj) ................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
..........................................................................
DATA ........................ PODPIS .....................................
______

* W razie braku stałego adresu, proszę podać adres kontaktowy.

ZAŁĄCZNIK  II

TYPOWY WZÓR ZOBOWIĄZANIA DO SPŁATY (REPATRIACJA)

(Pan/Pani) (imię i nazwisko drukowanymi literami)

.............................................................

urodzony w (miasto) .............. w (kraj) .................

dnia (data) .................................................

posiadacz paszportu nr ......... wystawionego w .............

dnia .......... o numerze identyfikacyjnym ..................

niniejszym zobowiązuje się spłacić na żądanie Rządowi ......

.................. zgodnie z obowiązującym w tym kraju prawem

równowartość wszystkich kwot zapłaconych w moim imieniu lub

pożyczonych mi przez urzędnika konsularnego Rządu ...........

........................... w ...............................

do celów lub w związku z repatriacją do .....................

mnie samego i towarzyszących mi członków mojej rodziny oraz

opłacić wszelkie należne opłaty konsularne obciążające mnie w

związku z repatriacją.

Opłaty te to:

(i)(*) Opłaty za bilety ..................................

Koszty utrzymania..................................

Koszty różne ......................................

MINUS mój udział własny ...........................

OPŁATY KONSULARNE:

Opłata repatriacyjna ..............................

Opłata za nadzór ..................................

Opłaty paszportowe / pomoc w nagłych wypadkach

(.. godzin po..... za godzinę.....) ...............

(ii)(**) Wszystkie kwoty zapłacone w moim imieniu do celów lub

w związku z repatriacją moją i towarzyszących mi

członków mojej rodziny, których wysokość nie może

zostać ustalona w chwili podpisywania przeze mnie

tego zobowiązania spłaty.

Jestem świadomy tego, że zostanę pozbawiony normalnych

możliwości korzystania z paszportu aż do chwili, gdy mój dług

zostanie w całości spłacony.

Mój adres(***) w (drukowanymi literami) (kraj)

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

DATA ............... PODPIS ................................

______

(*) Niepotrzebne skreślić; każde skreślenie musi być

parafowane na marginesie przez urzędnika konsularnego

i zgłaszającego.

(**) Niepotrzebne skreślić; każde skreślenie musi być

parafowane na marginesie przez urzędnika konsularnego

i zgłaszającego.

(***) W razie braku stałego adresu proszę podać adres

kontaktowy.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1995.314.73

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 95/553/WE dotycząca ochrony obywateli Unii Europejskiej przez przedstawicielstwa dyplomatyczne i konsularne
Data aktu: 19/12/1995
Data ogłoszenia: 28/12/1995
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 03/05/2002