Dyrektywa 78/170/EWG odnosząca się do wysokiej jakości wytwornic ciepła używanych do ogrzewania pomieszczeń i wytwarzania ciepłej wody w budynkach nieprzemysłowych, nowych lub istniejących, a także do izolowania instalacji rozprowadzania ciepła i ciepłej wody sanitarnej w nowych budynkach nieprzemysłowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 13 lutego 1978 r.
odnosząca się do wysokiej jakości wytwornic ciepła używanych do ogrzewania pomieszczeń i wytwarzania ciepłej wody w budynkach nieprzemysłowych, nowych lub istniejących, a także do izolowania instalacji rozprowadzania ciepła i ciepłej wody sanitarnej w nowych budynkach nieprzemysłowych

(78/170/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 23 lutego 1978 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 103,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

Rada, swym postanowieniem z dnia 17 września 1974 r. dotyczącym nowej strategii polityki energetycznej dla Wspólnoty(3), zatwierdziła zadanie zmniejszenia stopnia wzrostu zużycia wewnętrznego poprzez zastosowanie środków racjonalnego i oszczędnego wykorzystania energii, bez narażenia celów rozwoju gospodarczego i społecznego;

Rada, swym postanowieniem z dnia 17 grudnia 1974 r. dotyczącym wspólnotowego programu działania w dziedzinie racjonalnego wykorzystania energii(4), przyjęła do wiadomości, że Komisja w komunikacie skierowanym do Rady zatytułowanym "Racjonalne wykorzystanie energii" ustaliła wspólnotowy program działania w tym zakresie;

wszelka poprawa w racjonalnym wykorzystaniu energii jest ogólnie korzystna dla środowiska naturalnego;

sektor instalacji grzewczych w budynku szczególnie nadaje się do podjęcia takich kroków;

zalecenie nr 76/493/EWG(5) odnosi się do instalacji grzewczych w budynkach istniejących;

w nowych instalacjach grzewczych należy uzyskać możliwie jak najszybciej oszczędności energii, które będą miały wpływ na globalne zużycie energii w miarę ich zakładania;

w tym celu należy uchwalić dyrektywę zapewniającą ogólne ramy, w jakich Państwa Członkowskie wspólnie poszukiwać będą oszczędności energii mających na celu złagodzenie trudności w zaopatrzeniu, o których mowa w art. 103 ust. 4 Traktatu;

wytwornice ciepła używane do ogrzewania lokali i produkcji ciepłej wody sanitarnej w budynkach nieprzemysłowych nowych lub istniejących powinny stanowić przedmiot kontroli w stadium produkcji lub w chwili ich instalowania;

należy uznać za obowiązkową, z jednej strony dla tych wytwornic, a z drugiej strony dla systemu rozprowadzania ogrzanych cieczy w nowych budynkach nieprzemysłowych, uzasadnioną ekonomicznie izolację termiczną;

Komisja powinna być regularnie informowana o zastosowanych środkach, a także o ich skutkach uzyskanych bądź oczekiwanych;

w skład środków podjętych dla zastosowania niniejszej dyrektywy powinny wejść także środki uchwalone w zakresie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich w tych dziedzinach, których dotyczy niniejsza dyrektywa, i powinny one dążyć do ułatwienia prac nad harmonizacją lub normalizacją, podjętymi lub tymi, które mają być podjęte, we wspomnianych wyżej dziedzinach na szczeblu wspólnotowym lub międzynarodowym;

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1
1. 1
Państwa Członkowskie podejmą wszelkie niezbędne środki, aby nowa wytwornica ciepła używana do ogrzewania pomieszczeń i/lub do produkcji ciepłej wody w budynkach nieprzemysłowych nowych lub istniejących spełniała ekonomicznie uzasadnione minimalne wymagania eksploatacyjne.

W przypadku wytwornic mogących wykorzystywać różne formy energii minimalne każda forma wykorzystywanej energii powinna odpowiadać wymaganiom eksploatacyjnym.

