Dyrektywa 78/316/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia wnętrza pojazdów silnikowych (oznaczania urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników)

DYREKTYWA RADY
z dnia 21 grudnia 1977 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia wnętrza pojazdów silnikowych (oznaczania urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników)

(78/316/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 28 marca 1978 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

wymogi techniczne, które pojazdy silnikowe muszą spełniać na mocy obowiązujących przepisów krajowych dotyczą między innymi urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników;

wymogi te są różne w poszczególnych Państwach Członkowskich; w związku z tym zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych wymogów, w uzupełnieniu lub w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu wprowadzenia procedury homologacji typu EWG, będącej przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3), zmienionej dyrektywą 78/315/EWG(4);

wskazane jest opracowanie wymogów technicznych tak aby miały taki sam cel jak prace prowadzone w tym zakresie w ramach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, oraz jak niektóre wymogi techniczne przyjęte przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO);

zbliżenie krajowych przepisów dotyczących pojazdów silnikowych pociąga za sobą wzajemne uznawanie przez Państwa Członkowskie wyników kontroli przeprowadzanych przez każde z nich w oparciu o wspólne wymagania,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 1

Do celów niniejszej dyrektywy, "pojazd" oznacza każdy pojazd silnikowy, z lub bez nadwozia, przeznaczony do użytkowania na drogach, posiadający przynajmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h, z wyjątkiem pojazdów po szynach oraz ciągników rolniczych i leśnych, a także wszystkich maszyn mobilnych.

Artykuł  2

Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić przyznania homologacji typu EWG lub homologacji krajowej pojazdu z przyczyn odnoszących się urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników, jeżeli spełniają one wymogi ustanowione w załącznikach I-IV.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie nie mogą odmówić lub zakazać sprzedaży pojazdu, jego rejestracji, wprowadzenia do ruchu lub użytkowania, z przyczyn odnoszących się do urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników, jeżeli spełniają one wymogi ustanowione w załącznikach I-IV.

Artykuł  4

Zmiany niezbędne w celu dostosowania wymogów zawartych w załącznikach I-V do postępu technicznego przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy 70/156/EWG.

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w terminie 18 miesięcy od dnia jej notyfikacji i niezwłocznie informują o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, które przyjmują w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 1977 r.

W imieniu Rady
J. CHABERT
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 118 z 16. 5.1977, str. 33.

(2) Dz.U. C 114 z 11.5.1977, str. 10.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(4) Dz.U. L 81 z 28.3.1978, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 2

ZAKRES, DEFINICJE, WNIOSEK O HOMOLOGACJĘ TYPU EWG, HOMOLOGACJA TYPU EWG, SPECYFIKACJE

1. ZAKRES

Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do pojazdów silnikowych, w odniesieniu do oznaczania ręcznych urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników.

2. DEFINICJE

2.1. Typ pojazdu

"Typ pojazdu" oznacza pojazdy silnikowe, które nie różnią się od siebie pod względem układu wewnętrznego, co mogłoby wpływać na oznaczanie symboli urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników.

2.2. Urządzenie do sterowania i kontroli

"Urządzenie do sterowania i kontroli" oznacza tę część urządzenia, która umożliwia kierowcy wywołanie zmiany w stanie lub działaniu pojazdu.

2.3. Wskaźnik

"Wskaźnik" oznacza urządzenie, które przekazuje informację o działaniu lub sytuacji w układzie czy w części układu, na przykład informację dotyczącą poziomu płynu.

2.4. Urządzenie ostrzegawcze

"Urządzenie ostrzegawcze" oznacza sygnał optyczny, który wskazuje włączenie urządzenia, prawidłowe lub wadliwe działanie lub jego stan albo brak działania.

2.5. Symbol

"Symbol" oznacza znak umożliwiający rozpoznanie urządzenia do sterowania i kontroli, urządzenia ostrzegawczego lub wskaźnika.

2.6. Urządzenie wyświetlające informacje.

"Urządzenie wyświetlające informacje" oznacza urządzenie wyświetlające zdolne do przedstawienia więcej niż jednego rodzaju informacji lub wiadomości.

3. WNIOSEK O HOMOLOGACJĘ TYPU EWG

3.1. Wniosek o udzielenie homologacji typu EWG pojazdu zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG, w odniesieniu do identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników, składa producent.

3.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w załączniku V.

3.3. Placówce technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzenie badań homologacyjnych dostarcza się pojazd reprezentatywny dla typu, którego dotyczy wniosek o homologację lub taką część czy części pojazdu, które uważa się za niezbędne do przeprowadzenia kontroli i badań wymaganych na mocy niniejszej dyrektywy.

