Dyrektywa 78/665/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę 70/220/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczania powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym pojazdów silnikowych

DYREKTYWA KOMISJI
z dnia 14 lipca 1978 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę 70/220/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczania powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym pojazdów silnikowych

(78/665/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 14 sierpnia 1978 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), zmienioną Aktem Przystąpienia, w szczególności jej art. 11, 12 oraz 13,

uwzględniając dyrektywę Rady 70/220/EWG z dnia 20 marca 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczania powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym pojazdów silnikowych(2), zmienioną Aktem Przystąpienia, w szczególności jej art. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

pierwszy program działań Wspólnoty Europejskiej na rzecz środowiska naturalnego zatwierdzony dnia 22 listopada 1973 r. przewiduje, że w celu uwzględniania najnowszego postępu naukowego dyrektywy mogą być zmieniane, w szczególności w odniesieniu do zanieczyszczania powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym;

maksymalne dopuszczalne wartości graniczne dla tlenku węgla oraz niespalonych węglowodorów wydzielanych przez silniki o zapłonie iskrowym, montowane w pojazdach silnikowych, zostały ustanowione w dyrektywie 70/220/EWG; wartości te zostały początkowo obniżone przez dyrektywę Rady 74/290/EWG z dnia 28 maja 1974 r.(3), a dopuszczalne wartości graniczne emisji tlenku azotu zostały dodane dyrektywą Komisji 77/102/EWG z dnia 30 listopada 1976 r.(4);

wymagania dotyczące ochrony zdrowia publicznego oraz środowiska naturalnego wymagają dalszego szybkiego obniżania tych limitów; postęp techniczny w konstrukcji silnika umożliwia obecnie ich zmniejszenie dla tego typu silników bez sprzeczności z celami polityki Wspólnoty w innych obszarach, w szczególności w obszarze racjonalnego wykorzystania energii;

środki przewidziane niniejszą dyrektywą są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego Dyrektyw Mających na Celu Zniesienie Barier Technicznych w Handlu w Sektorze Pojazdów Silnikowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załączniki I, II, III, V i VII do dyrektywy 70/220/EWG, zmienione dyrektywami 74/290/EWG oraz 77/102/EWG, zostają zmienione zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Od dnia 1 kwietnia 1979 r. Państwa Członkowskie z przyczyn odnoszących się do zanieczyszczenia powietrza przez spaliny z silników:

– nie odmawiają przyznawania homologacji EWG typu pojazdów silnikowych lub wydawania dokumentów, określonych w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG lub przyznawania krajowej homologacji typu pojazdów silnikowych, ani

– nie zabraniają wprowadzania do użytku tego rodzaju pojazdów,

gdy poziom gazowych substancji zanieczyszczających środowisko emitowanych przez ten typ pojazdów silnikowych lub tego rodzaju pojazdy spełnia wymogi dyrektywy 70/220/EWG, ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Od dnia 1 października 1979 r. Państwa Członkowskie:

– nie wydają dokumentu przewidzianego w art. 10 ust. 1 tiret ostatnie dyrektywy 70/156/EWG w odniesieniu do typu pojazdów silnikowych, które emitują gazowe substancje zanieczyszczające środowisko na poziomie niespełniającym wymogów dyrektywy 70/220/EWG, ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą,

– mogą odmówić przyznania krajowej homologacji typu pojazdów silnikowych dla danego typu pojazdu silnikowego, który emituje gazowe substancje zanieczyszczające środowisko na poziomie niespełniającym wymogów dyrektywy 70/220/EWG, ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

3.
Od dnia 1 października 1981 r. Państwa Członkowskie mogą zabraniać wprowadzania do użytku pojazdów, które emitują gazowe substancje zanieczyszczające środowisko na poziomie niespełniającym wymogów dyrektywy 70/220/EWG, ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.
4.
Przed dniem 1 stycznia 1979 r. Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy wymagane w celu zapewnienia zgodności z niniejszą dyrektywą oraz bezzwłocznie informują o tym Komisję.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 lipca 1978 r.

