Dyrektywa 93/94/EWG odnosząca się do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów dwu- lub trzykołowych

DYREKTYWA RADY 93/94/EWG
z dnia 29 października 1993 r.
odnosząca się do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów dwu- lub trzykołowych

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych (1),

uwzględniając wniosek Komisji (2),

we współpracy z Parlamentem Europejskim (3),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (4),

a także mając na uwadze, co następuje:

rynek wewnętrzny obejmuje obszar bez granic wewnętrznych, na którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału; należy przyjąć środki niezbędne do jego funkcjonowania;

w odniesieniu do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej w każdym Państwie Członkowskim dwu- lub trzykołowe pojazdy silnikowe muszą spełniać określone parametry techniczne przewidziane w bezwzględnie wiążących przepisach, które różnią się w poszczególnych Państwach Członkowskich; z powodu różnic między nimi przepisy takie stwarzają bariery w handlu we Wspólnocie;

te utrudnienia w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego mogą zostać usunięte, jeżeli wszystkie Państwa Członkowskie przyjmą te same wymogi w miejsce ich przepisów krajowych;

niezbędne jest sformułowanie zharmonizowanych wymogów dotyczących miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej w dwu- lub trzykołowych pojazdach silnikowych w celu umożliwienia zastosowania do każdego typu takich pojazdów i ich części procedur homologacji typu ustanowionych dyrektywą 92/61/EWG;

celem niniejszej dyrektywy nie jest harmonizacja wymiarów tablic rejestracyjnych używanych w różnych Państwach Członkowskich; Państwa Członkowskie powinny więc zapewnić, aby wystające tablice rejestracyjne nie stwarzały niebezpieczeństwa dla użytkowników, jednakże w taki sposób, aby nie wymagało to dokonywania jakichkolwiek zmian konstrukcji pojazdów;

w obliczu skali i skutków proponowanego działania w danym sektorze środki wspólnotowe objęte niniejszą dyrektywą są konieczne, wręcz niezbędne, do osiągnięcia zamierzonego celu, którym jest utworzenie wspólnotowej homologacji typu pojazdów; cel ten nie może być osiągnięty w wystarczającym stopniu przez Państwa Członkowskie działające indywidualnie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Niniejsza dyrektywa wraz z Załącznikiem stosuje się do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej wszystkich typów pojazdów, zgodnie z art. 1 dyrektywy 92/61/EWG.

Artykuł  2

Procedura przyznawania homologacji typu części w odniesieniu do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych oraz zasady regulujące swobodny przepływ takich pojazdów są ustanowione w rozdziałach II i III dyrektywy 92/61/EWG.

Artykuł  3

Wszelkie zmiany konieczne do dostosowania wymogów załączników do postępu technicznego przyjmowane są zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy 70/156/EWG (5).

Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 maja 1995 r., o czym niezwłocznie informują Komisję.

Przepisy te zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposoby dokonywania takiego odniesienia są określane przez Państwa Członkowskie.

Od daty określonej w pierwszym akapicie Państwa Członkowskie nie mogą ze względu na powody związane z miejscem montażu tylnej tablicy rejestracyjnej zakazywać początkowego dopuszczania do ruchu pojazdów, które są zgodne z niniejszą dyrektywą.

Przepisy określone w pierwszym akapicie stosuje się, począwszy od dnia 1 listopada 1995 r.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty przepisów prawa krajowego, które przyjmują w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 października 1993 r.
W imieniu Rady
R. URBAIN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U L 225 z 10.8.1992, str. 72.

(2) Dz.U C 293 z 9.11.1992, str. 38.

(3) Dz.U C 337 z 21.12.1992, str. 104 oraz decyzja z dnia 27 października 1993 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Dz.U. C 73 z 15.3.1993, str. 22.

(5) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1, dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 92/53/EWG (Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 1).

ZAŁĄCZNIK  1

1. WYMIARY

Wymiary miejsca do montażu tylnej tablicy rejestracyjnej dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych(1) są następujące:

1.1. Motorowery i lekkie pojazdy czterokołowe bez nadwozia

1.1.1. szerokość: 100 mm;

1.1.2. wysokość: 175 mm;

lub

1.1.3. szerokość: 145 mm;

1.1.4. wysokość: 125 mm.

