Dyrektywa 82/528/EWG zmieniająca załącznik II do dyrektywy 76/895/EWG odnoszącej się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni

DYREKTYWA RADY
z dnia 19 lipca 1982 r.
zmieniająca załącznik II do dyrektywy 76/895/EWG odnoszącej się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni

(82/528/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 9 sierpnia 1982 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/895/EWG z dnia 23 listopada 1976 r. odnoszącą się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 81/36/EWG(2), w szczególności jej art. 5,

uwzględniając wniosek Komisji(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 5 dyrektywy 76/895/EWG określa, że zawartość załączników będzie regularnie zmieniana oraz że przy wprowadzaniu zmian uwzględnia się postęp naukowo-techniczny, jak również wymogi zdrowia i rolnictwa;

od kiedy wystarczające jest identyfikowanie pozostałości pestycydów przy pomocy ich powszechnie stosowanych nazw i wzorów chemicznych, wydaje się pożądane odpowiednie uproszczenie załącznika II do niniejszej dyrektywy;

pestycydy aramit i chlorofenson nie posiadają już znaczenia gospodarczego, a wystąpienie ich pozostałości w środkach spożywczych jest mało prawdopodobne; dlatego właściwe jest skreślenie ich z niniejszego załącznika II;

w świetle postępu naukowo-technicznego niezbędna jest zmiana przepisów, szczególnie w zakresie najwyższych dopuszczalnych poziomów, określonych w załączniku II, odnoszących się do atrazyny, azynofosu etylowego, azynofosu metylowego, barbanu, binapakrylu, karbarylu, chlorodibenzolu, dialatu, endosulfanu, lindanu, parationu wraz z paraoksonem i folpetem;

z tych samych powodów wydaje się być pożądane uaktualnienie dyrektywy poprzez dodanie przepisów odnoszących się do innych pestycydów, których pozostałości mogą wystąpić w owocach i warzywach, a mianowicie bromoetylu, bromopropylu, kaptafolu, chloroprofamu, chlorobufamu, chlorfenwinfosu, chloromekwatu, DDT, diazinonu, dwuchlorofluanidu, dichlorfosu, dikofolu, dioksationu, dikwatu, fentionu, bromku metylu, parakwatu, piretryny, trialatu, wamidotionu i chinometionatu;

wydaje się być także pożądane, zgodnie z obecnymi normami międzynarodowymi, zastąpienie najwyższych dopuszczalnych poziomów dotyczących amitrolu, endryny i TEPP, dotychczas określanych jako "zero", ostatecznymi poziomami ustalonymi na niższej granicy oznaczenia lub około niej;

uwzględniając błędy, szczególnie w pobieraniu próbek i analizie, właściwe dla kontroli najwyższych dopuszczalnych poziomów, poziomy powinny być wyrażone właściwą liczbą znaczących cyfr; poziomy odnoszące się do chlorobenzenu i metyloparationu wraz z metyloparaoksonem powinny być z tego powodu skorygowane,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 76/895/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. Skreśla się kolumnę zatytułowaną "EWG nr1" i przypis 1;

2. Skreśla się zapisy "aramit" i "chlorofenson";

3. Dla pozostałości pestycydów ustalonych poniżej szczegóły zawarte w tabeli, z wyjątkiem wzorów chemicznych, które pozostają niezmienione, otrzymują brzmienie:

Nazwa powszechnie stosowana

Najwyższe dopuszczalne poziomy (w mg/kg (ppm))

amitrol

0,05

atrazyna

0,1

azynofos etylowy

0,05

azynofos metylowy

1:

winogrona, owoce cytrusowe

0,5:

pozostałe produkty

binapakryl

0,05:

warzywa cebulowe, bulwiaste i korzeniowe

0,3:

pozostałe warzywa, owoce

karbaryl

3:

morele, jabłka, gruszki, brzoskwinie, winogrona, śliwki, sałaty, kapusty

1:

pozostałe produkty

chlorbenzyd

2

chlorobenzylat

0,2:

orzechy

2:

pozostałe produkty

endosulfan (suma α- i β-endosulfanu i siarczanu endosulfanu)

0,2:

warzywa korzeniowe

1:

pozostałe produkty

endryna

0,01

folpet

15:

wiśnie lub czereśnie, sałata, maliny, czarne borówki, porzeczki, winogrona, truskawki

10:

owoce cytrusowe, owoce ziarnkowe

5:

pomidory

2:

pozostałe produkty

lindan (gamma-HCH)

2:

warzywa liściowe

0,5:

pomidory, owoce pestkowe i winogrona

0,1:

marchew

1:

pozostałe produkty

paration metylowy, w tym paraokson metylowy

0,2

TEPP

0,01

4. Dodaje się pozostałości pestycydów wraz z ich odpowiednimi danymi szczegółowymi w brzmieniu:

Pozostałości pestycydów

Najwyższe dopuszczalne poziomy (w mg/kg (ppm))

