Dyrektywa 78/549/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących osłon kół pojazdów silnikowych

DYREKTYWA RADY
z dnia 12 czerwca 1978 r.
w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących osłon kół pojazdów silnikowych

(78/549/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 czerwca 1978 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,, w szczególności jego art. 100,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

wymagania techniczne, które muszą spełniać pojazdy silnikowe na mocy ustawodawstw krajowych, dotyczą między innymi osłon kół pojazdów silnikowych;

wymagania te są różne w poszczególnych Państwach Członkowskich; dlatego niezbędne jest, aby wszystkie Państwa Członkowskie przyjęły takie same wymagania, dodatkowo albo w miejsce istniejących przepisów, w szczególności w celu umożliwienia wprowadzenia w odniesieniu do każdego typu pojazdu procedury homologacji typu EWG, będącej przedmiotem dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3), ostatnio zmienionej dyrektywą 78/547/EWG(4);

zbliżanie ustawodawstw dotyczących pojazdów silnikowych pociąga za sobą wzajemne uznawanie przez Państwa Członkowskie kontroli przeprowadzanych przez każde z nich na podstawie wspólnych wymagań,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1 1

Do celów niniejszej dyrektywy "pojazd" oznacza każdy pojazd silnikowy z kategorii M1 (określony w załączniku II do dyrektywy 70/156/EWG) przeznaczony do użytkowania na drodze, posiadający przynajmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną powyżej 25 km/h.

Artykuł  2

Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić przyznania homologacji typu EWG lub homologacji krajowej typu pojazdu z przyczyn odnoszących się do osłon kół, jeżeli spełniają one wymagania ustanowione w załączniku I.

Artykuł  3

Żadne Państwo Członkowskie nie może odmówić lub zakazać sprzedaży, rejestracji, wprowadzenia do eksploatacji lub użytkowania jakiegokolwiek pojazdu z przyczyn odnoszących się do osłon kół, jeżeli spełniają one wymagania ustanowione w załączniku I.

Artykuł  4

Jakiekolwiek zmiany niezbędne dla dostosowania przepisów wymienionych w załącznikach, aby uwzględnić postęp techniczny, są przyjęte zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13 dyrektywy 70/156/EWG.

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy niezbędne w celu osiągnięcia zgodności z niniejszą dyrektywą w terminie 18 miesięcy od jej notyfikowania i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie zapewniają, że Komisja zostanie powiadomiona o tekstach podstawowych przepisów prawa krajowego, które przyjmą w zakresie objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 12 czerwca 1978 r.

W imieniu Rady
K. OLESEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 118 z 16.5.1977, str. 29.

(2) Dz.U. C 114 z 11.5.1977, str. 6.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(4) Dz.U. L 168 z 26.6.1978, str. 39.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 2

OGÓLNE WYMAGANIA, SZCZEGÓLNE WYMAGANIA, STOSOWANIE ŁAŃCUCHÓW, WNIOSEK O HOMOLOGACJĘ TYPU EWG, UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU EWG, ZMIANY DO HOMOLOGACJI, ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

1. OGÓLNE WYMAGANIA

1.1. Pojazd silnikowy musi posiadać osłony kół (części nadwozia, błotniki itd.).

1.2. Osłony kół muszą być tak zaprojektowane, aby chronić w możliwie największym stopniu innych użytkowników dróg przed odrzucanymi kamieniami, błotem, lodem, śniegiem i wodą oraz aby ograniczyć niebezpieczeństwo grożące tym użytkownikom spowodowane kontaktem z kołami w ruchu.

2. SPECJALNE WYMAGANIA

2.1. Osłony kół muszą spełniać następujące wymagania, gdy pojazd jest gotowy do jazdy (patrz załącznik II pozycja 2.6), podczas przewożenia jednego pasażera na przednim siedzeniu, a koła są w położeniu na wprost:

2.1.1. W części utworzonej przez płaszczyzny promieniowe pod kątem 30° do przodu i 50° do tyłu ze środka kół (rysunek 1) całkowita szerokość q) osłony koła musi być wystarczająca co najmniej do przykrycia całkowitej szerokości opony b) z uwzględnieniem punktów zewnętrznych zespołu opona/- koło zgodnie z opisem producenta oraz według Dodatku do załącznika III ppkt 1.3. W przypadku kół bliźniaczych uwzględnia się całkowitą szerokość dwóch opon t).

2.1.1.1. Do celów określenia szerokości, określonych w 2.1.1, nie uwzględnia się znakowania (oznakowania) i dekoracji, ochronnych obręczy lub ożebrowań na ścianach opony.

2.1.2. Tył osłony koła nie może się kończyć powyżej płaszczyzny poziomej 150 mm powyżej osi obrotu kół (pomiar na środku kół), a dodatkowo przecięcie brzegu osłony koła z tą płaszczyzną (punkt A, rysunek1) musi znajdować się na zewnątrz środkowej podłużnej płaszczyzny opony lub, w przypadku kół bliźniaczych, środkowej podłużnej płaszczyzny opony zewnętrznej.

