Decyzja 90/638/EWG ustanawiająca wspólnotowe kryteria zwalczania oraz monitorowania niektórych chorób zwierząt

DECYZJA RADY
z dnia 27 listopada 1990 r.
ustanawiająca wspólnotowe kryteria zwalczania oraz monitorowania niektórych chorób zwierząt

(90/638/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 12 grudnia 1990 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 24 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 24 ust. 2 decyzji 90/424/EWG stwierdza, że muszą zostać ustanowione wspólnotowe kryteria zwalczania oraz monitorowania niektórych chorób zwierząt;

wspomniane kryteria musza zapewnić skuteczność tego środka oraz to, że umożliwi on Państwom Członkowskim przedstawienie Komisji programów mających na celu zagwarantowanieszybkiego zwalczenia oraz właściwego monitorowania chorób, których to dotyczy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 1

W celu zatwierdzenia, zgodnie ze środkiem przewidzianym w art. 24 ust. 1 decyzji 90/424/EWG, programy przedstawione Komisji przez Państwa Członkowskie muszą spełniać następujące kryteria:

– dla programów zwalczania: kryteria wymienione w załączniku I,

– dla programów dotyczących monitorowania: kryteria wymienione w załączniku II,

– dla programów zwalczania wścieklizny: kryteria wymienione w załączniku III.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 listopada 1990 r.

W imieniu Rady
V. SACCOMANDI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 19.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Kryteria dla programów zwalczania

Programy zwalczania powinny zawierać co najmniej:

1. opis epidemiologii choroby;

2. analizę szacowanych kosztów oraz prognozy przewidywanych korzyści programu;

3. prawdopodobny czas trwania programu oraz określenie celu, który ma zostać osiągnięty do dnia jego zakończenia;

4. wskazanie organu centralnego, któremu powierza się nadzorowanie oraz koordynowanie departamentów odpowiedzialnych za wprowadzanie w życie programu;

5. opis oraz wyznaczenie granic obszaru geograficznego oraz administracyjnego, na którym będzie obowiązywał program;

6. system zapewniający powiadamianie o wszystkich podejrzanych oraz potwierdzonych przypadków wybuchu choroby na obszarze, którego to dotyczy;

7. procedury kontrolne, w szczególności zasady dotyczące przemieszczania zwierząt, które mogą być dotknięte bądź zakażone daną chorobą oraz dotyczące regularnych inspekcji gospodarstw lub obszarów, których to dotyczy;

8. system rejestrowania gospodarstw biorących udział w programie;

9. środki działania służące do określania pochodzenia zwierząt;

10. różne statusy mające zastosowanie do gospodarstw oraz obszarów, określenie celów, które mają zostać osiągnięte z uwagi na każdy rodzaj statusu, warunki obowiązujące w odniesieniu do przemieszczania zwierząt między gospodarstwami lub obszarami mającymi różny status oraz określenie konsekwencji utraty statusu;

11. jeśli konieczne - opis metod przeprowadzania analiz, badań oraz pobierania próbek stosowanych z uwagi na każdą chorobę;

12. środki, które mają zostać podjęte wówczas gdy uzyskane zostają wyniki dodatnie podczas kontroli przeprowadzanych w ramach programu. Takie środki muszą zawierać wszelkie konieczne środki ostrożności mające na celu zagwarantowanie szybkiego zwalczenia choroby w świetle danych epidemiologicznych oraz metod zapobiegawczych, określonych szczegółowo z uwagi na taka chorobę, dla przykładu:

a) ubój zwierząt, które zostały dotknięte lub zakażone, lub są podejrzane o to, że zostały dotknięte bądź zakażone, w połączeniu z:

– albo zniszczeniem tusz, albo ich dalszym wykorzystaniem po dokonaniu obróbki, w celach innych niż do spożycia przez ludzi, pod warunkiem że zastosowane rodzaje obróbki zapewniają wystarczające gwarancje w odniesieniu do zdrowia publicznego i/lub zdrowia zwierząt, lub

– dalszym wykorzystaniem mięsa, pod warunkiem że nie stanowi ono żadnego niebezpieczeństwa dla zdrowia ludzkiego;

b) zniszczenie wszystkich produktów, które mogą przenosić chorobę lub poddanie takich produktów obróbce w celu uniknięcia wszelkich możliwości zakażenia;

c) procedurę dezynfekowania zakażonych gospodarstw;

d) wybraną metodę leczenia lub profilaktyki;

e) procedurę odnowy stada za pomocą zwierząt zdrowych w tych gospodarstwach rolnych, w których populacja zwierząt została zmniejszona poprzez ubój;

f) utworzenie okręgu zagrożenia wokół zakażonych gospodarstw;

13. w miarę potrzeby zasady dotyczące możliwie jak najszybszego udzielenia wystarczającej rekompensaty dla rolników za zwierzęta poddane ubojowi;

14. zobowiązanie się organu określonego w pkt 4 do powiadamiania departamentów Komisji w sposób regularny oraz wyczerpujący.

ZAŁĄCZNIK  II

Kryteria dla programów kontroli

Programy monitorowania muszą zawierać co najmniej:

1. kryteria określone w pkt 1-9, 12, 13 oraz 14 załącznika I;

2. system monitorowania opierający się na analizach serologicznych, mikrobiologicznych, patologicznych oraz epidemiologicznych bądź w oparciu o każdą inną metodę właściwą z uwagi na chorobę;

3. system upewniania się co do wygaśnięcia choroby w świetle jej cech epidemiologicznych.

ZAŁĄCZNIK  III 2

Kryteria dla programów zwalczania wścieklizny

Programy zwalczania wścieklizny zawierają przynajmniej:

a) kryteria wymienione w pkt 1-7 załącznika 1;

b) szczegółowe informacje dotyczące regionu lub regionów, w których ma się odbyć immunizacja lisów metodą doustną i naturalne granice tego przedsięwzięcia. Ten region lub regiony musi obejmować przynajmniej 6.000 km2, lub całkowity obszar Państwa Członkowskiego i może obejmować przyległe obszary państwa trzeciego;

c) szczegółowe informacje dotyczące wykorzystywanych szczepionek, systemu dystrybucji, gęstości i częstotliwości wykładania przynęt;

d) w miarę potrzeb, wszystkie szczegóły, koszt i cel projektów ochrony i zachowania flory i fauny podjętych przez organizacje dobrowolne na terytorium objętym takimi projektami.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 10 ust. 5 pkt 1 dyrektywy nr 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającej wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG. (Dz.U.UE.L.92.268.54) z dniem 29 lipca 1992 r.
2 Załącznik III dodany przez art. 10 ust. 5 pkt 2 dyrektywy nr 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiającej wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG. (Dz.U.UE.L.92.268.54) z dniem 29 lipca 1992 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1990.347.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 90/638/EWG ustanawiająca wspólnotowe kryteria zwalczania oraz monitorowania niektórych chorób zwierząt
Data aktu: 27/11/1990
Data ogłoszenia: 12/12/1990
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 03/12/1990