Rozporządzenie 3500/90 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2261/84 ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy na produkcję oliwy z oliwek oraz organizacjom producentów

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 3500/90
z dnia 27 listopada 1990 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2261/84 ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy na produkcję oliwy z oliwek oraz organizacjom producentów

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 136/66 z dnia 22 września 1966 r. w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 3499/90(2), w szczególności jego art. 5 ust. 4,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 5 rozporządzenia (EWG) nr 136/66 określa rodzaj pomocy produkcyjnej w odniesieniu do oliwy z oliwek, która ma być udzielana na podstawie ilości wyprodukowanej oliwy plantatorom, których średnia produkcja wynosi przynajmniej 500 kilogramów w roku gospodarczym oraz innym plantatorom na podstawie liczby i potencjału produkcyjnego drzew oliwkowych i plonów z tych drzew, określonych zgodnie z metodą standardową oraz przy założeniu, że wyprodukowane oliwki zostały przetworzone;

w celu poprawy nadzoru nad ogólną działalnością olejarni oraz nad ilościami uprawnionymi do pomocy, przyznanie tej pomocy powinno we wszystkich przypadkach podlegać temu, czy oliwki są tłoczone w zatwierdzonych olejarniach, a wnioskodawca dysponuje świadectwem tłoczenia;

w celu ustabilizowania poziomu wsparcia uzyskanego ze standardowej pomocy poprzez unikanie dużych fluktuacji plonów z jednego roku gospodarczego na drugi należy ustanowić przepisy, na podstawie których pomoc wypłacana jest na podstawie średnich plonów z czterech poprzednich lat gospodarczych;

w odniesieniu do plantatorów oliwek, których produkcja wynosi przynajmniej 500 kilogramów w roku gospodarczym, bardziej sprawiedliwa wydaje się zaliczka wypłacana na podstawie ilości oliwy wyprodukowanej przez każdego z plantatorów oliwek; należy również ustanowić przepis dotyczący systemu szybszej wypłaty zaliczki producentom stowarzyszonym, ze względu na konieczność sprawdzania dokumentacji przez ich organizacje;

w celu poprawy zarządzania systemem pomocy należy lepiej określić zadania stojące przed organizacjami i kontrole przeprowadzane przez Państwa Członkowskie w celu wypłaty pomocy;

uwzględniając szczególną sytuację Portugalii, Państwo Członkowskie powinno otrzymać prawo do podjęcia na czas określony specjalnych środków dla zatwierdzonych olejarni i dla sprzedaży oliwek przez producentów;

dlatego rozporządzenie (EWG) nr 2261/84(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1226/89(4), powinno zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 2261/84 wprowadza się następujące zmiany:

1. W art. 2:

a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W przypadku plantatorów oliwek, których produkcja wynosi przynajmniej 500 kilogramów w roku gospodarczym, pomoc zostaje przyznana zgodnie z art. 5 ust. 2 tiret pierwszym rozporządzenia (EWG) nr 136/66 w odniesieniu do rzeczywistej ilości oliwy z oliwek wyprodukowanej w zatwierdzonej olejarni.

W przypadku innych plantatorów pomoc przydziela się zgodnie z art. 5 ust. 2 tiret drugie rozporządzenia (EWG) nr 136/66 i jest równa ilości uzyskanej na podstawie średnich plonów oliwek i średniego uzysku oliwy w ciągu ostatnich czterech lat gospodarczych, ustalonych zgodnie z metodą standardową i zgodnie z art. 18 niniejszego rozporządzenia, z uwzględnieniem liczby drzew oliwkowych wykorzystywanych przy produkcji przy założeniu, że oliwki przetwarzane są na oliwę w zatwierdzonej olejarni.";

b) w ust. 5 akapit pierwszy liczbę "400" zastępuje się liczbą "500".

2. W art. 3:

a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Plantatorzy oliwek zrzeszeni w organizacji producentów składają, w określonym terminie, do niej, indywidualny wniosek o przyznanie pomocy, zawierający dowód, że oliwki były tłoczone w zatwierdzonej olejarni";

b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Plantatorzy oliwek niezrzeszeni w organizacji producentów składają w określonym terminie do właściwych organów zainteresowanych Państw Członkowskich wniosek o przyznanie pomocy, zawierający dowód, że oliwki były tłoczone w zatwierdzonej olejarni".

3. Artykuł 6 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

1. Uznane organizacje producentów nienależące do związku określonego w art. 20c ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 136/66:

- składają, w zgodzie z art. 3 ust. 1, deklaracje upraw wszystkich swoich członków,

- raz w miesiącu przedstawiają wnioski swoich członków o udzielenie pomocy w formie ujednoliconej i odpowiedniej dla komputerowego przetwarzania danych określonych w art. 16. O udzielenie pomocy występuje się dla ilości wyprodukowanej przez tych członków, którzy zakończyli produkcję oliwy, jeżeli przeprowadzone zostały kontrole, określone w art. 8 ust. 1 oraz wypełnione obowiązki wynikającego z tych kontroli.

