Dyrektywa 93/65/EWG w sprawie definicji i korzystania ze zgodnych specyfikacji technicznych dla zamówień na sprzęt i systemy zarządzania ruchem powietrznym

DYREKTYWA RADY 93/65/EWG
z dnia 19 lipca 1993 r.
w sprawie definicji i korzystania ze zgodnych specyfikacji technicznych dla zamówień na sprzęt i systemy zarządzania ruchem powietrznym

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 84 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

transport lotniczy w Europie znajduje się obecnie w szczególnie trudnej sytuacji ze względu na zagęszczenie ruchu powietrznego;

do tej pory systemy zarządzania były opracowywane i przekazywane do eksploatacji zgodnie z przepisami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego, które pozwalają na ich krajową lub lokalną interpretację;

zdefiniowanie i wprowadzenie norm wspólnotowych jest skutecznym podejściem do zarządzania ogólnym ruchem powietrznym, ponieważ obecna sytuacja, oparta na systemach krajowych i lokalnych, spowodowała techniczne i operacyjne niezgodności utrudniające transfer lotów kontrolowanych między organami kontroli ruchu powietrznego w różnych Państwach Członkowskich;

należy pamiętać o ważnych pracach podjętych w ramach Europejskiej Konferencji na temat Lotnictwa Cywilnego (ECAC) oraz przez Eurocontrol w dziedzinie zarządzania ruchem powietrznym oraz o stosownych wnioskach przyjętych przez Ministrów ECAC w kwietniu 1990 r. i w marcu 1992 r.;

należy dokonać funkcjonalnej integracji w celu poradzenia sobie z zagęszczeniem ruchu oraz osiągnięcia poprawy przepływu ruchu w krótkiej perspektywie;

proces harmonizacji i integracji byłby łatwiejszy, gdyby wszystkie Państwa Członkowskie przystąpiły do Międzynarodowej konwencji dotyczącej współpracy na rzecz bezpieczeństwa nawigacji lotniczej;

przyjęcie rezolucji 89/C 189/02 (4) przyspieszyłoby proces przystępowania wszystkich Państw Członkowskich jako Umawiających się Stron do Międzynarodowej konwencji dotyczącej współpracy na rzecz bezpieczeństwa nawigacji lotniczej, gdyby Państwa Członkowskie będące obecnie Umawiającymi się Stronami tej Konwencji dążyły w ramach Eurocontrol do przyjęcia, tam gdzie to możliwe, środków służących przyspieszeniu takiego przystępowania państw;

specyfikacje techniczne przyjęte przez Eurocontrol są zgodne ze standardami i praktykami zalecanymi przez ICAO;

Komisja, wspomagana przez Komitet przedstawicieli Państw Członkowskich, powinna zostać upoważniona w trybie określonym w decyzji Rady 87/373/EWG z dnia 13 lipca 1987 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (5), do uczynienia niektórych norm Eurocontrol obowiązkowymi na szczeblu Wspólnoty;

europejska normalizacja jest kluczowym czynnikiem konsekwentnego poziomu bezpieczeństwa zarządzania ruchem powietrznym; organy Eurocontrol i normalizacji europejskiej powinny współpracować ze sobą;

należy określić, że zgodnie z dyrektywą Rady 83/189/EWG z dnia 28 marca 1983 r. ustanawiająca procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych (6) Komisja może, po konsultacjach z Eurocontrol, udzielić organom normalizacji europejskiej upoważnienia do sporządzania europejskich norm w ramach wspierania systemów zarządzania ruchem powietrznym;

każdy sprzęt legalnie wprowadzany na rynek w jednym Państwie Członkowskim musi mieć możliwość swobodnego poruszania się na terytoriach innych Państw Członkowskich;