4. UDZIELANIE HOMOLOGACJI TYPU EWG

4.1. Jeżeli odpowiednie wymagania są spełnione, udziela się homologacji typu EWG zgodnie z art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG.

4.2. Wzór świadectwa homologacji typu EWG podany jest w załączniku VI.

4.3. Numer homologacji przyznaje się każdemu homologowanemu typowi pojazdu zgodnie z załącznikiem VII dyrektywy 70/156/EWG. To samo Państwo Członkowskie nie przyznaje tego samego numeru innemu typowi pojazdu.

(4.4.)

(4.5.)

(4.6.)

(4.7.)

(4.8.)

5. SPECYFIKACJE

5.1. Specyfikacje ogólne

5.1.1. Urządzenia sterowania i kontroli, urządzenia ostrzegawcze oraz wskaźniki, jeżeli są wmontowane, wymienione w załączniku II, muszą być identyfikowane za pomocą symboli. Symbole muszą być zgodne ze wzorami przedstawionymi w wymienionym załączniku.

5.1.2. Jeżeli symbole są wykorzystywane do identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników wymienionych w załączniku III, takie symbole muszą być zgodne ze wzorami przedstawionymi w wymienionym załączniku.

5.1.3. Inne, niż przedstawione w załączniku II i III, symbole mogą być wykorzystywane dla identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników innych niż wymienione w niniejszej dyrektywie, pod warunkiem że nie ma niebezpieczeństwa pomylenia ich z symbolami przedstawionymi w wymienionych załącznikach.

5.1.4. "Zgodność" oznacza posiadanie proporcjonalnych cech wymiarowych.

5.1.5. Urządzenie wyświetlające informacje może być wykorzystywane do przedstawiania wiadomości z dowolnego źródła, spełniającego następujące wymagania:

5.1.5.1. urządzenia ostrzegawcze hamulców, świateł drogowych i kierunkowskazu nie mogą znajdować się w tym samym urządzeniu wyświetlającym informacje;

5.1.5.2. urządzenia ostrzegawcze i wskaźniki w urządzeniu wyświetlającym informacje muszą przekazywać odpowiednie informacje w każdym przypadku, gdy powstanie sytuacja zmuszająca je do działania;

5.1.5.3. jeżeli zostały podane dwie lub więcej wiadomości, to muszą być one powtórzone automatycznie w kolejności albo ukazane w taki sposób, aby były widoczne i możliwe do zidentyfikowania przez kierowcę;

5.1.5.4. wymagania określone w załączniku III dotyczące kolorów nie mają zastosowania w odniesieniu do urządzeń ostrzegawczych i wskaźników pojawiających się w urządzeniu wyświetlającym informacje.

5.2. Cechy charakterystyczne symboli

5.2.1. Symbole opisane w pkt 5.1.1 kierowca może rozpoznać wzrokowo z zajmowanego siedzenia.

5.2.2. Symbole opisane w pkt 5.1.1 i 5.1.2 muszą znajdować się na urządzeniach do sterowania i kontroli, urządzeniach ostrzegawczych oraz wskaźnikach lub w ich bliskim sąsiedztwie.

5.2.3. Symbole muszą wyraźnie odróżniać się od tła.

5.2.4. Kolory stosowane do urządzeń ostrzegawczych muszą być takie same jak kolory wyznaczone w załączniku II i III.

5.2.5. Jeżeli urządzenie sterowania i kontroli, wskaźnik lub urządzenie ostrzegawcze są zespolone, może być wykorzystywany wspólny symbol dla takiego zestawienia.

6. ZMIANY W HOMOLOGACJACH

6.1. W przypadku zmian w homologacjach przyznanych na mocy niniejszej dyrektywy, stosuje się przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

7. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

7.1. Środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji podejmuje się zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 1.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  II 3

URZĄDZENIA DO STEROWANIA I KONTROLI, URZĄDZENIA OSTRZEGAWCZE I WSKAŹNIKI, KTÓRYCH MUSZĄ BYĆ OZNACZONE, JEŻELI SĄ NA WYPOSAŻENIU, ORAZ SYMBOLE, KTÓRE MAJĄ BYĆ STOSOWANE DO TEGO CELU

(Symbole są zgodne z Normą Międzynarodową ISO 2575, czwarta edycja - 1982-11-15.)