Wszystkie wnioski dotyczące produkcji w danym roku gospodarczym należy złożyć, pod rygorem wykluczenia, w wyznaczonym terminie,

- otrzymują od zainteresowanych Państw Członkowskich zaliczki na pomoc produkcyjną określoną w art. 12 oraz bilans pomocy i niezwłocznie dzielą je między członków-plantatorów oliwek.

2. W przypadku gdy organizacja producentów należy do związku takich organizacji, deklaracje upraw i wnioski producentów oliwek zrzeszonych w organizacji o udzielenie pomocy należy składać za pośrednictwem związku".

4. Uchyla się art. 7.

5. Artykuł 8 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8

1. Przed złożeniem wniosku o pomoc każda organizacja producentów sprawdza:

- zgodność dokumentów złożonych przez wszystkich członków z wymaganiami określonymi w art. 3, w szczególności z dołączonym dowodem potwierdzającym tłoczenie oliwek w zatwierdzonej olejarni,

- w odniesieniu do plantatorów oliwek, których produkcja wynosi przynajmniej 500 kilogramów w roku gospodarczym, zgodność informacji przekazanych przez każdego plantatora w odniesieniu do ilości tłoczonych oliwek i ilości otrzymywanej oliwy z ilościami oliwek i oliwy podanymi w dowodzie tłoczenia.

2. Jeżeli zgodność określona w ust. 1 tiret drugie nie zostanie stwierdzona, organizacja producentów przekazuje dokumenty dotyczące jej członków właściwym organom zainteresowanych Państw Członkowskich."

6. W art. 10 tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"- koordynują działalność należących do nich organizacji oraz zapewniają, że działalność ta jest zgodna z niniejszym rozporządzeniem, w szczególności bezpośrednio i zgodnie z określoną normą procentową weryfikują sposób przeprowadzania kontroli określonej w art. 8,".

7. Artykuł 12 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 12

1. Każdy plantator, którego średnia produkcja wynosi przynajmniej 500 kilogramów w roku gospodarczym, może otrzymać zaliczkę na kwotę pomocy, o którą wnioskował.

2. Dla plantatorów oliwek zrzeszonych w organizacji producentów zaliczka:

- równa jest kwocie otrzymanej przez pomnożenie wartości jednostkowej pomocy, ustalonej na podstawie art. 17a ust. 2, przez 90 % ilości oliwy podanej we wniosku o przyznanie pomocy,

- nie może być wypłacona, jeżeli nie zostały przeprowadzone kontrole, określone w art. 8 ust. 1 i kontrole na miejscu, określone w art. 14 ust. 3a tiret drugie, bez uszczerbku dla przeprowadzenia innych kontroli, jeżeli jest to niezbędne.

3. W odniesieniu do niezrzeszonych plantatorów oliwek w organizacji producentów oraz w odniesieniu do zrzeszonych plantatorów oliwek, którzy nie mogą powoływać się na ust. 2, zaliczka:

a) równa jest kwocie otrzymanej przez pomnożenie wartości jednostkowej pomocy, ustalonej na podstawie art. 17a ust. 2, przez ilość wskazaną we wniosku o przyznanie pomocy;

b) może zostać przyznana tylko, jeśli:

- plony oliwek i uzysk oliwy zostały ustalone na bieżący rok gospodarczy zgodnie z art. 18,

- przeprowadzone zostały kontrole, określone w art. 8 ust. 1 i kontrole na miejscu określone w art. 14 ust. 3a."

8. W art. 14:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Producenckie Państwa Członkowskie weryfikują działania każdej organizacji producentów i związku producentów, w szczególności to, czy kontrole zostały przeprowadzone przez te organy w rozumieniu art. 8 ust. 1 i art. 10 tiret pierwsze.";

b) wprowadza się ust. 3a w brzmieniu:

"3 a. Do celów wypłacenia pomocy plantatorom oliwek, których średnia produkcja wynosi przynajmniej 500 kilogramów w roku gospodarczym, producenckie Państwa Członkowskie sprawdzają:

- dokładność deklaracji upraw, na podstawie określonych kryteriów,

- zgodność ilości oliwy określonej we wniosku o pomoc z ilością podaną w ewidencji towarowej zatwierdzonych olejarni,

- zgodność produkcji oliwek zadeklarowanej przez każdego plantatora jako wykonaną w zatwierdzonej olejarni z informacjami podanymi przez tego plantatora w jego deklaracji upraw na podstawie ustalonych kryteriów.";

c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W odniesieniu do oliwy z oliwek określonej w Załączniku do rozporządzenia nr 136/66/EWG części 1 wyprodukowanej przez plantatorów oliwek, których średnia produkcja jest niższa niż 500 kilogramów w roku gospodarczym, kontrole powinny weryfikować:

- dokładność deklaracji upraw, na podstawie określonych kryteriów,

- istnienie dowodu, że oliwki były tłoczone w zatwierdzonej olejarni."

