Decyzja 93/704/WE w sprawie stworzenia bazy danych Wspólnoty o wypadkach drogowych

DECYZJA RADY 93/704/WE
z dnia 30 listopada 1993 r.
w sprawie stworzenia bazy danych Wspólnoty o wypadkach drogowych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 213,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

a także mając na uwadze, co następuje:

Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie przyjęcia wspólnych działań dla zmniejszenia liczby wypadków drogowych (2);

Rada i przedstawiciele rządów Państw Członkowskich na posiedzeniu Rady w dniu 21 czerwca 1991 r. przyjęli rezolucję wzywającą Komisję do opracowania i wdrożenia wspólnotowego programu praktycznych środków zmierzających do wprowadzenia w życie nowych wspólnych inicjatyw i porównania doświadczeń narodowych zdobytych w dziedzinach działania i badań odnoszących się do kampanii w sprawie wypadków drogowych i ich skutków dla ofiar (3);

stworzenie bazy danych Wspólnoty o wypadkach drogowych jest jednym z priorytetów wybranych przez grupę roboczą wysokiego szczebla przedstawicieli rządów Państw Członkowskich;

w swojej białej księdze w sprawie przyszłego rozwoju wspólnej polityki transportowej i w swoim oświadczeniu o programie działań w sprawie bezpieczeństwa drogowego Komisja uważa, że ze względu na różnice w poziomach bezpieczeństwa drogowego w różnych Państwach Członkowskich głównym priorytetem w tej dziedzinie powinno być wspieranie wymiany informacji i doświadczeń poprzez ustanowienie bazy danych Wspólnoty;

Państwa Członkowskie gromadzą statystyki wypadków drogowych, do których dochodzi na ich terytoriach, i centralizują dane w plikach komputerowych; obecnie nie ma wspólnej bazy danych pozwalających na dostęp do tych poszczególnych plików lub zawartych w nich danych;

baza danych, tworzona i zarządzana na poziomie wspólnotowym, umożliwiłaby identyfikację i określenie problemów, ocenę skuteczności przyjętych środków oraz ustalenie przydatności działania Wspólnoty;

Państwa Członkowskie, działając indywidualnie, nie są w stanie stworzyć bazy danych tego typu i nią zarządzać; w związku z tym i zgodnie z zasadą pomocniczości Wspólnota interweniuje w koniecznym zakresie w celu zapewnienia, że dane zawarte w dokumentach statystycznych Państw Członkowskich zgrupowane są razem, i dla zapewnienia ścisłej koordynacji między Państwami Członkowskimi w celu niezakłóconego działania bazy danych Wspólnoty;

pożądane jest uzgodnienie praktycznych aspektów przesyłania danych statystycznych przechowywanych w Państwach Członkowskich do Komisji, w szczególności częstotliwości, terminów, oraz środków w tym celu użytych;

wszelkie analizy problemów bezpieczeństwa drogowego powinny koncentrować się przede wszystkim na wypadkach śmiertelnych lub powodujących uszkodzenie ciała, a nie powinny dotyczyć strat materialnych, do celów takiej analizy nie jest konieczna identyfikacja ofiar wypadków;

