Dyrektywa 89/298/EWG w sprawie koordynacji wymagań dotyczących sporządzania, szczegółowej kontroli i rozpowszechniania prospektów emisyjnych publikowanych w związku z publiczną ofertą sprzedaży zbywalnych papierów wartościowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 17 kwietnia 1989 r.
w sprawie koordynacji wymagań dotyczących sporządzania, szczegółowej kontroli i rozpowszechniania prospektów emisyjnych publikowanych w związku z publiczną ofertą sprzedaży zbywalnych papierów wartościowych

(89/298/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 5 maja 1989 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat o utworzeniu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej, w szczególności jego art. 54,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

we współpracy z Parlamentem Europejskim (2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (3),

a także mając na uwadze, co następuje:

inwestowanie w zbywalne papiery wartościowe, tak jak każda inna forma inwestycji, wiąże się z ryzykiem; ochrona interesów inwestorów wymaga zapewnienia im możliwości dokonywania prawidłowej oceny takiego ryzyka, co pozwoli na podejmowanie decyzji inwestycyjnych z pełną znajomością faktów;

zapewnienie pełnych i odpowiednich informacji dotyczących zbywalnych papierów wartościowych i emitentów tych papierów wartościowych przyczynia się do ochrony interesów inwestorów;

informacje takie są skutecznym środkiem zwiększenia zaufania do papierów wartościowych, a tym samym przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju rynków zbywalnych papierów wartościowych;

w związku z tym należy wprowadzić we Wspólnocie politykę informacyjną w zakresie zbywalnych papierów wartościowych; dzięki środkom bezpieczeństwa, jakie zapewnia ona inwestorom, oraz jej wpływowi na prawidłowe funkcjonowanie rynków zbywalnych papierów wartościowych, taka polityka informacyjna jest zdolna przyczynić się do wzajemnego przenikania się krajowych rynków zbywalnych papierów wartościowych, a tym samym do stworzenia prawdziwego europejskiego rynku kapitałowego;

dyrektywa Rady 80/390/EWG z dnia 17 marca 1980 r. koordynująca wymagania dotyczące sporządzania, kontroli i rozpowszechniania szczegółowych danych notowań, publikowanych w celu dopuszczenia papierów wartościowych do publicznych notowań giełdowych (4), z uwzględnieniem poprawek wprowadzonych ostatnio na mocy dyrektywy 87/345/EWG (5) stanowi ważny krok na drodze do wprowadzenia takiej polityki informacyjnej Wspólnoty; dyrektywa ta koordynuje informacje, jakie mają być publikowane przy dopuszczaniu papierów wartościowych do oficjalnych notowań giełdowych, dotyczące charakteru oferowanych do sprzedaży papierów wartościowych oraz emitentów tych papierów, tak aby umożliwiały one inwestorom dokonanie przemyślanej oceny aktywów i pasywów, sytuacji finansowej, zysków i strat oraz perspektyw emitentów i praw związanych z takimi papierami wartościowymi;

taka polityka informacyjna wymaga również, aby przy pierwszej publicznej ofercie sprzedaży zbywalnych papierów wartościowych w Państwie Członkowskim, niezależnie od tego, czy jest ona dokonywana przez emitenta, czy w imieniu emitenta lub strony trzeciej, i niezależnie od tego, czy oferowane papiery wartościowe będą później notowanie na giełdzie, inwestorom musi być udostępniony prospekt emisyjny zawierający informacje tego typu; konieczne jest również skoordynowanie treści takich prospektów w celu zapewnienia inwestorom w różnych Państwach Członkowskich takiego samego minimum środków bezpieczeństwa;

dotychczas niemożliwe było stworzenie wspólnej definicji pojęcia "publiczna oferta sprzedaży" i wszystkich jego elementów składowych;

w przypadkach, gdy publiczna oferta sprzedaży obejmuje zbywalne papiery wartościowe, które mają być dopuszczone do oficjalnych notowań giełdowych, konieczne jest podanie podobnych informacji, jak wymagane przez dyrektywę 80/390/EWG, z jednoczesnym dostosowaniem ich do okoliczności związanych z publiczną ofertą sprzedaży; w przypadku publicznych ofert sprzedaży zbywalnych papierów wartościowych, które nie mają być dopuszczone do oficjalnych notowań giełdowych, można wymagać mniej szczegółowych informacji, aby nie powodować nieuzasadnionego obciążenia drobnych i średnich emitentów; w przypadku publicznych ofert sprzedaży zbywalnych papierów wartościowych, które mają być dopuszczone do oficjalnych notowań giełdowych, osiągnięty stopień koordynacji pozwala na to, aby prospekt emisyjny zatwierdzony przez właściwe władze Państwa Członkowskiego mógł być użyty przy publicznych ofertach sprzedaży tych samych papierów wartościowych w innym Państwie Członkowskim na zasadzie wzajemnego uznania; wzajemne uznanie powinno mieć również zastosowanie, w przypadku gdy prospekty dotyczące publicznej oferty sprzedaży spełniają normy podstawowe określone w dyrektywie 80/390/EWG i zostały zatwierdzone przez właściwe władze nawet w przypadku braku wniosku o dopuszczenie do oficjalnych notowań giełdowych;

aby zapewnić pełną realizację celów niniejszej dyrektywy, konieczne jest objęcie jej zakresem zbywalnych papierów wartościowych emitowanych przez spółki lub firmy podlegające przepisom prawnym państw trzecich;

celowe jest rozszerzenie, na mocy umów zawieranych przez Wspólnotę z państwami trzecimi, możliwości uznawania prospektów emisyjnych pochodzących z tych krajów na zasadach wzajemności,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Sekcja  I