W imieniu Komisji
Étienne DAVIGNON
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(2) Dz.U. L 76 z 6.4.1970, str. 1.

(3) Dz.U. L 159 z 15.6.1974, str. 61.

(4) Dz.U. L 32 z 3.2.1977, str. 32.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK

ZMIANY DO ZAŁĄCZNIKÓW DO DYREKTYWY 70/220/EWG, ZMIENIONEJ DYREKTYWAMI 74/290/EWG ORAZ 77/102/EWG

I. Przepisy ogólne odnoszące się do jednostek miar

Przepisy dyrektywy 70/220/EWG zostają uzgodnione z przepisami dyrektywy 71/354/EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą 76/770/EWG odnoszącą się do jednostek miar.

W załącznikach do dyrektywy 70/220/EWG:

– wyrażenia "waga odniesienia" oraz "waga maksymalna" zastępuje się wyrażeniami "masa odniesienia" oraz "masa maksymalna";

– wartości ciśnienia wyrażone w milimetrach słupa rtęci oraz w milimetrach słupa wody zastępuje się wartościami wyrażonymi w milibarach, zgodnie ze wzorem:

– 1 mm Hg = 1,33322 mbar,

– 1 mm H2O = 0,0980665 mbar;

– wartości mocy są podawane w kilowatach zamiast w koniach mechanicznych, zgodnie ze wzorem:

– 1 CV = 0,735498 kW,

– 1 HP = 0,7457 kW.

II. Przepisy szczegółowe

ZAŁĄCZNIK  I

DEFINICJE, WNIOSEK O HOMOLOGACJĘ EWG TYPU ORAZ SPECYFIKACJE BADAŃ

Podpunkt 1.2 otrzymuje brzmienie:

"1.2 Masa odniesienia

»Masa odniesienia« oznacza masę pojazdu gotowego do jazdy pomniejszoną o znormalizowaną masę kierowcy 75 kg i powiększoną o znormalizowaną masę 100 kg."

Dodaje się ppkt 1.2.1 w brzmieniu:

"1.2.1. »Masa pojazdu gotowego do jazdy« oznacza masę określoną w ppkt 2.6 załącznika I do dyrektywy 70/156/EWG".

Tabela w ppkt 3.2.1.1.4 otrzymuje brzmienie:

Masa odniesienia (kg) RW Masa tlenku węgla (g/badanie) L1 Masa węglowodorów (g/badanie) L2 Masa tlenków azotu wyrażonych jako równoważnik NO2 (g/badanie) L3
RW < 750 65 6,0 8,5
750 < RW ≤ Ü 850 71 6,3 8,5
850 < RW ≤ Ü 1020 76 6,5 8,5
1020 < RW ≤ Ü 1250 87 7,1 10,2
1250 < RW ≤ Ü 1470 99 7,6 11,9
1470 < RW ≤ Ü 1700 110 8,1 12,3
1700 < RW ≤ Ü 1930 121 8,6 12,8
1930 < RW ≤ Ü 2150 132 9,1 13,2
2150 < RW 143 9,6 13,6

Podpunkt 3.2.1.1.4.1 otrzymuje brzmienie:

"3.2.1.1.4.1. Jednakże do dnia 1 października 1981 r. dla homologacji typu w odniesieniu do pojazdów kategorii M1 wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów wartości graniczne L3 emisji tlenku azotu podane w tabeli w ppkt 3.2.1.1.4 mnoży się przez współczynnik 1,25.

W odniesieniu do pojazdów innych niż należące do kategorii M1 wartości graniczne dla emisji tlenku azotu pozostają takie, jak podane w ppkt 3.2.1.1.4 dyrektywy 77/102/EWG, pomnożone przez współczynnik 1,25".