Przez "wytwornice ciepła" rozumie się w szczególności kotły na ciepłą wodę, kotły parowe, wytwornice ciepłego powietrza, włącznie z ich składnikami, i przede wszystkim urządzenia do spalania dostosowane do rodzaju stosowanych paliw kopalnych. Wytwornice kombinowane elektrociepłownicze stosowane w budynkach uważane są także za wytwornice ciepła; w tym wypadku minimalne wymagania eksploatacyjne powinny dotyczyć całej sprawności energetycznej.

Wyłączone zostają elektryczne opornościowe wytwornice ciepła, pompy cieplne i podłączenia do sieci ogrzewania zdalnego.

2.
Państwa Członkowskie czuwają nad tym, żeby przestrzeganie minimalnych wymagań eksploatacyjnych zostało zagwarantowane przez kontrolę w stadium produkcji wytwornicy lub w chwili jej instalowania.
3.
Wytwornice ciepła poddane kontroli w stadium produkcji nie mogą być skierowane do handlu, jeśli nie spełniają minimalnych wymagań eksploatacyjnych; o zgodności z przepisami zaświadcza tabliczka znamionowa posiadająca przynajmniej następujące dane:

– tożsamość producenta,

– typ wytwornicy ciepła i rok produkcji,

– moc cieplna w kW dla każdego przewidzianego typu energii,

– natura i cechy typu lub typów energii,

– maksymalna temperatura cieczy grzewczej,

– potwierdzenie kontroli i identyfikacja instytucji, która jej dokonała,

– zużycie w zależności od mocy cieplnej wytwornicy.

Przez określenie "moc cieplna" rozumie się maksymalną moc, jaką wytwornica ciepła jest zdolna dostarczyć w stanie stacjonarnym.

Przy instalowaniu wytwornicy ciepła typu kontrolowanego w stadium produkcji użytkownikowi dostarcza się pisemne instrukcje dotyczące jej funkcjonowania i konserwacji, pozwalające na uzyskanie maksymalnej skuteczności. Instrukcje te powinny zostać skontrolowane tak samo jak wytwornica i zawierać istotne wyniki kontroli.

3a. 2
Wytwornice ciepła poddawane kontroli w momencie instalacji, które nie spełniają minimalnych wymagań eksploatacyjnych, stanowią przedmiot decyzji właściwych organów administracyjnych, z wyłączeniem ich z użytkowania włącznie; zgodność z tymi wymaganiami zaświadcza tabliczka znamionowa zawierająca co najmniej informacje, określonych w ust. 3, z wyjątkiem tiret ostatniego, dotyczącego zużycia w zależności od mocy cieplnej wytwornicy.

Informacja dotycząca maksymalnej temperatury cieczy grzejnej przewidziana w tiret piąte może zostać pominięta, jeśli temperatura została podana w innym dokumencie.

Organ kontrolny jest zobowiązany do przekazania użytkownikowi sprawozdania z kontroli w formie przewidzianej przez Państwo Członkowskie; sprawozdanie to powinno zawierać w szczególności informacje, które powinny figurować na tabliczce znamionowej, określonej w akapicie pierwszym; może ono zastąpić tabliczkę.

Jeśli sprawozdanie z kontroli stwierdza, że wytwornica ciepła nie spełnia minimalnych wymagań eksploatacyjnych, organ kontrolny przesyła jeden jego egzemplarz do właściwych władz administracyjnych. W przypadku każdej wytwornicy ciepła pochodzącej z innego Państwa Członkowskiego władze administracyjne właściwe dla miejsca przeprowadzenia kontroli, z przyzwoleniem właściciela, przekazują dostawcy, na jego prośbę, jedną kopię sprawozdania z kontroli.