Przepisy ogólne

Artykuł  1
1.
Niniejsza dyrektywa stosuje się do zbywalnych papierów wartościowych, które są po raz pierwszy oferowane do publicznej sprzedaży w Państwie Członkowskim, pod warunkiem, że nie są one już notowane na giełdzie znajdującej się lub działającej w tym Państwie Członkowskim.
2.
W przypadku gdy publiczna oferta obrotu obejmuje tylko część zbywalnych papierów wartościowych z jednej emisji, Państwa Członkowskie nie muszą wymagać opublikowania kolejnego prospektu emisyjnego, jeżeli pozostała część papierów będzie później oferowana do publicznej sprzedaży.
Artykuł  2

Niniejsza dyrektywa nie ma zastosowania:

1. do następujących rodzajów ofert:

a) w przypadku gdy zbywalne papiery wartościowe są oferowane osobom w kontekście ich specjalizacji, zawodów lub zatrudnienia, i/lub

b) w przypadku gdy zbywalne papiery wartościowe są oferowane ograniczonemu kręgowi osób, i/lub

c) w przypadku gdy cena sprzedaży wszystkich oferowanych zbywalnych papierów wartościowych nie przekracza 40.000 ECU, i/lub

d) w przypadku gdy oferowane zbywalne papiery wartościowe mogą być nabyte jedynie za kwotę co najmniej 40.000 ECU na jednego inwestora;

2. do zbywalnych papierów wartościowych następujących rodzajów:

a) zbywalnych papierów wartościowych oferowanych w pojedynczych nominałach o wartości co najmniej 40.000 ECU;

b) jednostek uczestnictwa wyemitowanych przez fundusze inwestycyjne inne niż fundusze typu zamkniętego;

c) zbywalnych papierów wartościowych emitowanych przez Państwo lub przez jeden z jego regionalnych lub lokalnych organów, bądź też przez międzynarodowe organizacje o charakterze publicznym, których członkiem jest jedno lub więcej Państw Członkowskich;

d) zbywalnych papierów wartościowych oferowanych w związku z ofertą dotyczącą przejęcia firmy;

e) zbywalnych papierów wartościowych oferowanych w związku z fuzją;

f) akcji przydzielanych bezpłatnie akcjonariuszom;

g) akcji lub zbywalnych papierów wartościowych równoważnych akcjom oferowanym w zamian za akcje tej samej spółki, jeżeli oferta sprzedaży takich nowych papierów wartościowych nie wiąże się z ogólnym zwiększeniem emitowanego kapitału akcyjnego spółki;

h) zbywalnych papierów wartościowych oferowanych przez pracodawcę lub przez przedsiębiorstwo stowarzyszone aktualnym, lub byłym pracownikom lub na ich rzecz;

i) zbywalnych papierów wartościowych pochodzących z konwersji skryptów dłużnych łatwych do zrealizowania albo z realizacji praw poboru akcji, lub do akcji oferowanych w zamian za wymienialne skrypty dłużne, pod warunkiem, że prospekt emisyjny, dotyczący publicznej oferty sprzedaży, lub szczegółowe informacje giełdowe dotyczące wspomnianych skryptów dłużnych wymienialnych na inne papiery wartościowe lub akcje, lub wspomnianych praw poboru akcji, opublikowano w tym samym Państwie Członkowskim;

j) zbywalnych papierów wartościowych wyemitowanych w celu uzyskania środków potrzebnych do osiągnięcia bezinteresownych celów przez stowarzyszenia mające osobowość prawną lub organizacje nie prowadzące działalności zarobkowej, uznane przez Państwo;

k) akcji lub zbywalnych papierów wartościowych równoważnych akcjom, których posiadanie uprawnia ich właściciela do korzystania z usług świadczonych przez instytucje takie, jak: "building societies", "Crédits populaires", "Genossenschaftsbanken", lub "Industrial and Provident Societies", lub do uzyskania członkostwa takiej instytucji;

l) euro-papierów wartościowych niebędących przedmiotem powszechnej kampanii reklamowej lub akwizycji.

Artykuł  3

Do celów niniejszej dyrektywy:

a) przez "przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania inne niż fundusze typu zamkniętego" należy rozumieć fundusze powiernicze i inwestycyjne:

– których celem jest zbiorowe inwestowanie kapitału pochodzącego od obywateli i które działają na zasadzie rozłożenia ryzyka, oraz

– których jednostki uczestnictwa, na żądanie ich posiadaczy, są umarzane lub odkupywane od nich, bezpośrednio lub pośrednio, z aktywów tych przedsiębiorstw. Działania podjęte przez takie przedsiębiorstwa w celu zapewnienia, aby giełdowa wartość ich jednostek uczestnictwa nie różniła się w znaczny sposób od ich nominalnej wartości netto, należy uważać za równoznaczne z takim odkupem lub umorzeniem;

b) przez "jednostki uczestnictwa zbiorowego funduszu inwestycyjnego" należy rozumieć zbywalne papiery wartościowe wyemitowane przez zbiorowy fundusz inwestycyjny, reprezentujące prawa uczestników do aktywów takiego przedsiębiorstwa;

c) przez "emitentów" należy rozumieć spółki i inne osoby prawne oraz wszelkie przedsiębiorstwa, których papiery wartościowe są oferowane do publicznej sprzedaży;

