Rozporządzenie 2320/89 w sprawie minimalnych wymogów jakości dla brzoskwiń w syropie i brzoskwiń w naturalnym soku owocowym w celu zastosowania systemu pomocy produkcyjnej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 2320/89
z dnia 28 lipca 1989 r.
ustanawiające minimalne wymagania jakościowe dla brzoskwiń w syropie i/lub naturalnym soku owocowym objętych systemem pomocy produkcyjnej 1

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 426/86 z dnia 24 lutego 1986 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku przetworów owocowych i warzywnych(1), ostatnio zmienione przez rozporządzenie (EWG) nr 1125/89(2), w szczególności jego art. 6 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 2 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 426/86 ustanowił system pomocy produkcyjnej dla niektórych produktów; art. 6 ust. 1 lit. b) stanowi, że pomoc ma być przyznana wyłącznie dla produktów spełniających minimalne wymogi jakości, które zostaną określone w przyszłości;

celem takich minimalnych wymogów jakości jest zapobieżenie wytwarzaniu produktów, na które nie ma zapotrzebowania lub które mogą spowodować zakłócenia rynku; wymogi te muszą być oparte na tradycyjnych, rzetelnych procedurach produkcyjnych;

rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1290/85(3) ustanowiło minimalne normy jakości brzoskwiń w syropie; przepisy w nim ustanowione należy dostosować, tak by uwzględnić rozszerzenie programu pomocy również na brzoskwinie konserwowane w naturalnym soku owocowym, jak przewidziano w wymienionym wyżej rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 1125/89, dla jasności, przyjęte w ten sposób minimalne wymagania jakości powinny zostać przedstawione w nowym tekście;

wymogi jakości ustanowione w niniejszym rozporządzeniu są dodatkowymi przepisami odnoszącymi się do zastosowania przepisów rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1599/84 z dnia 5 czerwca 1984 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania systemu pomocy produkcyjnej dla przetworów owocowych i warzywnych(4), ostatnio zmienionego przez rozporządzenie (EWG) nr 2260/89(5);

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1 2

Niniejsze rozporządzenie ustanawia minimalne wymagania jakościowe, które muszą spełniać brzoskwinie konserwowane w syropie i/lub naturalnym soku owocowym, określone w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 449/2001.

Artykuł  2

Do produkcji brzoskwiń w syropie i/lub brzoskwiń w naturalnym soku owocowym wykorzystywać można wyłącznie brzoskwinie z gatunku Prunus persica L, z wyłączeniem nektarynek. Surowiec musi być świeży, zdrowy, czysty i nadający się do przetwórstwa.

Przed wykorzystaniem do produkcji brzoskwiń w syropie surowiec może być schłodzony.

Artykuł 3
1.
Brzoskwinie w syropie i/lub brzoskwinie w naturalnym soku owocowym muszą być produkowane w jednej z postaci określonych w ust. 2.
2.
Dla celu niniejszego rozporządzenia postacie te określone są jak następuje:

a) "cały owoc" oznacza cały owoc z pestką;

b) "połówki" oznacza owoc pozbawiony pestki, pokrojony pionowo, w przybliżeniu, na dwie równe części;

c) "ćwiartki" oznacza owoc pozbawiony pestki, pocięty, w przybliżeniu, na cztery równe części;

d) "plasterki" oznacza owoc pozbawiony pestki, pokrojony na więcej niż cztery klinowate części;

e) "kostka" oznacza owoc pozbawiony pestki, pokrojony na części o kształcie sześciennych kostek.

3.
Każde opakowanie z brzoskwiniami w syropie i/lub brzoskwiniami w naturalnym soku owocowym może zawierać brzoskwinie tylko w jednej postaci, a zawarte w nim owoce lub ich części będą praktycznie tej samej wielkości. Opakowanie nie może zawierać innego rodzaju owoców.
4.
Barwa brzoskwiń w syropie powinna być charakterystyczna dla użytej odmiany. Uważa się, że części w zdecydowanej bliskości zagłębienia po pestce, które po zamknięciu w pojemniku uległy nieznacznemu odbarwieniu, posiadają charakterystyczny kolor.

W opakowaniach z brzoskwiniami w syropie i/lub brzoskwiniami w naturalnym soku owocowym nie mogą znajdować się brzoskwinie częściowo zielone.

5.
W brzoskwiniach w syropie nie stwierdza się obecności ciał obcych pochodzenia nieroślinnego ani też obcych posmaków i zapachów. Owoce powinny być mięsiste i mogą mieć różna kruchość z tym, że nie mogą być ani nadmiernie miękkie ani nadmiernie twarde.
6.
W brzoskwiniach w syropie praktycznie nie stwierdza się obecności:

a) ciał obcego pochodzenia roślinnego,

b) skórki,

c) brzoskwiń ze skazami,

W przypadku całych owoców, ich połówek i ćwiartek, elementy te praktycznie nie mają mechanicznych uszkodzeń.

Artykuł  4
1.
Owoce lub ich części uważa się za praktycznie jednorodne pod względem wielkości, jeśli w pojemniku waga największego owocu lub jego części nie jest większa niż dwukrotna waga najmniejszego.

Jeśli w opakowaniu znajduje się mniej niż 20 elementów, jeden z nich można pominąć. Przy określaniu największych i najmniejszych elementów, sztuk uszkodzonych nie bierze się pod uwagę.

2.
Dla celów art. 3 ust. 4 następujące barwy uważa się za prawidłowe dla typu:

– żółta, włącznie z typami odmian, dla których dominujący kolor waha się w granicach między jasnożółtym a ciemnopomarańczowym,

– biała, włącznie z typami odmian, dla których dominujący kolor waha się w granicach między białym a żółtobiałym.

