(83/276/EWG)(Dz.U.UE L z dnia 9 czerwca 1983 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(4) ostatnio zmieniona dyrektywą 80/1267/EWG(5) i Aktem Przystąpienia z 1979 r., przewiduje, że przepisy konieczne do wykonania procedury homologacji EWG w odniesieniu do każdej części i parametrów pojazdów muszą być przyjęte w drodze osobnych dyrektyw; przepisy dotyczące instalowania urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej zostały przyjęte w drodze dyrektywy 76/756/EWG(6), zmienionej dyrektywami 80/233/EWG(7) i 82/244/EWG(8)
ponieważ metoda przyjęta dyrektywą 70/156/EWG w celu zharmonizowania przepisów jest "nieobowiązująca", producenci wybrali niepowoływanie się na przepisy prawa wspólnotowego ustanowione dyrektywą 76/756/EWG, ze względu na to, że dyrektywa ta przewiduje dostosowanie świateł mijania (podpozycja 4.2.6 załącznika I, zmienionego dyrektywą 82/244/EWG) i wolą odwoływać się do odpowiednich przepisów prawa krajowego, które na razie nie zawierają takiego dostosowania; aby usprawiedliwić swój wybór, producenci powołują się na trudności techniczne i koszty wprowadzenia w życie wymienionego wymagania wspólnotowego, w szczególności w przypadku małych samochodów;
od wejścia w życie przepisów dotyczących dostosowania świateł mijania pojawiły się rozwiązania techniczne i inne czynniki, które podobnie jak w przypadku dostosowania świateł mijania są związane z problemem oślepiania; rozwiązania te polegają w szczególności na działaniach w celu poprawy aerodynamicznego kształtu pojazdów, co wpływa na wysokość montowania reflektorów świateł mijania, a także urządzeń sterowania intensywnością światła; aby nie powodować niepotrzebnych komplikacji - czynniki te są wzajemnie powiązane - pożądane jest czasowe i odpowiednie ograniczenie stosowania przepisów dotyczących jedynie części regulacji;
w celu umożliwienia skutecznego stosowania wspólnotowych przepisów w sprawie urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej dzień wejścia w życie wymagań dotyczących dostosowania świateł mijania nowych pojazdów powinien zostać odroczony do 1 października 1984 r.; należy także przewidzieć, że ograniczenia dotyczące pierwszego dopuszczenia do ruchu pojazdów zgodnych z typem zatwierdzonym przed 1 października 1984 r. wejdą w życie co najmniej trzy lata później, aby dać producentom czas na dostosowanie ich modeli;
dla większej jasności pożądane jest teraz zebranie w jednym tekście wszystkich warunków przewidzianych w dyrektywie 76/756/EWG i ich kolejnych zmian, łącznie ze zmianami wprowadzonymi niniejszą dyrektywą,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 26 maja 1983 r.
|
W imieniu Rady |
|
Otto Graf LAMBSDORFF |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 279 z 22.10.1982, str. 5.
(2) Dz.U. C 68 z 14.3.1983, str. 87.
(3) Dz.U. C 77 z 21.3.1983, str. 1.
(4) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(5) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.
(6) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.
(7) Dz.U. L 51 z 22.5.1980, str. 8.
(8) Dz.U. L 109 z 22.4.1982, str. 31.