3b. 3
Kontrola wytwornic ciepła w chwili instalacji przebiega zgodnie z kodeksem praktycznym, załączonym do niniejszej dyrektywy. Jego przepisy stanowią wspólną minimalną podstawę procedury kontrolnej w całej Wspólnocie. Mogą być one uzupełniane, ale nie anulowane czy zakwestionowane, przez przepisy uchwalone przez Państwa Członkowskie. Nie stosuje się ich ani do wytwornic ciepła zasilanych paliwami stałymi, ani do kotłów kondensacyjnych.
4. 4
Państwa Członkowskie mają prawo ustalić, zgodnie z punktem 3.1. kodeksu praktycznego, w przypadku wytwornic ciepła poddawanych kontroli w chwili instalacji, zamiast minimalnych wymagań eksploatacyjnych maksymalne stopnie straty energii.

W takim przypadku stosuje się ust. 3 lit. a) i b).

Artykuł  2

Państwa Członkowskie podejmą wszelkie konieczne środki mające na celu zapewnienie, aby w nowych budynkach nieprzemysłowych obowiązkowo stosować uzasadnioną ekonomicznie izolację systemu rozprowadzania i magazynowania, tak w przypadku cieczy grzewczej, jak i ciepłej wody sanitarnej.

Przepisy te stosują się także do systemu podłączeń do ogrzewania zdalnego.

Stosują się one także do każdego, nowego lub istniejącego, budynku nieprzemysłowego z nowymi wytwornicami ciepła, włącznie z instalacjami elektrycznego grzania wody.

Artykuł  3

Data, po której wytwornica ciepła nie będzie mogła zostać zainstalowana bez spełnienia minimalnych wymagań eksploatacyjnych zgodnie z art. 1, została ustalona na dzień 1 stycznia 1981 r.

Środki, określone w art. 2, stosuje się od dnia 1 lipca 1980 r.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie regularnie powiadamiają Komisję o środkach podjętych w zakresie zastosowania niniejszej dyrektywy i o wynikach, uzyskanych lub oczekiwanych, zastosowania tych środków.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa w niczym nie przesądza o środkach określonych w art. 100 Traktatu.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 lutego 1978 r.

W imieniu rady
P. DALSAGER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 266 z 7.11.1977, str. 55.

(2) Dz.U. C 287 z 30.11.1977, str 9.

(3) Dz.U. C 153 z 9.7.1975, str. 1.

(4) Dz.U. C 153 z 9.7.1975, str. 5.

(5) Dz.U. L 140 z 28.5.1976, str. 12.

ZAŁĄCZNIK  5

KODEKS PRAKTYCZNY KONTROLI SKUTECZNOŚCI W CHWILI INSTALACJI WYTWORNICY CIEPŁA ZASILANEJ PALIWAMI CIEKŁYMI LUB LOTNYMI I UŻYWANEJ W BUDYNKU NIEPRZEMYSŁOWYM DO OGRZEWANIA POMIESZCZEŃ I/LUB DO WYTWARZANIA WODY CIEPŁEJ SANITARNEJ

PRZEBIEG BADANIA I OKREŚLENIE STRAT

1. PRZEPISY OGÓLNE

1.1. Jeśli wytwornica ciepła może wykorzystywać różne typy paliwa (ciekłe lub lotne), badanie będzie przeprowadzone z jednym paliwem każdego typu, zgodnym ze wskazówkami producenta i dostępnym w chwili przeprowadzania badania.

1.2. Przewody odprowadzające spaliny mają być zaopatrzone w otwory pozwalające na wprowadzenie sond pomiarowych i pobieranie próbek spalin.

1.3. Dokładność każdego pomiaru powinna być taka, aby pozwoliła na uzyskanie przyjętej przez Państwa Członkowskie dokładności wszystkich wyników.

1.4. Badanie zostanie przeprowadzone w odpowiednim czasie i najchętniej przy nominalnej wydajności kalorycznej wytwornicy. W przypadku braku takiej możliwości wykorzysta się możliwie najbliższy bieg. Jeśli przewidziane jest działanie wytwornicy na dwóch lub większej liczbie biegów, badanie może być wykonane także, na wniosek Państw Członkowskich, na ograniczonym biegu. Używane biegi zostaną oszacowane zgodnie z wypróbowanymi metodami.

