Dyrektywa 91/498/EWG w sprawie warunków przyznawania czasowych i ograniczonych odstępstw od szczególnych wspólnotowych zasad zdrowotnych dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu świeżego mięsa

DYREKTYWA RADY
z dnia 29 lipca 1991 r.
w sprawie warunków przyznawania czasowych i ograniczonych odstępstw od szczególnych wspólnotowych zasad zdrowotnych dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu świeżego mięsa

(91/498/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 24 września 1991 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

świeże mięso jest objęte wykazem produktów w załączniku II do Traktatu; wprowadzanie go do obrotu stanowi źródło dochodów dużej części populacji rolników;

w celu zapewnienia racjonalnego rozwoju tego sektora, zwiększania wydajności i stopniowego tworzenia warunków dla rynku wewnętrznego dyrektywą 64/433/EWG(4), ostatnio zmienioną i skodyfikowaną dyrektywą 91/497/EWG(5), ustanowiono na szczeblu Wspólnoty zasady zdrowia, mające zastosowanie do produkcji i wprowadzania do obrotu;

możliwe jest, że z powodu szczególnych okoliczności niektóre zakłady nie będą w stanie spełnić, do dnia 1 stycznia 1993 r., ustanowionych wszystkich zasad szczególnych; w celu uwzględnienia sytuacji lokalnych i aby zapobiec nagłemu zamykaniu zakładów, należy dokonać uzgodnień w celu dopuszczenia czasowych i ograniczonych odstępstw dla zakładów już działających przed dniem 1 stycznia 1992 r.;

przyznanie odstępstw od szczególnych wspólnotowych zasad zdrowia niektórym zakładom jest bez uszczerbku dla wymogu, by wszelkie działania produkcji i wprowadzania do obrotu były zgodne z zasadami higieny ustanowionymi w dyrektywie 64/433/EWG;

by z wyprzedzeniem zapobiec ryzyku popełnienia nadużyć, odstępstwa te muszą być ściśle kontrolowane przez Komisję; w tym celu powinna istnieć procedura dla prowadzenia ścisłej i skutecznej współpracy pomiędzy Komisją a Państwami Członkowskimi w ramach Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Państwa Członkowskie stanowią, że od dnia 1 stycznia 1996 r.:

– wszystkie zakłady spełniają wymagania dyrektywy 64/433/EWG,

– mięso z takich zakładów nosi znak jakości zdrowotnej określony w rozdziale X załącznika I do dyrektywy 64/433/EWG lub, w przypadku zakładów, określonych w art. 4 wspomnianej dyrektywy, nosi znak jakości zdrowotnej określony w ust. 3 tego artykułu.

Artykuł  2
1. 1
Państwa Członkowskie mogą do dnia 31 grudnia 1995 r., z wyjątkiem Szwecji, gdzie datą tą jest 31 grudnia 1996 r., oraz Austrii i Finlandii, gdzie datą tą jest 31 grudnia 1997 r., zezwalać zakładom, których w dniu notyfikowania niniejszej dyrektywy nie uznano za spełniające wymagania ustanowione dyrektywą 64/433/EWG do ich zatwierdzenia, na odstępstwa od niektórych wymagań ustanowionych w pkt 1-13 załącznika I do dyrektywy 64/433/EWG, pod warunkiem że mięso pochodzące z takich zakładów jest oznakowane znakiem krajowym.
2. 2
Odstępstwa określone w ust. 1 mogą być udzielone tylko tym zakładom, które przed dniem 1 kwietnia 1992 r. przedłożyły właściwemu organowi krajowemu wniosek o odstępstwo.

Do wniosku musi być dołączony plan roboczy oraz program określający okres, w którym dany zakład będzie mógł spełnić wymagania określone w ust. 1.

W przypadku występowania o pomoc finansową ze Wspólnoty przyjmować można wyłącznie wnioski w odniesieniu do projektów spełniających wymagania dyrektywy 64/433/EWG.

Państwa Członkowskie przedkładają Komisji przed dniem 1 lipca 1992 r. lub dla Austrii, Finlandii i Szwecji, od daty wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu wykaz zakładów, w stosunku do których proponuje się przyznanie odstępstwa. Wykaz ten wyszczególnia, dla każdego z zakładów, rodzaj przewidywanego odstępstwa i czas trwania, rodzaj dokonywanych kontroli mięsa pochodzącego z danego zakładu i personel odpowiedzialny za przeprowadzanie tych kontroli.