Międzynarodowa konwencja dotycząca współpracy na rzecz bezpieczeństwa nawigacji lotniczej wyznacza eurocontrol, jako odpowiedni instrument do podejmowania koniecznych środków służących rozwiązywaniu obecnych problemów w Europie;

bezpieczeństwo jest kluczowym czynnikiem transportu powietrznego we Wspólnocie; niniejsza Dyrektywa bierze również pod uwagę istnienie Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago w dniu 7 grudnia 1944 r., która przewiduje wprowadzenie w życie wszelkich niezbędnych środków wymaganych do zapewnienia bezpiecznego i uporządkowanego rozwoju międzynarodowego lotnictwa cywilnego;

dyrektywa Rady 77/62/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. koordynująca procedury udzielania zamówień publicznych na dostawy (7) i dyrektywa Rady 90/531/EWG z dnia 17 września 1990 r. w sprawie procedur udzielania zamówień publicznych przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji (8) dotyczą również sektora zarządzania ruchem powietrznym. Należy zatem wskazać podmioty przyznające kontrakty;

w pewnych Państwach Członkowskich zamówienia sprzętu do nawigacji lotów nie są objęte wymienionymi dyrektywami; normy Eurocontrol zawarte w systemie prawnym Wspólnoty muszą być jednak przestrzegane przez wszystkie Państwa Członkowskie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Niniejsza dyrektywa stosuje się do definicji i korzystania ze zgodnych specyfikacji technicznych dla zamówień sprzętu i systemów zarządzania ruchem powietrznym, a w szczególności:

– systemów łączności,

– systemów kontroli,

– systemów automatycznego wspomagania kontroli ruchu powietrznego, oraz

– systemów nawigacyjnych.

Artykuł  2

Do celów niniejszej dyrektywy:

a) specyfikacja techniczna oznacza techniczne wymagania zawarte w szczególności w dokumentacji przetargowej określającej cechy pracy, materiału, produktu lub dostawy, oraz umożliwiające opisanie danej pracy, materiału, produktu czy dostawy w sposób obiektywny i odpowiadający zastosowaniu, do którego ma być przeznaczony przez zamawiającego. Takie techniczne opisy mogą obejmować jakość, wyniki, bezpieczeństwo oraz wymiary, jak również wymagania dotyczące materiału, produktu lub dostawy w zakresie zapewnienia jakości, terminologii, symboli, testów oraz metod testowania, pakowania, oznaczania i etykietowania;

b) norma oznacza specyfikację techniczną zatwierdzoną przez uznany organ normalizacyjny do wielokrotnego lub ciągłego stosowania, przy czym zgodność z normą zasadniczo nie jest obowiązkowa;

c) norma Eurocontrol oznacza obowiązkowe elementy specyfikacji Eurocontrol dotyczące fizycznych cech, konfiguracji, materiału, wyników, personelu lub procedury, której jednolite zastosowanie jest uznawane za podstawowe dla wdrażania zintegrowanego systemu służby ruchu powietrznego (ATS) (obowiązkowe elementy tworzą część dokumentu normy Eurocontrol).

Artykuł  3
1.
Komisja zgodnie z trybem określonym w art. 6 wskaże i przyjmie normy Eurocontrol oraz późniejsze zmiany Eurocontrol do takich norm, w szczególności te, które dotyczą obszarów wymienionych w załączniku I, które to normy następnie staną się obowiązkowe zgodnie z prawem Wspólnoty. Komisja opublikuje odniesienia do wszystkich obowiązkowych technicznych specyfikacji w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
2.
W celu zapewnienia, by załącznik I wymieniający normy Eurocontrol, które mają zostać opracowane tak, by były jak najbardziej kompletne, Komisja w trybie określonym w art. 6 oraz w porozumieniu z Eurocontrol może, tam gdzie to stosowne, dostosować załącznik I zgodnie ze zmianami dokonanymi przez Eurocontrol.
3.
Republika Włoch i Królestwo Hiszpanii mogą opóźnić stosowanie niniejszego artykułu o jeden rok. Jeżeli po upływie tego okresu wymienione Państwa Członkowskie nie będą mogły zastosować norm Eurocontroli, wówczas Rada zgodnie z Traktatem zadecyduje o podjęciu stosownych działań.
Artykuł  4

W celu uzupełnienia, tam gdzie to konieczne, procesu wprowadzania w życie norm Eurocontrol Komisja może wydać upoważnienia normalizacyjne europejskim organom normalizacyjnym zgodnie z dyrektywą 83/189/EWG oraz w porozumieniu z Eurocontrol.

