Dyrektywa 89/130/EWG,Euratom w sprawie harmonizacji obliczania produktu narodowego brutto w cenach rynkowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 13 lutego 1989 r.
w sprawie harmonizacji obliczania produktu narodowego brutto w cenach rynkowych

(89/130/EWG, Euratom)

(Dz.U.UE L z dnia 21 lutego 1989 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

uwzględniając decyzję Rady nr 88/376/EWG, Euratom z dnia 24 czerwca 1988 r. w sprawie systemu środków własnych Wspólnot (1), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

utworzenie dodatkowych środków własnych dla Wspólnot opartych na produkcie narodowym brutto w cenach rynkowych (zwanym dalej PNBcr) Państw Członkowskich czyni niezbędnym wzmocnienie porównywalności i wiarygodności tego agregatu;

urzeczywistnienie rynku wewnętrznego zwiększy potrzebę dysponowania danymi dotyczącymi agregatu PNBcr oraz jego składników, porównywalnymi w skali międzynarodowej; dane te stanowią także ważne narzędzie analityczne w celu koordynacji polityk gospodarczych;

dane dotyczące PNBcr muszą być porównywalne pod względem pojęciowym i praktycznym oraz reprezentatywne dla gospodarek Państw Członkowskich;

PNBcr może być porównywalny pod względem pojęciowym, tylko jeżeli stosowane są odpowiednie definicje i zasady rachunkowości Europejskiego systemu zintegrowanych rachunkowości gospodarczych (ESA);

porównywalność PNBcr w praktyce zależy od stosowanych procedur oceny oraz dostępnych danych podstawowych; poprawa pokrycia PNBcr zakłada rozwój baz statystycznych i procedur oceny;

należy ustanowić procedurę sprawdzającą i oceniającą porównywalność i reprezentatywność PNBcr; w tym celu należy utworzyć komitet, w ramach którego zostanie zapewniona ścisła współpraca między Państwami Członkowskimi a Komisją,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

TYTUŁ  1

Definicja produktu narodowego brutto w cenach rynkowych

Artykuł  1

PNBcr jest definiowany w sposób zgodny z obowiązującym Europejskim Systemem Zintegrowanych Rachunkowości Gospodarczych (ESA).

PNBcr jest obliczany poprzez dodanie do produktu krajowego brutto w cenach rynkowych (PKBcr, kod ESA: N 1) wynagrodzenia pracowników (R 10) oraz dochodów z tytułu własności i przedsiębiorczości (R 40) otrzymanych z zagranicy po odjęciu odpowiednich przepływów dokonywanych za granicę.

Artykuł  2

PKBcr stanowi końcowy rezultat działalności produkcyjnej miejscowych jednostek produkcyjnych. PKBcr może być przedstawiany w odniesieniu do ESA w trzech aspektach:

1. Strona produkcji

PKBcr (N 1) jest różnicą między produkcją towarów i usług (P 10) i konsumpcją pośrednią (P 20) powiększoną o VAT nałożony na produkty (R 21) oraz o podatki netto dotyczące towarów przywiezionych (z wyłączeniem podatku od wartości dodanej (VAT)) (R 29).

2. Strona wydatków

PKBcr (N 1) jest sumą spożycia ostatecznego (P 30) na terytorium gospodarczym, gospodarstw domowych oraz prywatnych instytucji o charakterze non profit i administracji centralnej, środków trwałych brutto (P 41), zmiany zapasów (P 42) oraz różnicy między wywozem (P 50) a przywozem (P 60).

3. Strona dochodów

PKBcr (N 1) jest sumą wynagrodzeń pracowników (R 10), nadwyżki gospodarczej brutto (N 2) oraz podatków dotyczących produkcji i przywozu (R 20), z wyłączeniem subsydiów (R 30).