2.1.3. Obrys i położenie osłon koła są takie, że znajdują się możliwie blisko opony; w szczególności będą one spełniać następujące wymagania w odniesieniu do części utworzonej przez płaszczyzny promieniowe, określonej w 2.1.1:

2.1.3.1. występ - usytuowany w płaszczyźnie pionowej osi opony - o głębokości p) zewnętrznej krawędzi osłony koła, zmierzonej w pionowej podłużnej płaszczyźnie przechodzącej przez środek opony, musi wynosić co najmniej 30 mm. Głębokość p) może być zmniejszana stopniowo do zera przy płaszczyznach promieniowych określonych w 2.1.1;

2.1.3.2. odległość c) między niższą krawędzią osłony koła a osią przechodzącą przez środek kół nie może przekraczać 2r, gdzie "r" jest statycznym promieniem opony.

2.1.4. W przypadku pojazdów mających regulowaną wysokość zawieszenia wyżej wymienione wymagania muszą być spełnione, gdy pojazd znajduje się w normalnej pozycji gotowej do jazdy określonej przez jego producenta.

2.2. Osłony kół mogą się składać z kilku części, pod warunkiem że po złożeniu nie ma żadnych przerw między poszczególnymi częściami oraz wewnątrz nich.

2.3. Osłony kół muszą być mocno zamocowane. Jednakże mogą być odłączalne albo jako podzespół, albo w częściach.

3. STOSOWANIE ŁAŃCUCHÓW

3.1. W przypadku pojazdów, w których tylko dwa koła są napędzane, producent musi zaświadczyć, że pojazd został tak zaprojektowany, aby można było zastosować przynajmniej jeden typ łańcucha śniegowego na co najmniej jednym typie opon homologowanych dla kół napędowych tego typu pojazdu. Jeden zespół łańcuch/opona/koło odpowiedni dla pojazdu musi być określony przez producenta i przedstawiony w Dodatku do załącznika III ppkt 1.2.

3.2. W przypadku pojazdów, w których cztery koła są napędzane, łącznie z pojazdami, w których jedna oś napędowa może być odłączana ręcznie lub automatycznie, producent musi zaświadczyć, że pojazd został tak zaprojektowany, aby można było zastosować przynajmniej jeden typ łańcucha śniegowego na co najmniej jednym typie kół i opon homologowanych dla przynajmniej jednej osi napędowej tego typu pojazdu, która nie może być odłączana. Jeden zespół łańcuch/opona/koło, który jest odpowiedni dla pojazdu i kół napędowych, na które te łańcuchy mogą być zamocowane, jest określany przez producenta i podany w Dodatku do załącznika III ppkt 1.2.

3.3. Do każdego pojazdu mieszczącego się w serii zgodnej z homologowanym typem pojazdu EWG musi być dołączona instrukcja dotycząca typu lub typów łańcuchów, które mogą być stosowane.

4. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI EWG

4.1. Wniosek o homologację typu EWG pojazdu, na podstawie art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG, w odniesieniu do osłony kół jest przedstawiany przez producenta

4.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w załączniku II

4.2.1. (skreślony).

4.2.2. (skreślony).

4.3. Pojazd reprezentatywny dla typu, który ma być homologowany, musi być przedstawiony służbie technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzanie badań homologacji.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Rysunek 1

grafika

5. UDZIELANIE HOMOLOGACJI TYPU EWG

5.1. Jeżeli odpowiednie wymagania zostają spełnione, homologacji typu EWG, na podstawie art. 4 ust.. 3 dyrektywy 70/156/EWG, udziela się.

5.2. Wzór świadectwa homologacji typu EWG znajduje się w załączniku III.

5.3. Numer homologacji przyznaje się każdemu typowi homologowanego pojazdu zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG. To samo Państwo Członkowskie nie udziela takiego samego numeru innemu typowi pojazdu.

6. ZMIANY TYPU ORAZ ZMIANY HOMOLOGACJI

6.1. W przypadku modyfikacji typu pojazdu homologowanemu zgodnie z niniejszą dyrektywą będą mieć zastosowanie przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG.

7. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

7.1. Środki zapewniające zgodność produkcji stosuje się zgodnie z przepisami zawartymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG.

ZAŁĄCZNIK  II 3

Dokument informacyjny nr.......

na mocy załącznika I do dyrektywy Rady 70/156/EWG dotyczącym homologacji typu EWG pojazdu w odniesieniu do osłon kół, dyrektywą 78/549/EWG, ostatnio zmienioną dyrektywą..../.../EWG.

Jeśli ma to zastosowanie, należy dostarczyć w trzech egzemplarzach, wraz ze spisem treści, następujące informacje. Rysunki w odpowiedniej skali, dostatecznie szczegółowe, należy dostarczać w formacie A4 lub na folderze formatu A4. Fotografie, jeśli zostały załączone, muszą być dostatecznie szczegółowe.