9. W art. 15 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Jeżeli kontrole określone w art. 13 i 14 nie potwierdzają danych zawartych w rejestrze stanu zapasów zatwierdzonej olejarni, zainteresowane Państwo Członkowskie, bez uszczerbku dla sankcji, które mogą być nałożone na olejarnię, dla każdego producenta, którego średnia produkcja wynosi co najmniej 500 kilogramów w roku gospodarczym i którego oliwki tłoczone są we wspomnianej olejarni, określa ilość oliwy, na którą udziela się pomoc."

10. Artykuł 17a otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 17a

1. Komisja ustala średnie plony oliwek i średni uzysk oliwy dla czterech poprzednich lat gospodarczych przed 1 grudnia bieżącego roku gospodarczego.

2. Zgodnie z procedurą ustaloną w art. 38 rozporządzenia (EWG) nr 136/66 przed 1 kwietnia w odniesieniu do bieżącego roku gospodarczego ustala się:

- szacowaną produkcję,

- kwotę jednostkową pomocy produkcyjnej, która może być wypłacona zaliczkowo. Kwota ta musi być taka, aby uniknąć ryzyka nieuzasadnionych płatności wobec plantatorów oliwek w warunkach produkcji w danym roku gospodarczym.

3. Nie później niż sześć miesięcy od końca roku gospodarczego ustala się w odniesieniu tego roku i zgodnie z procedurą określoną w ust. 2:

- rzeczywistą ilość wyprodukowaną, której prawo do uzyskania pomocy zostało uznane,

- jednostkową ilość pomocy produkcyjnej określoną w art. 5 ust. 1 akapit piąty lit. b) rozporządzenia (EWG) nr 136/66, płatną na rzecz producentów, których średnia produkcja wynosi przynajmniej 500 kilogramów w roku gospodarczym,

- ilość podlegająca przeniesieniu na następny rok gospodarczy, jeżeli ilość wyprodukowana, określona w tiret pierwszym jest niższa niż ustanowiona ilość maksymalna.

4. Nie później niż dnia 15 marca Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o swoich szacunkach na bieżący rok gospodarczy w odniesieniu do produkcji oliwy z oliwek. Komisja może skorzystać z innych źródeł informacji i, gdzie jest to niezbędne, przeprowadzić badania i pomiary dotyczące produkcji oliwy z oliwek."

11. W art. 21 datę "dnia 1 stycznia 1990 r." zastępuje się datą "dnia 1 stycznia 1995 r.".

Artykuł  2
1.
W celu zapewnienia harmonijnego przejścia od obecnie obowiązujących procedur do procedur ustanowionych na mocy niniejszego rozporządzenia dla roku gospodarczego 1990/91 Komisja może podjąć decyzję w sprawie wszelkich niezbędnych środków, zgodnie z procedurą, określoną w art. 38 rozporządzenia nr 136/66/EWG.
2.
W drodze odstępstwa od przepisów niniejszego rozporządzenia w latach gospodarczych 1990/91, 1991/92:

– tymczasowe zatwierdzenie może być wydane przez Portugalię dla olejarni znajdujących się na jej terytorium, pod warunkiem że ich ewidencje towarowe zawierają przynajmniej dla każdej osoby, której oliwki tłoczone były w takich olejarniach, deklarację o oliwkach tłoczonych i otrzymanej oliwie,

– pomoc produkcyjna może zostać przyznana plantatorowi oliwek w Portugalii, zgodnie z art. 2 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia nr 2261/84, jeżeli w przypadku całkowitej lub częściowej sprzedaży jego oliwy plantator ten nie jest w stanie udowodnić tłoczenia w zatwierdzonej olejarni, pod warunkiem że złoży on fakturę sprzedaży oliwek.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 listopada 1990 r.

W imieniu Rady
V. SACCOMANDI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.

(2) Dz.U. L 338 z 5.12.1990, str. 1.

(3) Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 3.

(4) Dz.U. L 128 z 11.5.1989, str. 17.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1990.338.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 3500/90 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2261/84 ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy na produkcję oliwy z oliwek oraz organizacjom producentów
Data aktu: 27/11/1990
Data ogłoszenia: 05/12/1990
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 05/12/1990