RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 84 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
rozporządzenie (EWG) nr 2299/89(4) stanowi istotny krok w kierunku osiągnięcia nie zakłóconej konkurencji między przewoźnikami lotniczymi oraz między komputerowymi systemami rezerwacji, chroniąc w ten sposób interesy konsumentów;
konieczne jest rozszerzenie zakresu rozporządzenia (EWG) nr 2299/89 i wyjaśnienie jego przepisów oraz właściwe jest podjęcie takich środków na poziomie wspólnotowym, aby zapewnić spełnianie celów rozporządzenia we wszystkich Państwach Członkowskich;
niniejsze rozporządzenie jest bez uszczerbku dla stosowania art. 85 i 86 Traktatu;
rozporządzenie Komisji (EWG) nr 83/91(5) wyłącza porozumienia dotyczące wspólnego zakupu, rozwoju i eksploatacji komputerowych systemów rezerwacji spod przepisów art. 85 ust. l Traktatu;
nieregularne usługi lotnicze posiadają istotne znaczenie na terytorium Wspólnoty;
duża część tych podróży to wycieczki zorganizowane lub produkty wiązane, a transport lotniczy stanowi jedynie jeden z elementów całego produktu;
w zasadzie produkty typu "tylko bilet" lub niewiązane produkty w ramach nieregularnych usług lotniczych konkurują bezpośrednio z produktami transportu lotniczego oferowanymi w ramach regularnych usług;
pożądane jest równe traktowanie podobnych produktów i zapewnienie uczciwej konkurencji między obydwoma rodzajami produktów transportu lotniczego oraz bezstronnego upowszechniania informacji wśród konsumentów;
właściwe jest ujęcie wszystkich kwestii dotyczących używania komputerowych systemów rezerwacji dla wszystkich rodzajów usług transportu lotniczego w tym samym rozporządzeniu Rady;
konsumenci poszukujący różnych produktów powinni mieć możliwość zażądania wyświetlenia informacji dotyczących tylko regularnych albo tylko nieregularnych lotów;
pożądane jest wyjaśnienie, że rozporządzenie (EWG) nr 2299/89 powinno mieć zastosowanie do komputerowych systemów rezerwacji oferowanych dla i/lub używanych przez konsumentów końcowych, niezależnie od tego, czy są osobami fizycznymi, czy też przedsiębiorcami;
przewoźnicy lotniczy używający komputerowego systemu rezerwacji w swoich własnych wyraźnie oznakowanych biurach lub okienkach nie będą podlegać przepisom regulującym główny wykaz;
właściwe jest wyraźne rozróżnienie między umową o uczestnictwo w systemie lub zezwalającą na korzystanie z systemu a dostarczaniem samego wyposażenia technicznego; przy czym to ostatnie podlega normalnemu prawu zobowiązań, umożliwiając w ten sposób sprzedawcy systemu żądania zwrotu kosztów bezpośrednich w przypadku rozwiązania umowy o uczestnictwo lub podpisania umowy zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia;
odmowa ze strony przewoźników macierzystych dostarczenia tych samych informacji dotyczących rozkładów, taryf i dostępności innych systemów niż ich własne oraz przyjęcia rezerwacji dokonanych przez takie systemy może poważnie zakłócać konkurencję między komputerowymi systemami rezerwacji;
bezstronna konkurencyjność komputerowych systemów rezerwacji dla przewoźników lotniczych musi być zapewniona w odniesieniu do jednakowej funkcjonalności i zabezpieczenia danych, w szczególności poprzez równy dostęp do funkcji, informacji/danych oraz interfejsów, a także wyraźne rozróżnienie między własnymi urządzeniami przewoźnika a urządzeniami dystrybucyjnymi;
równość konkurencji zostanie wzmocniona poprzez zapewnienie oddzielnej tożsamości prawnej komputerowych systemów rezerwacji;
w konkurencji między przewoźnikami przewoźnik macierzysty może nieuczciwie czerpać korzyści wynikające z kontroli nad własnym komputerowym systemem rezerwacji; dlatego konieczne jest bezwzględnie równe traktowanie przewoźników macierzystych i przewoźników używających systemu w zakresie, w jakim możliwości systemu wykorzystywane są przez przewoźnika macierzystego, objęte niniejszym rozporządzeniem;
w interesie konsumenta pożądane jest, aby do każdej transakcji, której żąda konsument, przewidziany był główny wykaz;
pożądane jest udostępnianie przewoźnikom używającym systemu danych marketingowych oraz danych o rezerwacjach i sprzedaży na niedyskryminacyjnych zasadach, a także przy zachowaniu równych czasów dostępu; identyfikacja lub informacje osobowe pasażera indywidualnego lub podróżującego służbowo muszą pozostać informacjami poufnymi; dlatego sprzedawca systemu musi zagwarantować, poprzez środki techniczne i odpowiednie zabezpieczenia, przynajmniej w zakresie oprogramowania, że nie będzie miał miejsca nieupoważniony dostęp do informacji;
informacje dotyczące korzystania z systemu powinny być wystarczająco szczegółowe, aby umożliwić przewoźnikom używającym systemu i subskrybentom kontrolę swych kosztów; w celu ułatwienia takiej kontroli takie informacje należy udostępnić na nośnikach magnetycznych;
w interesie konsumenta pożądane jest wyjaśnienie, że żaden lot lub kombinacja lotów nie są pokazywane więcej niż jeden raz podczas wyświetlania głównego wykazu systemu, z wyjątkiem umów joint venture lub innych porozumień, gdy każdy przewoźnik indywidualnie ponosi odpowiedzialność za ofertę i sprzedaż produktów transportu lotniczego na danych lotach;
sprzedawca systemu powinien zapewnić, aby przestrzeganie zasad technicznej zgodności z przepisami dotyczącymi jednakowej funkcjonalności i zabezpieczenia danych monitorowane było przez niezależnego kontrolera,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 29 października 1993 r.
|
W imieniu Rady |
|
R. URBAIN |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 56 z 26.2.1993, str. 28.
(2) Dz.U. C 176 z 28.6.1993, str. 65.
(3) Dz.U. C 108 z 19.4.1993, str. 16.
(4) Dz.U. L 220 z 29.7.1989, str. 1.
(5) Dz.U L 10 z 15.1.1991, str. 9. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) 1618/93 (Dz.U. L 155 z 26.6.1993, str. 23).