1.5. Sprawność, niezależnie od tego, czy określona metodą bezpośrednią czy pośrednią, wyrażona zostanie procentowo na podstawie wartości kalorycznej dolnej (wartości opałowej) lub ciepła spalania paliwa wtryskiwanego do palnika na biegu oszacowanym tak, jak określa to punkt 1.4.

2. WARUNKI BADANIA

2.1. Przygotowanie wytwornicy

2.1.1. Na eksploatującym, ewentualnie w towarzystwie producenta i/lub instalującego, spoczywa obowiązek przeprowadzenia przed badaniem czyszczenia, regulacji i nastawienia wytwornicy, jakie uzna za konieczne. Właściwe władze administracyjne mogą uznać takie czyszczenie za obowiązkowe.

2.1.2. Zweryfikowane zostaną szczelność wytwornicy i połączenie z kominem.

2.2. Identyfikacja wytwornicy

2.2.1. Przed badaniem organ kontrolujący, dalej nazywany "organem", odnotuje wszystkie dane, mające na celu identyfikację wytwornicy, a co najmniej cechy lub specyfikacje wytwornicy, figurujące na przykład na tabliczce znamionowej i/lub na nocie montażowej i eksploatacyjnej przekazanej użytkownikowi, i dotyczące producenta, produkcji, roku produkcji, a także mocy cieplnej.

2.2.2. Organ ma za zadanie sprawdzić, czy spełnione zostały wszystkie warunki niezbędne, aby w trakcie badania nie wystąpiło jakieś zakłócenie, które mogłoby podważyć jego ważność. W tym celu prosi on w szczególności eksploatującego o wykazanie świadectw - lub wykorzystanie jakiegokolwiek innego środka dowodowego - zaświadczających, że miały miejsce kontrole bezpieczeństwa, jakim podlega kotłownia i jej teren. Warunek ten może zostać uznany za spełniony w Państwach Członkowskich, w których wytwornica nie może zostać zainstalowana i uruchomiona bez wcześniejszej kontroli bezpieczeństwa. Jeśli tego rodzaju kontrole nie są wymagane przez ustawodawstwo narodowe, organ ma prawo wymagać racjonalnego zapewnienia, że będzie mógł przeprowadzić kontrolę w bezpiecznych warunkach.

W razie niewypełnienia założeń powyższych punktów organ może odmówić wykonania kontroli; w takim wypadku sporządza on sprawozdanie doraźne (ad hoc).

2.3. Obsługa wstępna

2.3.1. Przed badaniem organ może przeprowadzić obsługę wstępną w celu kontroli i wstępnej regulacji funkcjonowania sprzętu pomiarowego, zainstalowanego w celu kontroli. Do organu należy upewnienie się co do faktu, że wszystkie pomiary będą w wymaganym stopniu dokładne. Przede wszystkim, jeśli jest zmuszony posługiwać się sprzętem pomiarowym, stanowiącym część normalnego wyposażenia instalacji, powinien sprawdzić, czy zapewni on w wymaganych warunkach dokładność i wiarygodność.

2.3.2. Do eksploatującego, działającego w towarzystwie uprawnionego w tej sprawie przez właściciela wytwornicy producenta i/lub instalującego, należy wykonanie, ewentualnie koniecznych, ostatnich regulacji wytwornicy i udzielenie wszystkich dodatkowych wyjaśnień na temat różnych not montażowych, tak aby stworzyć optymalne warunki dla badania.

2.4. Badanie

2.4.1. Operacje wchodzące w skład badania należą wyłącznie do kompetencji organu.

2.4.2. Badanie przeprowadzane jest w ustabilizowanych warunkach i z utrzymaniem stałego zużycia paliwa i powietrza do spalania.