d) przez "instytucję kredytową" należy rozumieć przedsiębiorstwo, którego działalność gospodarcza polega na przyjmowaniu depozytów lub innych funduszy od obywateli podlegających zwrotowi i udzielaniu kredytów na własny rachunek, włącznie z instytucjami kredytowymi wymienionymi w art. 2 dyrektywy 77/780/EWG, z uwzględnieniem poprawek wprowadzonych ostatnio na mocy dyrektywy 86/524/EWG (7);

e) przez "zbywalne papiery wartościowe" należy rozumieć akcje spółek i inne zbywalne papiery wartościowe równoważne akcjom spółek, skrypty dłużne o okresie spłaty co najmniej jednego roku i inne zbywalne papiery wartościowe równoważne skryptom dłużnym, i wszelkie inne zbywalne papiery wartościowe uprawniające do nabycia każdego z owych zbywalnych papierów wartościowych drogą subskrypcji lub wymiany;

f) przez "euro-papiery wartościowe" należy rozumieć zbywalne papiery wartościowe, które:

– muszą być gwarantowane i rozprowadzane przez konsorcjum, którego przynajmniej dwóch członków ma swoje siedziby statutowe w różnych Państwach Członkowskich, oraz

– są oferowane na znaczną skalę w jednym lub kilku Państwach Członkowskich innych niż to, w którym znajduje się siedziba statutowa emitenta, oraz

– mogą być subskrybowane lub początkowo nabyte tylko za pośrednictwem instytucji kredytowej lub innej instytucji finansowej.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie zapewnią, aby przy każdej publicznej ofercie sprzedaży zbywalnych papierów wartościowych na ich terytorium, osoba składająca ofertę zobowiązana była do opublikowania prospektu emisyjnego.

Artykuł  5

Państwa Członkowskie mogą wprowadzić częściowe lub całkowite zwolnienie z obowiązku opublikowania prospektu, w przypadku gdy oferowane publicznie zbywalne papiery wartościowe są:

a) skryptami dłużnymi lub innymi zbywalnymi papierami wartościowymi równoważnymi skryptom dłużnym emitowanym w sposób stały lub powtarzający się przez instytucje kredytowe lub inne instytucje finansowe równoważne instytucjom kredytowym, które regularnie publikują swoje roczne sprawozdania finansowe i które, w obrębie Wspólnoty, są utworzone na mocy odrębnej ustawy lub zgodnie z taką ustawą, lub w związku z nią, bądź też podlegają nadzorowi publicznemu służącemu ochronie oszczędności;

b) skryptami dłużnymi lub innymi zbywalnymi papierami wartościowymi równoważnymi skryptom dłużnym wyemitowanym przez spółki i inne osoby prawne, które są podmiotami Państwa Członkowskiego i które:

– prowadząc swoją działalność gospodarczą, korzystają z monopoli państwowych, oraz

– są utworzone na mocy odrębnej ustawy, zgodnie z taką ustawą, lub w związku z nią, lub których pożyczki są bezwarunkowo i nieodwołalnie gwarantowane przez Państwo Członkowskie lub jeden z regionalnych lub lokalnych organów Państwa Członkowskiego;

c) skryptami dłużnymi wyemitowanymi przez osoby prawne nie będące spółkami, które są podmiotami prawa Państwa Członkowskiego oraz

– zostały utworzone na mocy odrębnej ustawy, oraz

– których działalność podlega tej odrębnej ustawie i polega wyłącznie na

i) pozyskiwaniu środków pieniężnych pod kontrolą państwową poprzez emisję skryptów dłużnych; oraz

ii) finansowaniu produkcji za pomocą pozyskanych przez siebie środków oraz środków zapewnionych przez Państwo Członkowskie i/lub na nabywaniu pakietu kontrolnego w takiej produkcji, oraz

– których skrypty dłużne, dla celów dopuszczenia do oficjalnych notowań giełdowych, uważane są przez przepisy prawa krajowego za skrypty dłużne wyemitowane lub gwarantowane przez Państwo.

Artykuł  6

W przypadku gdy w okresie poprzednich 12 miesięcy został w Państwie Członkowskim opublikowany pełny prospekt emisyjny, wówczas w następnym prospekcie sporządzonym przez tego samego emitenta w tym samym Państwie Członkowskim, ale dotyczącym innych zbywalnych papierów wartościowych, można wskazać tylko zmiany mogące ewentualnie mieć wpływ na wartość papierów wartościowych, jakie zaszły od czasu opublikowania pełnego prospektu.

Prospekt ten jednak może być udostępniany wyłącznie razem z pełnym prospektem emisyjnym, którego dotyczy, lub na który się powołuje.

Sekcja  II

Treść i ustalenia dotyczące szczegółowej kontroli i rozpowszechniania prospektów emisyjnych dotyczących zbywalnych papierów wartościowych, odnośnie których czynione są starania o dopuszczenie do oficjalnych notowań giełdowych

Artykuł  7

W przypadku gdy publiczna oferta sprzedaży dotyczy zbywalnych papierów wartościowych, które w czasie składania oferty są przedmiotem wniosku o dopuszczenie do oficjalnych notowań na giełdzie, znajdującej się lub działającej w tym samym Państwie Członkowskim, treść prospektu emisyjnego oraz tryb jego szczegółowej kontroli i rozpowszechniania są, pod warunkiem dokonania adaptacji odpowiednich do okoliczności publicznej oferty sprzedaży, ustalone zgodnie z dyrektywą 80/390/EWG.