Jeżeli układy, części lub oddzielne zespoły techniczne posiadają elektroniczne urządzenia sterowania, musi być dostarczona informacja dotycząca ich działania.

0. OGÓLNIE

0.1. Marka (nazwa handlowa producenta):

0.2. Typ i ogólne oznaczenie(-a) handlowe:

0.3. Sposób identyfikacji typu, jeżeli oznaczono na pojeździeb

0.3.1. Położenie tego oznakowania:

0.4. Kategoria pojazduc:

0.5. Nazwa i adres producenta:

0.8. Adres(-y) montowni:

1. OGÓLNE CECHY KONSTRUKCYJNE POJAZDU

1.1. Zdjęcia i/lub rysunki przedstawiciela typu pojazdu:

1.3. Liczba osi oraz kół:

1.3.1. Liczba i położenie osi z kołami bliźniaczymi.

2. MASY I WYMIARYe (w kg i mm) (dotyczy rysunków, stosownie)

2.4. Zakres wymiarów pojazdu (całkowitych)

2.4.1. Dla podwozia bez nadwozia

2.4.1.3. Wysokość (nieobciążony)(1) (dla zawieszenia regulowanego na wysokość podać normalną pozycję do jazdy):

2.4.2. Dla podwozia z nadwoziem

2.4.2.3. Wysokość (nieobciążony)(1) (dla zawieszenia regulowanego na wysokość podać normalną pozycję do jazdy):

2.6. Masa pojazdu z nadwoziem gotowego do jazdy lub masa podwozia z kabiną, jeżeli producent nie montuje nadwozia (łącznie z płynem chłodzącym, olejami, paliwem, narzędziami, kołem zapasowym i kierowcą)(o) (maksimum i minimum dla każdej wersji):

6. ZAWIESZENIE

6.6. Opony i koła

6.6.1. Zespół(-oły) opona/koło (dla opon podać oznaczenie rozmiaru, wskaźnik minimalnej możliwości obciążenia, symbol kategorii minimalnej prędkości; dla kół podać rozmiar(-y) i wygięcie(-a) obręczy)

6.6.1.1. Osie

6.6.1.1.1. Oś 1:

6.6.1.1.2. Oś 2:

6.6.1.1.3. Oś 3:

6.6.1.1.4. Oś 4:

6.6.4. Zespół łańcuch/opona/koło na przedniej i/lub tylnej osi, które jest odpowiednie dla typu pojazdu, zgodnie z zaleceniami producenta.

9. NADWOZIE

9.16. Osłony kół

9.16.1. Krótki opis pojazdu w zakresie jego osłon kół:

9.16.2. Szczegółowe rysunki osłon kół i ich usytuowanie w pojeździe, pokazujące wymiary określone w załącznika I rysunek 1 do dyrektywy 78/549/EWG z uwzględnieniem zewnętrznych punktów zespołów opona/koło.

ZAŁĄCZNIK  III 4

Dodatek 

do świadectwa homologacji typu EWG nr....

dotyczącego homologacji typu pojazdu w odniesieniu do dyrektywy nr 78/549/EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą..../..../EWG

1. Informacje dodatkowe

1.1. Krótki opis pojazdu w zakresie osłon kół:

1.2. Zespół łańcuch/opona/koło na przedniej i/lub tylnej osi określony przez producenta:

1.3. Zespół(-y) opona/koło, łącznie z wygięciami określonymi przez producenta:

5. Uwagi.

______

Numery punktów i przypisów zastosowanych w niniejszym dokumentu informacyjnym odpowiadają numerom punktów i przypisów określonych w załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG, ostatnio zmienionej przez dyrektywę nr 92/53/EWG.

Punkty niewłaściwe do celów niniejszej dyrektywy pominięto.

(1) Niepotrzebne skreślić.

(2) Jeżeli środki identyfikacji typu zawierają znaki nieodpowiednie dla opisu typu pojazdu, części lub oddzielnego zespołu technicznego objętych niniejszym dokumentem informacyjnym/świadectwem homologacji typu, takie znaki są przedstawiane w dokumentacji symbolem "?" (np. ABC??123??).

(3) Jak określono w załączniku II A do dyrektywy 70/156/EWG.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 94/78/WE z dnia 21 grudnia 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.354.10) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 stycznia 1995 r.
2 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 94/78/WE z dnia 21 grudnia 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.354.10) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 stycznia 1995 r.
3 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 94/78/WE z dnia 21 grudnia 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.354.10) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 stycznia 1995 r.
4 Załącznik III dodany przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Komisji nr 94/78/WE z dnia 21 grudnia 1994 r. (Dz.U.UE.L.94.354.10) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 stycznia 1995 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1978.168.45

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 78/549/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących osłon kół pojazdów silnikowych
Data aktu: 12/06/1978
Data ogłoszenia: 26/06/1978
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 15/06/1978