Decyzja 95/285/WE przyjmująca rezolucję nr 49 w sprawie środków krótkoterminowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i skutecznego funkcjonowania systemu tranzytowego TIR

DECYZJA RADY
z dnia 24 lipca 1995 r.
przyjmująca rezolucję nr 49 w sprawie środków krótkoterminowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i skutecznego funkcjonowania systemu tranzytowego TIR

(95/285/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 1 sierpnia 1995 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 113,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

w rezolucji nr 49 podano środki niezbędne zarówno do prawidłowego wprowadzenia w życie Konwencji TIR z 1975 r., jak też do zapobiegania i wykrywania oszustw związanych z towarami przewożonymi w systemie TIR;

wymieniona rezolucja - ze względu na jej zawartość oraz przeprowadzaną zmianę Konwencji TIR - ma najwyższe znaczenie dla Wspólnoty; należy ją przyjąć ze skutkiem natychmiastowym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wspólnota przyjmuje ze skutkiem natychmiastowym rezolucję nr 49 w sprawie środków krótkoterminowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i skutecznego funkcjonowania systemu tranzytowego TIR, przyjętą dnia 3 marca 1995 r. przez Grupę Roboczą Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ ds. Kwestii Celnych dotyczących Transportu.

Tekst rezolucji jest załączony do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Przewodniczący Rady wyznacza osobę umocowaną do powiadomienia sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej o przyjęciu przez Wspólnotę ze skutkiem natychmiastowym rezolucji, określonej w art. 1.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 1995 r.

W imieniu Komisji
P. SOLBES MIRA
Przewodniczący

ŚRODKI KRÓTKOTERMINOWE PODEJMOWANE W CELU ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA I SKUTECZNEGO FUNKCJONOWANIA SYSTEMU TRANZYTOWEGO TIR

Rezolucja nr 49

Przyjęta w dniu 3 marca 1995 r. przez Grupę Roboczą Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ ds. Kwestii Celnych dotyczących Transportu

Rezolucja nr 49

Grupa Robocza ds. Kwestii Celnych dotyczących Transportu,

podkreślając znaczenie niezakłóconego i skutecznego funkcjonowania Konwencji celnej dotyczącej międzynarodowego transportu towarów z zastosowaniem karnetów TIR (konwencja TIR z 1975 r.) w celu ułatwienia międzynarodowego transportu i handlu;

zaniepokojona ilością oszustw celnych i przypadków przemytu mających miejsce w obszarze systemu tranzytowego TIR i mogących zagrozić środkom ułatwiającym przewidzianym w Konwencji TIR z 1975 r.;

zdecydowana chronić system tranzytowy TIR, który ułatwia rozwój handlu, w szczególności międzynarodowy przepływ towarów;

przekonana, że system tranzytowy TIR może być chroniony jedynie poprzez połączone i zharmonizowane działanie wszystkich stron uczestniczących w systemie tranzytowym TIR (organów celnych, krajowych stowarzyszeń gwarantujących i wydających karnety oraz Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) i firm ubezpieczeniowych), przy czym za mającą zasadnicze znaczenie uważa się otwartą wymianę informacji na temat wszelkich aspektów systemu;

w oczekiwaniu na zmiany w Konwencji TIR z 1975 r., podejmuje jednomyślnie decyzję w sprawie następujących środków krótkoterminowych, które powinny zostać wdrożone jak najszybciej przez właściwe organy Umawiających się Stron Konwencji TIR z 1975 r.:

1. w celu ułatwienia wykrywania wydawanych w sposób nieuczciwy karnetów TIR i przyśpieszenia procedury ich wydawania, Umawiające się Strony mogą tworzyć, na ile jest to możliwe i zgodne z wymogami krajowymi, scentralizowane urzędy lub procedury do zarządzania karnetami TIR;

2. Umawiające się Strony powinny stworzyć procedury przyśpieszonego wydawania i przeszukiwania w odniesieniu do transportu towarów wrażliwych;

3. Umawiające się Strony oraz IRU podejmują wszelkie niezbędne kroki dla zapewnienia wcześniejszego ponownego wprowadzenia karnetów TIR "Tytoń / Alkohol", wraz z gwarancjami o ustalonej kwocie, odpowiadającej potencjalnym opłatom związanym z wystąpieniem ryzyka;