grafika

ZAŁĄCZNIK  III 4

URZĄDZENIA DO STEROWANIA I KONTROLI, URZĄDZENIA OSTRZEGAWCZE I WSKAŹNIKI, KTÓRYCH OZNACZANIE JEST FAKULTATYWNE, JEŻELI SĄ NA WYPOSAŻENIU, ORAZ SYMBOLE, KTÓRE MAJĄ BYĆ STOSOWANE DO CELÓW EWENTUALNEGO OZNACZANIA

(Symbole są zgodne z Normą Międzynarodową ISO 2575, czwarta edycja 1982-11-15.)

grafika

ZAŁĄCZNIK  IV

STRUKTURA PODSTAWOWEGO WZORU DLA SYMBOLI WYMIENIONYCH W ZAŁĄCZNIKACH II I III

ZAŁĄCZNIK  V 5

DOKUMENT INFORMACYJNY NR...(1)

na mocy załącznika I do dyrektywy Rady 70/156/EWG odnoszącej się do homologacji typu EWG pojazdu w odniesieniu do wewnętrznego wyposażenia (identyfikacja urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników) (dyrektywa 78/316/EWG) ostatnio zmienionej dyrektywą nr 93/91/EWG

Jeśli ma to zastosowanie, należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści, następujące informacje. Wszelkie rysunki muszą być dostarczone w odpowiedniej skali, oraz zawierać wystarczające szczegóły, na formacie A 4 lub folderze formatu A 4. Fotografie, jeśli zostały załączone, muszą być dostatecznie szczegółowe.

Jeżeli układy, części lub oddzielne podzespoły techniczne są sterowane elektronicznie, musi być podana charakterystyka tego sterowania.

0. DANE OGÓLNE

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ i ogólne oznaczenie(-a) handlowe:

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeśli oznaczono na pojeździeb:

0.3.1. Położenie tych oznaczeń:

0.4. Kategoria pojazdu:

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Adres(-y) montowni:

1. OGÓLNE CECHY KONSTRUKCYJNE POJAZDU

1.1. Fotografie i/lub rysunki przedstawiciela typu pojazdu:

9. NADWOZIE

9.10. Wyposażenie wnętrza

9.10.2. Rozmieszczenie i identyfikacja urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych i wskaźników:

9.10.2.1. Zdjęcia i/lub rysunki rozmieszczenia symboli i urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych i wskaźników:

9.10.2.2. Zdjęcia i/lub rysunki rozmieszczenia identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych i wskaźników oraz części pojazdu wymienionych w dyrektywie 78/316/EWG, odpowiednio:

9.10.2.3. Tabela zbiorcza:

Pojazd jest wyposażony w następujące urządzenia sterowania i kontroli, urządzenia ostrzegawcze i wskaźniki zgodnie z załącznikami II i III do dyrektywy 78/316/EWG:

______

(1) Numery pozycji i odnośników zastosowanych w niniejszym Dokumencie informacyjnym odpowiadają numerom pozycji i odnośników określonych w załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą 92/53/EWG.

Pozycje niewłaściwe do celów niniejszej dyrektywy zostały opuszczone.

Urządzenia sterowania i kontroli, urządzenia ostrzegawcze, wskaźniki, dla których (o ile są one zamontowane) identyfikacja oraz stosowane w tym celu symbole są obowiązkowe

nr symbolu Urządzenie Urządzenie sterowania i kontroli/wskaźnik opcjonalnie(1) Określone symbolem(1) Gdzie(2) Urządzenie ostrzegawcze opcjonalnie(1) Określone symbolem(1) Gdzie(2)
1 Główny wyłącznik świateł
2 Światła mijania
3 Światła drogowe
4 Światła pozycyjne
5 Przednie światła przeciwmgłowe
6 Tylne światła przeciwmgłowe
7 Urządzenie poziomujące reflektory
8 Światła postojowe
9 Kierunkowskazy
10 Światła awaryjne
11 Wycieraczka przedniej szyby
12 Spryskiwacz przedniej szyby
13 Wycieraczka i spryskiwacz przedniej szyby
14 Urządzenie oczyszczające reflektor
15 Odmrażanie i odraszanie przedniej szyby
16 Odmrażanie i odraszanie tylnej szyby
17 Dmuchawa
18 Świece żarowe
19 Ssanie
20 Uszkodzenie hamulców
21 Poziom paliwa
22 Stan naładowania akumulatora
23 Temperatura chłodziwa silnika
(1) x = tak.

- = nie lub niedostępny oddzielnie.

o = opcjonalny.

(2) d = bezpośrednio na urządzeniu sterowania i kontroli, wskaźniku lub urządzeniu ostrzegawczym.

c = w pobliżu.