Artykuł  8
1.
W przypadku gdy publiczna oferta sprzedaży składana jest w jednym Państwie Członkowskim, a starania o dopuszczenie do oficjalnych notowań czynione są na giełdzie znajdującej się lub działającej w innym Państwie Członkowskim, osoba składająca publiczną ofertę sprzedaży będzie mieć możliwość sporządzić prospekt emisyjny w tym Państwie Członkowskim, w którym ma być złożona oferta, a treść prospektu oraz procedury dotyczące jego szczegółowej kontroli i rozpowszechniania określone są, pod warunkiem dokonania adaptacji odpowiednich do okoliczności publicznej oferty sprzedaży, zgodnie z dyrektywą 80/390/EWG.
2.
Ustęp 1 dotyczy jedynie tych Państw Członkowskich, w których obowiązuje powszechny wymóg uprzedniego badania prospektów emisyjnych dotyczących oferty publicznej.
Artykuł  9

Prospekt emisyjny musi być opublikowany lub udostępniony publicznie nie później niż w czasie złożenia publicznej oferty sprzedaży.

Artykuł  10
1.
W przypadku gdy prospekt emisyjny jest lub ma być opublikowany zgodnie z art. 7 lub 8, ogłoszenia, zawiadomienia, plakaty i dokumenty zawierające zapowiedź publicznej oferty sprzedaży muszą być uprzednio przekazane właściwym władzom. W wyżej wymienionych dokumentach zawarta musi być wzmianka o istnieniu prospektu oraz miejscu jego publikacji.
2.
W przypadku gdy Państwa Członkowskie zezwolą na rozpowszechnienie dokumentów określonych w ust. 1 przed opublikowaniem prospektu emisyjnego, wówczas dokumenty te muszą zawierać informację, że opublikowany zostanie prospekt emisyjny i wskazać, gdzie obywatele będą mogli go uzyskać.
3.
Prospekt emisyjny musi być opublikowany:

– w formie wkładki do jednej lub kilku gazet kolportowanych w całym Państwie Członkowskim, w którym składana jest publiczna oferta sprzedaży, albo

– w formie broszury udostępnianej bezpłatnie obywatelom w Państwie Członkowskim, w którym składana jest publiczna oferta sprzedaży, oraz w siedzibie podmiotu składającego publiczną ofertę sprzedaży i w biurach instytucji finansowych występujących jako pośrednicy wypłacający należności owego podmiotu w Państwie Członkowskim, w którym składana jest publiczna oferta sprzedaży.

4.
Ponadto w publikacji wskazanej przez Państwo Członkowskie, w którym składana jest publiczna oferta sprzedaży, musi być zamieszczony albo cały prospekt emisyjny, albo zawiadomienie o tym, gdzie prospekt został opublikowany i gdzie obywatele mogą go otrzymać.

Sekcja  III

Treść i warunki rozpowszechniania prospektów emisyjnych dotyczących zbywalnych papierów wartościowych, odnośnie których nie są czynione starania o dopuszczenie do oficjalnych notowań giełdowych

Artykuł  11
1.
W przypadku gdy publiczna oferta sprzedaży dotyczy zbywalnych papierów wartościowych innych niż określone w art. 7 i 8, prospekt emisyjny musi zawierać informacje, które, stosownie do szczególnego charakteru emitenta i oferowanych publicznie zbywalnych papierów wartościowych, są konieczne, aby umożliwić inwestorom dokonanie przemyślanej oceny aktywów i pasywów, sytuacji finansowej, zysków i strat oraz perspektyw emitentów i praw związanych z takimi papierami wartościowymi.
2.
Wywiązanie się z obowiązku określonego w ust. 1, wymaga, aby prospekt emisyjny, z zastrzeżeniem możliwości zwolnienia przewidzianych w art. 5 i 13, zawierał, w możliwie jak najłatwiejszej do przeanalizowania i zrozumiałej formie, przynajmniej niżej wymienione informacje:

a) osoby odpowiedzialne za prospekt emisyjny (nazwiska, funkcje oraz złożone przez te osoby oświadczenia, że zgodnie z ich najlepszą wiedzą, informacje zawarte w prospekcie są zgodne z faktami i że w prospekcie nie dopuszczono się żadnego pominięcia, które mogłoby mieć wpływ na jego znaczenie);

b) publiczną ofertą sprzedaży i oferowane zbywalne papiery wartościowe (charakter oferowanych papierów wartościowych, wielkość i cel emisji, liczbę wyemitowanych papierów wartościowych oraz prawa z nimi związane; podatek dochodowy potrącony u źródła; okres, przez jaki oferta pozostaje otwarta; data uzyskania prawa do wypłaty dywidendy lub odsetek; podmioty ubezpieczające lub gwarantujące ofertę; wszelkie ograniczenia dotyczące swobodnej zbywalności oferowanych papierów wartościowych oraz rynki, na których można prowadzić obrót tymi papierami; przedsiębiorstwa działające w charakterze pośredników wypłacających należności cena, za jaką papiery te są oferowane - o ile jest ona znana, albo też, jeżeli przepisy krajowe tak stanowią, procedurę i terminarz ustalania ceny, jeżeli jest ona znana w chwili sporządzania prospektu emisyjnego; procedurę korzystania z ewentualnego prawa pierwokupu, oraz sposoby i terminy dostarczania papierów wartościowych);

