Dyrektywa 84/372/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 70/157/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 3 lipca 1984 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 70/157/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych

(84/372/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 lipca 1984 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 80/1267/EWG(2), w szczególności jej art. 11,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/157/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 81/334/EWG(4), w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

w wyniku zdobytego na tym polu doświadczenia i w świetle obecnego stanu wiedzy możliwa jest obecnie zmiana niektórych wymagań dotyczących metody pomiaru hałasu emitowanego przez niektóre rodzaje pojazdów w celu dostosowania ich do rzeczywistych warunków użytkowania; pojazdy, których ta sprawa dotyczy, są pojazdami o wysokich osiągach, z automatyczną skrzynią biegów z możliwością ręcznej zmiany;

w szczególności ten rodzaj pojazdu o wysokich osiągach ma istotne cechy konstrukcyjne oparte na najnowszych zdobyczach techniki, które zazwyczaj poprzedzają metody znajdujące później zastosowanie w produkcji seryjnej, wraz z optymalizacją elementów i charakterystyk pod względem czynnego i biernego bezpieczeństwa, zanieczyszczenia powietrza, emisji hałasu i zużycia paliwa; zgodnie z ostatnimi doświadczeniami obecne metody określania i kontroli dopuszczalnego poziomu hałasu emitowanego przez pojazdy w warunkach ruchu miejskiego nie odzwierciedlają rzeczywistej eksploatacji pojazdów o wysokich osiągach w takich warunkach; konieczność zmiany w celu eliminacji tych wad i umożliwienia dokładniejszej oceny emisji hałasu przez takie rodzaje pojazdów, które zostały już przyjęte przez Europejską Komisję Gospodarczą Narodów Zjednoczonych, w jej ostatnio zmienionym regulaminie nr 51;

niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw dotyczących Usunięcia Barier Technicznych w Handlu w Sektorze Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 70/157/EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą 81/334/EWG, wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 października 1984 r. Państwa Członkowskie na podstawie odniesienia do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego, nie mogą:

– odmówić, odnosząc się do rodzaju pojazdu, udzielenia homologacji typu EWG albo wydania dokumentu określonego w ostatnim akapicie art. 10 ust. 1 dyrektywy 70/156/EWG, albo też udzielenia krajowej homologacji typu, lub

– zabronić dopuszczenia takich pojazdów do ruchu,

jeśli poziom hałasu i układ wydechowy tego rodzaju pojazdów lub pojazdów, których to dotyczy, spełnia przepisy dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Z mocą od dnia 1 października 1985 r. Państwa Członkowskie:

– nie mogą już wydawać dokumentu określonego w ostatnim akapicie art. 10 ust. 1 dyrektywy 70/156/EWG w odniesieniu do rodzaju pojazdu silnikowego, którego poziom hałasu i układ wydechowy nie spełniają przepisów dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu pojazdu, którego poziom hałasu i układ wydechowy nie spełniają przepisów dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

3.
Z mocą od dnia 1 października 1986 r. Państwa Członkowskie mogą zabronić dopuszczania do ruchu pojazdów, których poziom hałasu i układ wydechowy nie spełniają przepisów dyrektywy 70/157/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 1 października 1984 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 lipca 1984 r.

W imieniu Komisji
Karl-Heinz NARJES
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 16.

(4) Dz.U. L 131 z 18.5.1981, str. 6.

ZAŁĄCZNIK

Zmiany do załącznika I do dyrektywy 70/157/EWG

Podpunkt 5.2.2.4.3.2. otrzymuje brzmienie:

"5.2.2.4.3.2. Prędkość podczas dojeżdżania

Pojazd musi zbliżać się do linii AA' ze stałą prędkością, odpowiadającą niższej z dwóch następujących prędkości:

- wyznaczonej prędkością obrotową silnika równą trzem czwartym prędkości (S), przy której silnik osiąga maksymalną moc znamionową;

- 50 km/h.

Jednakże jeżeli w przypadku pojazdów wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów posiadającą dwa oddzielne przełożenia następuje zmiana na pierwszy bieg podczas badania, producent może wybrać jedną z następujących procedur badania:

- prędkość, V, pojazdu jest zwiększana do maksymalnej prędkości 60 km/h w celu uniknięcia takiej zmiany, lub

- prędkość, V, pozostaje na poziomie 50 km/h, a zasilanie silnika paliwem jest ograniczane do 95 % zasilania niezbędnego do pełnego obciążenia. Niniejszy warunek uważa się za spełniony:

- w przypadku silników z zapłonem iskrowym, gdy kąt otwarcia przepustnicy wynosi 90 %

- w przypadku silników z zapłonem samoczynnym, gdy ruch zębatki sterowniczej pompy wtryskowej jest ograniczony do 90 % jego skoku.

Jeżeli pojazd jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, która nie posiada możliwości ręcznego sterowania, to musi być badany w różnych prędkościach dojeżdżania, mianowicie 30, 40 i 50 km/h, lub w trzech czwartych maksymalnej prędkości drogowej. Jako wynik badania należy przyjąć tę wartość, która została uzyskana przy szybkości powodującej maksymalny poziom hałasu."

Podpunkt 5.2.2.4.3.3.1.1. otrzymuje brzmienie:

"5.2.2.4.3.3.1.1. Pojazdy z kategorii M1 i N1 wyposażone w ręczną skrzynię biegów z nie więcej niż czterema przełożeniami dla jazdy do przodu należy poddać badaniu na drugim biegu.

Pojazdy należące do wymienionych kategorii, wyposażone w skrzynię ręczną biegów z więcej niż czterema przełożeniami dla jazdy do przodu należy poddać badaniu kolejno na drugim i trzecim biegu. Uwzględnia się wyłącznie całkowite przełożenia przeznaczone do normalnej jazdy na drogach. Należy obliczyć średnią arytmetyczną poziomów hałasu zanotowanych dla obydwu przełożeń.

Jednakże pojazdy kategorii M1, mające więcej niż cztery przełożenia dla jazdy do przodu, wyposażone w silnik rozwijający maksymalną moc większą niż 140 kW, których stosunek dopuszczalnej mocy maksymalnej/masy maksymalnej przekracza 75 kW/t, mogą być badane wyłącznie na trzecim biegu, pod warunkiem że tył pojazdu przekracza linię BB' na trzecim biegu przy prędkości większej niż 61 km/h."

Podpunkt 5.2.2.4.3.3.2. otrzymuje brzmienie:

"5.2.2.4.3.3.2. Skrzynia automatyczna z możliwością ręcznej zmiany.

To badanie jest przeprowadzane w pozycji zalecanej przez producenta do »normalnej« jazdy."

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1984.196.47

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 84/372/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 70/157/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych
Data aktu: 03/07/1984
Data ogłoszenia: 26/07/1984
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 05/07/1984