Dyrektywa 83/276/EWG zmieniająca dyrektywę 76/756/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach

DYREKTYWA RADY
z dnia 26 maja 1983 r.
zmieniająca dyrektywę 76/756/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach

(83/276/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 9 czerwca 1983 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(4) ostatnio zmieniona dyrektywą 80/1267/EWG(5) i Aktem Przystąpienia z 1979 r., przewiduje, że przepisy konieczne do wykonania procedury homologacji EWG w odniesieniu do każdej części i parametrów pojazdów muszą być przyjęte w drodze osobnych dyrektyw; przepisy dotyczące instalowania urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej zostały przyjęte w drodze dyrektywy 76/756/EWG(6), zmienionej dyrektywami 80/233/EWG(7) i 82/244/EWG(8)

ponieważ metoda przyjęta dyrektywą 70/156/EWG w celu zharmonizowania przepisów jest "nieobowiązująca", producenci wybrali niepowoływanie się na przepisy prawa wspólnotowego ustanowione dyrektywą 76/756/EWG, ze względu na to, że dyrektywa ta przewiduje dostosowanie świateł mijania (podpozycja 4.2.6 załącznika I, zmienionego dyrektywą 82/244/EWG) i wolą odwoływać się do odpowiednich przepisów prawa krajowego, które na razie nie zawierają takiego dostosowania; aby usprawiedliwić swój wybór, producenci powołują się na trudności techniczne i koszty wprowadzenia w życie wymienionego wymagania wspólnotowego, w szczególności w przypadku małych samochodów;

od wejścia w życie przepisów dotyczących dostosowania świateł mijania pojawiły się rozwiązania techniczne i inne czynniki, które podobnie jak w przypadku dostosowania świateł mijania są związane z problemem oślepiania; rozwiązania te polegają w szczególności na działaniach w celu poprawy aerodynamicznego kształtu pojazdów, co wpływa na wysokość montowania reflektorów świateł mijania, a także urządzeń sterowania intensywnością światła; aby nie powodować niepotrzebnych komplikacji - czynniki te są wzajemnie powiązane - pożądane jest czasowe i odpowiednie ograniczenie stosowania przepisów dotyczących jedynie części regulacji;

w celu umożliwienia skutecznego stosowania wspólnotowych przepisów w sprawie urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej dzień wejścia w życie wymagań dotyczących dostosowania świateł mijania nowych pojazdów powinien zostać odroczony do 1 października 1984 r.; należy także przewidzieć, że ograniczenia dotyczące pierwszego dopuszczenia do ruchu pojazdów zgodnych z typem zatwierdzonym przed 1 października 1984 r. wejdą w życie co najmniej trzy lata później, aby dać producentom czas na dostosowanie ich modeli;

dla większej jasności pożądane jest teraz zebranie w jednym tekście wszystkich warunków przewidzianych w dyrektywie 76/756/EWG i ich kolejnych zmian, łącznie ze zmianami wprowadzonymi niniejszą dyrektywą,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Artykuły 1-5 dyrektywy 76/756/EWG otrzymują brzmienie:

"Artykuł 1

Do celów niniejszej dyrektywy »pojazd« oznacza pojazd silnikowy przeznaczony do użytkowania na drogach, z nadwoziem lub bez, mający co najmniej cztery koła i maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 kilometrów na godzinę oraz jego przyczepy, z wyjątkiem pojazdów szynowych, ciągników leśnych lub rolniczych oraz maszyn i pojazdów do robót publicznych.

Artykuł 2

1. Żadne Państwo Członkowskie nie może:

- odmówić ze względu na rodzaj pojazdu homologacji EWG lub krajowej homologacji oraz

- odmówić lub zabronić sprzedaży, rejestracji, wprowadzenia do użytku lub używania pojazdu

z przyczyn odnoszących się do instalowania urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej, bez względu na to, czy są one obowiązkowe czy nieobowiązkowe, wymienionych w załączniku I w podpozycjach 1.5.7-1.5.20, jeżeli są one zainstalowane zgodnie z wymaganiami ustalonymi w załączniku I.

2. W drodze odstępstwa od ust. 1 zgodność z przepisami załącznika I podpozycji 4.2.6 jest wymagana jedynie ze skutkiem od 1 października 1984 r. Jednakże jeżeli urządzenia takie jak wymienione w podpozycji 4.2.6.2 są zainstalowane przed tym dniem, to muszą one spełniać wymagania określone w podpozycji 4.2.6. Jeżeli homologacja EWG (lub wydanie dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG) lub krajowa homologacja były przyznane po 1 października 1979 r., a przed 1 października 1984 r. w odniesieniu do typu pojazdu, który nie odpowiada wymaganiom określonym w ust. 1, Państwa Członkowskie mogą zakazać pierwszego wprowadzenia do użytku pojazdów tego typu ze skutkiem od 1 października 1987 r.

Artykuł 3

Państwo Członkowskie, które przyznało homologację typu EWG, przyjmuje niezbędne środki do zagwarantowania, że zostanie poinformowane o wszelkich zmianach dowolnej części lub cechy wymienionej w załączniku I podpozycja 1.1. Właściwe władze tego Państwa Członkowskiego określają, czy powinny zostać przeprowadzone dalsze badania zmienionego typu i czy powinno być sporządzone nowe sprawozdanie. W przypadku gdy takie badania wykażą brak zgodności z wymaganiami niniejszej dyrektywy, zmiany nie są zatwierdzane.

Artykuł 4

Wszelkie zmiany konieczne do dostosowania treści załączników do postępu technicznego przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy 70/156/EWG.

Artykuł 5

1. Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż 1 października 1983 r. i niezwłocznie informują o tym Komisję.

2. Z chwilą podania niniejszej dyrektywy do wiadomości Państw Członkowskich(1), gwarantują one poinformowanie Komisji w czasie umożliwiającym jej przedstawienie swoich uwag o wszelkich projektach przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych, które zamierzają przyjąć w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.

______

(1) Niniejsza dyrektywa została przedstawiona Państwom Członkowskim 1 czerwca 1983 r."

Artykuł  2

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 maja 1983 r.

W imieniu Rady
Otto Graf LAMBSDORFF
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 279 z 22.10.1982, str. 5.

(2) Dz.U. C 68 z 14.3.1983, str. 87.

(3) Dz.U. C 77 z 21.3.1983, str. 1.

(4) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(5) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 34.

(6) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.

(7) Dz.U. L 51 z 22.5.1980, str. 8.

(8) Dz.U. L 109 z 22.4.1982, str. 31.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1983.151.47

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 83/276/EWG zmieniająca dyrektywę 76/756/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do instalacji urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej na pojazdach silnikowych i ich przyczepach
Data aktu: 26/05/1983
Data ogłoszenia: 09/06/1983
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/06/1983