Podpunkt 3.2.1.2.2 otrzymuje brzmienie:

"3.2.1.2.2. Zawartość tlenku węgla objętościowo w gazach spalinowych emitowanych na biegu jałowym silnika nie może przekraczać 3,5 %. W przypadku gdy dokonywana jest kontrola zgodnie z przepisami załącznika IV, w warunkach działania niespełniających norm zalecanych przez producenta (konfiguracja dostosowanych składników), maksymalna zawartość mierzona objętościowo nie przekracza 4,5 %".

Podpunkt 4.2.2 "Współczynnik E" otrzymuje brzmienie:"E ≤ Ü 8 %".

Punkt 4.2.3 "Współczynnik E" otrzymuje brzmienie:"E > 8 % oraz E ≤ Ü 13 %".

Tabela w ppkt 5.1.1.1 otrzymuje brzmienie:

Masa odniesienia (kg) RW Masa tlenku węgla (g/badanie) L1 Masa węglowodorów (g/badanie) L2 Masa tlenków azotu wyrażona jako równoważnik NO2 (g/badanie) L3
RW < 750 78 7,8 10,2
750 < RW ≤ Ü 850 85 8,2 10,2
850 < RW ≤ Ü 1020 91 8,5 10,2
1020 < RW ≤ Ü 1250 104 9,2 12,2
1250 < RW ≤ Ü 1470 119 9,9 14,3
1470 < RW ≤ Ü 1700 132 10,5 14,8
1700 < RW ≤ Ü 1930 145 11,2 15,4
1930 < RW ≤ Ü 2150 158 11,8 15,8
2150 < RW 172 12,5 16,3

Punkt 5.1.1.1.1 otrzymuje brzmienie:

"5.1.1.1.1. Dla pojazdów kategorii M1 wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów, które otrzymały homologację typu w odniesieniu do emisji przed dniem 1 października 1981 r., wartości graniczne L3 dla emisji tlenku azotu podane w tabeli w pkt 5.1.1.1 niniejszej dyrektywy mnoży się przez współczynnik 1,25.

W odniesieniu do pojazdów innych niż należące do kategorii M1, wartości graniczne dla emisji tlenku azotu pozostają takie, jak podane w ppkt 5.1.1.1 dyrektywy 77/102/EWG, pomnożone przez współczynnik 1,25".

ZAŁĄCZNIK  II

ZASADNICZE WŁAŚCIWOŚCI SILNIKA I INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZEPROWADZANIA TESTÓW

Dodaje się następujący punkty:

"3.2.1.3.6. Układ biegu jałowego. Opis ustawień i odpowiednich wymogów w celu uzgodnienia z ppkt 3.2.1.2.2 załącznika I (konfiguracja dostosowania składników)".

"8.1.1. Zawartość tlenku węgla objętościowo w gazach wydechowych na jałowym biegu silnika.... % (norma producenta)".

ZAŁĄCZNIK  III

BADANIE TYPU I

W ppkt 1.3.1 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Można używać również drugiego, trzeciego i czwartego biegu, w przypadku gdy instrukcje prowadzenia pojazdu zalecają ruszanie z drugiego biegu na płaskiej powierzchni lub gdy pierwszy bieg jest określany jako bieg przeznaczony do jazdy terenowej, jazdy na gąsienicach lub holowania".

W ppkt 2.1.4 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Wymaganie to stosuje się również w szczególności do ustawień dla biegu jałowego (prędkość obrotowa oraz zawartość tlenku węgla w gazach wydechowych), automatycznej przepustnicy oraz układu oczyszczania gazów wydechowych".

Podpunkt 2.1.5 otrzymuje brzmienie:

"2.1.5. Układ wlotowy badanego pojazdu montuje się poza przepustnicą, z połączeniem umożliwiającym dokładny pomiar próżni w rurze wlotowej".