TYTUŁ  II

Przepisy dotyczące metody obliczania PNBcr i przesyłania anych dotyczących PNBcr

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie ustalają PNBcr zgodnie z art. 1 w ramach krajowych procedur księgowych.
2.
Przed dniem 1 października każdego roku Państwa Członkowskie dostarczą Komisji (Urzędowi Statystycznemu Wspólnot Europejskich), w ramach krajowych procedur księgowych, dane dotyczące agregatu PNBcr i jego składników, zgodnie z definicjami ESA, określonymi w art. 1 i 2. Państwa Członkowskie dostarczą ponadto informacje konieczne do wykazania sposobu uzyskania agregatu. Dostarczone dane dotyczą roku poprzedniego oraz jakichkolwiek zmian wniesionych do tych danych w zakresie wcześniejszych lat budżetowych.
Artykuł  4

Państwa Członkowskie dostarczą Komisji (Urzędowi Statystycznemu Wspólnot Europejskich), zgodnie z ustaleniami przez nią ustanowionymi, po konsultacji z komitetem określonym w art. 6, stopniowo, lecz nie później niż w ciągu 18 miesięcy od notyfikacji niniejszej dyrektywy, wykaz procedur i podstawowych statystyk stosowanych do obliczania PNBcr i jego składników.

Artykuł  5

W trakcie przekazywania danych przewidzianych w art. 3, Państwa Członkowskie powiadomią Komisję (Urząd Statystyczny Wspólnot Europejskich) o jakichkolwiek zmianach w stosowanych procedurach i podstawowych statystykach.

TYTUŁ  III

Przepisy dotyczące kontroli obliczeń PNBcr

Artykuł  6 1
1.
Komisję wspomaga Komitet.
2.
W przypadku odniesienia się do niniejszego artykułu - art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE(3) stosuje się z uwagi na przepisy zawarte w jej art. 8.

Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  7

Komitet określony w art. 6 zbada sprawy wniesione przez przewodniczącego, z jego inicjatywy lub na wniosek przedstawiciela Państwa Członkowskiego, dotyczące wykonania niniejszej dyrektywy, w szczególności w odniesieniu do:

a) corocznej zgodności z definicjami określonymi w art. 1 i 2;

b) corocznego badania danych przekazanych na mocy art. 3 oraz informacji przekazanych zgodnie z art. 4 i 5, dotyczących źródeł statystycznych oraz procedur obliczania PNBcr i jego składników.

Komitet rozpatruje również sprawy odnoszące się do korekty danych dotyczących PNBcr oraz kompletności PNBcr.

W razie konieczności, komitet zaproponuje Komisji środki mające na celu uczynienie danych dotyczących PNBcr bardziej porównywalnymi i reprezentatywnymi.

TYTUŁ  IV

Przepisy finansowe

Artykuł  8

W trakcie pierwszych kilku lat wykonywania niniejszej dyrektywy Państwa Członkowskie otrzymają wsparcie finansowe ze strony Wspólnoty do celów prac prowadzonych w zakresie poprawy porównywalności i reprezentatywności danych dotyczących PNBcr. Kwota uznana za niezbędną dla takiego wsparcia wynosi 6 milionów ECU.

TYTUŁ  V

Przepisy końcowe

Artykuł  9

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej w ciągu 12 miesięcy od jej notyfikacji (4).

Artykuł  10

Przed końcem 1991 r., w związku z rewizją decyzji 88/376/EWG, Euratom, Komisja przedłoży sprawozdanie w sprawie stosowania niniejszej dyrektywy.

Artykuł  11

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 lutego 1989 r.

W imieniu Rady
C. SOLCHAGA CATALAN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 185 z 15.7.1988, str. 24.

(2) Dz.U. C 187 z 18.7.1988, str. 142.

(3)Decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23).

(4) Niniejsza dyrektywa została notyfikowana Państwom Członkowskim dnia 16 lutego 1989 r.

1 Art. 6 zmieniony przez art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.284.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 20 listopada 2003 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.49.26

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 89/130/EWG,Euratom w sprawie harmonizacji obliczania produktu narodowego brutto w cenach rynkowych
Data aktu: 13/02/1989
Data ogłoszenia: 21/02/1989
Data wejścia w życie: 16/02/1989, 01/05/2004