c) emitenta (nazwę, siedzibę statutową; datę zarejestrowania, prawo mające zastosowanie do emitenta oraz forma prawna emitenta, cele jego działalności, rejestr, do którego jest wpisany i numer wpisu w rejestrze) oraz jego kapitał (kwota kapitału subskrybowanego, liczba papierów wartościowych i najważniejsze dane dotyczące papierów wartościowych, z których ten kapitał się składa, oraz ewentualnie część kapitału, jaka pozostała jeszcze do opłacenia; kwotę na jaką opiewają ewentualne skrypty dłużne łatwe do zrealizowania, skrypty dłużne wymienialne na inne papiery wartościowe lub skrypty dłużne z prawem poboru oraz procedury przekształcenia, zamiany lub subskrypcji; w przypadku gdy to właściwe - grupę przedsiębiorstw, do której należy emitent; w przypadku akcji muszą być podane następujące informacje dodatkowe: wszelkie akcje niereprezentujące kapitału, kwota kapi tału zakładowego oraz okres, na jaki podpisano statut; jeżeli jest to wiadome, wskazanie akcjonariuszy, którzy bezpośrednio lub pośrednio odgrywają lub mogliby odgrywać decydującą rolę w zarządzaniu przedsiębiorstwem emitenta);

d) podstawową działalność emitenta (opis jego podstawowej działalności oraz, gdzie stosowne, wszelkie wyjątkowe czynniki, które wpłynęły na jego działalność; ewentualne uzależnienie od patentów, licencji lub kontraktów, jeżeli mają one zasadnicze znaczenie; informacje dotyczące inwestycji w toku, w przypadku gdy są one istotne; wszelkie postępowania sądowe mające znaczny wpływ na sytuację finansową emitenta);

e) aktywa i pasywa emitenta, sytuacja finansowa oraz zyski i straty (własne sprawozdania finansowe oraz, gdy właściwe, skonsolidowane sprawozdania finansowe; jeżeli emitent sporządza wyłącznie skonsolidowane roczne sprawozdania finansowe, powinny one być zawarte w prospekcie emisyjnym; jeżeli emitent sporządza zarówno własne jak i skonsolidowane sprawozdania finansowe, prospekt powinien zawierać oba rodzaje sprawozdań finansowych; emitent może jednak zamieścić w prospekcie tylko jedno z nich, pod warunkiem, że sprawozdania nie zamieszczone w prospekcie emisyjnym nie zawierają żadnych istotnych dodatkowych informacji); rachunki przejściowe, o ile były opublikowane po zakończeniu poprzedniego roku budżetowego; nazwisko osoby odpowiedzialnej za przeprowadzanie rewizji ksiąg rachunkowych; jeżeli osoba ta zatwierdziła lub odrzuciła sprawozdania finansowe, należy ten fakt podać, wskazując powody;

f) administracja, zarządzanie i nadzór emitenta (nazwiska, adresy, funkcje; w przypadku publicznej oferty sprzedaży akcji w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, należy podać wynagrodzenie członków organów administracyjnych, zarządzających i nadzorczych emitenta);

g) w zakresie, w jakim informacje te mają istotny wpływ na ocenę emitenta, ostatnie zmiany, w jego przedsiębiorstwie i w jego perspektywach (najistotniejsze ostatnie trendy w rozwoju przedsiębiorstwa emitenta od zakończenia poprzedniego roku obrachunkowego, informacje na temat perspektyw emitenta przynajmniej na bieżący rok obrachunkowy).

3.
W przypadku gdy publiczna oferta sprzedaży dotyczy skryptów dłużnych gwarantowanych przez jedną lub kilka osób prawnych, muszą być podane również informacje określone w ust. 2 lit. c) do g) dotyczące gwaranta lub gwarantów.
4.
W przypadku gdy publiczna oferta sprzedaży dotyczy skryptów dłużnych łatwych do zrealizowania, skryptów dłużnych wymiennych na akcje lub skryptów dłużnych z prawami poboru akcji bądź samych praw poboru akcji, należy podać informacje dotyczące charakteru akcji lub skryptów dłużnych, do których one uprawniają oraz warunków i procedur przekształcenia, zamiany lub subskrypcji. W przypadku gdy emitent akcji lub skryptów dłużnych nie jest emitentem skryptów dłużnych lub praw poboru akcji, muszą być podane również informacje określone w ust. 2 lit. c) do g), dotyczące emitenta akcji lub papierów dłużnych.
5.
W przypadku gdy okres działalności emitenta jest krótszy niż którykolwiek z okresów wymienionych w ust. 2, należy podać informacje dotyczące tylko okresu działalności emitenta.
6.
W przypadku gdy pewne informacje określone w ust. 2 uznane zostaną za niewłaściwe w odniesieniu do zakresu działalności emitenta lub jego formy prawnej bądź oferowanych zbywalnych papierów wartościowych, należy sporządzić prospekt emisyjny zawierający poprawne informacje.
7.
W przypadku gdy akcje oferowane są na zasadzie pierwokupu akcjonariuszom emitenta przy dopuszczeniu ich do obrotu giełdowego, Państwa Członkowskie lub wyznaczone przez nie organy mogą zezwolić na pominięcie niektórych informacji określonych w ust. 2 lit. d), e) i f), pod warunkiem, że inwestorzy posiadać już będą aktualne informacje o emitencie, równoważne informacjom wymaganym w sekcji III w wyniku realizacji wymagań giełdowych dotyczących ujawniania informacji.
8.
W przypadku gdy dana kategoria akcji została dopuszczona do obrotu na rynku giełdowym, Państwa Członkowskie lub wyznaczone przez nie organy mogą pozwolić na częściowe lub całkowite zwolnienie z obowiązku publikowania prospektu emisyjnego, jeżeli liczba lub szacunkowa wartość rynkowa, lub wartość nominalna, bądź też, w przypadku braku wartości nominalnej, księgowa wartość oferowanych akcji wynosi mniej niż 10 % liczby lub odpowiedniej wartości akcji tej samej kategorii już dopuszczonych do obrotu, pod warunkiem, że inwestorzy posiadać już będą aktualne informacje o emitencie, równoważne informacjom wymaganym w sekcji III, w wyniku realizacji wymagań giełdowych dotyczących ujawniania informacji.
Artykuł  12
1.
Państwa Członkowskie mogą zapewnić podmiotowi składającemu publiczną ofertę sprzedaży możliwość sporządzenia prospektu emisyjnego, którego treść, pod warunkiem dokonania adaptacji odpowiednich do okoliczności publicznej oferty sprzedaży, określona będzie zgodnie z dyrektywą 80/390/EWG.
2.
Uprzednie badanie prospektu emisyjnego, określone w ust. 1, musi być przeprowadzone przez organy wyznaczone przez Państwo Członkowskie, nawet przy braku wniosku o dopuszczenie do oficjalnych notowań giełdowych.
Artykuł  13
1.
Państwa Członkowskie lub organy przez nie wyznaczone mogą zezwolić na pominięcie w prospekcie emisyjnym, określonym w art. 11, pewnych informacji wymaganych zgodnie z niniejszą dyrektywą:

a) jeżeli informacja taka ma jedynie drugorzędne znaczenie i nie może mieć wpływu na ocenę aktywów i pasywów, sytuacji finansowej, zysków i strat oraz perspektyw emitenta; lub

b) jeżeli ujawnienie takiej informacji jest sprzeczne z interesem publicznym lub poważnie zaszkodzi emitentowi, pod warunkiem, że w tym ostatnim przypadku, jej pominięcie nie grozi wprowadzeniem obywateli w błąd odnośnie faktów i okoliczności istotnych dla oceny zbywalnych papierów wartościowych.

2.
W przypadku gdy inicjator oferty nie jest ani emitentem ani stroną trzecią działającą w imieniu emitenta, Państwa Członkowskie lub organy przez nie wyznaczone mogą zezwolić na pominięcie w prospekcie emisyjnym pewnych informacji, które normalnie nie znajdowałyby się w posiadaniu inicjatora.
3.
Państwa Członkowskie lub organy przez nie wyznaczone mogą zastosować częściowe lub całkowite zwolnienie z obowiązku opublikowania prospektu emisyjnego, w przypadku gdy informacje, których podania wymaga się od składających ofertę zgodnie z ustawodawstwem, przepisami lub zasadami wydanymi przez organy do tego uprawnione na mocy prawa krajowego, zostaną udostępnione inwestorom nie później niż w czasie, kiedy prospekt musi być lub powinien był zostać opublikowany lub udostępniony publicznie, zgodnie z niniejszą dyrektywą, w formie dokumentów podających informacje przynajmniej równoważne tym, które wymagane są w sekcji III.
Artykuł  14

Prospekt emisyjny musi być przedłożony, przed jego opublikowaniem, organom wyznaczonym w tym celu w każdym Państwie Członkowskim, w którym zbywalne papiery wartościowe są oferowane publicznie po raz pierwszy.

Artykuł  15

Prospekt emisyjny musi być opublikowany lub udostępniony publicznie w Państwie Członkowskim, w którym zbywalne papiery wartościowe są oferowane publicznie zgodnie z procedurami określonymi przez to Państwo Członkowskie.

Artykuł  16

Prospekt musi być opublikowany lub podany do publicznej wiadomości nie później niż przy złożeniu publicznej oferty sprzedaży.

Artykuł  17
1.
W przypadku gdy prospekt emisyjny spełniający wymagania art. 11 lub 12 jest lub musi być opublikowany, ogłoszenia, zawiadomienia, plakaty i dokumenty zawierające zapowiedź publicznej oferty sprzedaży, rozprowadzane lub udostępniane obywatelom przez osobę składającą publiczną ofertę sprzedaży, muszą być uprzednio przekazane organom wyznaczonym zgodnie z art. 14, jeżeli organy te dokonują uprzedniej kontroli prospektów emisyjnych dotyczących publicznej oferty sprzedaży. W takim przypadku organy te określą, czy dane dokumenty powinny być sprawdzane przed opublikowaniem. W wyżej wymienionych dokumentach zawarta musi być wzmianka o istnieniu prospektu emisyjnego oraz miejscu jego publikacji.
2.
Jeśli Państwa Członkowskie zezwolą na rozpowszechnianie dokumentów określonych w ust. 1 zanim prospekt emisyjny będzie dostępny, wówczas w dokumentach tych należy zamieścić informację, że prospekt zostanie opublikowany oraz wskazać, gdzie obywatele będą mogli go uzyskać.
Artykuł  18

Wszystkie istotne czynniki lub istotne nieścisłości w prospekcie emisyjnym, mogące mieć niekorzystny wpływ na ocenę zbywalnych papierów wartościowych, które wynikną lub zostaną zauważone w okresie między opublikowaniem prospektu emisyjnego a ostatecznym zamknięciem publicznej oferty sprzedaży, muszą być wspomniane lub sprostowane w suplemencie do prospektu emisyjnego, który powinien zostać opublikowany lub udostępniony obywatelom przynajmniej na takich samych zasadach, jakie były stosowane przy rozpowszechnianiu pierwotnego prospektu emisyjnego lub zgodnie z procedurami określonymi przez Państwa Członkowskie, lub przez wyznaczone przez nie organy.