Krajowe zatwierdzenie zakładów, które nie złożyły wniosku o odstępstwo od daty, określonej w akapicie pierwszym, lub których wnioski zostały odrzucone przezzainteresowane Państwo Członkowskie, wycofuje się przed dniem 1 stycznia 1993 r.

Po otrzymaniu wykazu określonego w akapicie czwartym, dostarczonego przez Państwo Członkowskie, Komisja ma dwa miesiące, w ciągu których zbada ten wykaz i - jeżeli to konieczne po dokonaniu poprawek - przedłoży Stałemu Komitetowi Weterynaryjnemu, który podejmuje decyzję zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 6.

3.
Wykaz zakładów, którym przyznano odstępstwa, zostanie opublikowany przez Komisję.
Artykuł  3

Z mocą od dnia 1 lipca 1992 r. art. 2 dyrektywy Rady 88/409/EWG z dnia 15 czerwca 1988 r. ustanawiającej przepisy zdrowotne w odniesieniu do mięsa przeznaczonego na rynek krajowy i określającej wysokość opłat pobieranych w związku z jego badaniem zgodnie z dyrektywą 85/73/EWG(6) otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Od dnia 1 stycznia 1996 r. Państwa Członkowskie podejmują niezbędne kroki dla zapewnienia, że całe świeże mięso wyprodukowane na ich terytorium w celu wprowadzania go tam do obrotu jest otrzymywane z zatwierdzonych zakładów zgodnie z przepisami dyrektywy 64/433/EWG."

Artykuł  4

Do dnia 31 grudnia 1997 r. Republika Grecka jest upoważniona do tego, by nadal na obszarach mniej korzystnych i rzadko zaludnionych, uznanych za takie zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 6, prowadzić ubój owiec i kóz, w okresie od dnia 15 lutego do dnia 15 maja, w lokalach niespełniających wymagań zawartych w załącznikach I i II do dyrektywy 64/433/EWG, czyniąc odstępstwo w odniesieniu do wymogu dotyczącego gorącej wody, zawartego w przepisach pkt 2 lit. a) załącznika II do tej dyrektywy.

Republika Grecka zapewnia, że mięso otrzymywane w ramach tego odstępstwa mogło być wprowadzane do obrotu tylko w Grecji i tylko po poddaniu go badaniu poubojowemu przez urzędowego lekarza weterynarii oraz po otrzymaniu przez nie znaku jakości zdrowotnej przewidzianego w art. 4A ust. 3 dyrektywy 64/433/EWG.

Rada, na podstawie sprawozdania Komisji i towarzyszących ewentualnie wniosków, w sprawie których podejmie decyzję kwalifikowaną większością, dokona ponownego zbadania niniejszego artykułu.

Artykuł  5

Republika Federalna Niemiec może, zgodnie z procedurą określoną w art. 6, uzyskać kolejny okres dla zakładów położonych w landach byłej Niemieckiej Republiki Demokratycznej w ramach bieżących planów restrukturyzacji.

Artykuł  6

W przypadku gdy czynione jest odniesienie do procedury przewidzianej niniejszym artykułem, zasadami mającymi zastosowanie są te określone w art. 16 dyrektywy 64/433/EWG.

Artykuł  7

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie do dnia 1 stycznia 1992 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 2 ust. 2 i pozostałych przepisów niniejszej dyrektywy do dnia 1 stycznia 1993 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  8

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 lipca 1991 r.

W imieniu Rady
H. VAN DEN BROEK
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 84 z 2.4.1990, str. 100.

(2) Dz.U. C 183 z 15.7.1991.

(3) Dz.U. C 332 z 31.12.1990, str. 62.

(4) Dz.U. L 121 z 29.7.1964, str. 2012/64.

(5) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 69.

(6) Dz.U. L 194 z 22.7.1988, str. 28.

1 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.
2 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1991.268.105

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 91/498/EWG w sprawie warunków przyznawania czasowych i ograniczonych odstępstw od szczególnych wspólnotowych zasad zdrowotnych dotyczących produkcji i wprowadzania do obrotu świeżego mięsa
Data aktu: 29/07/1991
Data ogłoszenia: 24/09/1991
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 22/08/1991, 01/07/1992