RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych (1),
uwzględniając wniosek Komisji (2),
we współpracy z Parlamentem Europejskim (3),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (4),
a także mając na uwadze, co następuje:
rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, na którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału; należy przyjąć środki niezbędne do jego funkcjonowania;
w odniesieniu do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej w każdym Państwie Członkowskim dwu- lub trzykołowe pojazdy silnikowe muszą spełniać określone parametry techniczne przewidziane w bezwzględnie wiążących przepisach, które różnią się w poszczególnych Państwach Członkowskich; z powodu różnic między nimi przepisy takie stwarzają bariery w handlu we Wspólnocie;
te utrudnienia w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego mogą zostać usunięte, jeżeli wszystkie Państwa Członkowskie przyjmą te same wymogi w miejsce ich przepisów krajowych;
niezbędne jest sformułowanie zharmonizowanych wymogów dotyczących miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej w dwu- lub trzykołowych pojazdach silnikowych w celu umożliwienia zastosowania do każdego typu takich pojazdów i ich części procedur homologacji typu ustanowionych dyrektywą 92/61/EWG;
celem niniejszej dyrektywy nie jest harmonizacja wymiarów tablic rejestracyjnych używanych w różnych Państwach Członkowskich; Państwa Członkowskie powinny więc zapewnić, aby wystające tablice rejestracyjne nie stwarzały niebezpieczeństwa dla użytkowników, jednakże w taki sposób, aby nie wymagało to dokonywania jakichkolwiek zmian konstrukcji pojazdów;
w obliczu skali i skutków proponowanego działania w danym sektorze środki wspólnotowe objęte niniejszą dyrektywą są konieczne, wręcz niezbędne, do osiągnięcia zamierzonego celu, którym jest utworzenie wspólnotowej homologacji typu pojazdów; cel ten nie może być osiągnięty w wystarczającym stopniu przez Państwa Członkowskie działające indywidualnie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 października 1993 r.
|
W imieniu Rady |
|
R. URBAIN |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U L 225 z 10.8.1992, str. 72.
(2) Dz.U C 293 z 9.11.1992, str. 38.
(3) Dz.U C 337 z 21.12.1992, str. 104 oraz decyzja z dnia 27 października 1993 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. C 73 z 15.3.1993, str. 22.
(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1, dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 92/53/EWG (Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 1).