Urządzenia sterowania i kontroli, urządzenia ostrzegawcze i wskaźniki, dla których (o ile są zamontowane) identyfikacja jest nieobowiązkowa oraz symbole, które muszą być zastosowane, jeżeli mają być identyfikowane

nr symbolu Urządzenie Urządzenie sterowania i kontroli/wskaźnik opcjonalnie(1) Określone symbolem(1) Gdzie(2) urządzenie ostrzegawcze opcjonalnie(1) Określone symbolem(1) Gdzie(2)
1 Hamulec postojowy
2 Wycieraczka tylnej szyby
3 Spryskiwacz tylnej szyby
4 Wycieraczka i spryskiwacz tylnej szyby
5 Wycieraczka przedniej szyby o pracy przerywanej
6 Ostrzegawczy sygnał dźwiękowy
7 Przednia pokrywa (maska silnika)
8 Tylna pokrywa bagażnika
9 Pas bezpieczeństwa
10 Ciśnienie oleju silnikowego
11 Benzyna bezołowiowa
(1) x = tak.

- = nie lub niedostępny oddzielnie.

o = nieobowiązkowo.

(2) d = bezpośrednio na urządzeniu sterowania i kontroli, wskaźniku lub kontrolce.

c = w pobliżu.

ZAŁĄCZNIK  VI 6

WZÓR

(maksymalny format: A 4 (210 x 297 mm)

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU EWG

Pieczęć organu administracji

Informacje dotyczące

- homologacji typu(1)

- przedłużenia homologacji typu(1)

- odmowy homologacji typu(1)

- cofnięcia homologacji typu(1)

pojazdu/części/oddzielnych podzespołów technicznych(1) w odniesieniu do dyrektywy 78/316/EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą 93/91/EWG.

Numer homologacji typu: Powód rozszerzenia:

SEKCJA I

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ i ogólne oznaczenie(-a) handlowe:

0.3. Sposób wyróżnienia typu, jeżeli jest zaznaczony na pojeździe/części/oddzielnym podzespole technicznym(1)(2):

0.3.1. Położenie tego oznaczenia:

0.4. Kategoria pojazdu(3):

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.7. W przypadku części i oddzielnych podzespołów technicznych, położenie i sposób nanoszenia znaku homologacji typu EWG:

0.8. Nazwa(-y) i adres(-y) montowni:

SEKCJA II

1. Dodatkowe informacje (stosownie): zobacz Dodatek

2. Obsługa techniczna odpowiedzialna za przeprowadzenie testów:

3. Data raportu z testów:

4. Numer raportu z testów:

5. Uwagi (jeżeli są): patrzę dodatek

6. Miejsce:

7. Data:

8. Podpis:

______

(1) Niepotrzebne skreślić.

(2) Jeżeli sposób identyfikacji typu zawiera znaki nieodpowiednie dla opisu pojazdu, typu części lub oddzielnych podzespołów technicznych objętych niniejszym dokumentem informacyjnym/świadectwem homologacji typu, takie znaki przedstawia się w dokumentacji symbolem "?" (np. ABC??123??).

(3) Jak zdefiniowano w załączniku II A do dyrektywy 70/15 6/EWG.

Dodatek 

Do świadectwa homologacji typu EWG nr...

Dotyczący homologacji typu pojazdu w odniesieniu do dyrektywy 78/316/EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą 93/91/EWG

1. Dodatkowe informacje

Nie stosuje się

5. Uwagi:

(np.: ważne dla pojazdów w ruchu lewostronnym i prawostronnym)

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 ust. 1 dyrektywy Komisji nr 93/91/EWG z dnia 29 października 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.284.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
2 Załącznik I zmieniony przez art. 1 ust. 2 dyrektywy Komisji nr 93/91/EWG z dnia 29 października 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.284.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
3 Załącznik II zmieniony przez art. 1 ust. 2 dyrektywy Komisji nr 93/91/EWG z dnia 29 października 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.284.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
4 Załącznik III zmieniony przez art. 1 ust. 2 dyrektywy Komisji nr 93/91/EWG z dnia 29 października 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.284.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
5 Załącznik V zmieniony przez art. 1 ust. 2 dyrektywy Komisji nr 93/91/EWG z dnia 29 października 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.284.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.
6 ZałącznikVI dodany przez art. 1 ust. 2 dyrektywy Komisji nr 93/91/EWG z dnia 29 października 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.284.25) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1978.81.3

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 78/316/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia wnętrza pojazdów silnikowych (oznaczania urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników)
Data aktu: 21/12/1977
Data ogłoszenia: 28/03/1978
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/12/1977