(84/372/EWG)(Dz.U.UE L z dnia 26 lipca 1984 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 80/1267/EWG(2), w szczególności jej art. 11,
uwzględniając dyrektywę Rady 70/157/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 81/334/EWG(4), w szczególności jej art. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
w wyniku zdobytego na tym polu doświadczenia i w świetle obecnego stanu wiedzy możliwa jest obecnie zmiana niektórych wymagań dotyczących metody pomiaru hałasu emitowanego przez niektóre rodzaje pojazdów w celu dostosowania ich do rzeczywistych warunków użytkowania; pojazdy, których ta sprawa dotyczy, są pojazdami o wysokich osiągach, z automatyczną skrzynią biegów z możliwością ręcznej zmiany;
w szczególności ten rodzaj pojazdu o wysokich osiągach ma istotne cechy konstrukcyjne oparte na najnowszych zdobyczach techniki, które zazwyczaj poprzedzają metody znajdujące później zastosowanie w produkcji seryjnej, wraz z optymalizacją elementów i charakterystyk pod względem czynnego i biernego bezpieczeństwa, zanieczyszczenia powietrza, emisji hałasu i zużycia paliwa; zgodnie z ostatnimi doświadczeniami obecne metody określania i kontroli dopuszczalnego poziomu hałasu emitowanego przez pojazdy w warunkach ruchu miejskiego nie odzwierciedlają rzeczywistej eksploatacji pojazdów o wysokich osiągach w takich warunkach; konieczność zmiany w celu eliminacji tych wad i umożliwienia dokładniejszej oceny emisji hałasu przez takie rodzaje pojazdów, które zostały już przyjęte przez Europejską Komisję Gospodarczą Narodów Zjednoczonych, w jej ostatnio zmienionym regulaminie nr 51;
niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw dotyczących Usunięcia Barier Technicznych w Handlu w Sektorze Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 3 lipca 1984 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Karl-Heinz NARJES |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(2) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.
(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 16.
(4) Dz.U. L 131 z 18.5.1981, str. 6.