Sekcja  IV

Współpraca między Państwami Członkowskimi

Artykuł  19

Państwa Członkowskie wyznaczą organy, mogące być tymi samymi organami jak określone w art. 14, które będą współpracować ze sobą w celu prawidłowego stosowania niniejszej dyrektywy oraz dokładać wszelkich starań, w ramach swoich obowiązków, w celu wymiany informacji koniecznych do tego celu. Państwa Członkowskie poinformują Komisję o wyznaczonych przez siebie organach. Komisja przekaże te informacje pozostałym Państwom Członkowskim.

Państwa Członkowskie zapewnią wyznaczonym organom kompetencje wymagane do realizacji postawionych przed nimi zadań.

Artykuł  20
1.
W przypadku gdy publiczne oferty sprzedaży tych samych zbywalnych papierów wartościowych są składane jednocześnie lub w krótkim odstępie czasu w dwóch lub więcej Państwach Członkowskich oraz jeżeli prospekt emisyjny dotyczący publicznej oferty papierów wartościowych sporządzony jest zgodnie z art. 7, 8 lub 12, organem właściwym do zatwierdzenia tego prospektu emisyjnego będzie organ tego Państwa Członkowskiego, w którym emitent ma swoją siedzibę statutową, jeżeli złożenie publicznej oferty sprzedaży lub wniosku o dopuszczenie papierów wartościowych do oficjalnych notowań giełdowych następuje w tym Państwie Członkowskim.
2.
Jeżeli jednak Państwo Członkowskie, o którym mowa w ust. 1 nie ustanowi powszechnego wymogu uprzedniej kontroli prospektów emisyjnych dotyczących publicznej oferty sprzedaży oraz jeżeli tylko w tym Państwie Członkowskim złożona zostanie publiczna oferta sprzedaży lub wniosek o dopuszczenie papierów wartościowych do oficjalnych notowań giełdowych, jak również we wszystkich pozostałych przypadkach, podmiot składający publiczną ofertę sprzedaży musi wybrać organ nadzorczy z tych Państw Członkowskich, w których składana jest publiczna oferta sprzedaży i które ustanowiły powszechny wymóg uprzedniej kontroli prospektów emisyjnych dotyczących publicznej oferty sprzedaży.

Sekcja  V

Wzajemne uznawanie

Artykuł  21
1.
W przypadku gdy prospekt emisyjny jest zatwierdzony zgodnie z art. 20, musi on, po przetłumaczeniu na żądanie, być uznany za zgodny lub uważany za zgodny z przepisami prawa pozostałych Państw Członkowskich, w których te same zbywalne papiery wartościowe są oferowane publicznie jednocześnie lub w krótkim odstępie czasu, przy czym nie będzie on podlegać jakiejkolwiek formie zatwierdzenia w tych Państwach Członkowskich i Państwa te nie będą mogły wymagać umieszczenia dodatkowych informacji w tym prospekcie. Państwa Członkowskie mogą jednakże wymagać, aby prospekt emisyjny zawierał informacje specyficzne dla rynku kraju, w którym składana jest publiczna oferta sprzedaży, dotyczące zwłaszcza systemu podatku dochodowego, instytucji finansowych pełniących rolę pośredników wypłacających należności emitenta w tym kraju oraz sposobu publikowania zawiadomień dla inwestorów.
2.
Prospekt emisyjny zatwierdzony przez właściwe organy w rozumieniu art. 24 lit. a) dyrektywy 80/390/EWG musi być uznany za zgodny lub uważany za zgodny z przepisami prawa innego Państwa Członkowskiego, w którym składana jest publiczna oferta sprzedaży, nawet jeżeli udzielone zostało częściowe zwolnienie lub częściowe wyłączenie, zgodnie z niniejszą dyrektywą, pod warunkiem jednak, że:

a) zastosowane zostanie takiego rodzaju częściowe zwolnienie lub częściowe wyłączenie, jakie uznawane jest zgodnie z przepisami drugiego zainteresowanego Państwa Członkowskiego oraz

b) okoliczności uzasadniające zastosowanie częściowego zwolnienia lub częściowego wyłączenia istnieją również w drugim zainteresowanym Państwie Członkowskim.

Nawet jeżeli warunki określone w lit. a) i b) pierwszego akapitu nie są spełnione, zainteresowane Państwo Członkowskie może uznać prospekt emisyjny, zatwierdzony przez właściwe organy w rozumieniu art. 20, za zgodny ze swoim prawem.

3.
Osoba składająca publiczną ofertę sprzedaży przedkłada organom wyznaczonym przez pozostałe Państwa Członkowskie, w których ma być złożona taka oferta, prospekt emisyjny którym zamierza posłużyć się w danym Państwie Członkowskim. Prospekt ten musi być taki sam, jak prospekt zatwierdzony przez organ określony w art. 20.
4.
Państwa Członkowskie mogą ograniczyć zastosowanie przepisów niniejszego artykułu do prospektów emisyjnych dotyczących zbywalnych papierów wartościowych tych emitentów, którzy mają swoje siedziby statutowe w danym Państwie Członkowskim.