3.
Brzoskwinie w syropie i/lub brzoskwinie w naturalnym soku owocowym uważa się za spełniające wymagania art. 3 ust. 6, jeżeli nie przekraczają poniższych tolerancji:
Postać
Całe owoce, połówki i ćwiartki Pozostałe
Pestka lub materiał pestki

Sztuki z plamami

Sztuki z uszkodzeniem mechanicznym

Skórka

Obcy materiał pochodzenia roślinnego

Dwie pestki

10% liczbowo

5% liczbowo

150 cm2 całkowitej powierzchni

20 sztuk

Dwie pestki

1.500 g

nie dotyczy

150 cm2 całkowitej powierzchni

20 sztuk

Dopuszczalne tolerancje, poza określonymi procentowo w odniesieniu do ilości, podano na 10 kg wagi netto odsączonego surowca.

W przypadku całych brzoskwiń w syropie i/lub brzoskwiń w naturalnym soku owocowym pestek nie uważa się za wadę.

4.
Dla celów ust. 3:

a) "pestka lub materiał pestki" oznacza całe pestki i części, które są twarde i ostre

Fragmenty pestki nie przekraczające 5 mm w najszerszej części oraz nieposiadające ostrych punktów i krawędzi pomija się. Fragmenty pestki uważa się za całą pestkę, jeżeli:

– jedna część jest większa od połowy pestki, lub

– łącznie znaleziono trzy części;

b) "sztuka z plamami" oznacza owoc posiadający odbarwienie na powierzchni lub plamki, które wyraźnie różnią się od ogólnej barwy, i które mogą przenikać do miąższu, w szczególności dotyczy to stłuczeń, parchów i ciemnych przebarwień;

c) "sztuki z uszkodzeniem mechanicznymi" oznacza sztuki, które zostały rozerwane na kilka kawałków, a wszystkie te kawałki razem są równe wielkością sztuce o pełnych wymiarach, i uważa się je za jedną sztukę lub sztuki, w których występują nadmierne zniekształcenia i duże zagłębienia na ich powierzchni, co znacznie pogarsza ich wygląd. Połówki przekrojone inaczej niż pionowo również traktuje się jako uszkodzone mechanicznie;

d) "skórka" oznacza zarówno skórkę przylegającą do miąższu brzoskwini, jak również skórkę znajdującą się luzem w pojemniku;

e) "obcy materiał pochodzenia roślinnego" oznacza materiał roślinny, ale nie pochodzący z owocu lub, który stanowił część świeżego owocu i powinien zostać usunięty w trakcie procesu przetwórczego; dotyczy to w szczególności szypułek, liści lub ich części. Jednakże, z wyłączeniem skórki i materiału pestki.

Artykuł  5
1.
Brzoskwinie i syrop i/lub naturalny sok owocowy zajmują co najmniej 90% pojemności pojemnika.
2.
Przeciętnie, waga netto odsączonych owoców średniostanowi co najmniej określoną w procentach następującą część pojemności pojemnika wyrażoną w gramach:
Postać Pojemniki o pojemności nominalnej
425 ml i więcej mniej niż 425 ml
Cały owoc

Połówki

Ćwiartki

Plasterki

Kostka

52

55

58

58

58

50

50

50

50

55

3.
W przypadku gdy brzoskwinie w syropie i /lub brzoskwinie w naturalnym soku owocowym pakowane są do pojemników szklanych, pojemność przyjmowaną do obliczenia części procentowych określonych w ust. 1 i 2 zmniejsza się o 20 ml.
4.
Każdy pojemnik musi być oznakowany w sposób umożliwiający określenie daty i roku produkcji oraz producenta przetworu. Oznakowanie, które może być w postaci kodowej, zatwierdza się przez właściwe władze Państwa Członkowskiego, w którym ma miejsce produkcja, a władze te mogą ustanowić dodatkowe przepisy dotyczące samego oznakowania.
Artykuł  6

Codziennie i w regularnych odstępach czasu podczas produkcji producent przetworu sprawdza, czy brzoskwinie w syropie i/lub naturalnym soku owocowym spełniają wymogi kwalifikujące do uzyskania pomocy. Wyniki takiej kontroli rejestruje się.

Artykuł 7

Rozporządzenie (EWG) nr 1290/85 niniejszym traci moc.

Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się z mocą od dnia 1 lipca 1989 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 lipca 1998 r.
W imieniu Komisji
Ray MAC SHARRY
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 49 z 27.2.1986, str. 1.

(2) Dz.U. L 118 z 29.4.1989, str. 29.

(3) Dz.U. L 133 z 22.5.1985, str. 8.

(4) Dz.U. L 152 z 8.6.984, str. 16.

(5) Dz.U. L 216 z 27.7.1989, str. 46.

1 Tytuł zmieniony przez art. 3 pkt 1 rozporządzenia nr 996/2001 z dnia 22 maja 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.139.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 maja 2001 r.
2 Art. 1 zmieniony przez art. 3 pkt 2 rozporządzenia nr 996/2001 z dnia 22 maja 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.139.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 maja 2001 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.220.54

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2320/89 w sprawie minimalnych wymogów jakości dla brzoskwiń w syropie i brzoskwiń w naturalnym soku owocowym w celu zastosowania systemu pomocy produkcyjnej
Data aktu: 29/07/1989
Data ogłoszenia: 29/07/1989
Data wejścia w życie: 29/07/1989, 01/05/2004, 01/07/1989