Artykuł  5
1.
Bez uszczerbku dla dyrektyw 77/62/EWG i 90/531/EWG Państwa Członkowskie podejmą wszelkie niezbędne działania celem zapewnienia, aby w ogólnych dokumentach i specyfikacjach dotyczących każdego kontraktu, cywilne organy przyznające zdefiniowane w załączniku II, odwoływały się do specyfikacji przyjętych zgodnie z niniejszą dyrektywą przy okazji zakupu sprzętu do nawigacji lotów.
2.
W celu zapewnienia, że załącznik II jest możliwie kompletny, Państwa Członkowskie powiadomią Komisję o wszelkich zmianach wprowadzonych do swoich wykazów. Komisja dokonuje zmian w załączniku II zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 6.
Artykuł  6 1
1.
Komisję wspomaga Komitet.
2.
W przypadku odniesienia się do niniejszego artykułu - art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE(9) stosuje się z uwagi na przepisy zawarte w jej art. 8.
3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  7

Przy wykonywaniu swoich uprawnień Komisja regularnie konsultować się będzie ze stosownymi przedstawicielami europejskich organów nawigacji lotów, użytkowników przestrzeni powietrznej oraz organizacji zawodowych. Następnie poinformuje Komitet, przewidziany w art. 6, o wynikach takich konsultacji.

Artykuł  8
1.
Komisja będzie regularnie przedstawiać Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdania na temat funkcjonowania rozwiązań przewidzianych niniejszą dyrektywą, wraz z projektami służącymi do wprowadzenia w życie art. 3 i 4, o ile jest to konieczne.
2.
Każdego roku Państwa Członkowskie powiadomią Komisję o wszelkich środkach, wprowadzonych w celu osiągnięcia zamierzeń określonych w niniejszej dyrektywie.
Artykuł  9
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy, które są dla nich niezbędne w celu dostosowania się do niniejszej dyrektywy w terminie jednego roku od jej przyjęcia. Następnie niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjmowane przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie określają sposoby dokonywania takich odniesień.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty głównych przepisów prawa krajowego, które przyjmują w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą. Komisja informuje o nich pozostałe Państwa Członkowskie.
Artykuł  10

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lipca 1993 r.
W imieniu Rady
W. CLAES
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 244 z 23.9.1992, str. 16.

(2) Opinia wydana dnia 25 czerwca 1993 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. C 19 z 25.1.1993, str. 39.

(4) Dz.U. C 189 z 26.7.1989, str. 3.

(5) Dz.U. C 197 z 18.7.1987, str. 33.

(6) Dz.U. L 109 z 26.4.1983, str. 8. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji 92/400/EWG (Dz.U. L 221 z 6.8.1992, str. 55).

(7) Dz.U. L 13 z 15.1.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 92/50/EWG (Dz.U. L 209 z 24.7.1992, str. 1).

(8) Dz.U. L 297 z 29.10.1990, str. 1.

(9)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 2

DZIEDZINY DLA NORM EUROCONTROL, OKREŚLONYCH W ART. 3

Wykaz orientacyjny

Łączność

Nawigacja

Nadzór

Systemy przetwarzania danych

Procedury zarządzania przestrzenią powietrzną i ruchem powietrznym

Przepisy zarządzania ruchem powietrznym i wymagania eksploatacyjne

Zasoby ludzkie

ZAŁĄCZNIK  II 3

PODMIOTY PRZYZNAJĄCE KONTRAKTY, ODPOWIEDZIALNE ZA ZAKUPY SPRZĘTU DO NAWIGACJI LOTÓW

EUROCONTROL

Rue de la Fusée, 96

B-1130 Bruxelles

Belgia

Régie des Voies Aériennes (RVA/RLW)

Centre Communication Nord (CCN)

rue du Progrès 80 Bte 2

B-1030 Bruxelles

Dania

Statens Luftfahrsvaesen

(Civil Aviation Administration)

Postbox 744

DK-Copenhagen SV

Billund Lufthavn

PO Box 10

DK-7190 Billund

Københavns Lufthavne A/S

PO Box 74

Flyvervej 11

DK-2770 Kastrup

Niemcy

DFS Deutsche Flugsicherung GMBH

Kaiserleistr. 29-35

D-6050 Offenbach am Main

Grecja

Ministry of Transport and Communications

Civil Aviation Authority

General Directorate of Air Navigation

który przekazuje swoje uprawnienia na rzecz:

Electronics Division

Vasileos Georgiou 1

PO Box 73751-16604 Elliniko

GR-Athens

Hiszpania

AENA (Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea)

Calle Santa Engracia, 120

E-Madrid

Francja

Ministre chargé de l'aviation civile

Direction générale de l'aviation civile

48, rue Camille Desmoulins

F-92452 Issy-les-Moulineaux Cedex

a w zakresie swojej właściwości:

Aéroport de Paris

291, Boulevard Raspail

F-75675 Paris Cedex 14

Irlandia

The Irish Aviation Authority

Aviation House

Hawkins Street

IRL-Dublin 2

Aer Rianta Cpt.

