Rozporządzenie 1947/93 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1365/75 w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na Rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy

ROZPORZĄDZENIE RADY (EWG) NR 1947/93
z dnia 30 czerwca 1993 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1365/75 w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na Rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 235,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

Traktat z dnia 22 lipca 1975 r. zmieniający niektóre przepisy finansowe Traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie oraz Traktatu ustanawiającego Jedną Radę i Jedną Komisję Wspólnot Europejskich zmodyfikował procedurę rozliczania z obowiązków Komisji odnośnie realizacji budżetu; z tego względu właściwa jest aktualizacja procedury rozliczania z obowiązków Rady Administracyjnej Europejskiej Fundacji na Rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy utworzonej rozporządzeniem (EWG) nr 1365/75 (4) odnośnie tak zmodyfikowanej procedury w sposób określony w art. 206b Traktatu EWG;

Traktat z dnia 22 lipca 1975 r. zastąpił Komisję Obrachunkową Trybunałem Obrachunkowym we wszystkich tekstach odnoszących się do Komisji Obrachunkowej;

Akty Przystąpienia Grecji, Hiszpanii i Portugalii zmieniły skład Rady Administracyjnej Fundacji;

pożądane jest zapewnienie przekazywania rocznego sprawozdania ogólnego na temat Fundacji wszystkim zainteresowanym organom Wspólnoty;

rozporządzenie (EWG) nr 1365/75 należy z tego względu uzupełnić;

Traktat EWG nie ustanawia podstaw do działania innych niż te zawarte w art. 235 dla przyjęcia niniejszego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 1365/75 wprowadza się następujące zmiany:

1) Artykuł 6 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:

"1. Rada Administracyjna składa się z 39 członków, z których:

a) 12 członków reprezentuje rządy Państw Członkowskich;

b) 12 członków reprezentuje organizacje pracodawców;

c) 12 członków reprezentuje organizacje pracowników;

d) trzech członków reprezentuje Komisję.";

2) Artykuł 13 otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 13

Nie później niż do dnia 31 marca dyrektor przygotowuje, a Rada Administracyjna przyjmuje, ogólne sprawozdanie roczne z działalności, sytuacji finansowej oraz przyszłych wytycznych Fundacji i przesyła go do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Trybunału Obrachunkowego.";

3) Artykuł 15 ust. 1 i 2 otrzymuje następujące brzmienie:

"1. Rada Administracyjna najpóźniej do dnia 31 marca każdego roku przesyła Komisji kalkulację wpływów i wydatków. Powyższa kalkulacja, obejmująca plan kosztów ogólnych, jest przesyłana przez Komisję do Parlamentu Europejskiego i Rady wraz ze wstępnym projektem budżetu Wspólnot Europejskich.

2. Władze budżetowe ustalają dostępne środki przyznawane na subsydia dla Fundacji.

Obowiązująca procedura przekazywania przydzielonych środków z jednego rozdziału do drugiego stosuje się do tych przydzielonych środków.

Władze budżetowe opracowują plan kosztów ogólnych Fundacji.";

4) Artykuł 16 otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 16

1. Przepisy finansowe mające zastosowanie do Fundacji przyjmuje się zgodnie z art. 209 Traktatu.

Kontroler finansowy Komisji jest odpowiedzialny za sprawdzenie zobowiązań i płatności wszelkich wydatków oraz zapisywanie i ściąganie wszelkich dochodów Fundacji.

2. Rada Administracyjna nie później niż do 31 marca przesyła zestawienia rachunkowe dochodów i wydatków, analizę zarządzania finansami oraz bilans Fundacji za poprzedni rok budżetowy do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji oraz Trybunału Obrachunkowego.

Trybunał Obrachunkowy dokonuje ich oceny zgodnie z postanowieniami art. 206 Traktatu.

3. Najpóźniej do 30 listopada Trybunał Obrachunkowy przekazuje władzom odpowiedzialnym za rozliczenie z obowiązków oraz Komisji swoje sprawozdanie roczne wraz z towarzyszącymi odpowiedziami Fundacji do jego komentarzy oraz zapewnia jego opublikowanie w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Parlament Europejski, działając na mocy zalecenia Rady, stanowiącą kwalifikowaną większością głosów, dokonuje rozliczenia obowiązków Rady Administracyjnej Fundacji do 30 kwietnia następnego roku zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 206b Traktatu.";

5) Artykuł 17 otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 17

Postanowienia regulujące pracę personelu Fundacji są przyjmowane przez Radę, działającą na wniosek Komisji i po konsultacji z Parlamentem Europejskim.".

Artykuł 2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 30 czerwca 1993 r.

W imieniu Rady
S. BERGSTEIN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 23 z 31.1.1991, str. 26.

(2) Dz.U. C 13 z 20.1.1992, str. 524.

(3) Dz.U. C 152 z 10.6.1991, str. 1.

(4) Dz.U. L 139 z 30.5.1975, str. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.181.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1947/93 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1365/75 w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na Rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy
Data aktu: 30/06/1993
Data ogłoszenia: 23/07/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 26/07/1993