Dodaje się ppkt 2.1.7 w brzmieniu:

"2.1.7. Pojazdy zaprojektowane do współpracy z katalizatorami bada się z usuniętym katalizatorem, chociaż urządzenie to może być montowane w pojazdach produkowanych w typie homologowanym".

Podpunkt 3.2.4 otrzymuje brzmienie:

"3.2.4. Kondensator chłodzenia montuje się między tylną rurą a zaworem wlotowym do kolektora lub kolektorów, tak aby temperatura gazów spalinowych u wylotu kondensatora nie spadała poniżej 5 °C. Układ chłodzenia powinien być taki, aby unikać porywania skroplin wody przez gazy przez niego przepływające, zaś wilgotność gazów w kolektorze lub kolektorach musi być mniejsza niż 90 % przy 20 °C".

W ppkt 3.2.5 ostatnie zdanie otrzymuje brzmienie:

"Objętość odcinka rury zbiorczej prowadzącej do kolektora jest mniejsza niż 0,03 m3".

Podpunkt 4.1.2 otrzymuje brzmienie:

"4.1.2. Hamulec reguluje się w następujący sposób:"

Dotychczasowe ppkt 4.1.2, 4.1.3 i 4.1.4 otrzymują oznaczenie 4.1.2.1, 4.1.2.2 oraz 4.1.2.3.

Podpunkt 4.1.2.4 (nowy) otrzymuje brzmienie:

"4.1.2.4. Inne metody pomiaru mocy niezbędnej do wprawiania w ruch pojazdu (np. pomiar napędowego momentu obrotowego, pomiar opóźnienia itp.) również będą dopuszczone".

Podpunkt 4.1.2.5 (nowy) otrzymuje brzmienie:

"4.1.2.5. Hamulec może być wyregulowany tylko na podstawie prób drogowych, jeżeli warunki dotyczące ciśnienia powietrza oraz temperatury na drodze oraz w miejscu lokalizacji stanowiska siłomierza nie różnią się o więcej niż ± 15 mbar oraz o więcej niż ± 8 °C".

Podpunkt 4.1.3 (nowy) otrzymuje brzmienie:

"4.1.3. Jeśli powyższa metoda nie daje się zastosować, stanowisko badawcze ustawia się tak, aby pochłonąć moc kół napędzających przy stałej prędkości 50 km/godz. zgodnie z przepisami tabeli w ppkt 4.2. Moc tę ustala się zgodnie z metodą wskazaną w załączniku VII".

Podpunkt 4.1.3.1 (nowy) otrzymuje brzmienie:

"4.1.3.1. W przypadku pojazdów innych niż należące do kategorii M1, pojazdów o masie odniesienia większej niż 1700 kg lub pojazdów o napędzie na wszystkie koła wartości mocy podane w tabeli mnoży się przez współczynnik 1,3".

Tabela w ppkt 4.2 otrzymuje brzmienie:

Masa odniesienia (RW) pojazdu (kilogramy) Równoważna bezwładność (kilogramy) Moc pochłonięta przez siłomierz (kW)
RW ≤ Ü 750 680 1,8
750 < RW ≤ Ü 850 800 2,0
850 < RW ≤ Ü 1020 910 2,2
1020 < RW ≤ Ü 1250 1.130 2,4
1250 < RW ≤ Ü 1470 1.360 2,7
1470 < RW ≤ Ü 1700 1.590 2,9
1700 < RW ≤ Ü 1930 1.810 3,1
1930 < RW ≤ Ü 2150 2.040 3,3
2150 < RW ≤ Ü 2380 2.270 3,5
2380 < RW ≤ Ü 2610 2.270 3,6
2610 < RW 2.270 3,7

Do ppkt 4.4 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Dla pojazdów o masie odniesienia większej niż 1700 kg, których silniki mają zamontowane urządzenie do rozcieńczania gazów wydechowych (na przykład pompę powietrza), dozwolone jest ciśnienie zwrotne nieprzekraczające 10 mbar".