Sekcja  VI

Współpraca

Artykuł  22
1.
Właściwe organy będą współpracować w razie potrzeby w celu realizacji swoich obowiązków oraz wymieniać wymagane w związku z tym informacje.
2.
W przypadku gdy publiczna oferta sprzedaży zbywalnych papierów wartościowych dających prawo do udziału w kapitale spółki, w trybie natychmiastowym lub z końcem terminu wymagalności, składana jest w jednym lub kilku Państwach Członkowskich innych niż Państwo, w którym znajduje się siedziba statutowa emitenta akcji, do których te papiery wartościowe uprawniają, a jednocześnie akcje emitenta zostały już dopuszczone do oficjalnych notowań w tym Państwie Członkowskim, właściwe organy Państwa Członkowskiego, w którym oferta jest składana, mogą podejmować działania dopiero po skonsultowaniu się z właściwymi organami tego Państwa Członkowskiego, w którym znajduje się siedziba statutowa emitenta akcji, w przypadkach, kiedy badany jest prospekt emisyjny dotyczący publicznej oferty sprzedaży.
Artykuł  23
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej przez osoby aktualnie lub uprzednio zatrudnione przez organy określone w art. 20. Oznacza to, że żadne poufne informacje otrzymane w trakcie pełnienia przez te osoby swoich obowiązków nie mogą być ujawnione żadnej osobie czy instytucji, z wyjątkiem przypadków przewidzianych przez przepisy prawa.
2.
Ust. 1 nie stanowi przeszkody w przekazywaniu informacji przez określone w art. 20 organy różnych Państw Członkowskich na warunkach określonych w niniejszej dyrektywie. Informacje wymieniane w ten sposób będą objęte obowiązkiem zachowania tajemnicy zawodowej, któremu podlegają osoby zatrudnione aktualnie lub wcześniej przez organ otrzymujący te informacje.
3.
Niezależnie od przypadków podlegających przepisom prawa karnego, organy, o których mowa w art. 20, otrzymujące informacje zgodnie z art. 21, mogą je wykorzystywać wyłącznie w celu wykonywania swoich zadań lub w kontekście apelacji w trybie administracyjnym lub postępowania sądowego dotyczącego wykonywania tych funkcji.

Sekcja  VII

Negocjacje z państwami niebędącymi członkami Wspólnoty

Artykuł  24

Wspólnota może, w drodze umów z jednym lub kilkoma państwami niebędącymi członkami Wspólnoty, zawartymi na podstawie Traktatu, uznawać prospekty emisyjne dotyczące publicznych ofert sprzedaży sporządzone i skontrolowane zgodnie z przepisami danego państwa lub państw niebędących członkami, za spełniające wymagania niniejszej dyrektywy, z zachowaniem zasady wzajemności,pod warunkiem, że wzmiankowane przepisy zapewniają taką samą ochronę interesów inwestorów, jaką zapewnia niniejsza dyrektywa, nawet jeżeli przepisy te różnić się będą od przepisów niniejszej dyrektywy.

Sekcja  VIII

Komitet ds. Kontaktów

Artykuł  25
1.
Do funkcji Komitetu ds Kontaktów, utworzonego na mocy art. 20 dyrektywy Rady 79/279/EWG z dnia 5 marca 1979 r., koordynującej warunki dopuszczania papierów wartościowych do publicznych notowań giełdowych (8), z uwzględnieniem poprawek wprowadzonych ostatnio na mocy dyrektywy 82/148/EWG (9), należy również:

a) niezależnie od przepisów art. 169 i 170 Traktatu, ułatwianie zharmonizowanego wprowadzania w życie przepisów niniejszej dyrektywy poprzez regularne konsultacje w sprawie konkretnych problemów wynikających ze stosowania niniejszej dyrektywy, w przypadku których uważać się będzie za wskazaną wymianę poglądów;

b) ułatwianie konsultacji między Państwami Członkowskimi w sprawie suplementów i poprawek do prospektów emisyjnych, jakich Państwa te mają prawo wymagać lub jakie mogą zalecać na szczeblu krajowym;

c) doradzanie Komisji, w razie potrzeby, w sprawie uzupełnień lub poprawek do niniejszej dyrektywy.

2.
Do zadań Komitetu nie będzie należało dokonywanie merytorycznej oceny decyzji podejmowanych w poszczególnych sprawach.

Sekcja  IX

Przepisy końcowe

Artykuł  26
1.
Państwa Członkowskie podejmują środki konieczne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 17 kwietnia 1989 r. oraz niezwłocznie poinformują o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty głównych przepisów prawa krajowego, jakie przyjmują w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  27

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 17 kwietnia 1989 r.

W imieniu Rady
C. SOLCHAGA CATALAN
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. C 226 z 31.8.1982, str. 4.

(2) Dz.U. 125 z 17.5.1982, str. 176 i Dz.U. C 69 z 20.3.1989.

(3) Dz.U. C 310 z 30.11.1981, str. 50.

(4) Dz.U. L 100 z 17.4.1980, str. 1.

(5) Dz.U. L 185 z 4.7.1987, str. 81.

(6) Dz.U. L 322 z 17.12.1977, str. 30.

(7) Dz.U. L 309 z 4.11.1986, str. 15.

(8) Dz.U. L 66 z 16.3.1979, str. 1.

(9) Dz.U. L 62 z 5.3.1982, str. 22.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1989.124.8

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 89/298/EWG w sprawie koordynacji wymagań dotyczących sporządzania, szczegółowej kontroli i rozpowszechniania prospektów emisyjnych publikowanych w związku z publiczną ofertą sprzedaży zbywalnych papierów wartościowych
Data aktu: 17/04/1989
Data ogłoszenia: 05/05/1989
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 25/04/1989