Komisja powinna przyjąć przepisy dla zapewnienia ochrony danych statystycznych objętych tajemnicą,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie tworzą statystyki wypadków śmiertelnych lub powodujących uszkodzenie ciała, do których doszło na ich terytoriach.
2.
Do celów niniejszej dyrektywy "wypadek śmiertelny lub powodujący uszkodzenie ciała" oznacza każdą kolizję między użytkownikami drogi, w której uczestniczy co najmniej jeden pojazd w ruchu na drodze publicznej otwartej dla ruchu, i powodującą śmierć lub uszkodzenie ciała jednego albo więcej użytkowników drogi.
Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przekazują dane o wypadkach śmiertelnych lub powodujących uszkodzenie ciała z danego roku, przechowywane w plikach komputerowych o najwyższym stopniu centralizacji, wyrażone w jednostkach statystycznych, do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich (zwanego dalej "USWE")). Do celów tej dyrektywy "jednostka statystyczna" oznacza wypadek śmiertelny lub powodujący uszkodzenie ciała.
2.
Dane określone w ust. 1 są przekazywane po raz pierwszy przed dniem 31 marca 1994 r. dla lat 1991 i 1992, a dla lat następnych nie później niż dziewięć miesięcy po końcu danego roku.
3.
Wszelkie dane statystyczne objęte tajemnicą na podstawie przepisów krajowych również powinny być przekazane do USWE, który będzie postępował z nimi zgodnie z rozporządzeniem (Euratom, EWG) nr 1588/90 (4).
4.
Stanowiąc zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 5, Komisja określa, które informacje nie powinny być zawarte w przekazywanych plikach.
Artykuł  3
1.
O ile to możliwe, dane muszą być przesyłane za pomocą czytelnego środka, którego typ i format proponuje Komisja.
2.
Jeśli jakieś Państwo Członkowskie poprawi dane statystyczne po ich przesłaniu do USWE, przesyła ono do USWE kompletną kopię uaktualnionego pliku.
3.
Jeśli jakieś Państwo Członkowskie zamierza zmienić formę lub treść swoich plików z danymi, powiadamia najpierw Komisję. Jeżeli Państwo Członkowskie nanosi poprawki do plików już przesłanych do USWE, zmienione wersje plików muszą również zostać przesłane do USWE.
4.
Każde Państwo Członkowskie jest odpowiedzialne za jakość dostarczanych danych statystycznych.
5.
Komisja jest odpowiedzialna za przetwarzanie otrzymanych danych.
Artykuł  4
1.
Komisja jest odpowiedzialna za upowszechnianie otrzymanych danych. Stanowiąc zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 5, podejmie decyzje w sprawie procedur dostępu do scentralizowanych przez Komisję statystyk dotyczących wypadków śmiertelnych lub powodujących uszkodzenie ciała, w sprawie wszelkich publikacji i wszelkich innych informacji sprzyjających niezakłóconemu działaniu bazy danych Wspólnoty.
2.
Komisja i Państwa Członkowskie zbadają wszelkie metodologiczne i techniczne problemy powstałe w związku z tworzeniem i przesyłaniem danych statystycznych lub sposobu, w jaki są one gromadzone, w celu znalezienia rozwiązań, które będą stopniowo prowadziły do tego, aby dane Państw Członkowskich były tak spójne i porównywalne, jak to tylko możliwe.

Na podstawie tego badania Komisja przedłoży Radzie, jeśli będzie to potrzebne, właściwe wnioski.

Artykuł  5 1
1.
Komisję wspomaga Komitet ds. Programu Statystycznego powołany decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom, zwany dalej "Komitetem".
2.
W przypadku odniesienia się do niniejszego artykułu - art. 3 i 7 decyzji 1999/468/WE(5) stosuje się z uwagi na przepisy zawarte w jej art. 8.
3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  6

Trzy lata od dnia zastosowania niniejszej decyzji Komisja przedstawi Radzie:

a) sprawozdanie oceniające wyniki wprowadzenia w życie środków przewidzianych w art. 2, 3 i 4, włącznie z opinią, czy warto te działania kontynuować;

b) wnioski wynikające ze sprawozdania, dotyczące możliwości kontynuacji projektu przewidzianego w niniejszej decyzji.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 listopada 1993 r.
W imieniu Rady
G. COËME
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 225 z 20.8.1993, str. 6.

(2) Dz.U. C 68 z 24.3.1986, str. 35.

(3) Dz.U. C 178 z 9.7.1991, str. 1.

(4) Dz.U. L 151 z 15.6.1990, str. 1.

(5)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23)

1 Art. 5 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. dostosowującego do decyzji Rady 1999/468/WE przepisy odnoszące się do komitetów, które wspomagają Komisję w wykonywaniu jej uprawnień wykonawczych ustanowionych w instrumentach podlegających procedurze określonej w art. 251 Traktatu WE (Dz.U.UE.L.03.284.1) z dniem 20 listopada 2003 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.329.63

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 93/704/WE w sprawie stworzenia bazy danych Wspólnoty o wypadkach drogowych
Data aktu: 30/11/1993
Data ogłoszenia: 30/12/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 22/12/1993