..................................................Notka Wydawnictwa Prawniczego "LEX"
Tekst niniejszego rozporządzenia nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.
.................................................
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 84 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),
a także mając na uwadze, co następuje:
jak przewiduje art. 8a Traktatu należy podjąć środki mające na celu stopniowe ustanowienie, w terminie upływającym w dniu 31 grudnia 1992 r., rynku wewnętrznego; rynek wewnętrzny będzie obejmował obszar bez granic wewnętrznych, wewnątrz którego zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału;
należy zachować wysoki ogólny poziom bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym w Europie, a obecne wymagania techniczne i procedury administracyjne w Państwach Członkowskich należy podnieść do najwyższych standardów, osiąganych obecnie we Wspólnocie;
bezpieczeństwo stanowi kluczowy czynnik transportu lotniczego we Wspólnocie; należy uwzględnić Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisaną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r., która przewiduje wdrożenie środków koniecznych do zapewnienia bezpiecznej eksploatacji statków powietrznych;
obecne ograniczenia dotyczące transferu statków powietrznych i produktów lotniczych oraz niektórych usług w dziedzinie lotnictwa między Państwami Członkowskimi mogą spowodować zakłócenia rynku wewnętrznego;
Wspólne Władze Lotnicze (JAA), stowarzyszony organ Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC), opracowały uzgodnienia w sprawie współpracy przy rozwoju i wprowadzania wspólnych wymagań lotniczych (JAR-ów) we wszystkich dziedzinach odnoszących się do bezpieczeństwa statków powietrznych i ich eksploatacji;
na podstawie wspólnej polityki transportowej należy zharmonizować wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do bezpieczeństwa statków powietrznych i ich eksploatacji, w oparciu o przepisy JAR, stosowane przez JAA;
przystąpienie wszystkich Państw Członkowskich do JAA oraz uczestnictwo Komisji w jej działaniach ułatwiłyby taką harmonizację;
w celu osiągnięcia celów Wspólnoty odnośnie swobodnego przepływu osób i towarów, jak również realizacji wspólnej polityki transportowej, Państwa Członkowskie są zobowiązane, bez dodatkowych działań technicznych lub badań, akceptować certyfikaty wyrobów, instytucji i osób zaangażowanych w projektowanie, obsługę i eksploatację produktów, jeśli takim wyrobom, instytucjom lub osobom przyznano certyfikaty w zgodzie ze wspólnymi wymaganiami technicznymi i procedurami administracyjnymi;
wyniknąć mogą problemy bezpieczeństwa i w takim przypadku Państwa Członkowskie muszą podejmować wszelkie właściwe środki w trybie pilnym; środki te muszą zostać odpowiednio uzasadnione oraz, jeżeli wspólne wymagania techniczne i procedury administracyjne wykazują braki, zadaniem Komisji, która wykonuje swoje uprawnienia wykonawcze, jest przyjęcie niezbędnych zmian;
Stosowanie przepisów dotyczących ograniczeń czasu lotu i służby może prowadzić do znacznych zakłóceń harmonogramów służby tych przedsiębiorstw, których schematy organizacyjne opierają się wyłącznie na pracy nocnej. Na podstawie dowodów dostarczonych przez zainteresowane strony, Komisja powinna dokonać oceny i zaproponować dostosowanie przepisów dotyczących ograniczeń czasu lotu i służby w celu uwzględnienia tych specjalnych schematów organizacyjnych. 1
pożądane jest, by finansowanie przez Państwa Członkowskie badań dla poprawy bezpieczeństwa w lotnictwie, były skoordynowane dla zapewnienia optymalnego wykorzystania środków oraz umożliwienia osiągnięcia maksymalnych korzyści;
Do 16 stycznia 2009 r., Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego powinna przeprowadzić naukową i medyczną ocenę części Q i ewentualnie części O załącznika III. Na podstawie wyników tej oceny i zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 12 ust. 2, Komisja powinna, jeśli okaże się to niezbędne, niezwłocznie sporządzić i przedłożyć wnioski mające na celu poprawę odpowiednich przepisów technicznych. 2
W trakcie dokonywania oceny niektórych przepisów, o których mowa w art. 8a, należy kontynuować działania mające na celu dalszą harmonizację przyjętych dotychczas wymagań dotyczących szkoleń personelu pokładowego w celu ułatwienia swobodnego przepływu personelu pokładowego w obrębie Wspólnoty. W tym kontekście należy ponownie przeanalizować możliwość dalszej harmonizacji licencjonowania personelu pokładowego. 3
Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(4), 4
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 16 grudnia 1991 r.
|
W imieniu Rady |
|
H. MAIJ-WEGGEN |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 270 z 26.10.1990, str. 3.
(2) Dz.U. C 267 z 14.10.1991, str. 154.
(3) Dz.U. C 159 z 17.6.1991, str. 28.
(4) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23. Decyzja zmieniona decyzją 2006/512/WE (Dz.U. L 200 z 22.7.2006, str. 11).
(5) Dz.U. L 315 z 28.11.2003, str. 1.
(6) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1701/2003 (Dz.U. L 243 z 27.9.2003, str. 5).
ZAŁĄCZNIKI
1 Motyw dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1899/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
2 Motyw dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1899/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
3 Motyw dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1899/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
4 Motyw zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1899/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
5 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1899/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
6 Art. 1 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1899/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
7 Art. 1 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1899/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
8 Art. 2 ust. 1 lit. i) dodana przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1899/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
9 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1899/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
10 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1899/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
11 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1899/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
12 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1899/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
13 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1899/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
14 Art. 8 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1900/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.176) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
15 Art. 8 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1900/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.176) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
16 Art. 8a dodany przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1899/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
17 Art. 11 ust. 1:- zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1899/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1900/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.176) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
18 Art. 11 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1900/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.176) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
19 Art. 12:- zmieniony przez art. 1 pkt 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1899/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1900/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.176) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
20 Art. 12a dodany przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1899/2006 z dnia 12 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.377.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 stycznia 2007 r.
21 Załącznik II uchylony przez art. 57 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1592/2002z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego (Dz.U.UE.L.02.240.1) z dniem 28 września 2003 r.
22 Załącznik III:- zmieniony przez art. 4 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 1332/2011 z dnia 16 grudnia 2011 r.(Dz.U.UE.L.11.336.20) wprowadzającego ostsępstwo od jego stosowania z dniem 1 marca 2012 r., jednakże w przypadku statków powietrznych posiadających indywidualny certyfikat zdatności do lotu wydany przed dniem 1 marca 2012 r., odstępstwo to stosuje się się od dnia 1 grudnia 2015 r.
-skreślony przez art. 69 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 216/2008z dnia 20 lutego 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.79.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2012 r.