ZAŁĄCZNIK  V

BADANIE TYPU III

Tabela w ppkt 2.2 otrzymuje brzmienie:
Warunek nr Prędkość pojazdu (km/h) Współczynnik obciążenia Moc pochłonięta przez hamulec
1 Bieg jałowy 0,25 0
2 50 ± 2 0,25 Odpowiednio do ustawień dla badań typu I
3 50 ± 2 0,50 Wielkość określona w warunku nr 2 pomnożona przez współczynnik 1,7

Skreśla się ppkt 2.3.

Podpunkt 2.4 otrzymuje oznaczenie 2.3.

Dodaje się załącznik VII w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK VII

METODA KALIBROWANIA SIŁOMIERZA

1. Załącznik ten opisuje metodę, która ma być używana do ustalania stosunku między mocą wskazywaną przez siłomierz a rzeczywistą mocą absorbowaną przez miernik.

Rzeczywista moc absorbowana przez siłomierz (Pa) jest mocą zaabsorbowaną przez hamulec, powiększoną o moc zużytą na pokonanie tarcia w siłomierzu, z wyjątkiem strat mocy w wyniku tarcia między oponą a rolką.

2. Metoda ta pomija różnice w wewnętrznym tarciu rolki (rolek), które jest spowodowane ciężarem pojazdu.

3. Zgodnie z tą metodą moc zaabsorbowana ustalana jest na podstawie czasu opóźnienia rolki (rolek). Różnica między czasem opóźnienia rolki napędzanej oraz czasu rolki swobodnej może zostać pominięta w wypadku siłomierzy o dwóch rolkach, tj. czas, jaki należy brać pod uwagę to czas rolki napędzanej.

4. Stosowana będzie następująca procedura:

4.1. Użyć koła zamachowego lub innych środków do symulacji bezwładności masy pojazdu. W tym celu wybrać taką masę bezwładności, przy której siłomierz jest najczęściej używany.

4.2. Wprawić siłomierz w ruch poprzez umieszczenie pojazdu na rolkach lub w dowolny inny sposób.

4.3. Do pomiaru prędkości rolki (rolek) można używać piątego koła, obrotomierza lub innego odpowiedniego przyrządu.

4.4. Doprowadzić rolkę (rolki) do prędkości 50 km/h i przyłożyć właściwą moc do siłomierza zgodnie z tabelą w załączniku III ppkt 4.2.

4.5. Zanotować wskazaną moc (Pi).

4.6. Doprowadzić rolkę (rolki) do prędkości co najmniej 60 km/h.

4.7. Odłączyć urządzenie używane do wprawiania siłomierza w ruch (pojazd nie może znajdować się na rolce (rolkach)).

4.8. Zanotować czas potrzebny na zmniejszenie prędkości rolki (rolek) z 55 do 45 km/h.

4.9. Moc Pa należy wyliczać, wykorzystując wzór:

gdzie:

Pa = moc zaabsorbowana przez siłomierz w kW,

M1 = równoważna bezwładność napędzana przez rolki w kg,

V1 = prędkość początkowa w m/s (55 km/h = 15,28 m/s),

V2 = prędkość końcowa w m/s (45 km/h = 12,50 m/s),

t = czas potrzebny do zmniejszenia prędkości rolki (rolek) z 55 do 45 km/h.

4.10. Powtórzyć operacje 4.4-4.9 wystarczającą ilość razy do pokrycia zakresów mocy wymienionych w załączniku III oraz V.

4.11. Wykres przedstawiający moc wskazaną jako funkcję mocy zaabsorbowanej przy 50 km/h

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Dotychczasowy załącznik VII otrzymuje oznaczenie VIII.

ZAŁĄCZNIK  VIII

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1978.223.48

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 78/665/EWG dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę 70/220/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczania powietrza przez spaliny z silników o zapłonie iskrowym pojazdów silnikowych
Data aktu: 14/07/1978
Data ogłoszenia: 14/08/1978
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 14/07/1978