Dublin Airport

IRL-County Dublin

Włochy

ENAV

Ente Nazionale di Assistenza al Volo

Via Salaria, 715

I-00138 Roma

Luksemburg

Ministère des Transports

Direction de l’Aviation civile

L-2938 Luksemburg

Niderlandy

Luchtverkeersbeveiliging

Postbus 7601

NL-1118 ZJ Luchthaven Schiphol

Portugalia

ANA-E.P. (Empresa Pública de Aeroportos e Navegaçăo Aérea).

Rua D, Edifício 120

Aeroporto de Lisboa

P-1700 Lisboa

Zjednoczone Królestwo

National Air Traffic Services Ltd

CAA House

45-59 Kingsway

UK-London WC2B 6TE

Austria

Austro Control GmbH

Schnirchgasse 11

A-1030 Wien

Finlandia

Ilmailulaitos/Luftfartsverket

(CAA Finland)

PO Box 50

FIN-01531 Vantaa

Szwecja

Swedish Civil Aviation Administration

Luftfartsverket Vikboplan 11

S-601 79 Norrköping

Republika Czeska

Řízení letového provozu České republiky, s. p.

Air Navigation Services

K letišti 1040/10

P.O.BOX 41

160 08 Praha

Estonia

Lennuliiklusteeninduse AS

(Estońskie Służby Nawigacji Lotniczej)

Lennujaama tee 2

11101 Tallinn

Zamówienia na rzecz małych lotnisk i aerodromów mogą być dokonywane przez władze lokalne lub przez właścicieli

Cypr

Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων

(Ministerstwo Komunikacji i Budownictwa)

Τµήµα Πολιτικής Αεροπορίας (Departament Lotnictwa Cywilnego)

16, Griva Digeni Avenue

1429 Nicosia

Łotwa

Valsts akciju sabiedrība "Latvijas gaisa satiksme"

Mārupes pagasts

Rīgas starptautiskā lidosta

LV - 1053

Litwa

Valstybės įmonė "Oro navigacija"

Rodūnės kelias 2

LT-2023, Vilnius

Civilinės aviacijos administracija

Rodūnės kelias 2

LT-2023, Vilnius

Węgry

Gazdasági és Közlekedési Minisztérium

(Ministerstwo Gospodarki i Transportu)

Légügyi Főigazgatóság

(Dyrekcja Generalna Lotnictwa Cywilnego)

H-1400 Budapest

Pf. 87

HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat

(HungaroControl Węgierskie Służby Nawigacji Lotniczej)

H-1675 Budapest/Ferihegy

Pf. 80

Malta

Malta Air Traffic Services Ltd

Kaxxa Postali 1

Ajruport Internazzjonali ta' Malta

Luqa LQA 05

Polska

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze

Polska Agencja Ruchu Lotniczego

ul. Żwirki i Wigury 1

00 - 906 Warszawa

Słowenia

Ministrstvo za promet

(Ministerstwo Transportu)

Uprava Republike Slovenije za civilno letalstvo

(Administracja Lotnictwa Cywilnego Republiki Słoweńskiej)

Kotnikova 19 a

SI-1000 Ljubljana

Słowacja

Letové prevádzkové služby SR, š.p. Bratislava

(Służby Ruchu Lotniczego Republiki Słowackiej)

Letisko M. R. Štefánika

823 07 Bratislava

1 Art. 6 zmieniony przez art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.284.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 20 listopada 2003 r.
2 Załącznik I zmieniony przez art. 2 dyrektywy Komisji nr 97/15/WE z dnia 25 marca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.95.16) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 kwietnia 1997 r.
3 Załącznik II:

-zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez art. 3 dyrektywy Komisji nr 97/15/WE z dnia 25 marca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.95.16) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 kwietnia 1997 r.

- zmieniony przez art. 20Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33)z dniem 1 maja 2004 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.187.52

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 93/65/EWG w sprawie definicji i korzystania ze zgodnych specyfikacji technicznych dla zamówień na sprzęt i systemy zarządzania ruchem powietrznym
Data aktu: 19/07/1993
Data ogłoszenia: 29/07/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 02/08/1993