1.2. Motocykle, pojazdy trzykołowe o maksymalnej mocy do 15 kW oraz pojazdy czterokołowe inne niż lekkie pojazdy czterokołowe, bez nadwozia

1.2.1. szerokość: 280 mm;

1.2.2. wysokość: 210 mm.

1.3. Pojazdy trzykołowe o maksymalnej mocy przekraczającej 15 kW, lekkie pojazdy czterokołowe wyposażone w nadwozie i pojazdy czterokołowe inne niż lekkie pojazdy czterokołowe wyposażone w nadwozie

1.3.1. stosuje się przepisy dla samochodów osobowych określone w dyrektywie 70/222/EWG.

2. OGÓLNE PRZEPISY DOTYCZĄCE UMIEJSCOWIENIA TABLICY

2.1. Mocowanie tylnej tablicy rejestracyjnej motocykla, motocykla z bocznym wózkiem lub pojazdu trzykołowego musi być umiejscowione na tyle pojazdu w taki sposób, aby:

2.1.1. tablica mogła być umieszczona w obrębie płaszczyzn wzdłużnych, przebiegających przez zewnętrzne krańce pojazdu.

3. NACHYLENIE

3.1. Tylna tablica rejestracyjna:

3.1.1. musi być pod kątem prostym do środkowej płaszczyzny wzdłużnej pojazdu;

3.1.2. może być odchylona od pionu o nie więcej niż 30°, dla pojazdu bez ładunku, gdy płyta mocująca dla numerów rejestracyjnych jest skierowana do góry;

3.1.3. może być odchylona o nie więcej niż 15° od pionu, dla pojazdu bez ładunku, gdy płyta mocująca dla numerów rejestracyjnych jest skierowana dołu;

4. WYSOKOŚĆ MAKSYMALNA

4.1. Żaden punkt miejsca montażu tablicy rejestracyjnej nie może być wyżej niż 1,5 m nad powierzchnią ziemi, dla pojazdu bez ładunku.

5. WYSOKOŚĆ MINIMALNA

5.1. Żaden punkt miejsca montażu tablicy rejestracyjnej nie może być niżej niż 0,20 m nad powierzchnią ziemi lub niżej niż promień koła nad powierzchnią ziemi, jeśli wynosi on mniej niż 0,20 m, dla pojazdu bez ładunku.

6. WIDOCZNOŚĆ GEOMETRYCZNA

6.1. Miejsce montażu tablicy musi być widoczne w obrębie przestrzeni ograniczonej dwoma dwuścianami: jednym z poziomą krawędzią wyznaczoną przez dwie płaszczyzny przechodzące przez górną i dolną krawędź poziomą miejsca montażu tablicy, których kąty w odniesieniu do poziomu przedstawione są na rysunku 1; drugim z krawędzią pionową wyznaczoną przez dwie płaszczyzny przechodzące przez obydwa boki tablicy, której kąty w stosunku do środkowej płaszczyzny wzdłużnej są przedstawione na rysunku 2.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

grafika

Rysunek 1

Kąt widoczności geometrycznej (dwuścienny z krawędzią poziomą)

grafika

Rysunek 2

Kąt widoczności geometrycznej (dwuścian z krawędzią pionową)

______

(1) W przypadku motorowerów jest to każda tablica rejestracyjna lub identyfikacyjna.

DODATEK 1

Dokument informacyjny w odniesieniu do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej dla typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych

(załącza się do wniosku o udzielenie homologacji części, gdy nie złożono go z wnioskiem o udzielenie homologacji typu pojazdu)

Nr porządkowy (nadany przez wnioskodawcę):

Wniosek o udzielenie homologacji typu części w odniesieniu do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej dla typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych musi zawierać informacje wymienione w załączniku II część A do dyrektywy Rady 92/61/EWG, sekcje:

– 0.1,

– 0.2,

– 0.4-0.6,

– 2.2,

– 2.2.1,

– 9.6,

– 9.6.1

DODATEK  2

Świadectwo homologacji typu części w odniesieniu do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej dla typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych

WZÓR

grafika

1 Załącznik zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 1999/26/WE z dnia 20 kwietnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.118.32) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 26 maja 1999 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.311.83

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 93/94/EWG odnosząca się do miejsca montażu tylnej tablicy rejestracyjnej pojazdów dwu- lub trzykołowych
Data aktu: 29/10/1993
Data ogłoszenia: 14/12/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 16/11/1993