2.4.3. Organ dokonuje w trakcie badania obowiązkowych pomiarów, przewidzianych w punkcie 3, a w konkretnym przypadku, pomiarów fakultatywnych przewidzianych w punkcie 4. Sporządza sprawozdanie zgodnie z punktem 5.

3. OKREŚLENIE STRAT WYWOŁANYCH PRZEZ SPALINY

3.1. Pomiary strat za pośrednictwem ciepła jawnego

Jeśli sprawność jest określana za pomocą metody pośredniej, organ jest uprawniony do pomiaru w spalinach procentu objętościowego dwutlenku węgla albo tlenu.

Następnie stosuje wzór pozwalający określić, poza różnicą temperatur między spalinami i spalanym powietrzem, odpowiednie stałe. Wzór i stałe powinny być ogłoszone przez Państwo Członkowskie, do którego należy organ, lub ustanowione przez normę.

W przypadku braku oficjalnych regulacji lub norm starty za pośrednictwem ciepła jawnego mogą być obliczone na podstawie składu i wartości kalorycznej paliwa, a także wartości nadmiaru powietrza, przy pomocy tabel podających ciepło właściwe spalin, jakie ustalone zostały przez dwunasty światowy kongres gazu (IGU/E/17/73).

Warunki opisane powyżej nie odnoszą się do kotłów kondensacyjnych.

3.2. Pomiary nieprzezroczystości spalin

Organ dokonuje tego pomiaru, jeśli wytwornica zużywa paliwo ciekłe lub gaz napędowy ciekły (LPG) wtryskiwany w formie płynnej; pomiaru dokonuje się za pomocą odpowiedniej aparatury; wynik zostaje wyrażony za pomocą umownego wskaźnika zaczernienia (cyfry od 0 do 9).

4. INNE SPRAWDZIANY (FAKULTATYWNE)

4.1. Obecność tlenku węgla

Organ może zostać upoważniony do sprawdzenia, czy spaliny z wytwornicy nie zawierają tlenku węgla na poziomie, który mógłby poddać w wątpliwość wyniki pomiaru wykonanego zgodnie z punktem 3.1.

4.2. Straty przypisane ściankom

W Państwach Członkowskich, gdzie nie obowiązują rozporządzenia ani przepisy techniczne lub inne przepisy na ten temat, organ może zostać upoważniony do oszacowania strat zawinionych przez ścianki, wychodząc od wartości dostarczonych przez producenta i/lub od temperatur powierzchni, stwierdzonych w trakcie kontroli.

5. SPRAWOZDANIE Z BADANIA

Po badaniu organ sporządza sprawozdanie według wzoru przewidzianego przez Państwo Członkowskie i zawierające zasadnicze cechy wytwornicy, dokonane pomiary, wzór zastosowany do obliczenia strat i efektywności wytwornicy ciepła.

1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1, 2 i 3 dyrektywy nr 82/885/EWG z dnia 10 grudnia 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.378.19) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 grudnia 1982 r.
2 Art. 1 ust. 3a dodany przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 82/885/EWG z dnia 10 grudnia 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.378.19) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 grudnia 1982 r.
3 Art. 1 ust. 3b dodany przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 82/885/EWG z dnia 10 grudnia 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.378.19) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 grudnia 1982 r.
4 Art. 1 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 82/885/EWG z dnia 10 grudnia 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.378.19) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 grudnia 1982 r.
5 Załącznik dodany przez art. 2 dyrektywy nr 82/885/EWG z dnia 10 grudnia 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.378.19) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 grudnia 1982 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1978.52.32

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 78/170/EWG odnosząca się do wysokiej jakości wytwornic ciepła używanych do ogrzewania pomieszczeń i wytwarzania ciepłej wody w budynkach nieprzemysłowych, nowych lub istniejących, a także do izolowania instalacji rozprowadzania ciepła i ciepłej wody sanitarnej w nowych budynkach nieprzemysłowych
Data aktu: 13/02/1978
Data ogłoszenia: 23/02/1978
Data wejścia w życie: 14/02/1978, 01/05/2004, 01/07/1980