RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje: na podstawie art. 75 ust. 1 lit. b) Traktatu, ustanowienie wspólnej polityki transportowej wiąże się, między innymi, z określeniem warunków dotyczących dostępu przewoźników niemających siedziby do drogowego transportu rzeczy przez przewoźników w danym Państwie Członkowskim;
przepis ten pociąga za sobą zniesienie wszelkich ograniczeń wobec usługodawców na podstawie ich przynależności państwowej lub faktu, że mają siedzibę w innym Państwie Członkowskim niż to, w którym usługa ma być świadczona;
w celu niezakłóconego i elastycznego wykonania tego przepisu, należy przewidzieć przejściową regulację dotyczącą kabotażu na okres poprzedzający wprowadzenie ostatecznej regulacji;
jedynie przewoźnicy, którzy posiadają licencje wspólnotowe, zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 881/92 z dnia 26 marca 1992 r. w sprawie dostępu do rynku drogowych przewozów rzeczy we Wspólnocie, na lub z terytorium Państwa Członkowskiego lub w tranzycie przez jedno lub więcej Państw Członkowskich(4), jak również przewoźnicy upoważnieni do wykonywania niektórych kategorii usług w międzynarodowych drogowych przewozach towarów, mogą zostać uprawnieni do kabotażu;
taka regulacja przejściowa powinna zawierać kontyngent wspólnotowych zezwoleń na kabotaż, który będzie stopniowo podwyższany;
należy ustalić warunki wystawiania i stosowania zezwoleń na kabotaż;
należy ustalić przepisy Państwa Członkowskiego przyjmującego dotyczące czynności kabotażowych;
muszą zostać wydane przepisy, na podstawie których mogą być podejmowane interwencje w przypadku poważnego naruszenia rynków transportowych; w tym celu należy wprowadzić odpowiednią procedurę podejmowania decyzji oraz procedurę gromadzenia wymaganych danych statystycznych;
Państwa Członkowskie powinny świadczyć sobie pomoc wzajemną w zakresie odpowiedniego stosowania wprowadzonej regulacji; w szczególności w zakresie kar mających zastosowanie w przypadku naruszeń przepisów; sankcje te nie powinny mieć charakteru dyskryminującego i powinny być proporcjonalne do skali wykroczenia; powinna być przewidziana możliwość skorzystania z procedury odwoławczej;
Komisja powinna regularnie składać sprawozdanie ze stosowania niniejszego rozporządzenia;
w celu spełnienia zobowiązań nałożonych na Radę, należy ustalić datę wejścia w życie ostatecznej regulacji, na podstawie, której możliwy jest przewóz kabotażowy bez ograniczeń ilościowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Luksemburgu, dnia 25 października 1996 r.
|
W imieniu Rady |
|
Ph. MAYSTADT |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 317 z 7.12.1991, str. 10 oraz Dz.U. C 172 z 8.7.1992, str. 22.
(2) Dz.U. C 150 z 15.6.1992, str. 336.
(3) Dz.U. C 169 z 6.7.1992, str. 30.
(4) Dz.U. L 95 z 9.4.1992, str. 1.
(5) Pierwsza dyrektywa Rady z dnia 23 lipca 1962 r. w sprawie ustanowienia niektórych zasad dla transportu międzynarodowego (zarobkowy transport drogowy) (Dz.U. 70 z 6.8.1962, str. 2005/62). Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (EWG) nr 881/92 (Dz.U. L 95 z 9.4.1992, str. 1).
(6) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 48.
(7) Szósta dyrektywa Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 92/111/EWG (Dz.U. L 384 z 30.12.1992, str. 47).
(8) Dz.U. L 375 z 31.12.1990, str. 10.
ZAŁĄCZNIKI
.................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
.................................................
1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 2 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 484/2002 z dnia 1 marca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.76.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
2 Art. 1 ust. 2 zmieniony przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 484/2002 z dnia 1 marca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.76.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 marca 2003 r.
3 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 3315/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.350.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.
4 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 3315/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.350.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.
5 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 3-5 rozporządzenia nr 3315/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.350.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.
6 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 3-5 rozporządzenia nr 3315/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.350.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.
7 Załącznik III zmieniony przez art. 1 pkt 5-7 rozporządzenia nr 3315/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.350.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.
8 Załącznik IV zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 3315/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.350.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.