4. Umawiające się Strony zapewniają, poprzez przyjęcie odpowiednich przepisów krajowych, by urzędy celne przeznaczenia lub wyjścia zwracały egzemplarze nr 2 karnetów TIR do scentralizowanych biur lub urzędu celnego wyjazdu lub wejścia tak szybko, jak jest to możliwe, i nie później niż w ciągu pięciu dni roboczych od zakończenia operacji TIR;

5. w celu ułatwienia kontroli celnej w odniesieniu do przesyłek zawierających wyroby tytoniowe i alkoholowe, Umawiające się Strony mogą ograniczyć, zgodnie z krajowymi praktykami administracyjnymi, liczbę urzędów celnych upoważnionych do przyjmowania karnetów TIR "Tytoń / Alkohol";

6. Umawiające się Strony zapewniają, że, w przypadku transportu wyrobów tytoniowych i alkoholowych, jak również innych towarów wrażliwych określonych przez właściwe organy, była natychmiast przekazywana przez urząd celny wyjazdu lub wejścia do urzędu celnego przeznaczenia lub wyjścia wyprzedzająca informacja o transporcie takich towarów pod pieczęcią urzędu celnego;

7. zgodnie z art. 20 Konwencji TIR z 1975 r., Umawiające się Strony określają termin i, na ile jest to możliwe, trasy dla przewozu pojazdami drogowymi i kontenerami w przypadku transportu wyrobów tytoniowych i alkoholowych pod pieczęcią urzędu celnego, jak również innych towarów wrażliwych określonych przez właściwe organy. Umawiające się Strony zachęca się do stosowania sankcji, zgodnie z prawem krajowym, w przypadkach nie przestrzegania takich zaleceń;

8. Umawiające się Strony zapewniają, że postanowienia art. 38 Konwencji TIR z 1975 r. będą stosowane, przewidując możliwość okresowego lub stałego wyłączenia z uczestniczenia w operacjach objętych Konwencją TIR z 1975 r., wszystkich osób winnych poważnego naruszenia krajowego prawa celnego lub rozporządzeń mających zastosowanie do międzynarodowego transportu towarów;

9. Umawiające się Strony podejmują wszelkie niezbędne środki dla uniknięcia kradzieży i nadużywania pieczęci urzędowych oraz mogą nakazać stosowanie nowych technologii, takich jak specjalnie zabezpieczający tusz, by utrudnić fałszowanie pieczęci urzędowych;

10. Umawiające się Strony wymagają, by IRU i krajowe stowarzyszenia gwarancyjne stosowały przy wydawaniu karnetów TIR dokładnie uzgodnione kryteria i kontrole administracyjne, w celu zapewnienia, na ile to tylko możliwe, uczciwości i rzetelności podmiotów uczestniczących w transporcie;

11. Umawiające się Strony systemu tranzytowego TIR nasilają wymianę między sobą informacji i wywiadu dotyczących systemu tranzytowego TIR, zgodnie z ich ustawodawstwem krajowym. W tym celu ustanawiają one w strukturach właściwych organów punkty centralne do działań w celu zwalczania oszustw. W celu sporządzenia międzynarodowego wykazu takich punktów centralnych, do sekretariatu EKG/ONZ zostaną przekazane jak najszybciej ich adresy, włącznie z numerami telefonów i telefaksów.

Zachęca Umawiające się Strony do dokładnego zapoznania się z wnioskami IRU w sprawie wprowadzenia elektronicznych systemów wymiany danych do celów zarządzania karnetami TIR, który zostanie im przekazany przez sekretariat EKG/ONZ w celu jego ewentualnego wprowadzenia w życie;

Żąda od Umawiających się Stron Konwencji TIR z 1975 r., aby do dnia 1 czerwca 1995 r. powiadomiły sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych, czy akceptują niniejszą rezolucję;

Żąda od sekretarza wykonawczego Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych poinformowania wszystkich Umawiających się Stron Konwencji TIR z 1975 r. o przyjęciu niniejszej rezolucji.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1995.181.32

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 95/285/WE przyjmująca rezolucję nr 49 w sprawie środków krótkoterminowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa i skutecznego funkcjonowania systemu tranzytowego TIR
Data aktu: 24/07/1995
Data ogłoszenia: 01/08/1995
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 24/07/1995