Nazwa powszechnie stosowana

Wzór chemiczny

bromofos etylowy

0-4-bromo-2,5-dichloro-fenylo-0,0-dietyl fosforanianowy

0,5

bromopropylat

izopropyl 4,4'-dibromobenzilowy

3:

owoce cytrusowe, banany

2:

owoce ziarnkowe oraz pestkowe, truskawki, winogrona

1:

warzywa

0,05:

pozostałe owoce

kaptafol

1,2,3,6-tetrahydro-N-(1,1,2,2-tetrachloro-etylotio)-ftalimid

8:

warzywa liściowe

2:

warzywa korzeniowe

5:

pozostałe produkty

chlorfenwinfos (suma izomerów E i Z)

tionofosforan 2-chloro-1-(2,4-dichloro-pfenylo)-winylo-dietylu

0,5:

warzywa cebulowe, bulwiaste i korzeniowe, seler, pietruszka

0,05:

grzyby, owoce

0,1:

pozostałe warzywa

chlormekwat, wyrażony jako kation chlormekwatu

jon 2-chloroetylotrimetyl amonu

3:

gruszki

1:

winogrona

0,05:

pozostałe produkty

DDT (suma p, p'DDT; p-p'DDT; p, p'DDE and p-pTDE)

1,1,1-trichloro-2,2-bis-(4-chlorofenylo)-etan

0,1

diazynon

tiofosforan 0,0-dietylo-0-(2-izopropylo-6-metylopirymidyn-4-ylu)

0,05:

orzechy

0,5:

pozostałe produkty

dichlofluanid

N-dichlorofluorometylotio-Nfenylo-N, N'-dimetylosulfonoamid

10:

sałata, truskawki inne owoce jagodowe, winogrona

5:

pozostałe produkty

dichlorfos

fosforan 2,2-dichlorowinylo dimetylu

0,1

dikofol

2,2,2-trichloro-1,1-bis-(4-chlorofenylo)-etanol

2:

owoce

0,5:

warzywa

dioksation

bis (ditiofosforan) S, S'- 1,4-dioksan-2, 3-diylo-0,0,0',0'-tetraetyl

3:

owoce cytrusowe

0,4:

winogrona

0,2:

pozostałe produkty

dikwat, wyrażony jako kation dikwatowy

jon 1,1'-etyleno-2, 2'-bipyridyldyliowy

0,1:

warzywa

0,5:

pozostałe produkty

związki fentyny (suma wyrażona jako wodorotlenek fentyny)

tripfenylotin 1: seler

0,1:

marchew

0,05:

pozostałe produkty

heptachlor (suma heptachloru i epoksydu heptachloru)

1,4,5,6,7,8, 8-heptachloro-3a,4,7,7a-tetrahydro-4, 7-metanoinden

0,01

bromek metylu

bromometan

0,1

parakwat, wyrażony jako kation parakwatu

jon 1,1'-dimetylo-4, 4'-bipyridyldylinowy

0,05

pyretryny (suma pyretrin I i II, cyneryny I i II, jasmoliny I i II)

-

1

wamidotion (suma wamidotionu i sulfotlenku wamidotionu)

tiofosforan 0,0-dimetylo-S-2-(1-metylokarbamoiloetylotio)-etylu

0,5:

owoce ziarnkowe

0,05:

pozostałe produkty

chinometionat

6-metylo-1,3-ditiolo-[4,5-b]-quinoksalin-2-on

0,3

5. Pozycje "barban" i "dialat" zastępuje się grupami dotyczącymi odpowiednio "barbanu, chloroprofamu, chlorobufamu" oraz "dialatu, trialatu":

Pozostałości pestycydów

Najwyższe dopuszczalne poziomy (w mg/kg (ppm))

Nazwa powszechnie stosowana

Wzór chemiczny

barban

chlorprofam

chlorbufam

) suma

} wyrażona jako

) 3-chloroanilina

4-chlorobut-2-ynyl 3-chlorokarbanilan; izopropyl 3-chloropenylkarbaminian; 1-metylprop-2-ynyl-3-chlorofenylokarbaminian

0,1:

0,05:

seler, marchew,

trybula, pasternak, pietruszka pozostałe produkty

dialat

trialat

)

} suma

S-2, 3-dichloroallil di-izopropyltiokarbaminianu; S-2, 3,3-trichloroallil di-izopropyltiokarbaminianu

0,1

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 lipca 1984 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lipca 1982 r.

W imieniu Rady
B. WESTH
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, str. 26.

(2) Dz.U. L 46 z 19.2.1981, str. 33.

(3) Dz.U. C 95 z 16.4.1982, str. 6.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1982.234.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 82/528/EWG zmieniająca załącznik II do dyrektywy 76/895/EWG odnoszącej się do ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni
Data aktu: 19/07/1982
Data ogłoszenia: 09/08/1982
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 04/08/1982