..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.
.................................................
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 426/86 z dnia 24 lutego 1986 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku przetworów owocowych i warzywnych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1125/89(2), w szczególności jego art. 9 ust. 6,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1676/85 z dnia 11 czerwca 1985 r. w sprawie wartości jednostki rozliczeniowej i kursów przelicznikowych stosowanych, jakie mają być stosowane do celów wspólnej polityki rolnej(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 1636/87(4), w szczególności jego art. 10 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
art. 9 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 426/86 przewiduje stosowanie minimalnej ceny importowej dla niektórych produktów wymienionych w załączniku 1 do tego rozporządzenia w części B; rozporządzenie Rady (EWG) nr 2089/85(5) ustanawia ogólne zasady dotyczące systemu minimalnych cen importowych na suszone winogrona;
należy ustalić szczegółowe zasady stosowania tego systemu; celem takich zasad musi być zapobieganie uchylaniu się przez podmioty gospodarcze od przestrzegania cen minimalnych poprzez trudne do wykrycia i skutecznego zwalczania oszukańcze praktyki; takie oszukańcze praktyki mogą mieć poważne konsekwencje dla wspólnotowego rynku danych produktów, a wynikające z tego nienakładanie opłat wyrównawczych powoduje istotną stratę w środkach budżetowych;
w celu zapobiegania oszustwom i jego szkodliwym konsekwencjom dla rynku suszonych winogron, należy znacznie wzmocnić kontrole celne; krajowe organy celne powinny sprawdzać czy przestrzegana jest minimalna cena importowa dla każdej przywożonej partii towaru, a w przypadku nieprzestrzegania tej ceny, nakładać opłatę wyrównawczą która jest ustalana w odniesieniu do skali cen importowych;
ponadto, głównym celem systemu minimalnych cen importowych jest zagwarantowanie niezakłócania rynku wspólnotowego zbyt niskimi cenami po których państwa trzecie oferują swoje produkty; rzeczywiste przestrzeganie minimalnej ceny importowej powinno w skutek tego podlegać weryfikacji, aż do etapu sprzedaży; przy dostarczaniu dowodu przestrzegania minimalnej ceny importowej należy korzystać z dokumentów ustalających cenę odsprzedaży;
ryzyko fałszywego deklarowania cen importowych jest wysokie; dlatego też należy ustanowić specjalną procedurę traktowania przypadków co do których zachodzi podejrzenie złożenia fałszywych zgłoszeń;
w przypadkach rzeczywistego nieprzestrzegania minimalnej ceny importowej, należy zapewnić pobranie opłaty wyrównawczej; w tym celu produkty mogą zostać zwolnione na mocy art. 13 dyrektywy Rady 79/695/EWG(6), ostatnio zmienionej dyrektywą 81/853/EWG(7) i art. 20 dyrektywy Komisji 82/857/EWG(8), ostatnio zmienionej dyrektywą 83/371/EWG (9); importer musi dostarczyć dowód na zgodność z ceną minimalną; należy również określić terminy dostarczenia takiego dowodu;
konieczne jest również wprowadzenie kontroli przywozu a posteriori; właściwe władze Państw Członkowskich muszą przeprowadzać wyrywkowe kontrole około 10% przywożonych partii towarów; w związku z tym należy wymagać od podmiotów gospodarczych zachowanie odnośnych dokumentów przez czas określony w celu umożliwienia właściwym władzom dostępu do nich; okres taki powinien być ograniczony do trzech lat następujących po roku w którym przyjęto zgłoszenie o dopuszczenie towarów do swobodnego obrotu;
Komisja musi być informowana o kontrolach przeprowadzanych w celu sprawdzenia przestrzegania minimalnych cen importowych;
Komitet Zarządzający ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jej przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Zasady i definicje
Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lipca 1989 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Ray MAC SHARRY |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 49 z 27.2.1986, str. 1.
(2) Dz.U. L 118 z 29.4.1989, str. 29.
(3) Dz.U. L 164 z 24.6.1985,str. 1.
(4) Dz.U. L 153 z 13.6.1987, str. 1.
(5) Dz.U. L 197 z 27.7.1985, str. 10.
(6) Dz.U. L 205 z 13.8.1979, str. 19.
(7) Dz.U. L 319 z 7.11.1981, str. 1.
(8) Dz.U. L 28 z 5.2.1982, str. 38.
(9) Dz.U. L 204 z 28.7.1983, str. 63.
(10) Dz.U. L 168 z 28.6.1985, str. 21.
(11) Dz.U. L 209 z 6.8.1985, str. 2.